TIBBİ DOKÜMANTASYON VE SEKRETERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA KARŞI TUTUMLARI VE BİLGİSAYAR OKURYAZARLIĞI BECERİLERİNİN İNCELENMESİ
Yıl: 2018 Cilt: 9 Sayı: 33 Sayfa Aralığı: 194 - 208 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5824/1309‐1581.2018.3.011.x İndeks Tarihi: 12-11-2019
TIBBİ DOKÜMANTASYON VE SEKRETERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA KARŞI TUTUMLARI VE BİLGİSAYAR OKURYAZARLIĞI BECERİLERİNİN İNCELENMESİ
Öz: Bilgi toplumunda nitelikli insan gücünün önemi artmaktadır. Günümüzde diğer tüm iş vemeslek gruplarında olduğu gibi sağlık sektöründe de nitelikli insan gücü, mesleki alanda teknikbilgi ve becerilerinin yanı sıra bilgisayar ve bilişim teknolojileri okuryazarlık düzeyi iledoğrudan ilişkilidir. Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik mesleğini icra eden kişiler, belgeleribilimsel ilke ve kurallara göre toplayabilmeli, düzenlemeli, saklamalı ve tekrar hizmetesunabilmelidir. Bu görevleri gerçekleştirebilmesi için bilgisayarı etkin ve doğru bir şekildekullanabilmelidir. Bu mesleği icra eden bireylerin mesleki uygulamalarında başarıyaulaşabilmeleri için temel bilgi ve bilgisayar okur-yazarı olmalarının yanında bilgisayarlarakarşı tutumları da önemli rol oynamaktadır.Bu araştırmanın amacı Kocaeli Üniversitesi Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik bölümündeokuyan öğrencilerin bilgisayara yönelik tutumlarını ve bilgisayar kullanım becerilerinigeliştirme bağlamında müfredatta yer alan bilgisayar okuryazarlığına yönelik derslerinyeterliği ile ilgili görüşlerini, belirlenen bağımsız değişkenler çerçevesinde değişipdeğişmediğini ölçmektir. Bu amaçla öğrencilerin bilgisayara karşı tutumları ve becerileriniölçmek için betimsel tarama yöntemiyle anket uygulanmış ve açık uçlu sorularla öğrencilerinaldıkları bilgisayar derslerine ilişkin görüşleri toplanmıştır.Elde edilen sonuçlara göre öğrencilerin en fazla internet tarayıcılar ve müzik dinlemeprogramlarını kullandıkları, bilgisayara karşı tutumları genellikle olumlu olmakla birlikte,bilgisayar kullanımına yönelik bireysel becerileriyle ilgili yeterlikleri orta düzeyde olduğu,kelime işlemci, sunum programı ve web araçlarının kullanımı düzeylerinin iyi, bilgisayarıntanımı ve işletim sistemi, elektronik tablolama ve veri tabanı programlarının kullanımbecerilerinin orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin tutum ile beceri puanlarıarasındaki ilişki incelendiğinde aralarında pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı ilişki olduğubelirlenmiştir. Ayrıca bilgisayar derslerinde aldıkları eğitimin ve içeriğin yeterli olduğunufakat uygulamalı eğitim çalışmalarının arttırılması gerektiğini, eğitim hayatlarına olumlukatkılar sağladığını ve bilgisayarı daha iyi kullanmaya yardımcı olduğunu düşünmektedirler.Ancak yeterlilik ile ilgili sonuçlar göz önüne alındığında, sonuçların deneyim ve uygulamaeksiğine bağlı olduğu söylenebilir ve bu eksikliğin giderilebilmesi için gerçeğe yakın uygulamasenaryolarıyla geliştirilebilmesi önerilmektedir.
Anahtar Kelime: Konular:
MEDICAL DOCUMENTATION AND SECRETARIAL DEPARTMENT STUDENTS COMPUTER ATTITUDES AND COMPUTER LITERACY SKILLS INVESTIGATION
Öz: In information society, the importance of qualified human power is increasing. Today, in the health sector as well as in all other business and professional groups, it is directly related to the level of literacy of computer and information technology as well as qualified human power, professional field, technical knowledge and skills. The persons working in the profession of medical documentation and secretarial should be able to collect, organize, hide and re-serve according to documents, scientific principles and rules. People should be able to use the computer effectively and correctly in these tasks. In addition to being the basic information and computer literate writers, their attitudes towards computers also play an important role in achieving success in their professional practice. The aim of this research is to measure the attitudes of students who are studying in Kocaeli University's Medical Documentation and Secretariat section to the computer and whether their opinions about the adequacy of the courses related to computer literacy included in the curriculum in the context of improving computer skills are changed within the framework of independent variables. For this purpose, to measure the attitudes and skills of students towards the computer by descriptive scanning a questionnaire was applied and the opinions of the students about the computer courses they had taken were collected with open ended questions. According to the results obtained, students use the most internet browsers and music listening programs, their attitudes towards computers are generally positive, their proficiency in computer skills is moderate, the level of use of word processor, presentation program and web tools is good, operating systems, electronic spreadsheets and database programs are at moderate levels of use. When the relationship between students' attitudes and skill scores were examined, it was determined that there was a low level of positive correlation between them. Also, if you have enough training and content in computer classes, but that practical training should be increased, and contributes positively to their education they think it helps to use the computer better. However, when the results related to qualifications are taken into consideration, it can be said that the results depend on the lack of experience and practice, and it is suggested that these deficiencies can be improved with realistic application scenarios in order to eliminate these deficiencies.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Ay, F. (2009). Uluslararası elektronik hasta kayıt sistemleri, hemşirelik uygulamaları ve bilgisayar ilişkisi, Derleme, Gülhane Tıp Dergisi, 51, 131-136 Web: https://www.ejmanager.com/mnstemps/7/pdf_GMJ_492.pdf
- Balaman, F. & Hakkari, F. (2016). Meslek yüksekokulu teknik ve sosyal program 1.sınıf öğrencilerinin bilgisayar kaygı düzeyleri ile bilgisayar ve internete yönelik tutumları, Batman Üniversitesi, Yaşam Bilimleri Dergisi, 6(2/1), 228-244 Web: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/313292
- Bossen, C., Jensen, L.G. & Udsen, F.W.(2014). Boundary-object trimming: On the invisibility of medical secretaries’ care of records in healthcare infrastructures. Computer Supported Cooperative Work, 23(1), 75-110. https://doi.org/10.1007/s10606-013-9195-5
- California Job Journal (2009). Medical Secretary. 2/22/2009, 27(1173), p 7-7. 1/2p. http://eds.a.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=1&sid=8dd6b6be-188d-4bceb83e-eca82d2fee11%40sessionmgr4010
- Çakmak, V., Çöğürcü İ., Duman H., Delen F. (2011). Yöneticilerin büro personeli olarak çalışanlardan beklentileri üzerine bir araştırma. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13(20), 65-73. http://dergi.kmu.edu.tr/userfiles /file/haziran2011/65-73.pdf
- Erkan, S. (2004). Öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumları üzerine bir inceleme. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(12). Web: http://www.manas.kg/pdf /sbdpdf12/Makaleler/12.pdf
- Kaplan, A. & Köksal, A. (2017). Türkiye’de Tibbi Dokümantasyon ve Sekreterlik eğitiminin incelenmesi, mesleki uygulamalar. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 16(2), 1-6 Web: http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/28/2224/23090.pdf
- Kirkova-Bogdanova, A. (2017). Computer literacy of healthcare students from medical university – Plovdiv. CBU International Conference On Innovations In Science And Education, March 22-24, Prague, Czech Republic, doi:10.12955/cbup.v5.1001.pdf
- Korkmaz, Ö. ve Mahiroğlu, A. (2009). Üniversiteyi yeni kazanmış öğrencilerin bilgisayar okuryazarlık düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(3), 983-1000 Web: http://www.kefdergi.com/pdf/17_3/17_3-19.pdf
- Mills, J., Francis, K., McLeod, M. and Al-Motlaq, M. (2015). Enhancing computer literacy and information retrieval skills: a rural and remote nursing and midwifery work force study. Collegian, 22(3), 283—289, http://dx.doi.org/10.1016/j.colegn.2014.02.003
- Oliver, R. & Towers, S. (2000). Benchmarking ICT literacy in tertiary learning settings, In learning to choose: choosing to learn. Proceedings of the 17th Annual ASCILITE Conference, 1-10 Web: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download? doi=10.1.1.199.5868&rep=rep1&type=pdf
- Özsoy, S. ve Özsoy, G. (2013). Effect Size Reporting in Educational Research. Elementary Education Online, 12(2), 334‐346. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/ilkonline/article/ view/5000037779/5000036637
- Polat, H., & Güzel, E. (2011). Üniversite öğrencilerinin bilgisayar ve internet kullanımına yönelik tutumları. 5th International Computer& Instructional Technologies Symposium. Elazığ, Türkiye. http://web.firat.edu.tr/icits2011/papers/27910.pdf
- Sarıçam, H,. Şahin, S., Balcı, S. Yılmaz, B. & Çabuk, Y. (2013). Preservice elementary teachers' attitudes towards computer and computer using skill levels. Journal of European Education, 3(2), 36-45.
- Uslu, Ö. (2008). İlköğretimde çalışan öğretmenlerin bilgisayara karşı tutumları ve bilgisayar kaygı düzeyleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
- Timur, S. , Yılmaz, Ş.ve Timur, B. (2014). Ortaokul öğrencilerinin bilgisayara yönelik tutumlarının incelenmesi. Asya Öğretim Dergisi, 2(1), 16-26. https://search.proquest.com/docview/1933857071?accountid=16382
- TTKB (2005). Orta öğretim kurumları bilgi ve iletişim teknolojisi dersi öğretim programı. Ankara.
- Williams, K. (2003). Literacy and computer literacy: Analyzing the nrc’s being fluent with information technology. University of Michigan School of Information, pp. 1-20, http://www.literacyandtechnology.org/v3n1/williams.htm
- Yanık, C. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar okuryazarlık algıları ile internet kullanımına yönelik tutumları arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 39, 371-382. http://uvt.ulakbim.gov.tr/uvt/index.php?cwid=9&vtadi=TSOS&c=ebsco&ano=122051_d e8170e950b7d379b5cad30385708160&?
APA | ÇOBAN BUDAK E, deveci topal a (2018). TIBBİ DOKÜMANTASYON VE SEKRETERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA KARŞI TUTUMLARI VE BİLGİSAYAR OKURYAZARLIĞI BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. , 194 - 208. 10.5824/1309‐1581.2018.3.011.x |
Chicago | ÇOBAN BUDAK ESRA,deveci topal arzu TIBBİ DOKÜMANTASYON VE SEKRETERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA KARŞI TUTUMLARI VE BİLGİSAYAR OKURYAZARLIĞI BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. (2018): 194 - 208. 10.5824/1309‐1581.2018.3.011.x |
MLA | ÇOBAN BUDAK ESRA,deveci topal arzu TIBBİ DOKÜMANTASYON VE SEKRETERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA KARŞI TUTUMLARI VE BİLGİSAYAR OKURYAZARLIĞI BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. , 2018, ss.194 - 208. 10.5824/1309‐1581.2018.3.011.x |
AMA | ÇOBAN BUDAK E,deveci topal a TIBBİ DOKÜMANTASYON VE SEKRETERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA KARŞI TUTUMLARI VE BİLGİSAYAR OKURYAZARLIĞI BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. . 2018; 194 - 208. 10.5824/1309‐1581.2018.3.011.x |
Vancouver | ÇOBAN BUDAK E,deveci topal a TIBBİ DOKÜMANTASYON VE SEKRETERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA KARŞI TUTUMLARI VE BİLGİSAYAR OKURYAZARLIĞI BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. . 2018; 194 - 208. 10.5824/1309‐1581.2018.3.011.x |
IEEE | ÇOBAN BUDAK E,deveci topal a "TIBBİ DOKÜMANTASYON VE SEKRETERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA KARŞI TUTUMLARI VE BİLGİSAYAR OKURYAZARLIĞI BECERİLERİNİN İNCELENMESİ." , ss.194 - 208, 2018. 10.5824/1309‐1581.2018.3.011.x |
ISNAD | ÇOBAN BUDAK, ESRA - deveci topal, arzu. "TIBBİ DOKÜMANTASYON VE SEKRETERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA KARŞI TUTUMLARI VE BİLGİSAYAR OKURYAZARLIĞI BECERİLERİNİN İNCELENMESİ". (2018), 194-208. https://doi.org/10.5824/1309‐1581.2018.3.011.x |
APA | ÇOBAN BUDAK E, deveci topal a (2018). TIBBİ DOKÜMANTASYON VE SEKRETERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA KARŞI TUTUMLARI VE BİLGİSAYAR OKURYAZARLIĞI BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 9(33), 194 - 208. 10.5824/1309‐1581.2018.3.011.x |
Chicago | ÇOBAN BUDAK ESRA,deveci topal arzu TIBBİ DOKÜMANTASYON VE SEKRETERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA KARŞI TUTUMLARI VE BİLGİSAYAR OKURYAZARLIĞI BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi 9, no.33 (2018): 194 - 208. 10.5824/1309‐1581.2018.3.011.x |
MLA | ÇOBAN BUDAK ESRA,deveci topal arzu TIBBİ DOKÜMANTASYON VE SEKRETERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA KARŞI TUTUMLARI VE BİLGİSAYAR OKURYAZARLIĞI BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, vol.9, no.33, 2018, ss.194 - 208. 10.5824/1309‐1581.2018.3.011.x |
AMA | ÇOBAN BUDAK E,deveci topal a TIBBİ DOKÜMANTASYON VE SEKRETERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA KARŞI TUTUMLARI VE BİLGİSAYAR OKURYAZARLIĞI BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi. 2018; 9(33): 194 - 208. 10.5824/1309‐1581.2018.3.011.x |
Vancouver | ÇOBAN BUDAK E,deveci topal a TIBBİ DOKÜMANTASYON VE SEKRETERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA KARŞI TUTUMLARI VE BİLGİSAYAR OKURYAZARLIĞI BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi. 2018; 9(33): 194 - 208. 10.5824/1309‐1581.2018.3.011.x |
IEEE | ÇOBAN BUDAK E,deveci topal a "TIBBİ DOKÜMANTASYON VE SEKRETERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA KARŞI TUTUMLARI VE BİLGİSAYAR OKURYAZARLIĞI BECERİLERİNİN İNCELENMESİ." AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 9, ss.194 - 208, 2018. 10.5824/1309‐1581.2018.3.011.x |
ISNAD | ÇOBAN BUDAK, ESRA - deveci topal, arzu. "TIBBİ DOKÜMANTASYON VE SEKRETERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA KARŞI TUTUMLARI VE BİLGİSAYAR OKURYAZARLIĞI BECERİLERİNİN İNCELENMESİ". AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi 9/33 (2018), 194-208. https://doi.org/10.5824/1309‐1581.2018.3.011.x |