Yıl: 2019 Cilt: 0 Sayı: 31 Sayfa Aralığı: 537 - 559 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 19-11-2019

TÜRKİYE’NİN İLK 500 SANAYİ KURULUŞUNUN SPONSORLUK UYGULAMALARI:KURUMSAL WEB SAYFALARI ÜZERİNE BİR ANALİZ

Öz:
Bir halkla ilişkiler uygulama alanı olarak sponsorluk faaliyetleri kuruluşların hedef kitlelerigözünde olumlu imaj oluşturmak ve geliştirmek açısından önemli bir role sahiptir. Buuygulamaların hedef kitlelere ulaştırılması ise kuruluşlar açısından oldukça önemlidir.Günümüzde geleneksel kitle iletişim araçlarıyla karşılaştırıldığında, web sayfaları eşikbekçiliğine maruz kalmaksızın içeriğin kuruluşlar tarafından kontrol edilebilir olmasıbakımından kuruluşlar açısından bir halkla ilişkiler mecrası olarak öne çıkmaktadır.Böylece kuruluşların sponsorluk faaliyetlerini duyurmalarında kurumsal web sayfalarınıkullanmaları daha geniş kitlelere ulaşmaları bakımından da önemli görülmektedir. Buçalışmada sanayi kuruluşlarının sponsorluk ile ilgili uygulamalarının neler olduğunubelirlemek; söz konusu uygulamaların kuruluşların kurumsal web sayfalarından nasılsunulduğunu tespit etmek amaçlanmıştır.Araştırmanın örneklemi olarak İstanbulSanayi Odası’nca ilan edilen Türkiye’nin ilk 500 Büyük Sanayi Kuruluşu listesinde yeralan100 kuruluş belirlenmiştir. Kurumsal web sayfalarında sponsorluk çalışmalarınadönük bilgilere ne ölçüde yer verildiği, kuruluşların bu mesajları nasıl sundukları,sunulan mesajların daha çok hangi sponsorluk alanıyla ilgili olduğu içerik analiziyöntemiyle analiz edilmiştir. Buna göre, en çok destek olunan sponsorluk alanları, sporsponsorluğu, kültür-sanat sponsorluğu ve eğitim sponsorluğu olarak belirlenmiştir.Sponsorluk mesajlarının daha çok görsel ve yazılı materyal, elektronik basın bülteni vemetin aracılığıyla sunulduğu değerlendirilmiştir. Ancak sponsorluk mesajlarının sadecebeş tanesinin ana sayfada yer alan ‘sponsorluk’ başlığı altında bir link ile sunulduğu dabulgular arasında yer almaktadır. Bununla birlikte kuruluşların sponsorluk faaliyetlerinekatkılarının sınırlı olduğu belirlenmiştir. Ayrıca sponsorluk mesajlarının hedef kitleyeulaştırılmasında kuruluşların web sayfalarını etkin bir biçimde kullanmadıkları da öneçıkan bulgular arasındadır.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Halkla İlişkiler

TURKEY’S THE FIRST 500 INDUSTRIAL ORGANIZATIONS’ SPONSORSHIP PRACTICES: AN ANALYSIS ON THE CORPORATE WEB PAGES

Öz:
As a field of public relations, sponsorship activities play an important role in creating and developing a positive image for the target audience of organizations. It is very important for organizations to reach the target groups. Today, when compared to traditional mass media, web pages come to the fore as a public relations platform for organizations as it enable organizations to reach their target audience without gatekeepers. Thus, the use of corporate web pages to announce sponsorship activities of organizations is also important in terms of reaching a wider audience. In this study, to determine the practices of industrial organizations about sponsorship; ıt was aimed to determine how the se practices were presented on the corporate web pages of the organizations. The research sample was identified according to the list which was presented by the Istanbul Chamber of Industry. The main purpose of this research is to examine how the organizations present sponsorship messages and which sponsorship are more related to the content of the sponsorship on the corporate web pages were analysed by content analysis method. According to the results, the most supported sponsorships are determined as sports sponsorship, culture-art sponsorship and education sponsorship. Sponsorship messages were mostly presented through visual and written material, electronic press releases and text. Also, only 5 of the sponsorship messages are presented under the direct link with the name “sponsorship” on homepages. However, it was determined that the contributions of the organizations to the sponsorship activities were limited. In addition, the organizations did not use the web pages effectively to reach the target audience.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Halkla İlişkiler
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abratt, R.,Clayton, B. C. vePitt, L. F. (1987). Corporateobjectives in sportssponsorship. International Journal of Advertising, 6(4), 299-312.
  • Alagöz, S. B. ve Ekici, N. (2016). Tartışmalı Bir Konu Olarak Sanat Pazarlama: Kavramsal Bir Değerlendirme. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(2), 189-202.
  • Asna, A. (1998). PublicRelations Temel Bilgiler, İstanbul: Der Yayınları.
  • Asna, A. (2006). Kuramda ve Uygulamada Halkla İlişkiler, İstanbul: Pozitif Yayınları.
  • Ateşoğlu, İ. (2010). Arkeolojik Kazı Sponsorluğunda İşletme Amaçlarının Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2010 (22), 179-190.
  • Ayhan, A. (2015). Halkla İlişkiler Tarihçe, Kavram ve Medya İlişkileri. Literatürkacademia: Konya.
  • Bakan, Ö. ve Kalender, A. (2007). SponsorshipMessages in IndustrialOrganizations’ Web Pages in Turkey, 5th International SymposiumCommunication in theMillenium, School of Journalism, Indiana University, May 16-18, Bloomington (U.S.A.), 137-148.
  • Baş, M . (2008). Spor Sponsorluğu ve Spor Federasyonlarının Sponsorluğa Bakışı Üzerine Bir Araştırma,Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10 (3), 111-124.
  • Başar, E. E. (2018). Uluslararası Spor Organizasyonlarında Ulusal Markaların Sponsorluk Faaliyetlerinin İncelenmesi: Sponsora Yönelik Tutumun Aracılık Etkisi ve Etkinlikle İlgileniminModeratör Rolü, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 32(1), 157-176.
  • Bennett, R. veGabriel, H. (1999). HeadteacherCharacteristics, Management Style AndAttitudesTowardsTheAcceptance Of Commercial SponsorshipByState-Funded Schools, Marketing Intelligence& Planning, 17(1), 41-52.
  • Bobbitt, R. (1995). An Internet PrimerforPublicRelations, PublicRelationsQuarterly, Fall, 27-32.
  • Canöz, K. ve Bakan, Ö. (2016). SponsorshipActivities Of OilCompanies As A CommunicationTool in Turkey. Presented At The X. European Conference On SocialAndBehavioralSciencessarajevo, BosniaAndHerzegovina.
  • Canöz, K. ve Doğan, İ. (2015). İmaj Oluşturma Aracı Olarak Sponsorluk, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3(2), 19-39.
  • Cho, J. Y. ve Lee, E. H. (2014). ReducingConfusionAboutGroundedTheoryAndQualitative Content Analysis: SimilaritiesandDifferences,TheQualitative Report, 19 (32), 1-20.
  • Cooley, T. (1999). Interactive Communication – PublicRelations on the Web, PublicRelationsQuarterly, Summer, 41-42.
  • Cornwell ,T. B. ve Maignan, I. (1998), An International Review of SponsorshipResearch, Journal of Advertising, 27:1, 1-21.
  • Çöklü, Y. E. (2004). Halkla İlişkilerde Medya Yönetimi Yeni İletişim Teknolojileriyle, İstanbul: SetSystems Yayınları. d′ Astous, A. ve Bitz, P. (1995). Consumer Evaluations Of SponsorshipProgrammes, EuropeanJournal of Marketing, 29(12), 6-22.
  • Daellenbach, K.,Davies, J. ve Ashill N. J. (2006). UnderstandingSponsorshipandSponsorshipRelations – MultipleFramesandMultiplePerspectives, International Journal of NonprofitandVoluntarySector Marketing, 11 (1), 73-87.
  • Davis, A. (2006). Halkla İlişkilerin ABC’si, (Çev. Ümit Şendilek), İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Dean, D. H. (2002). Associatingthe Corporation with a CharitableEvent Through Sponsorship: MeasuringtheEffects on CorporateCommunityRelations, Journal of Advertising, XXXI (4), 77-87.
  • Demirci, F. (1997). Sponsorluk: Pazarlama İletişim Karması İçindeki Yeri ve Önemi, D.E.Ü. İ.İ.B.F. Dergisi, 12(II), 193-202.
  • Erciş, M. S. (2012). Pazarlama İletişimi Kapsamında Sponsorluk Faaliyetlerinin Önemi Ve Bir Sponsorluk Uygulaması:Türk Hava Yolları, Marmara İletişim Dergisi, 19, 112-124.
  • Geçikli, F. (2013). Halkla İlişkiler ve İletişim, Beta Basım Yayım: İstanbul.
  • Halliburton, C. ve Ziegfeld, A. (2009). How Do MajorEuropeanCompaniesCommunicate TheirCorporateİdentityAcrossCountries?-An Empiricalİnvestigation Of Corporate İnternet Communications, Journal of Marketing Management, 25(9-10), 909-925.
  • Harris, R. (2005). WhenGivingMeansTaking: PublicRelations, Sponsorship, AndMorallyMarginalDonors, PublicRelationsReview, 31(4), 486-491.
  • Harrison, S. (2000). PublicRelations An Introduction, London: Thomson Learning.
  • Harwood, T. G. ve Garry, T. (2003). An Overview Of Content Analysis,Marketing Review, 3(4), 479-498.
  • Hill, L. N. ve White, C. (2000). PublicRelationsPractitioners’ Perception Of The World Wide Web As A Communications Tool, PublicRelationsReview, 26(1), 31-51.
  • IEG Sponsorship Report (2011). SponsorshipSpending: 2010 ProvesBetterThanExpected; BiggerGains Set For 2011, www.sponsorship.com, erişim tarihi: 30.04.2011.
  • Ihator, A. (2001). CorporateCommunication: ChallengesandOpportunities in a Digital World, PublicRelationsQuarterly, Winter, 15-18.
  • Ilıcak, A. Ş. G. (2014). Türkiye’de Özel Sektörün Halkla İletişim Aracı Olarak Sanat Sponsorluğunu Kullanımı,Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 272-286.
  • İmamoğlu, S. H. (2009). Spor Sponsorluğuna İlişkin Hukuki Düzenleme Üzerine Bir Değerlendirme, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 58(1), 63-96.
  • Jalleh, G.,Donovan, R. J., Giles-Corti, B. ve Holman, C. D. A. J. (2002). Sponsorship: Impact On BrandAwarenessAndBrandAttitudes, Social Marketing Quarterly, 8(1), 35-45.
  • Jefkins, F. (1995). PublicRelationsTechniques, Oxford: Butterworth-Heinemann.
  • Kent, M. L. ve Taylor, M. (1998). BuildingDialogicRelationships Through the World Wide Web, PublicRelationsReview, 24 (3), 321-334.
  • Kürkçü, D. D. (2015). Sponsorluğun Marka Değeri Üzerine Etkisi,Yıldız Journal of Art and Design, 2(1), 1-18.
  • Liu, C.,Arnett, K. P., Capella, L. M., veBeatty, R. C. (1997). Web Sites Of TheFortune 500 Companies: FacingCustomers Through Home Pages, Information & Management, 31(6), 335- 345.
  • Mack, R. W. (1999). EventSponsorship: An ExploratoryStudy Of Small Business Objectives, Practices, AndPerceptions, Journal of Small Business Management, 37(3), 25-30.
  • Madrigal, R. (2000). TheInfluence Of SocialAlliancesWith Sports Teams On İntentionsToPurchas eCorporateSponsors’ Products. Journal of Advertising, 29(4), 13-24.
  • Mason, D. S. (1999). What Is The Sports Product AndWhoBuysIt ?The Marketing Of Professional Sports Leagues, EuropeanJournal of Marketing, Vol. 33 Issue: 3/4, pp.402-419.
  • Meenaghan, J.A. (1983). Commercial Sponsorship, EuropeanJournal of Marketing, Vol. 7 No. 7, 5-73.
  • Meenaghan, T. ve David S. D. (1999). Media EffectIn Commercial Sponsorship, EuropeanJournal of Marketing,Vol. 33 Issue: 3/4, pp.328-348.
  • Meenaghan, T. (1991). Sponsorship – LegitimisingtheMedium, EuropeanJournal of Marketing, 25 (11), 5-10.
  • Peltekoğlu, F. B. (2014). Halkla İlişkiler Nedir?, Beta Basım Yayım: İstanbul.
  • Priest, H., Roberts, P., veWoods, L. (2002). An Overview Of Three DifferentApproachesToTheInterpretation Of Qualitative Data, Part 1: TheoreticalIssues,NurseR esearcher, 10(1), 30.
  • Ryan, A. ve Fahy, J. (2012). EvolvingPrioritiesInSponsorship: From Media Management To Network Management, Journal of Marketing Management, 28(9-10), 1132-1158.
  • Sayımer, İ. (2008). Sanal Ortamda Halkla İlişkiler, İstanbul: Beta Basım Dağıtım A.Ş. Tarakçı, İ. E. ve Baş, M. (2018). Bütünleşik Pazarlama İletişiminde Spor Sponsorluğu ve Tüketici
  • Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisi, Third SectorSocialEconomicReview, 53(1), 291-326.
  • Tarhan, A.,Canöz, K. ve Bakan, Ö. (2015). The Analysis Of TheSponsorshipActivities Of TheBanks Through TheirCorporate Web Pages. Presented At The 19th International Academic Conference, Florence, Italy, 820-834.
  • Tarhan, Ahmet (2011). Sponsorship Applications of Gsm Network Operators: An Analysis Of Web Pages, International Journal of Multidisciplinary Thought,1(06):199–213.
  • Taşdemir, E. (2001). Hedef Kitleye Ulaşmada Etkili Bir Araç: Sponsorluk,Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 2 (1). 97-106.
  • Taşkın, E. ve Kosat, A. (2016). Tüketicilerdeki Spor Sponsorluğu Algısının Marka Değeri Üzerine Etkisi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Afro-Avrasya Özel sayısı, 1-17.
  • Tengilimoğlu, D. ve Öztürk, Y. (2004). İşletmelerde Halkla İlişkiler, Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • Van den Bosch, A. L.,Elving, W. J. ve de Jong, M. D. (2006). TheImpact Of OrganisationalCharacteristics On Corporate Visual Identity, EuropeanJournal of Marketing, 40(7/8), 870-885.
  • Verity, J. (2002). Maximisingthe Marketing Potential of Sponsorshipfor Global Brands, European Business Journal, 161-173.
  • White, C. ve Raman, N. (1999). The World Wide Web as a PublicRelationsMedium: Theuse of Research, Planning, and Evaluation in Web Site Development, PublicRelationsReview, 25(4), 405-419.
  • Yavuz, C. (2013). Halkla ilişkiler, Detay yayıncılık: Ankara
  • Yılmaz, A. (2007). Marka Farkındalığı Oluşturmada Sponsorluk ve Rolü: Eskişehir Sinema Günleri’ne Yönelik Bir Değerlendirme, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (1). 587- 607.
APA GÜRBÜZ S, TARHAN A (2019). TÜRKİYE’NİN İLK 500 SANAYİ KURULUŞUNUN SPONSORLUK UYGULAMALARI:KURUMSAL WEB SAYFALARI ÜZERİNE BİR ANALİZ. , 537 - 559.
Chicago GÜRBÜZ SALIH,TARHAN Ahmet TÜRKİYE’NİN İLK 500 SANAYİ KURULUŞUNUN SPONSORLUK UYGULAMALARI:KURUMSAL WEB SAYFALARI ÜZERİNE BİR ANALİZ. (2019): 537 - 559.
MLA GÜRBÜZ SALIH,TARHAN Ahmet TÜRKİYE’NİN İLK 500 SANAYİ KURULUŞUNUN SPONSORLUK UYGULAMALARI:KURUMSAL WEB SAYFALARI ÜZERİNE BİR ANALİZ. , 2019, ss.537 - 559.
AMA GÜRBÜZ S,TARHAN A TÜRKİYE’NİN İLK 500 SANAYİ KURULUŞUNUN SPONSORLUK UYGULAMALARI:KURUMSAL WEB SAYFALARI ÜZERİNE BİR ANALİZ. . 2019; 537 - 559.
Vancouver GÜRBÜZ S,TARHAN A TÜRKİYE’NİN İLK 500 SANAYİ KURULUŞUNUN SPONSORLUK UYGULAMALARI:KURUMSAL WEB SAYFALARI ÜZERİNE BİR ANALİZ. . 2019; 537 - 559.
IEEE GÜRBÜZ S,TARHAN A "TÜRKİYE’NİN İLK 500 SANAYİ KURULUŞUNUN SPONSORLUK UYGULAMALARI:KURUMSAL WEB SAYFALARI ÜZERİNE BİR ANALİZ." , ss.537 - 559, 2019.
ISNAD GÜRBÜZ, SALIH - TARHAN, Ahmet. "TÜRKİYE’NİN İLK 500 SANAYİ KURULUŞUNUN SPONSORLUK UYGULAMALARI:KURUMSAL WEB SAYFALARI ÜZERİNE BİR ANALİZ". (2019), 537-559.
APA GÜRBÜZ S, TARHAN A (2019). TÜRKİYE’NİN İLK 500 SANAYİ KURULUŞUNUN SPONSORLUK UYGULAMALARI:KURUMSAL WEB SAYFALARI ÜZERİNE BİR ANALİZ. Akdeniz İletişim, 0(31), 537 - 559.
Chicago GÜRBÜZ SALIH,TARHAN Ahmet TÜRKİYE’NİN İLK 500 SANAYİ KURULUŞUNUN SPONSORLUK UYGULAMALARI:KURUMSAL WEB SAYFALARI ÜZERİNE BİR ANALİZ. Akdeniz İletişim 0, no.31 (2019): 537 - 559.
MLA GÜRBÜZ SALIH,TARHAN Ahmet TÜRKİYE’NİN İLK 500 SANAYİ KURULUŞUNUN SPONSORLUK UYGULAMALARI:KURUMSAL WEB SAYFALARI ÜZERİNE BİR ANALİZ. Akdeniz İletişim, vol.0, no.31, 2019, ss.537 - 559.
AMA GÜRBÜZ S,TARHAN A TÜRKİYE’NİN İLK 500 SANAYİ KURULUŞUNUN SPONSORLUK UYGULAMALARI:KURUMSAL WEB SAYFALARI ÜZERİNE BİR ANALİZ. Akdeniz İletişim. 2019; 0(31): 537 - 559.
Vancouver GÜRBÜZ S,TARHAN A TÜRKİYE’NİN İLK 500 SANAYİ KURULUŞUNUN SPONSORLUK UYGULAMALARI:KURUMSAL WEB SAYFALARI ÜZERİNE BİR ANALİZ. Akdeniz İletişim. 2019; 0(31): 537 - 559.
IEEE GÜRBÜZ S,TARHAN A "TÜRKİYE’NİN İLK 500 SANAYİ KURULUŞUNUN SPONSORLUK UYGULAMALARI:KURUMSAL WEB SAYFALARI ÜZERİNE BİR ANALİZ." Akdeniz İletişim, 0, ss.537 - 559, 2019.
ISNAD GÜRBÜZ, SALIH - TARHAN, Ahmet. "TÜRKİYE’NİN İLK 500 SANAYİ KURULUŞUNUN SPONSORLUK UYGULAMALARI:KURUMSAL WEB SAYFALARI ÜZERİNE BİR ANALİZ". Akdeniz İletişim 31 (2019), 537-559.