Yıl: 2019 Cilt: 0 Sayı: 31 Sayfa Aralığı: 689 - 709 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 20-11-2019

Sosyal Medya Kullanımının Bir Belirleyicisi Olarak Narsisizm: Konya’da Yaşayan Kullanıcılar Üzerine Bir İnceleme

Öz:
İletişim alanında yaşanan teknolojik gelişimin bir sonucu olarak hayatımıza giren sosyalmedya; insanlara eğlendirme, vakit geçirme, sevdikleriyle iletişim kurma ve bilgiyeulaşma imkânı vermektedir. Sosyal medya kullanımı, bireylerin isteklerini, arzularınıve sorunlarını ifade etmelerine; başarılarını potansiyel olarak geniş bir izleyici kitlesinegöstermelerine ve diğer sosyal medya kullanıcılarından beğenme ve olumlu yorumlaralmalarına ve son tahlilde yüksek oranda tanınma elde etmelerine olanak sağladığı içinanlamlı görünmektedir. Bu noktada narsisizm eğilimi olan insanlar; kendi kendilerinitanıtmaları üzerinde tam kontrol sahibi oldukları için, sığ ilişkilerden oluşan çevrimiçitoplulukları tercih ederler. İşte bu araştırma kullanıcıların narsisizm özelliklerinin sosyalmedya kullanımı üzerindeki etkinliğini konu edinmektedir. Araştırma için veriler 408katılımcıdan yüz yüze görüşme yoluyla elde edilmiştir. Araştırma sonucunda; narsisizmdüzeyinin, sosyal medya kullanım puanını anlamlı biçimde yordadığı tespit edilmiştir.Katılımcıların narsisizm düzeyleri arttıkça, sosyal medya kullanım amaç ve isteklerindede bir artış yaşanmaktadır. Yine çalışmada günlük sosyal medya kullanım süresi ilenarsisizm arasında anlamlı korelasyon ortaya konulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Sosyal Çalışma İşletme Sosyoloji Halkla İlişkiler İktisat Davranış Bilimleri

Narcissism as Predictor of Social Media Use: A Study on Living Users in Konya

Öz:
Social media which have entered our lives as a result of technological development in the field of communication gives people the opportunity to entertain, spend time, communicate with their loved ones and reach information. Use of social media means that individuals express their wishes, desires and problems; it seems to be meaningful because it enables them to show their success to a large audience and to like and appreciate other social media users and get a high level of recognition. At this point, people with a tendency to narcissis prefer online communities of superficial relationships, as they have full control over their self-introduction. This research focuses on the effectiveness of the narcissistic features of users on social media usage. The data for the study were obtained through face-to-face interviews from 408 participants. As a result of the research; it was determined that the level of narcissism significantly predicted social media usage score. As the narcissism levels of the participants increased, there was an increase in the use and desire of social media. In the study, a significant correlation was found between daily social media usage and narcissism.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Sosyal Çalışma İşletme Sosyoloji Halkla İlişkiler İktisat Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abdullah, M. C.,Ling, L. M., and Roslan, S. (2014). Narcissism as Predictor of Facebook Usage among Students in a Malaysian Public University. In A. Kasim et al. (Eds.), Proceedings of the International Conference on Science, Technology and Social Sciences 2012 (pp. 51-61). Singapore: Springer.
  • Akın, A., Özbay, A., ve Baykut, İ. (2015). Sosyal Medya Kullanımı Ölçeği’nin Türkçe Formu’nun Geçerliği Ve Güvenirliği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (38), 647-652.
  • Alanka, Ö. Ve Cezik, A. (2016). Dijital Kibir: Sosyal Medyadaki Narsistik Ritüellere İlişkin Bir İnceleme, TRT Akademi: Dijital Medya Sayısı, 1(2), 548-569.
  • Alemdar, M. Y. and Köker, N. E. (2013). Facebook Use And Gratifications: A Study Directed to Determining the Facebook Usage of Generations X and Y in Turkey. Mediterranean Journal of Social Sciences. 4(11), 238-249.
  • Alemdar, M. Y., İşbilen, D., Demirel, K. ve Telli, N. G (2017). Özçekim Davranışı Narsisizm Göstergesi Olabilir Mi? Özçekim ve Narsisizm Arasındaki İlişkiyi Tanımlamaya Yönelik Nitel Bir Araştırma, Global Medya Journal TR, 8(15), 71-97.
  • Barry, C. T., Doucette, H., Loflin, D. C., Rivera-Hudson, N., and Herrington, L. L. (2017). “Let me take a selfie”: Associations between self-photography, narcissism, and self-esteem. Psychology of Popular Media Culture, 6(1), 48-60.
  • Bergman, S. M., Fearrington, M. E., Davenport, S. W., and Bergman, J. Z. (2011). Millennials, Narcissism and Social Networking: What Narcissists Do on Social Networking Sites and Why. Personality and Individual Differences, 50, 706-711.
  • Buffardi, L. E. and Campbel, W. K. (2008). Narcissism and Social Networking Web Sites. Personality and Social Psychology Bulletin, 34, 1303-1314.
  • Çakmak, V. (2018). Online Benlik Sunumu ve Narsisizm Arasındaki İlişki: Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology, 9(30), 137- 152.
  • Carpenter, C. J. (2012). Narcissism on Facebook: Self-promotional and anti-social behavior. Personality and Individual Differences, 52, 482-486.
  • Correa, T., Hinsley, A. W., and De Zuniga, H. G. (2010). Who interacts on the web? The intersection of users’ personality and social media use. Computers in Human Behavior, 26(2), 247-253.
  • Davenport, S.W., Bergman, S. M., Bergman, J. Z. and Fearrington, M. E. (2014). Twitter versus Facebook: Exploring the role of Narcissism in the Motives and Usage of Different Social Media Platforms. Computers in Human Behavior, 32, 212–220.
  • Durak, H. ve Seferoğlu, S. S. (2016). Türkiye’de Sosyal Medya Okuryazarlığı Ve Sosyal Ağ Kullanım Örüntülerinin İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(46), 526-535.
  • Ekşi, F. (2012). Narsist Kişilik Özelliklerinin İnternet Bağımlılığı Ve Siber Zorbalığı Yordama Düzeyinin Yol Analizi İle İncelenmesi. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 12(3), 1683-1706.
  • Ertürk, Y. D. Ve Eray, T. E. (2016). Fenomenolojik Bir Kavram Olarak Kendilik Ve Sosyal Ağlarda Kendilik Sunumu İle Narsistik Eğilimler İlişkisi: İletişim Fakültesi (İ.Ü.İ.F.) Öğrencileri Üzerine Bir Ön Çalışma, Intermedia International e-Journal, 3(1), 12-29.
  • Fox, J. and Rooney, M. C. (2015). The Dark Triad and Trait Self-Objectification as Predictors of Men’s Use and Self-Presentation Behaviors on Social Networking Sites. Personality and Individual Differences, 76, 161-165.
  • Freud, S. (1998). Narsisizm Üzerine ve Schreber Vakası, Banu Büyükkal ve Saffet Murat Tura (Çev.), İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Gençtan, E. (2010). Psikodinamik Psikiyatri ve Normaldışı Davranışlar. Ankara: Remzi Kitapevi.
  • George, D. and Mallery, P. (2010).SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference 17.0 Update (10th Edition b.). Boston: Pearson.
  • Gnambs, T., and Appel, M. (2018). Narcissism and Social Networking Behavior: A Meta-Analysis. Journal of Personality, 86(2), 200-212.
  • Gülnar, B., Balcı, Ş. and Çakır, V. (2010). Motivations of Facebook, YouTube and Similar Web Sites Users. Bilig Journal of Social Sciences of the Turkish World, 54,161- 184.
  • Hogg, M. A. ve Vaughan, G. M. (2014): Sosyal Psikoloji, 2. Baskı, Ankara, Ütopya Yayınevi.
  • https://reklamvermek.com/upload/24/turkiye-internet-kullanim-oranlari.pdf, (Erişim: 20 Nisan 2019)
  • Huang, H. (2014). Social Media Generation in Urban China. Berlin, Germany: Springer.
  • Jenkins-Guarnieri, M. A., Wright, S. L., and Johnson, B. (2013). Development and Validation of a Social Media Use İntegration Scale. Psychology of Popular Media Culture, 2(1), 38-50.
  • Kaplan, A. M. and Haenlein M. (2010). “Users Of The World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media”, Business Horizons, 53(1), 59-68.
  • Köseoğlu, Ö. (2012). Sosyal Ağ Sitesi Kullanıcılarının Motivasyonları: Facebook Üzerine Bir Araştırma, Selçuk İletişim, 7(2), 52-81.
  • Kubarych, T. S., Deary, I. J., Austin, E. J. (2004). The Narcissistic Personality Inventory: factor structure in a non-clinical sample. Personality and Individual Differences, 36, 857–872.
  • Kuşay, Y. (2013). Sosyal Medya Ortamında Çekicilik ve Bağımlılık. 1. Basım, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Kuss, D. J. and Griffiths, M. D. (2011). Online Social Networking and Addiction- A Review of the Psychological Literature. International Journal of Environmental Research and Public Health, 8(9), 3528– 3552.
  • Lee, E., Ahn, J., and Kim, Y. J. (2014). Personality Traits and Self-Presentation at Facebook. Personality and Individual Differences, 69, 162-167.
  • Leung, L. (2013). Generational Differences in Content Generation in Social Media: The Roles of the Gratifications Sought and of Narcissism. Computers in Human Behavior, 29(3), 997-1006.
  • Malik, S. and Khan, M. (2015). Impact of Facebook Addiction on Narcissistic Behavior and SelfEsteem among Students. Journal of Pakistan Medical Association, 65, 260–263.
  • Marshall, T.C., Lefringhausen, K., and Ferenczi, N. (2015).The Big Five, Self-Esteem, and Narcissism as Predictors of the Topics People Write about in Facebook Status Updates. Personality and Individual Differences, 85, 35-40.
  • McKinney, B. C., Kelly, L., and Duran, R. L. (2012). Narcissism Or Openness?: College Students’ Use Of Facebook And Twitter. Communication Research Reports, 29, 108-118.
  • Mehdizadeh, S. (2010). Self-Presentation 2.0: Narcissism and Self-Esteem on Facebook, Cyberpsychology, Behaviour and Social Networking, 13(4), 357-364.
  • Mo, R., and Leung, L. (2015).Exploring the Roles of Narcissism, Gratifications of Microblog Use, and Affinity- Seeking on Social Capital. Asian Journal of Social Psychology, 18(2), 152-162.
  • Narsisizm,http://www.tdk.gov.tr/?option=com_karsilik&view=karsilik&kategori1=abecesel&kelime 2=N, (Erişim: 02 Ocak 2019).
  • Nevils, B. and Massie, R. (2014). The Relationship between Social Network Usage and Narcissism. Hanover College, PSY 344: Social Psychology.
  • Oğuz, T. (2016). Çağdaş Narkisisos’lar: Facebook Kullanım Alışkanlıkları ve Narsisizm, Selçuk İletişim, 9(2), 51-68
  • Ong, E. Y., Ang, R. P., Ho, J. C., Lim, J. C., Goh, D. H., Lee, C. S., and Chua, A. Y. (2011). Narcissism, Extraversion and Adolescents’ Self- Presentation on Facebook. Personality and Individual Differences, 50(2), 180-185.
  • Özdamar, K. (2004). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi. Eskişehir: Kaan Kitabevi. Özsoy, E. ve Ardıç, K. (2017). Karanlık Üçlünün (Narsisizm, Makyavelizm ve Psikopati) İş Tatminine Etkisinin İncelenmesi, Yönetim ve Ekonomi, 391-406.
  • Panek, E. T., Nardis, Y., and Konrath, S. (2013). Mirror or Mega Phone? How Relationships between Narcissism and Social Net Working Site Use Differ on Facebook and Twitter. Computers in Human Behavior, 29, 2004-2012.
  • Pettijohn, T. F. II, LaPiene, K. E., Pettijohn, T. F., and Horting, A. L. (2012). Relationships between Facebook İntensity, Friendship Contingent Self-Esteem, and Personality İn U.S. College Students. Cyberpsychology, 6, 1-7.
  • Poon, D. C. H., and Leung, L. (2011). Effects Of Narcissism, Leisure Boredom And Gratification Sought On Net- Generation User- Generated Content. International Journal of Cyber Behavior, Psychology & Learning, 1(3), 1-14.
  • Raskin, R. and Terry, H. (1988). A Principal-Component Analysis of the Narcissistic Personality Inventory and Further Evidence of its Construct Validity. Journal of Personality and Social Psychology, 54(5), 890-902.
  • Ryan, T., and Xenos, S. (2011). Who uses Facebook? An investigation into the relationship between the Big Five, shyness, narcissism, loneliness, and Facebook usage. Computers in Human Behavior, 27, 1658-1664.
  • Sandler, J., Fonagy, P. and Person, E. S. (2012). Freud’s On Narcissism: An Introduction. London: Karnac Books.
  • Skues, J. L., Williams, B., and Wise, L. (2012). The effects of personality traits, self-esteem, loneliness, and narcissism on Facebook use among university students. Computers in Human Behavior, 28, 2414-2419.
  • Timuroğlu, K. ve İşcan, F. Ö. (2008). İş Yerinde Narsisizm ve İş Tatmini, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi,22(2), 240-264.
  • Uçar, M. E. ve Konal, B. (2018). Öğretmenler ile Lise ve Üniversite Öğrencilerindeki Narsisizm Kişilik Özellikleri Benlik Saygısı ve Duygu Gereksinimi Arasındaki İlişkiler, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(14), 93-136.
  • Walters, N. T., and Horton, R. (2015). A Diary Study of the İnfluence of Facebook Use on Narcissism among Male College Students. Computers in Human Behavior, 52, 326-330.
  • Wang, J.-L., Jackson, L. A., Zhang, D.-J., & Su, Z.-Q. (2012). The relationships among the Big Five personality factors, self-esteem, narcissism, and sensation-seeking to Chinese university students’ uses of social networking sites (SNSs). Computers in Human Behavior, 28, 2313-2319.
  • Weiser, E. B. (2015). # Me: Narcissism and İts Facets as Predictors of Selfie-Posting Frequency. Personality and Individual Differences, 86, 477-481.
  • Wilson, K., Fornasier, S., and White, K. M. (2010). Psychological Predictors of Young Adults’ Use of Social Networking Sites. CyberPsychology, Behavior and Social Networking, 13(2), 173-177.
  • Winter, S., Neubaum, G., Eimler, S. C., Gordon, V., Theil, J., Herrmann, J., and Krämer, N. C. (2014). Another Brick in the Facebook Wall: How Personality Traits Relate to the Content of Status Updates. Computers in Human Behavior, 34, 194-202.
  • Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
APA Balcı Ş, Sarıtaş H (2019). Sosyal Medya Kullanımının Bir Belirleyicisi Olarak Narsisizm: Konya’da Yaşayan Kullanıcılar Üzerine Bir İnceleme. , 689 - 709.
Chicago Balcı Şükrü,Sarıtaş Hamide Sosyal Medya Kullanımının Bir Belirleyicisi Olarak Narsisizm: Konya’da Yaşayan Kullanıcılar Üzerine Bir İnceleme. (2019): 689 - 709.
MLA Balcı Şükrü,Sarıtaş Hamide Sosyal Medya Kullanımının Bir Belirleyicisi Olarak Narsisizm: Konya’da Yaşayan Kullanıcılar Üzerine Bir İnceleme. , 2019, ss.689 - 709.
AMA Balcı Ş,Sarıtaş H Sosyal Medya Kullanımının Bir Belirleyicisi Olarak Narsisizm: Konya’da Yaşayan Kullanıcılar Üzerine Bir İnceleme. . 2019; 689 - 709.
Vancouver Balcı Ş,Sarıtaş H Sosyal Medya Kullanımının Bir Belirleyicisi Olarak Narsisizm: Konya’da Yaşayan Kullanıcılar Üzerine Bir İnceleme. . 2019; 689 - 709.
IEEE Balcı Ş,Sarıtaş H "Sosyal Medya Kullanımının Bir Belirleyicisi Olarak Narsisizm: Konya’da Yaşayan Kullanıcılar Üzerine Bir İnceleme." , ss.689 - 709, 2019.
ISNAD Balcı, Şükrü - Sarıtaş, Hamide. "Sosyal Medya Kullanımının Bir Belirleyicisi Olarak Narsisizm: Konya’da Yaşayan Kullanıcılar Üzerine Bir İnceleme". (2019), 689-709.
APA Balcı Ş, Sarıtaş H (2019). Sosyal Medya Kullanımının Bir Belirleyicisi Olarak Narsisizm: Konya’da Yaşayan Kullanıcılar Üzerine Bir İnceleme. Akdeniz İletişim, 0(31), 689 - 709.
Chicago Balcı Şükrü,Sarıtaş Hamide Sosyal Medya Kullanımının Bir Belirleyicisi Olarak Narsisizm: Konya’da Yaşayan Kullanıcılar Üzerine Bir İnceleme. Akdeniz İletişim 0, no.31 (2019): 689 - 709.
MLA Balcı Şükrü,Sarıtaş Hamide Sosyal Medya Kullanımının Bir Belirleyicisi Olarak Narsisizm: Konya’da Yaşayan Kullanıcılar Üzerine Bir İnceleme. Akdeniz İletişim, vol.0, no.31, 2019, ss.689 - 709.
AMA Balcı Ş,Sarıtaş H Sosyal Medya Kullanımının Bir Belirleyicisi Olarak Narsisizm: Konya’da Yaşayan Kullanıcılar Üzerine Bir İnceleme. Akdeniz İletişim. 2019; 0(31): 689 - 709.
Vancouver Balcı Ş,Sarıtaş H Sosyal Medya Kullanımının Bir Belirleyicisi Olarak Narsisizm: Konya’da Yaşayan Kullanıcılar Üzerine Bir İnceleme. Akdeniz İletişim. 2019; 0(31): 689 - 709.
IEEE Balcı Ş,Sarıtaş H "Sosyal Medya Kullanımının Bir Belirleyicisi Olarak Narsisizm: Konya’da Yaşayan Kullanıcılar Üzerine Bir İnceleme." Akdeniz İletişim, 0, ss.689 - 709, 2019.
ISNAD Balcı, Şükrü - Sarıtaş, Hamide. "Sosyal Medya Kullanımının Bir Belirleyicisi Olarak Narsisizm: Konya’da Yaşayan Kullanıcılar Üzerine Bir İnceleme". Akdeniz İletişim 31 (2019), 689-709.