3-6 YAŞ ÇOCUĞA SAHİP EBEVEYNLERİN RESİMLİ ÇOCUK KİTABI SEÇİMİ ÖLÇÜTLERİNİN İNCELENMESİ
Yıl: 2017 Cilt: 0 Sayı: 71 Sayfa Aralığı: 315 - 326 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 21-11-2019
3-6 YAŞ ÇOCUĞA SAHİP EBEVEYNLERİN RESİMLİ ÇOCUK KİTABI SEÇİMİ ÖLÇÜTLERİNİN İNCELENMESİ
Öz: Okul öncesi dönemde; çocukların ilk defa renk, çizgi sözcüklerin doğru söylenmesiyle oluşan estetik dil ile tanıştıran ilk kaynak çocuk edebiyatıdır. Özellikle renkler çocuk kitapları içerisinde yer almakta ve çocuğun hayatı boyunca sürdüreceği sanatsal çalışmalarda ona somut bir temel kazandırmaktadır. Bu doğrultuda çalışmanın amacı 3-6 yaş çocuğa sahip ebeveynlerin resimli çocuk kitabı seçimi ölçütlerinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu 3-6 yaş çocuğa sahip, 7 anne, 7 baba olmak üzere 14 anne baba oluşturmaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji (olgubilim) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Elde edilen bulgular nicel veriler ve doğrudan alıntılarla desteklenerek sunulmuştur. Araştırma sonucunda ebeveynlerin çocuklarına resimli çocuk kitabı alırken yaşa uygunluk, renk ve yazı puntosu, resimlerin içeriği, eğitici, eğlendirici ve yaratıcı olmasına dikkat ettikleri belirlenmiştir. Ebeveynler çocuklarına resimli çocuk kitabı alırken fiyatını önemsemediklerini, kitapçılardan aldıklarını ve alırken çocuklarının fikirlerini aldıklarını belirtirken, evde çocuklarına ait özel bir kütüphane olmadığını da belirtmişlerdir.
Anahtar Kelime: Konular:
Investigation of Mesasurements for Children’s Pictures Books Selection of Parents with 3-6 Year Old Children
Öz: Children's literature is the first source that introduces children to the aesthetic language that is formed by correct singing of color, line words for the first time in the preschool period. Especially the colors are included in children's books and they give an explicit basic to the artistic work that the child will continue along his life. The aim of studying this direction is to examine the criteria for selecting picture books for 3-6 year old children according to parents. The sample of study consisted of 7 mother and 7 father who are 14 parents of 3-6 year old children. In the study, phenomenology (phenomenology) design is used in qualitative research methods. The results of the study were collected through a semi-structured interview form. The obtained data were analyzed by content analysis method. The findings are presented with quantitative data and supporting with direct quotations. As a result of the research, it has been determined that when parents take book for their children, they pay attention of age appropriateness, color and fonts, content of pictures, educational, amusing and creative. Parents also pointed out that they did not care about the price when they bought their children’s pictures books for their children, and they pointed out that they had bought them from bookstores after they received their children's ideas; also they pointed out that they did not have a library dedicated to their children at home.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aral N. ve Bulut, Ş. (2001). Anasınıfı öğretmenlerinin çocuk kitaplarıyla yaptıkları uygulamaların incelenmesi, Çağdaş Eğitim, 26, 13-19.
- Arseven F. ve İnandı, Y. (2000). Çocuk kitaplarının çeşitli yönleriyle incelenmesi. 1.ulu-sal çocuk kitapları sempozyumu . Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi ve Tömer Dil Merkezi Yayınları.
- Başar, M. (2013). 60-66 ay aralığında ilkokula başlayan öğrencilerin kişisel öz bakım ve ilk okuma-yazma becerilerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(8), 241-252.
- Biçici, N. (2006). Annelerin çocuk kitabı seçimi hakkındaki görüşleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
- Brookshire, J., Scharff, L. F. V. & Moses, L. E. (2002).The influence of illustrations on children’s book preferences and comprehension, Reading Psychology, 23(4), 323-339.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A.
- Creswell, J.W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
- Çetindağ, Z. (2011). Okul öncesi çocuk ve resimli kitaplar. (Ed. M. Ulug ve G. Karade-niz), Okul öncesi ve çocuk (s. 315-344) içinde, Ankara: Nobel Yayınları.
- Dağlıoğlu, H. E. ve Çamlıbel Çakmak, Ö. (2009). Okul öncesi çocuklarına yönelik ya-yınlanan hikâye kitaplarının şiddet ve korku öğeleri açısından incelenmesi, Türk Kütüphaneciliği, 23 (3), 510-534.
- Güneş, F. (2000). Çocuk kitaplarının okunabilirlik ölçütleri açısından incelenmesi. I. ulusal çocuk kitapları sempozyumu sorunlar ve çözüm yolları. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi – TÖMER Dil Eğitim Merkezi.
- Holloway, I. & Wheeler, S. (1996). Qualitative research for nurses. Oxford: Blackwell Science Ltd.
- Houser, J. (2015). Nursing research: Reading, using, and creating evidence (3rd ed.). Burlington: Jones ve Bartlett Learning.
- Jackman, L. H. (2005). Early education curriculum. A child‟s connection to the world (3rd ed.). Thomsan Delmar Learning.
- Jayasekara, R. S. (2012). Focus groups in nursing research: Methodological perspectives, Nursing Outlook, 60, 411-416.
- Kalaycıoğlu, A. (2012). 36-72 aylık Türk ve yabancı çocukların ebeveyn ve öğretmenleri-nin resimli çocuk kitabı seçme ölçütlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
- MacNaughton, G. & Williams, G. (2004). Teaching young children, choices in theory and practice. Australia: Pearson Education.
- Machado, M. J. (2003). Early childhood experiences in language arts emerging literacy. Canada: Thomson.
- Mercan, Z. (2015). Okul öncesi dönem çocuk kitaplarında resimlemenin öğretmen görüş-lerine göre incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
- Oktay, A. (2007). Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem. İstanbul: Epsilon Yayın-cılık.
- Sever, S. (2012). Çocuk ve edebiyatı. Ankara: Tudem Yayıncılık.
- Streubert, H. J., & Carpenter, D. R. (2011). Qualitative research in nursing. (5th ed.). Philadelphia: Lippincott Williams ve Wilkins.
- Striker, S. (2005). Çocuklarda sanat eğitimi (Çev. A. Akın). İstanbul: Epsilon Yayıncı-lık.
- Tezel Şahin, F. Ve Tutkun, C. (2016). Okul öncesi dönemde anne, baba, çocuk ve kitap, Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2373-2390.
- Tuğrul, B. (2002). 4-10 yaş grubunda çocukları olan ailelerin çocuk kitapları hakkındaki görüşlerinin ve tutumlarının İncelenmesi, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakül-tesi Dergisi, 2(22), 21-30.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
- Yılmaz, N. (2003). Türkiye’de okul öncesi eğitim, (Ed. Sevinç, M.), Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar (s.12-17) içinde, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
- Yükselen, İ. A. (2015). Yaş gruplarına göre çocuk kitapları. (Ed. Gönen M.) Çocuk Ede-biyatı (s. 57-72) içinde, Ankara: Eğiten Kitap.
APA | pekdoğan s (2017). 3-6 YAŞ ÇOCUĞA SAHİP EBEVEYNLERİN RESİMLİ ÇOCUK KİTABI SEÇİMİ ÖLÇÜTLERİNİN İNCELENMESİ. , 315 - 326. |
Chicago | pekdoğan serpil 3-6 YAŞ ÇOCUĞA SAHİP EBEVEYNLERİN RESİMLİ ÇOCUK KİTABI SEÇİMİ ÖLÇÜTLERİNİN İNCELENMESİ. (2017): 315 - 326. |
MLA | pekdoğan serpil 3-6 YAŞ ÇOCUĞA SAHİP EBEVEYNLERİN RESİMLİ ÇOCUK KİTABI SEÇİMİ ÖLÇÜTLERİNİN İNCELENMESİ. , 2017, ss.315 - 326. |
AMA | pekdoğan s 3-6 YAŞ ÇOCUĞA SAHİP EBEVEYNLERİN RESİMLİ ÇOCUK KİTABI SEÇİMİ ÖLÇÜTLERİNİN İNCELENMESİ. . 2017; 315 - 326. |
Vancouver | pekdoğan s 3-6 YAŞ ÇOCUĞA SAHİP EBEVEYNLERİN RESİMLİ ÇOCUK KİTABI SEÇİMİ ÖLÇÜTLERİNİN İNCELENMESİ. . 2017; 315 - 326. |
IEEE | pekdoğan s "3-6 YAŞ ÇOCUĞA SAHİP EBEVEYNLERİN RESİMLİ ÇOCUK KİTABI SEÇİMİ ÖLÇÜTLERİNİN İNCELENMESİ." , ss.315 - 326, 2017. |
ISNAD | pekdoğan, serpil. "3-6 YAŞ ÇOCUĞA SAHİP EBEVEYNLERİN RESİMLİ ÇOCUK KİTABI SEÇİMİ ÖLÇÜTLERİNİN İNCELENMESİ". (2017), 315-326. |
APA | pekdoğan s (2017). 3-6 YAŞ ÇOCUĞA SAHİP EBEVEYNLERİN RESİMLİ ÇOCUK KİTABI SEÇİMİ ÖLÇÜTLERİNİN İNCELENMESİ. EKEV AKADEMİ DERGİSİ, 0(71), 315 - 326. |
Chicago | pekdoğan serpil 3-6 YAŞ ÇOCUĞA SAHİP EBEVEYNLERİN RESİMLİ ÇOCUK KİTABI SEÇİMİ ÖLÇÜTLERİNİN İNCELENMESİ. EKEV AKADEMİ DERGİSİ 0, no.71 (2017): 315 - 326. |
MLA | pekdoğan serpil 3-6 YAŞ ÇOCUĞA SAHİP EBEVEYNLERİN RESİMLİ ÇOCUK KİTABI SEÇİMİ ÖLÇÜTLERİNİN İNCELENMESİ. EKEV AKADEMİ DERGİSİ, vol.0, no.71, 2017, ss.315 - 326. |
AMA | pekdoğan s 3-6 YAŞ ÇOCUĞA SAHİP EBEVEYNLERİN RESİMLİ ÇOCUK KİTABI SEÇİMİ ÖLÇÜTLERİNİN İNCELENMESİ. EKEV AKADEMİ DERGİSİ. 2017; 0(71): 315 - 326. |
Vancouver | pekdoğan s 3-6 YAŞ ÇOCUĞA SAHİP EBEVEYNLERİN RESİMLİ ÇOCUK KİTABI SEÇİMİ ÖLÇÜTLERİNİN İNCELENMESİ. EKEV AKADEMİ DERGİSİ. 2017; 0(71): 315 - 326. |
IEEE | pekdoğan s "3-6 YAŞ ÇOCUĞA SAHİP EBEVEYNLERİN RESİMLİ ÇOCUK KİTABI SEÇİMİ ÖLÇÜTLERİNİN İNCELENMESİ." EKEV AKADEMİ DERGİSİ, 0, ss.315 - 326, 2017. |
ISNAD | pekdoğan, serpil. "3-6 YAŞ ÇOCUĞA SAHİP EBEVEYNLERİN RESİMLİ ÇOCUK KİTABI SEÇİMİ ÖLÇÜTLERİNİN İNCELENMESİ". EKEV AKADEMİ DERGİSİ 71 (2017), 315-326. |