Yıl: 2018 Cilt: 12 Sayı: 25 Sayfa Aralığı: 76 - 101 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29329/mjer.2018.153.5 İndeks Tarihi: 14-11-2019

Okul Öncesi Eğitimde Uygulanan Fen Etkinliklerinin Değerlendirilmesi

Öz:
Okul öncesi dönemde fen kavramlarının öğrenilmesi bireylerin gelecekte hem bilimsel süreç becerilerinidaha yakından tanımalarına fırsat sunarken hem de bilim hakkında pozitif tutum geliştirmelerine önemli katkılarsağlar. Bu nedenle okul öncesi dönemde yürütülen fen etkinliklerinin içeriğinin araştırılması çalışmanın temelamacını oluşturmuştur. Bu amaç doğrultusunda özel durum çalışması kullanılmıştır. Çalışmada Gümüşhane ilmerkezinde bulunan 31 okul öncesi öğretmene çoktan seçmeli ve açık uçlu sorulardan oluşan bir anketuygulanmış ve yine aynı öğretmenlerden 2017-2018 eğitim öğretim yılı Eylül-Aralık ayları arasında sınıflarındauyguladıkları iki tane fen etkinlik planı istenmiştir. 59 tane fen etkinliği planı elde edilmiştir. Elde edilenverilerin analizinde nitel analiz yöntemlerinden olan betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Çalışma sonucundaöğretmenlerin fen etkinliklerinde en fazla araç gereç temini konusunda sıkıntı yaşadıkları belirlenmiştir. Oysaokul öncesindeki fen etkinliklerinin basit araç gereçlerle yapılması beklenmektedir. Bu durum okul öncesiöğretmenlerin fen etkinliklerinde kullanılan araç gereçler konusunda yeterli eğitimi almadıklarını ortayakoymaktadır. Bunun yanında hem fen öğretiminde hem de fen etkinliklerinin sonunda ölçme değerlendirmedesoru cevap tekniğinin çok fazla kullanıldığı görülmüştür. Öğretmenlerin daha çok geleneksel yöntemlerden olansoru cevap yöntemini kullanmayı tercih ettikleri, öğrenci merkezli diğer yöntemleri ise kullanmadıklarıbelirlenmiştir. Bilimsel süreç becerileri yönünden etkinlikler incelendiğinde temel süreç becerilerinin çok fazlakullanıldığı, deneysel ve nedensel süreç becerilerine ise az yer verildiği görülmüştür. Becerilerin bu şekildekullanılması bu yaşlardaki çocukların bilimsel süreç becerileri gelişimi açısından uygun bir eğitim aldıklarınıortaya koymaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Evaluation of Science Activities Used in Preschool Education

Öz:
The learning of science concepts in the pre-school period provides important contributions to the development of positive attitudes toward science, while providing opportunities for individuals to closely recognize scientific process skills in the future. For this reason, the examination of the content of science activities conducted in the pre-school period is the main aim of the study. For this purpose case study design was used. In the study, 31 pre-school teachers in Gümüşhane province center were administered a survey consisting of multiple-choice and open-ended questions, and about two science activity plans used by same teachers in their classes between September-December in 2017-2018 academic year were requested. 59 science activity plans were collected from the teachers. In the analysis of the collected data, descriptive analysis technique which is a qualitative analysis method was used. As a result of the study, it was determined that the most frequent problem of the teachers is supply of tools and materials. However, it is expected that the science activities in pre-school is done with simple tools and materials. This suggests that pre-school teachers have not received enough training on the materials used in science activities. In addition to this the question and answer technique was seen to be used too much in the assessment and evaluation at the end of both science teaching and science activities. It has been determined that teachers prefer to use the traditional question-and-answer method and not student-centered methods. When the activities in terms of scientific process skills are examined, it is seen that primary process skills are used too much, and experimental and causal process skills are less. The use of skills in this way reveals that children in these ages receive appropriate education in terms of the development of scientific process skills.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Afacan Ö. ve Selimoğlu A. (2012). Okulöncesi Öğretmenlerinin fen etkinliklerine ilişkin yeterlilikleri ve bu yeterliliklerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi (Kırşehir İli Örneği). The Journal of Academic Social Science Studies, 5(8), 1-20.
  • Akcanca N., Gürler, S. A. ve Alkan H. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin fen eğitimi uygulamalarına yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Caucasian Journal of Science, 4 (1), 1- 19.
  • Akman, B., Üstün, E. ve Güler, T. (2003). 6 Yaş Çocuklarının Bilim Süreçlerini Kullanma Yetenekleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 11-14.
  • Aktamış, H. ve Ergin, Ö. (2007). Bilimsel süreç becerileri ile bilimsel yaratıcılık arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 33, 11- 23. Aktaş Arnas, Y. (2002). Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi. Yaşadıkça Eğitim, 76, 4-6.
  • Akyol, N. ve Birinci Konur, K. (2018). Okul öncesi dönemde fen eğitiminin uygulanabilirliğine yönelik öğretmen ve yönetici görüşlerinin incelenmesi. Kastamonu Education Journal, 26(2), 547-557. doi:10.24106/ kefdergi.389823
  • Ayvacı, H. Ş., Devecioğlu, Y. ve Yiğit, N. (2002). Okul öncesi öğretmenlerinin fen ve doğa etkinliklerindeki yeterliliklerinin belirlenmesi. 5. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ. Ankara, 16-18 Eylül.
  • Bağcı Kılıç, G., Haymana, F. ve Bozyılmaz, B. (2008). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı’nın Bilim Okuryazarlığı ve Bilimsel Süreç Becerileri Açısından Analizi. Eğitim ve Bilim, 33, 52-63.
  • Baş, G. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin eğitsel internet kullanımı öz-yeterlik inançlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 1(2), 35-51.
  • Başkan Takaoğlu Z., (2017). Popüler bilim kitaplarındaki fizik deneylerinin bilimsel süreç becerileri yönünden değerlendirilmesi, 3. Ulusal Fizik Eğitimi Kongresi, Gazi Üniversitesi. Ankara, 14- 16 Eylül.
  • Bozdoğan A.E., Taşdemir A. ve Demirbaş M. (2006). Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (11), 23- 36.
  • Büyüktaşkapu, S., Çeliköz, N. ve Akman, B. (2012). Yapılandırmacı bilim eğitimi programı’nın 6 yaş çocuklarının bilimsel süreç becerilerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 37 (165), 276-292.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Genişletilmiş Üçüncü Baskı, Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Dağlı, H. (2014). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Uygulanan Fen Eğitiminin İçeriği Konusunda Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Günay Bilaloğlu, R.(2005). Erken çocukluk döneminde fen öğretiminde analoji tekniği. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2),72-77.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş “Nitel, Nicel ve Eleştirel Kuram Metodolojileri”. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erdoğan, S. (2011). Okul öncesi fen öğretiminde başlıca kuram, yaklaşım ve öğretim yöntemleri. A.Özdaş (Ed.), Okul öncesinde fen eğitimi içinde (s.159-175). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Karaer, H. ve Kösterelioğlu, M. (2005). Amasya ve Sinop illerinde çalışan okul öncesi öğretmenlerin fen kavramlarının öğretilmesinde kullandıkları yöntemlerin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 447-454.
  • Karamustafaoğlu, S. ve Kandaz, U. (2006). Okul öncesi eğitimde fen etkinliklerinde kullanılan öğretim yöntemleri ve karşılaşılan güçlükler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 65-81.
  • Koray, Ö., Bahadır, H. ve Geçgin, F. (2006). Bilimsel Süreç Becerilerinin 9. Sınıf Kimya Ders Kitabı ve Kimya Müfredatında Temsil Edilme Durumları. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 147–156.
  • Kuru, N. (2015). 48-66 Aylık Çocukların Bilimsel Süreç Becerileri ve Matematik Kavramları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kuru N. ve Akman B. (2017). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Bilimsel Süreç Becerilerinin Öğretmen Ve Çocuk Değişkenleri Açısından İncelenmesi, Eğitim ve Bilim, 42(190), 269-279.
  • Küçük, M., Altun, E. ve Paliç, G. (2013). Sınıf öğretmenlerinin fen öğretimi öz-yeterlik inançlarının incelenmesi: Rize ili örneklemi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 45-70.
  • Nell, M. (2009). Using the integrative research project approach to facilitate early childhood teacher planning. Journal of Early Childhood Teacher Education, 30, 79-88.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Özdemir, O., Özdemir, G. P., Kabak, T. M. ve Nasıroğlu, S. (2012). Kişilik gelişimi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(4), 566-589.
  • Ramazan, O. ve Demir, S. (2011). Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 36–48 aylık çocukların bilişsel gelişim düzeyleri. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, 1(2), 83- 98.
  • Sapsağlam, Ö. (2013). Değerlendirme boyutuyla okul öncesi eğitim programları (1952-2013). Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 63-73.
  • Seven, S. ve Akıllı M. (2009). İlköğretim Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bazı Değişkenlere Göre Fen Öğretimi Özyeterlik İnanç Düzeylerinin İncelenmesi, Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, (1-2), 61- 71.
  • Şahin, F., Güven, İ. ve Yurdatapan, M. (2011). Proje tabanlı eğitim uygulamalarının okul öncesi çocuklarında bilimsel süreç becerilerinin gelişimine etkisi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 33, 157-176.
  • Şenel, T., ve Aslan, O. (2014) Okul öncesi öğretmen adaylarının bilim ve bilim insanı kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 76-95.
  • Ültay, N., Ültay E. ve Çilingir S. K. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Fen Konularındaki Uygulamalarının İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22 (Özel Sayı), 773-792.
  • Ünal, M. ve Akman, B. (2006). Okul öncesi öğretmenlerinin fen eğitimine karşı gösterdikleri tutumlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 251- 257.
  • Ünal, M. ve Akman, B. (2013). Investigation of preschool teachers’ attitudes towards science teaching (sample of malatya city). The Journal of Academic Social Science Studies, 6(3), 785-798.
  • Ünal, M. ve Aral, N. (2014). Deney Yöntemine dayalı eğitim programının 6 yaş çocuklarının problem çözme becerilerine etkisinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 39(176), 279-291.
  • Şahin, F. (2016). Okul öncesi dönemde fen eğitimi, Ankara: hedef yayıncılık, 12- 24.
  • Temiz, B. K. ve Tan, M. (2003). İlköğretim Fen Öğretiminde Temel Bilimsel Süreç Becerileri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 28 (127), 18-24.
  • Tu, T. (2006). Preschool science environment: what is available in a preschool classroom?. Early Childhood Education Journal, 33(4), 245–25.
  • Yin, R. K., (1994). Case Study Research: Design and Methods, (2th edt.), USA: SAGE Inc.
  • YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitim Geliştirme Projesi, Öğretmen Eğitimi Dizisi. (1997). Fizik öğretimi, Ankara: YÖK.
APA BAŞKAN TAKAOĞLU Z, DEMİR V (2018). Okul Öncesi Eğitimde Uygulanan Fen Etkinliklerinin Değerlendirilmesi. , 76 - 101. 10.29329/mjer.2018.153.5
Chicago BAŞKAN TAKAOĞLU ZEYNEP,DEMİR VİLDAN Okul Öncesi Eğitimde Uygulanan Fen Etkinliklerinin Değerlendirilmesi. (2018): 76 - 101. 10.29329/mjer.2018.153.5
MLA BAŞKAN TAKAOĞLU ZEYNEP,DEMİR VİLDAN Okul Öncesi Eğitimde Uygulanan Fen Etkinliklerinin Değerlendirilmesi. , 2018, ss.76 - 101. 10.29329/mjer.2018.153.5
AMA BAŞKAN TAKAOĞLU Z,DEMİR V Okul Öncesi Eğitimde Uygulanan Fen Etkinliklerinin Değerlendirilmesi. . 2018; 76 - 101. 10.29329/mjer.2018.153.5
Vancouver BAŞKAN TAKAOĞLU Z,DEMİR V Okul Öncesi Eğitimde Uygulanan Fen Etkinliklerinin Değerlendirilmesi. . 2018; 76 - 101. 10.29329/mjer.2018.153.5
IEEE BAŞKAN TAKAOĞLU Z,DEMİR V "Okul Öncesi Eğitimde Uygulanan Fen Etkinliklerinin Değerlendirilmesi." , ss.76 - 101, 2018. 10.29329/mjer.2018.153.5
ISNAD BAŞKAN TAKAOĞLU, ZEYNEP - DEMİR, VİLDAN. "Okul Öncesi Eğitimde Uygulanan Fen Etkinliklerinin Değerlendirilmesi". (2018), 76-101. https://doi.org/10.29329/mjer.2018.153.5
APA BAŞKAN TAKAOĞLU Z, DEMİR V (2018). Okul Öncesi Eğitimde Uygulanan Fen Etkinliklerinin Değerlendirilmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(25), 76 - 101. 10.29329/mjer.2018.153.5
Chicago BAŞKAN TAKAOĞLU ZEYNEP,DEMİR VİLDAN Okul Öncesi Eğitimde Uygulanan Fen Etkinliklerinin Değerlendirilmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi 12, no.25 (2018): 76 - 101. 10.29329/mjer.2018.153.5
MLA BAŞKAN TAKAOĞLU ZEYNEP,DEMİR VİLDAN Okul Öncesi Eğitimde Uygulanan Fen Etkinliklerinin Değerlendirilmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, vol.12, no.25, 2018, ss.76 - 101. 10.29329/mjer.2018.153.5
AMA BAŞKAN TAKAOĞLU Z,DEMİR V Okul Öncesi Eğitimde Uygulanan Fen Etkinliklerinin Değerlendirilmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2018; 12(25): 76 - 101. 10.29329/mjer.2018.153.5
Vancouver BAŞKAN TAKAOĞLU Z,DEMİR V Okul Öncesi Eğitimde Uygulanan Fen Etkinliklerinin Değerlendirilmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2018; 12(25): 76 - 101. 10.29329/mjer.2018.153.5
IEEE BAŞKAN TAKAOĞLU Z,DEMİR V "Okul Öncesi Eğitimde Uygulanan Fen Etkinliklerinin Değerlendirilmesi." Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12, ss.76 - 101, 2018. 10.29329/mjer.2018.153.5
ISNAD BAŞKAN TAKAOĞLU, ZEYNEP - DEMİR, VİLDAN. "Okul Öncesi Eğitimde Uygulanan Fen Etkinliklerinin Değerlendirilmesi". Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi 12/25 (2018), 76-101. https://doi.org/10.29329/mjer.2018.153.5