Yıl: 2018 Cilt: 18 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 718 - 744 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 15-11-2019

Öğretmenlerine Göre Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin Din Öğretimi Modelleri Çerçevesinde Konumlandırılması

Öz:
Bu araştırmada Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi (DKAB) öğretmenlerinin DKAB derslerini din öğretimi modelleri çerçevesinde nasıl konumlandırdıklarının tespit edilmesi ve bazı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma betimsel tarama ve karşılaştırmalı ilişkisel tarama modellerinde tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, Malatya ili merkez ilçelerinde 2017-2018 öğretim yılında görev yapan 187 Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen 16 maddelik “Öğretmen DKAB Algı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerinin büyük çoğunluğunun DKAB derslerini dini öğrenme yaklaşımına uygun bir ders olarak konumlandırdıkları tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel Davranış Bilimleri

Position of Religious Culture and Ethics Knowledge Course within the Framework of Religious Education Models According to Religious Course Teachers

Öz:
In this study it is aimed to examine how religious course teachers position religious culture and ethics knowledge course in the context of religious education models. The study was designed by descriptive survey and comparative associative models. The sample of the study composed of 187 religious teachers working in the 2017-2018 school year, in the central districts of Malatya, Turkey. The data were collected using “Teacher Religious Culture and Ethics Knowledge Course Perception Scale” originally developed by the researcher. As a result of the research, it was determined that the majority of the teachers appropriately position the religious culture and ethics knowledge course to the learning religion approach.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi. Hasan ve Eylem Zengin v. Türkiye. 9 E k i m 2007. 1448/04.
  • Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi. Mansur Yalçın ve diğerleri Türkiye. 16 Eylül 2014. 21163/11.
  • Bazarkulov, Seyfullah. Değer Öğretimi ve Dinden Öğrenme. Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, 2008.
  • COUNCİL of Europe, Religious Diversitiy and Intercultural Education: A Reference Book For Schools
  • Doğan, Recai. “Avrupa Birliği Sürecinde Dini Kurumlar ve Din Eğitimi: Almanya Modeli”. Avrupa Birliği Sürecinde Dini Kurumlar ve Din Eğitimi Uluslararası Sempozyum, (İstanbul 17-19 Kasım 2006), İstanbul, Dem Yayınları, 2007: 255-299.
  • Ferrari, Alessandro. “Avrupa Birliği Sürecinde Dini Kurumlar ve Din Eğitimi: İtalya Modeli”. Avrupa Birliği Sürecinde Dini Kurumlar ve Din Eğitimi Uluslararası Sempozyum, (İstanbul 17-19 Kasım 2006), İstanbul, Dem Yayınları, 2007: 461-480.
  • Grimmit, Michael. “Contemporary Pedagogies of Religious Education: What are they?”, Pedagogies of Religious Education, UK, McCrimmons, 2000: 24-52.
  • Hull, John M. “Demokratik Çoğulcu Toplumlarda Din Eğitimi Üzerine Genel Değerlendirme”, Din Öğretiminde Yeni Yöntem Arayışları, Uluslar arası Sempozyum Bildiri ve Tartışmalar (İstanbul, 28-30 Mart 2001). Ankara, MEB Yayınları, 2003. 33-51.
  • Işıkdoğan, Davut ve Korukcu, Adem. “İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Öğretmenlerin Programa Yönelik Görüşleri”. Dini Araştırmalar 11/32 (Eylül-Aralık 2008): 237-258.
  • Jackson, Robert. “Avrupa’da Kurumlar ve Din Öğretimi-Öğreniminin Kamusal alandaki Genel Eğitime Katkısı”. Avrupa Birliği Sürecinde Dini Kurumlar ve Din Eğitimi Uluslararası Sempozyum. (İstanbul 17-19 Kasım 2006). İstanbul, Dem Yayınları, 2007:119-158.
  • Jackson, Robert. “Devlet Okullarında Din Eğitimi ve Değerler Eğitimine Yorumcu Yaklaşımın Katkısı”, Değerler ve Eğitimi. İstanbul, 26-28-Kasım 2004. ed. Recep Kaymakcan vd. 467-488. İstanbul: Dem Yayınları, 2007.
  • Jackson, Robert. Rethinking Religious Education and Plurality. London and Newyork: Routledge Falmer, 2004.
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları, 1999.
  • Kaymakcan, Recep. Gençlerin Dine Bakışı: Karşılaştırmalı Türkiye ve Avrupa Araştırması. İstanbul: Dem Yayınları, 2007.
  • Kaymakcan, Recep. “Türkiye’de Din Eğitiminde Çoğulculuk ve Yapılandırmacılık: Yeni Ortaöğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Programı Bağlamında Bir Değerlendirme”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 7:1, 2007:177-210.
  • Kaymakcan, Recep. Öğretmenlerine Göre Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersleri Yeni Eğilimler: Çoğulculuk ve Yapılandırmacılık. İstanbul: Dem Yayınları, 2009.
  • Kızılabdullah, Yıldız “Dini Öğrenme Modelinin” Çok Dinli /Çokkültürlü Toplumlardaki Tezahürleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(5): 721-732.
  • Kızılabdullah, Yıldız ve Yürük, Tuğrul. “Din Eğitimi Modelleri Çerçevesinde Türkiye’deki Din Eğitimi Üzerine Genel Bir Değerlendirme”. Dini Araştırmalar, 11/32, (Eylül-Aralık 2008): 107-129.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, Tebliğler Dergisi, 1990/2317.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. Ortaöğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programı. Ankara: MEB, 2018.
  • Moulin, Daniel. “Religious Education in England After 9/11”. Religious Education. 107:2, 2012: 158-173.
  • Okumuşlar, Muhittin. “Çokkültürlü Toplumlarda Din Hakkında ve Dinden Öğrenme Modeli”. Marife, 7/2, (Güz 2007): 251-264.
  • OSCE, Toledo Guiding Principles on Teaching About Religions and Beliefs in
  • Public Schools, Warsaw, 2007. OSCE (2007) http://www.osce.org/odihr/29154?download=true
  • Tabachnick, Barbara. G. and Fidell, Linda S. Using Multivariate Statistics (sixth ed.). Boston: Pearson, 2013.
  • Tavşancıl, Ezel. Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2014.
  • Tosun, Cemal. Din Eğitimi Bilimine Giriş. Ankara, Pegem A Yayıncılık, 2001.
  • Yürük, Tuğrul. “Öğretmenlere Göre İlköğretim DKAB Dersi Öğretim Programının Eğitim Anlayışı (Adana Örneği), Dini Araştırmalar, 17/45, (Temmuz-Aralık 2014): 171-207.
  • Yürük, Tuğrul. “Öğretmenlerin İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programının Din Anlayışına Yönelik Düşünceleri (Adana Örneği), Dini Araştırmalar, 18/46, (Ocak-Haziran 2015): 148- 170.
  • Zengin, Mahmut. “Yeni İlköğretim DKAB Öğretim Programının Uygulamadaki Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 12/22, 2010:121-160.
APA ASLAMACI I (2018). Öğretmenlerine Göre Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin Din Öğretimi Modelleri Çerçevesinde Konumlandırılması. , 718 - 744.
Chicago ASLAMACI IBRAHIM Öğretmenlerine Göre Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin Din Öğretimi Modelleri Çerçevesinde Konumlandırılması. (2018): 718 - 744.
MLA ASLAMACI IBRAHIM Öğretmenlerine Göre Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin Din Öğretimi Modelleri Çerçevesinde Konumlandırılması. , 2018, ss.718 - 744.
AMA ASLAMACI I Öğretmenlerine Göre Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin Din Öğretimi Modelleri Çerçevesinde Konumlandırılması. . 2018; 718 - 744.
Vancouver ASLAMACI I Öğretmenlerine Göre Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin Din Öğretimi Modelleri Çerçevesinde Konumlandırılması. . 2018; 718 - 744.
IEEE ASLAMACI I "Öğretmenlerine Göre Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin Din Öğretimi Modelleri Çerçevesinde Konumlandırılması." , ss.718 - 744, 2018.
ISNAD ASLAMACI, IBRAHIM. "Öğretmenlerine Göre Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin Din Öğretimi Modelleri Çerçevesinde Konumlandırılması". (2018), 718-744.
APA ASLAMACI I (2018). Öğretmenlerine Göre Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin Din Öğretimi Modelleri Çerçevesinde Konumlandırılması. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 18(2), 718 - 744.
Chicago ASLAMACI IBRAHIM Öğretmenlerine Göre Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin Din Öğretimi Modelleri Çerçevesinde Konumlandırılması. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 18, no.2 (2018): 718 - 744.
MLA ASLAMACI IBRAHIM Öğretmenlerine Göre Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin Din Öğretimi Modelleri Çerçevesinde Konumlandırılması. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, vol.18, no.2, 2018, ss.718 - 744.
AMA ASLAMACI I Öğretmenlerine Göre Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin Din Öğretimi Modelleri Çerçevesinde Konumlandırılması. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2018; 18(2): 718 - 744.
Vancouver ASLAMACI I Öğretmenlerine Göre Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin Din Öğretimi Modelleri Çerçevesinde Konumlandırılması. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2018; 18(2): 718 - 744.
IEEE ASLAMACI I "Öğretmenlerine Göre Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin Din Öğretimi Modelleri Çerçevesinde Konumlandırılması." Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 18, ss.718 - 744, 2018.
ISNAD ASLAMACI, IBRAHIM. "Öğretmenlerine Göre Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin Din Öğretimi Modelleri Çerçevesinde Konumlandırılması". Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 18/2 (2018), 718-744.