Yıl: 2019 Cilt: 0 Sayı: 31 Sayfa Aralığı: 512 - 536 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 19-11-2019

Acı Aşk Filminin “Erkeklik Krizi” Bağlamında İncelenmesi

Öz:
Toplumsal yapı temel olarak insanların beraber yaşadığı bir alandır. Aynı şekildetoplumda kadınlık ve erkeklik temsillerinin sürekli var olduğu bir gerçektir. Kadınve erkek arasındaki ilişkiler ise belirli kültürel özellikler ve sosyalizasyon süreçlerisonucunda öğrenilir. Dünyanın değişik yerlerinde birbirinden tamamen farklı kadınlıkve erkeklik temsilleri bulunmaktadır. Diğer yandan bu temsiller durağan ve sabit değilzamana göre değişebilen yapıya sahiptir. Türkiye’de zaman içinde toplumsal değişmeile birlikte kadın ve erkeğin kültürel olarak tanımlanan bazı özellikleri farklılaşmayabaşlar.Genelde medya özelde ise sinema filmleri kadın ve erkeklik temsillerinin rol modelolarak yeniden üretildiği, dolaşıma sokulduğu bir alan işlevi görmektedir. Feministaraştırmalar kadınlık temsilleri üzerine çalışmalar olarak görülse de son yıllardaerkeklik temsilleri üzerine yapılan incelemelerde de bir artış bulunmaktadır. Erkeklikaraştırmaları geleneksel ataerkilliğin son yıllarda aşındığı, kadınların iş yaşamında,kamusal alanda daha etkili olduğu fikri üzerinde durmaktadır. Bu açıdan gelenekselerkek iktidarının toplumsal alanda bir güç kaybına uğradığı savı öne çıkmaktadır. Genelolarak eril otoritenin baskınlığının azalması “erkeklik krizi” olarak adlandırılmaktadır.Çalışma kapsamında senaristliğini Onur Ünlü’nün, yönetmenliğini Taner Elhan’ınyaptığı Acı Aşk (2009) filmi örneklem olarak seçilmiştir. Araştırmada nitel film analiziyöntemi ve betimleme tekniği kullanılmıştır. Acı Aşk filmi, Türk sinema tarihinde öneçıkan Yeşilçam dönemindeki erkeklik temsilleri ile karşılıklı analiz edilmiştir. Ayrıcafilmdeki erkeklik ve erkeklik krizi olguları iktidar, cinsellik, kadın-erkek ilişkileri, ekonomibağlamında incelenmiştir. Sonuç olarak Acı Aşk filminin genel olarak Yeşilçamfilmlerinden farklı bir erkeklik imajı tanımladığı ortaya çıkmaktadır. Filmde modern veeğitimli olsa bile kadınlar ile ilişkisini iktidar ve otorite temelinde kuran erkek karakterinyaşadığı eril krizler betimlenmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Film, Radyo, Televizyon Sosyoloji

An Analysis Of Acı Aşk In The Context Of “Crisis Of Masculinity”

Öz:
The social structure is constitutively a space where people live together. Accordingly, it is a fact that representations of femininity and masculinity constantly exist in society. These relations are the behaviors that are acquired in consequence of specific cultural aspects and socialization processes. There are totally different representations of femininity and masculinity in different parts of the world. On the other hand, these representations are not fixed and have a structure that can differ in the course of time. Some culturally described characteristics of men and women have began to change in Turkey with social changes. Media and movies are spaces where the representations of femininity and masculinity are delivered and reproduced as role models. Although feminist studies are generally regarded as studies on women, there has been an increase in studies on masculinity in recent years. Masculinity studies emphasize that traditional patriarchal social structure are eroded in recent years and women become more effective in public space and professional life. In this respect, the argument, which the traditional male power has lost his power in the social sphere, becomes prominent. The decrease of male dominance is generally called “crisis of masculinity”. Acı Aşk (2009) directed by Taner Elhan and written by Onur Ünlü was chosen as a sample. Qualitative film analysis method and descriptive technique were used in the study. Acı Aşk was comparatively analyzed with the representations of masculinity in these two periods which were prominent in the history of Turkish cinema. In addition to that, the issues of masculinity and the crisis of masculinity in the film were examined in terms of power, sexuality, male-female relations, and economy. As a result, it appears that Acı Aşk has defined a different masculinity image than Yeşilçam films. In the film, masculine crises described in which the male character who establishes the relationship with women on the basis of power and authority.
Anahtar Kelime:

Konular: Film, Radyo, Televizyon Sosyoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aboim, S. (2010). Plural Masculinities The Remaking of The Self in Private Life. Burlington: Ashgate Publishing.
  • Akça, K. (2010). Minimalist Sinemanın Miyadı Doldu mu? http://www.haberturk.com/kultur-sanat/ haber/508592-minimalist-sinemanin-miyadi-doldu-mu. Erişim Tarihi: 07.08.2018
  • Aydemir, G. (2015). Sinemada Değişen Erkeklik Tipleri: Sinir Krizinin Eşiğindeki Erkekler. Film Arası Dergisi,47, 24-26.
  • Biryıldız, E. (1993). Şoför Nebahat mi Olalım Hanımefendi mi?. Marmara İletişim Dergisi, 4, 5-18
  • Boratav, H. B. Fişek, G. O. ve Ziya, H. E. (2017). Erkekliğin Türkiye Halleri. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2015). Eril Tahakküm. (Çev. B. Yılmaz). İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Bozok, M. (2011). Soru ve Cevaplarla Erkeklikler. İstanbul: Sogep Yayınları.
  • Bozok, M. (2018). Ebeveynlik, Erkeklik Ve Çalışma Hayatı Arasında Türkiye’de Babalık. İstanbul: Açev Yayınları.
  • Büker, S. ve Öztürk, R. (2016). Mutlu Son’dan Abluka’ya Türk Sineması. L. Özgenel (Ed.) Sanat Üzerine Okumalar 60 Yıla Bakış. İçinde (s.197-240). Ankara: Odtü Yayıncılık.
  • Cengiz, K. &Tol, U. U. &Küçükural, Ö. (2004). Hegemonik Erkekliğin Peşinden. Toplum ve Bilim,101, 50-70.
  • Connell, R.W. (2000). The Men and The Boys . New South Wales: Allen & Unwin.
  • Connell, R. W. (2005). Masculinities. Los Angeles: University of California Press.
  • Depeli, G. (2016). Emine Mine, Hepsi Sensin Be Kızım-Yeşilçam Sinemasının Eril Fantezisi. Fe Dergi, 8(2), 125-137.
  • Demirci, C. (2004). Araya Parça Giren Yıllar. İstanbul:İnkilap Kitabevi.
  • Dorsay, A. (2009). Eleştirmenler Hem ‘Acı’ Hem ‘Tatlı’. http://www.milliyet.com.tr/elestirmenlerhem--aci--hem--tatli--magazin-1173927/. Erişim Tarihi: 08.08.2018
  • Dökmen, Z. Y. (2016). Toplumsal Cinsiyet Sosyal Psikolojik Açıklamalar. İstanbul:Remzi Kitabevi.
  • Elhan, T. (2009). Acı Aşk Klişenin Kazınmış Kısmı. (Söyleşi: B. Göl) Altyazı Dergisi, 90,36-37.
  • Ergenç, H. (2009). ‘Acı Aşk’ ilişkileri sorguluyor. http://www.hurriyet.com.tr/kelebek/aci-askiliskileri-sorguluyor-13239868. Erişim Tarihi: 09.08.2018
  • Erkılıç, H. (2011). Türk Sinemasında Hegemonik Erkek(Lik): Kahramandan Anti-Kahramana
  • Erkeklik Temsil(Ler)İ. İ. Erdoğan (Ed.) Medyada Hegemonik Erkek(Lik) ve Temsil. İçinde (s.231- 242). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Ertürk, Y. (2015). Prof. Dr. Yakın Ertürk: Erkeklik 40 yıldır krizde. http://www.karar.com/gundemhaberleri/prof-dr-yakin-erturk-erkeklik-40-yildir-krizde. Erişim Tarihi: 11.08.2018
  • Evren, B. (2006). Usta ya da Her Devrin Adamı. K. Özyazıcı (Haz.) Adı: Atıf Yılmaz . İçinde (s. 53-70). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Frosh, S.; Phoenix, A. ve Pattman, R. (2002). Young Masculinities Understanding Boys in Contemporary Society. New York: Palgrave.
  • Ging, D. (2013). Men and Masculinities in Irish Cinema. New York: Palgrave Macmillan.
  • Goldberg, H. (2018). Erkek Olmanın Tehlikeleri. (Çev. S. Budak). İstanbul: Totem Yayınları.
  • Güçhan, G. (1992). Toplumsal Değişme ve Türk Sineması. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Hearn, J. (2004). Men, Fathers And The State: National And Global Relations. B. Hobson (Ed.) Making Men into Fathers Men- Masculinities and The Social Politics of Fatherhood. İçinde (s.245- 272). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Hobson, B. ve Morgan, D. (2004). Introduction: Making Men into Fathers. B. Hobson (Ed.) Making Men into Fathers Men- Masculinities and The Social Politics of Fatherhood. İçinde (s.1-24). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Hooks, B. (2018). Değişme İsteği Erkekler, Erkeklik ve Sevgi. (Çev. Z. Kutluata). İstanbul: Bgst Yayınları
  • Hooper, C. (2001). Manlystates Masculinities, International Relations, And Gender Politics. New York: Columbia University Press.
  • Ingram, N. ve Waller, R. (2014). Degrees of Masculinity: Working and Middle-Class Undergraduate Students’ Constructions of Masculine Identities. S. Roberts (Ed.) Debating Modern Masculinities: Change, Continuity, Crisis?. İçinde (s.35-51). New York: Palgrave Macmillan.
  • İri, M. (2016). Türk Sineması’nda Erkeklik Performansları. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Kabadayı, L. (2016). İyi Adam-Kötü Adam Son Dönem Türk Sinemasında Erkek Karakter ve Stereotipleşme. H. Kuruoğlu (Ed.) Erkek Kimliğinin Değişe(Meye)N Hâlleri. İçinde (s.167-191). İstanbul: Nobel Yayınevi
  • Kaplan E. A. Women And Fılm Both Sides Of The Camera 1983 Taylor & Francis E-Library, 2001. New York London
  • Kaplan, F. N. (2003). Toplumsal Konumu ve Bu Konumun Değişimiyle Türk Sinemasında Kadın. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (4),149-173.
  • Karakaş, B. (2007). Kadın Filmi Diye Bir Şey Yoktur-Atıf Yılmaz’la Söyleşi. M. Arslan (Der.), Rejisör Atıf Yılmaz (s. 74-80). İstanbul:Agora Kitaplığı.
  • Kırel, S. (2005).Yeşilçam Öykü Sineması. İstanbul: Babil Yayınları.
  • Kimmel, M. ve Aronson, A. (2004). Men and Masculinities- Social, Cultural, and Historical Encyclopedia Volume I. California: Abc-Clio.
  • Kimmel, M. (2008). Guyland The Perilous World Where Boys Become Men. New York:Harper Collins.
  • Kimmel, M.S. ve Messner, M. A. (2010). Men’s Lives. Boston: Allyn & Bacon. Kord, S. ve Krimmer, E. (2011). Contemporary Hollywood Masculinities Gender, Genre, And Politics. New York: Palgrave Macmillan.
  • Leonard, S. (2014). Escaping The Recession? The New Vitality Of The Woman Worker. D. Negra ve Y. Tasker (Ed.) Gendering The Recession Media and Culture in an Age of Austerity. İçinde (s.31-58). London: Duke University Press.
  • Lotz, A. D. (2014). Cable Guys Television and Masculinities in The Twenty-First Century. New York: New York University Press.
  • Mora, S. (2006). Cinemachismo Masculinities and Sexuality in Mexican Film. Austin: University of Texas Press.
  • Nayak, A. ve Kehily, M. J. (2013). Gender, Youth and Culture- Global Masculinities and Femininities. New York: Palgrave Macmillan.
  • Oktan, A. (2008). Türk Sinemasında Hegemonik Erkeklikten Erkeklik Krizine Yazı-Tura ve Erkeklik Bunalımının Sınırları. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi,5 (2), 152-166.
  • Okumuş, F. (2016). 2000’li Yıllarda İki Türk Filminde Görünen Cinsellik: Zenne ve Çekmeceler. S. Serter (Ed.) Yeni Kadrajlar Türkiye’de Sinema. İçinde (s. 67-78).Ankara: Deki Basımevi.
  • Onur, H. ve Koyuncu, B. (2004). Hegemonik Erkekliğin Görünmeyen Yüzü: Sosyalizasyon Sürecinde Erkeklik Oluşumları ve Krizleri Üzerine Düşünceler. Toplum ve Bilim,101,31-49.
  • Özbay, C. ve Baliç, İ. (2004). Erkekliğin Ev Halleri. Toplum ve Bilim,101,89-103.
  • Özgüç, A. (1988). Kronolojik Türk Sinema Tarihi 1914-1988. İstanbul: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Özgüç, A. (1990). Başlangıcından Bugüne Türk Sinemasında İlkler. İstanbul: Yılmaz Yayınları.
  • Özgüç, A. (1993). 100 Filmde Başlangıcından Günümüze Türk Sineması. Ankara:Bilgi Yayınevi.
  • Özgüç, A. (2008). Türk Sinemasının Kadınları. İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Özkan, Z. Ç. (2016). Geleneksel Türk Sinemasında Erkeğin Değişen İmgesi. H. Kuruoğlu (Ed.) Erkek Kimliğinin Değişe(Meye)N Hâlleri. İçinde (s.121-145).İstanbul: Nobel Yayınevi.
  • Özsoy, A. (2004). Türkiye’de 1960’lar Dönemi Aile Melodramlarında Kadın ve Erkek İmgesi. F. D. Küçükkurt ve A. Gürata (Ed.) Sinemada Anlatı ve Türler. İçinde (s. 277-300). Ankara: Vadi Yayınları.
  • Paechter, C. F. (2007). Being Boys, Being Girls: Learning Masculinities And Femininities. London: Open University Press.
  • Pease, B. (2014). Reconstructing Masculinity Or Ending Manhood? The Potential And Limitations Of Transforming Masculine Subjectivities For Gender Equality. À. Carabí ve J. M. Armengol (Ed.) Alternative Masculinities For A Changing World. İçinde (s.17-34). New York: Palgrave Macmillan.
  • Reeser, T. W. (2010). Masculinities in Theory an Introduction. Oxford: Wiley Blackwell Publishing.
  • Roberts, S. (2014). Introduction: Masculinities in Crisis? Opening The Debate. S. Roberts (Ed.) Debating Modern Masculinities: Change, Continuity, Crisis?. İçinde (s.1-16). New York: Palgrave Macmillan.
  • Robinson, V. ve Hockey, J. (2011). Masculinities in Transition. New York: Palgrave Macmillan.
  • Ryan, M. ve Kellner, D. (2010). Politik Kamera Çağdaş Hollywood Sinemasının İdeolojisi ve Politikası. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sancar, S. (2016). Erkeklik: İmkânsız İktidar Ailede, Piyasada ve Sokakta Erkekler. İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Saydam, B. (2013). Erkeklik Krizinin Gölgesinde Türkiye Sineması. Hayal Perdesi Dergisi,32, 56-65.
  • Segal, L. (1992). Ağır Çekim Değişen Erkeklikler Değişen Erkekler. (Çev: V. Ersoy). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Segal, L. (1993). Changing Men: Masculinities in Context. Theory and Society,22(5), 625-641.
  • Selek, P. (2014). Sürüne Sürüne Erkek Olmak . İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Smelik, A. (2006). Feminist Sinema ve Film Teorisi -ve Ayna Çatladı. (Çev. D. Koç). İstanbul :Agora Kitaplığı.
  • Şoray, T. (2011). Sinema Öylesine Güçlü Bir Şey Ki, Canlandırdığınız Karakterlerle İnsanı ve Kendinizi Tanıyorsunuz. E. Aktaş (Der.) Sinema Söyleşileri-2010. İçinde (s.191-209). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Ulusay, N. (2004). Günümüz Türk Sinemasında Erkek Filmlerinin Yükselişi ve Erkeklik Krizi. Toplum ve Bilim.101,144-161.
  • Ulusoy, N. (2015). Bana Derler Şoför Nebahat: Bir “Gelinlik Kız”ın Karşıt Giysici Olarak Portresi. Doğu Batı Düşünce Dergisi,72, Sinema Tutkusu-1,197-212.
  • Uluyağcı, C. (2001). Sinemada Erkek İmgesi: Farklı Sinemalarda Aynı Bakış. Kurgu Dergisi,18,29-39.
  • Vardan, U. (2009). Hat-Trick Yapmak İster Bu Deli Gönül. http://www.radikal.com.tr/yazarlar/ugurvardan/hat-trick-yapmak-ister-bu-deli-gonul-970053/. Erişim Tarihi:11.10.2018
  • Yavuz, Ş. (2014). İktidar Olma Sürecinde Erkeklerin Erkeklikle İmtihanı. Millî Folklor, 104, 110- 127.
  • Yücel, Ş. (2012). 80’lerden Günümüze Sinemada Kadın Temsilleri. M. Taşkaya ve E. U. İlbuğa (Ed.) Sinemada Kadın. İçinde (s.45-50). Antalya: Aksav Antalya Kültür Sanat Vakfı Yayınları.
  • Yüksel, E. (2013). Bir Savaş Anlatısı Olarak Nefes: Vatan Sağolsun ve Hegemonik Erkekliğin Krizi. Fe Dergi, 5(1),15-31.
APA becerikli r, KALAMAN S (2019). Acı Aşk Filminin “Erkeklik Krizi” Bağlamında İncelenmesi. , 512 - 536.
Chicago becerikli rifat,KALAMAN SEFER Acı Aşk Filminin “Erkeklik Krizi” Bağlamında İncelenmesi. (2019): 512 - 536.
MLA becerikli rifat,KALAMAN SEFER Acı Aşk Filminin “Erkeklik Krizi” Bağlamında İncelenmesi. , 2019, ss.512 - 536.
AMA becerikli r,KALAMAN S Acı Aşk Filminin “Erkeklik Krizi” Bağlamında İncelenmesi. . 2019; 512 - 536.
Vancouver becerikli r,KALAMAN S Acı Aşk Filminin “Erkeklik Krizi” Bağlamında İncelenmesi. . 2019; 512 - 536.
IEEE becerikli r,KALAMAN S "Acı Aşk Filminin “Erkeklik Krizi” Bağlamında İncelenmesi." , ss.512 - 536, 2019.
ISNAD becerikli, rifat - KALAMAN, SEFER. "Acı Aşk Filminin “Erkeklik Krizi” Bağlamında İncelenmesi". (2019), 512-536.
APA becerikli r, KALAMAN S (2019). Acı Aşk Filminin “Erkeklik Krizi” Bağlamında İncelenmesi. Akdeniz İletişim, 0(31), 512 - 536.
Chicago becerikli rifat,KALAMAN SEFER Acı Aşk Filminin “Erkeklik Krizi” Bağlamında İncelenmesi. Akdeniz İletişim 0, no.31 (2019): 512 - 536.
MLA becerikli rifat,KALAMAN SEFER Acı Aşk Filminin “Erkeklik Krizi” Bağlamında İncelenmesi. Akdeniz İletişim, vol.0, no.31, 2019, ss.512 - 536.
AMA becerikli r,KALAMAN S Acı Aşk Filminin “Erkeklik Krizi” Bağlamında İncelenmesi. Akdeniz İletişim. 2019; 0(31): 512 - 536.
Vancouver becerikli r,KALAMAN S Acı Aşk Filminin “Erkeklik Krizi” Bağlamında İncelenmesi. Akdeniz İletişim. 2019; 0(31): 512 - 536.
IEEE becerikli r,KALAMAN S "Acı Aşk Filminin “Erkeklik Krizi” Bağlamında İncelenmesi." Akdeniz İletişim, 0, ss.512 - 536, 2019.
ISNAD becerikli, rifat - KALAMAN, SEFER. "Acı Aşk Filminin “Erkeklik Krizi” Bağlamında İncelenmesi". Akdeniz İletişim 31 (2019), 512-536.