Yıl: 2019 Cilt: 19 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 346 - 360 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17240/aibuefd.2019.19.43815-456001 İndeks Tarihi: 14-11-2019

ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİLERİN SOSYAL MEDYA ÜZERİNDEN ETKİLEŞİM KURMA VE KURMAMA NEDENLERİNİN ÖRTÜK PROGRAM AÇISINDAN İNCELENMESİ

Öz:
Bu araştırmanın amacı öğretmen ve öğrencilerin sosyal medya üzerinden etkileşim kurma nedenlerinin ve öğrencisi ile sosyalmedyada etkileşim kurmayan öğretmenlerin etkileşim kurmama gerekçelerinin örtük program açısından incelenmesidir. Buamaç doğrultusunda çalışma, nitel araştırma desenlerinden bütüncül çoklu durum desenine uygun olarak yapılandırılmıştır.Araştırma kapsamında 2016–2017 eğitim öğretim yılında, Kahramanmaraş’ta yer alan 6 farklı ortaokuldan 32 öğretmen ve29 öğrenci araştırmanın katılımcıları olarak belirlenmiştir. Elde edilen verilerin analizleri sonucunda örtük programkapsamında öğretmenlerin, öğrenciye tutum ve değer kazandırma ve rapport kurma gerekçeleri ile öğrencilerin iseöğretmenle yakınlık kurma, öğretmenin gözüne girme ve öğretmeni daha iyi tanıma gerekçeleri ile etkileşim kurduklarıortaya çıkmıştır. Öğrencileriyle sosyal medyada etkileşim kurmayan öğretmenlerin ise örtük program kapsamındaotoritelerinin zarar görmesini engellemek ve öğrenciye olumsuz örnek olmaktan kaçınmak gerekçeleri ile etkileşimkurmadıkları anlaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel

INVESTIGATION OF TEACHERS’ AND STUDENTS’ REASONS TO INTERACT AND NOT TO INTERACT ON SOCIAL MEDIA IN TERMS OF HIDDEN CURRICULUM

Öz:
The purpose of this research is to examine the teachers’ and students’ reasons for interaction on social media and the reasons for avoiding from interaction on the part on teachers in terms of hidden curriculum. To this end, a holistic multiple case study design was used in the research. Accordingly, 32 teachers and 29 students from 6 different middle schools located in Kahramanmaraş province were selected as the participants of the study during the 2016–2017 academic year. Analysis of the data obtained from the teachers and the students regarding the reasons for teacher-student interaction on social media in terms of hidden curriculum revealed that the teachers interact with their students on social media to teach them attitudes and values and build a good rapport. It has become clear that students also interact with their teachers on social media to get familiar with their teachers, to become a favorite student of the teacher and to learn more about their teachers. Teachers who do not interact with their students on the social media were found to be concerned about losing their authority at school and exhibiting negative examples for their students.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbulut, E. (2011). İlköğretim okullarında örtük program faaliyetlerinin saptanması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Akiti, L. (2012). Facebook off limits: Protecting teachers' private speech on social networking sites. Val. UL Rev., 47(1), 119–167.
  • Akkoyunlu, B., Dağhan, G., ve Erdem, M. (2015). Teacher's professional perception as a predictor of teacher- student friendship in Facebook: A scale development study. International Online Journal of Educational Sciences, 7(1), 242–259.
  • Akpınar, B. (2014). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Data Yayınları.
  • Alarcia, O. and Bravo, I. (2012). The impact of ICTs on lecturer and students interaction in university education processes. Universities and Knowledge Society Journal (RUSC), 9(2), 213–228.
  • Atkins, A. (2010). It’s complicated: Using Facebook to create emotional connections in student-professor relationships. The Journal of the Assembly for Expanded Perspectives on Learning, 16(1), 79–89.
  • Azimpour, E. and Khalilzade, A. (2015). Hidden curriculum. World Essays Journal, 3(1), 18–21.
  • Başar, M. ve Çetin, Ö. (2013). İlk ve orta öğretim öğrencilerinin zorba davranışlara başvurma düzeyleri ve bu davranışları öğrenme ortamları üzerine bir araştırma. E-Journal of New World Sciences Academy- Education Sciences, 8(4), 471- 488.
  • Bayanfar, F. (2013). The effect of hidden curriculum on academic achievement of high school students. International Research Journal of Aplied and Basic Sciences, 5(6), 671–681.
  • Beydoğan, H. Ö. (2012). Okullarda uygulanan sosyal ve kültürel etkinliklerin öğrencilerin değer edinimine etkisi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 11(4), 1172–1204.
  • Bridges, L. M. (2009). Face-to-face on Facebook: students are there... should we be? In R. J. LAckie& V. B. Cvetkovic (Eds.), Teaching generation M: A handbook for librarians and educators (pp. 125–136). New York: Neal-Schuman Publishers.
  • Cemiloğlu, M. (2006). Eğitim bilimi açısından örtük program ve halk anlatılarının örtük program bağlamında değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 257–269.
  • Couillard, C. (2009). Facebook: The pros and cons of use in Education (Unpublished Doctoral Dissertation), University of Wisconsin-Stout, US.
  • Creswell, J. W. (2015). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir, Çev. Ed.). Ankara: Siyasal Yayınevi.
  • Çobanoğlu, R. ve Engin Demir, C. (2014). Okullarda örtük programın görünen kısmı. İlköğretim Online, 13(3), 776–786.
  • Çubukçu, Z. (2012). İlköğretim öğrencilerinin karakter eğitiminde örtük programın etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 1513–1534.
  • Demirel, Ö. (2010). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Duek, C. and Tourn, G. (2016). Social media: Transformation of education, B. Çoban (Ed.). Social media and social movements: The transformation of communication patterns (pp. 229–246). Lanham, Maryland: Lexington Books
  • Dyrenforth, T. (2014). Classroom success through rapport-building. United States Military Academy, West Point, New York: Center for Faculty Excellence. Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ercan, İ., Yüksel, S., Özkaya, G., Ocakoğlu, G., Yüksel, A. ve Uncu, Y. (2009). Tıp fakültesi örtük programı ölçeğinin geliştirilmesi. Cerrahpaşa Tıp Dergisi, 40(3), 81–87.
  • Ertürk, S. (1994). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Meteksan Matbaacılık.
  • Gülbahar, Y., Kalelioğlu, F. ve Madran, O. (2010). Sosyal ağların eğitim amaçlı kullanımı. inet-tr 2010 Türkiye’de İnternet Konferansı’nda bildiri olarak sunulmuştur. İstanbul, Türkiye.
  • Helou, A. M., Rahim, Z. Z. A. and Oye, N. (2012). Students’ perceptions on social networking sites ınfluence on academic performance. International Journal of Social Networking and Virtual Communities, 1(1), 7– 15.
  • Kamnoetsin, T. (2014). Social media use: A critical analysis of Facebook's impact on collegiate EFL students' english writing in Thailand (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Seton Hall Üniversitesi, South Orange, New Jersey.
  • Kırksekiz, A. (2013). Sosyal ağlardan Facebook’un kullanımına ilişkin öğretim elemanlarının görüşleri, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Kuş, D. (2009). İlköğretim programlarının, örtük programın ve okul dışı etmenlerin değerleri kazandırma etkililiğinin 8. sınıf ilköğretim öğrencilerinin ve öğretmenlerinin görüşlerine göre incelenmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Küçükali, M. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımı: Atatürk Üniversitesi örneği. Bartın Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(13), 531–546.
  • Leafman, J. S., Mathieson, K. M., & Ewing, H. (2013). Student perceptions of social presence and attitudes toward social media: Results of a cross-sectional study. International Journal of Higher Education, 2(1), 67.
  • Liccardi, I., Ounnas, A., Pau, R., Massey, E., Kinnunen, P., Lewthwaite, S., Midy, M. and Sarkar, C. (2007). The role of social networks in students' learning experiences. ACM Sigcse Bulletin, 39(4), 224–237.
  • Massialas, B. G. (1996). The hidden curriculum and social studies. Crucial issues in teaching social studies K– 12, 61–79.
  • Montoneri, B. (2015). Impact of students' participation to a facebook group on their motivation and scores and on teacher's evaluation. The Iafor Journal of Education, 3(1), 61–74.
  • Nadler, M. K. and Nadler, L. B. (2001). The roles of sex, empathy, and credibility in out-ofclass communication between faculty and students. Women’s Studies in Communication, 24, 241–261.
  • Nkhoma, M., Cong, H. P., Au, B., Lam, T., Richardson, J., Smith, R. and El-Den, J. (2015). Facebook as a tool for learning purposes: Analysis of the determinants leading to improved students’ learning. Active Learning in Higher Education, 16(2), 87–101.
  • Ornstein, A. C. and Hunkins, F. P. (2014). Eğitim programı temeller, ilkeler ve sorunlar (A. Arı, Çev. Editörü). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Roy, D. R. and Chakraborty, S. K. (2015). Impact of social media / social networks on education and life of undergraduate level students of Karimganj town-A survey. International Research Journal of Interdisciplinary & Multidisciplinary Studies, 1(1), 141- 147.
  • Smith, B. E. (2015). Enhancing motivation through student-teacher Facebook relationships. People: International Journal of Social Sciences, 1(1), 34–41.
  • Tezcan, M. (2003). Gizli müfredat eğitim sosyolojisi açısından bir kavram çözümlemesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 53–59.
  • Tsai, C. W., Shen, P. D., Chiang, Y. C. and Tang, H. W. (2015). Book review social media and the new academic environment: Pedagogical challenges. Journal of Cases on Information Technology, 17(2), 53–56.
  • Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme. Teori ve teknikler. Ankara: Alkım Kitapçılık-Yayıncılık. Wren, D. (1999). School culture: Exploring the hidden curriculum. Adolescence, 34(135), 593–596.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, S. (2004). Örtük program eğitimde saklı uygulamalar. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Yüksel, S. (2005). Kohlberg and hidden curriculum in moral education: An opportunity for students’ acquisition of moral values in the new Turkish primary education curriculum. Educational Sciences: Theory and Practice, 5(2), 329–338.
APA Şad S, DEMİR M (2019). ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİLERİN SOSYAL MEDYA ÜZERİNDEN ETKİLEŞİM KURMA VE KURMAMA NEDENLERİNİN ÖRTÜK PROGRAM AÇISINDAN İNCELENMESİ. , 346 - 360. 10.17240/aibuefd.2019.19.43815-456001
Chicago Şad Süleyman Nihat,DEMİR MUSTAFA ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİLERİN SOSYAL MEDYA ÜZERİNDEN ETKİLEŞİM KURMA VE KURMAMA NEDENLERİNİN ÖRTÜK PROGRAM AÇISINDAN İNCELENMESİ. (2019): 346 - 360. 10.17240/aibuefd.2019.19.43815-456001
MLA Şad Süleyman Nihat,DEMİR MUSTAFA ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİLERİN SOSYAL MEDYA ÜZERİNDEN ETKİLEŞİM KURMA VE KURMAMA NEDENLERİNİN ÖRTÜK PROGRAM AÇISINDAN İNCELENMESİ. , 2019, ss.346 - 360. 10.17240/aibuefd.2019.19.43815-456001
AMA Şad S,DEMİR M ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİLERİN SOSYAL MEDYA ÜZERİNDEN ETKİLEŞİM KURMA VE KURMAMA NEDENLERİNİN ÖRTÜK PROGRAM AÇISINDAN İNCELENMESİ. . 2019; 346 - 360. 10.17240/aibuefd.2019.19.43815-456001
Vancouver Şad S,DEMİR M ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİLERİN SOSYAL MEDYA ÜZERİNDEN ETKİLEŞİM KURMA VE KURMAMA NEDENLERİNİN ÖRTÜK PROGRAM AÇISINDAN İNCELENMESİ. . 2019; 346 - 360. 10.17240/aibuefd.2019.19.43815-456001
IEEE Şad S,DEMİR M "ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİLERİN SOSYAL MEDYA ÜZERİNDEN ETKİLEŞİM KURMA VE KURMAMA NEDENLERİNİN ÖRTÜK PROGRAM AÇISINDAN İNCELENMESİ." , ss.346 - 360, 2019. 10.17240/aibuefd.2019.19.43815-456001
ISNAD Şad, Süleyman Nihat - DEMİR, MUSTAFA. "ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİLERİN SOSYAL MEDYA ÜZERİNDEN ETKİLEŞİM KURMA VE KURMAMA NEDENLERİNİN ÖRTÜK PROGRAM AÇISINDAN İNCELENMESİ". (2019), 346-360. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019.19.43815-456001
APA Şad S, DEMİR M (2019). ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİLERİN SOSYAL MEDYA ÜZERİNDEN ETKİLEŞİM KURMA VE KURMAMA NEDENLERİNİN ÖRTÜK PROGRAM AÇISINDAN İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 346 - 360. 10.17240/aibuefd.2019.19.43815-456001
Chicago Şad Süleyman Nihat,DEMİR MUSTAFA ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİLERİN SOSYAL MEDYA ÜZERİNDEN ETKİLEŞİM KURMA VE KURMAMA NEDENLERİNİN ÖRTÜK PROGRAM AÇISINDAN İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19, no.1 (2019): 346 - 360. 10.17240/aibuefd.2019.19.43815-456001
MLA Şad Süleyman Nihat,DEMİR MUSTAFA ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİLERİN SOSYAL MEDYA ÜZERİNDEN ETKİLEŞİM KURMA VE KURMAMA NEDENLERİNİN ÖRTÜK PROGRAM AÇISINDAN İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.19, no.1, 2019, ss.346 - 360. 10.17240/aibuefd.2019.19.43815-456001
AMA Şad S,DEMİR M ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİLERİN SOSYAL MEDYA ÜZERİNDEN ETKİLEŞİM KURMA VE KURMAMA NEDENLERİNİN ÖRTÜK PROGRAM AÇISINDAN İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 19(1): 346 - 360. 10.17240/aibuefd.2019.19.43815-456001
Vancouver Şad S,DEMİR M ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİLERİN SOSYAL MEDYA ÜZERİNDEN ETKİLEŞİM KURMA VE KURMAMA NEDENLERİNİN ÖRTÜK PROGRAM AÇISINDAN İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 19(1): 346 - 360. 10.17240/aibuefd.2019.19.43815-456001
IEEE Şad S,DEMİR M "ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİLERİN SOSYAL MEDYA ÜZERİNDEN ETKİLEŞİM KURMA VE KURMAMA NEDENLERİNİN ÖRTÜK PROGRAM AÇISINDAN İNCELENMESİ." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, ss.346 - 360, 2019. 10.17240/aibuefd.2019.19.43815-456001
ISNAD Şad, Süleyman Nihat - DEMİR, MUSTAFA. "ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİLERİN SOSYAL MEDYA ÜZERİNDEN ETKİLEŞİM KURMA VE KURMAMA NEDENLERİNİN ÖRTÜK PROGRAM AÇISINDAN İNCELENMESİ". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19/1 (2019), 346-360. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019.19.43815-456001