Yıl: 2018 Cilt: 14 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 653 - 668 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17860/mersinefd.398401 İndeks Tarihi: 02-03-2020

İlkokul 4. Sınıf Ders Kitaplarının Okunabilirliklerinin Değerlendirilmesi

Öz:
Okuma problemleri ülkemizde yalnızca özel gereksinimli öğrencilerin değil aynı zamanda tümöğrencilerin yaşadığı bir durumdur. Son dönemde uluslararası değerlendirmelerin sonuçları okuryazarlıkile ilişkili okullarda gerçekleştirilen öğretimler ve kullanılan materyallerde düzenlemeler yapılmasıgerektiğini göstermektedir. Öğretim sürecinde öğrencilerin sınıf düzeylerine uygun okuma materyalleriile çalışmaları önemlidir ve bu nedenle, ders kitapları hazırlanırken yazılan metinlerin okunabilirliklerinedikkat edilmelidir. Öğrencilerin eğitsel düzeylerinin üzerinde zorluğa sahip metinler öğrencilerinokuduğunu anlama performanslarını olumsuz etkilemektedir. Bu çalışmada ilkokul 4. sınıf Türkçe, FenBilgisi ve Sosyal Bilgiler kitaplarından seçkisiz olarak belirlenen metinler Ateşman (1997), Çetinkaya-Uzun Okunabilirlik Formülü (2010), Yeni Okunabilirlik Düzeyi (Bezirci ve Yılmaz, 2010) okunabilirlikformüllerine göre değerlendirilmiş ve formüllerin sonuçları karşılaştırılmıştır. Bulgular incelendiğindeokunabilirlik formüllerine göre kitapların 4. sınıf düzeyinin üzerinde zorluk derecelerine sahip olduklarıve formüller arasında farklılıkların oluştuğu görülmüştür. Bu durumun nedenleri ve çözüm önerileritartışılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Evaluating Readabilities of 4th Grade Textbooks

Öz:
In Turkey, reading problems are a common problem of not only students with special needs but all of our students. Considering the results of international assessments, we need to take a look to our literacy education. It is important to train students with appropriate materials according to their age and class level. Textbooks should be prepared according to readability formulas. In this study reading passages randomly selected from 4th grade Science, Social Science and Turkish textbooks evaluated using Ateşman (1997), Çetinkaya-Uzun Readability Formula (2010), and New Readability Level (Bezirci & Yılmaz, 2010) readability formulas. Finding showed that textbooks are above class level and results of formulas showed differences. Possible explanations of this situation and recommendations are discussed further.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA ÖZBEK A, ERGÜL C (2018). İlkokul 4. Sınıf Ders Kitaplarının Okunabilirliklerinin Değerlendirilmesi. , 653 - 668. 10.17860/mersinefd.398401
Chicago ÖZBEK Ahmet Bilal,ERGÜL CEVRIYE İlkokul 4. Sınıf Ders Kitaplarının Okunabilirliklerinin Değerlendirilmesi. (2018): 653 - 668. 10.17860/mersinefd.398401
MLA ÖZBEK Ahmet Bilal,ERGÜL CEVRIYE İlkokul 4. Sınıf Ders Kitaplarının Okunabilirliklerinin Değerlendirilmesi. , 2018, ss.653 - 668. 10.17860/mersinefd.398401
AMA ÖZBEK A,ERGÜL C İlkokul 4. Sınıf Ders Kitaplarının Okunabilirliklerinin Değerlendirilmesi. . 2018; 653 - 668. 10.17860/mersinefd.398401
Vancouver ÖZBEK A,ERGÜL C İlkokul 4. Sınıf Ders Kitaplarının Okunabilirliklerinin Değerlendirilmesi. . 2018; 653 - 668. 10.17860/mersinefd.398401
IEEE ÖZBEK A,ERGÜL C "İlkokul 4. Sınıf Ders Kitaplarının Okunabilirliklerinin Değerlendirilmesi." , ss.653 - 668, 2018. 10.17860/mersinefd.398401
ISNAD ÖZBEK, Ahmet Bilal - ERGÜL, CEVRIYE. "İlkokul 4. Sınıf Ders Kitaplarının Okunabilirliklerinin Değerlendirilmesi". (2018), 653-668. https://doi.org/10.17860/mersinefd.398401
APA ÖZBEK A, ERGÜL C (2018). İlkokul 4. Sınıf Ders Kitaplarının Okunabilirliklerinin Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 653 - 668. 10.17860/mersinefd.398401
Chicago ÖZBEK Ahmet Bilal,ERGÜL CEVRIYE İlkokul 4. Sınıf Ders Kitaplarının Okunabilirliklerinin Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14, no.2 (2018): 653 - 668. 10.17860/mersinefd.398401
MLA ÖZBEK Ahmet Bilal,ERGÜL CEVRIYE İlkokul 4. Sınıf Ders Kitaplarının Okunabilirliklerinin Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.14, no.2, 2018, ss.653 - 668. 10.17860/mersinefd.398401
AMA ÖZBEK A,ERGÜL C İlkokul 4. Sınıf Ders Kitaplarının Okunabilirliklerinin Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 14(2): 653 - 668. 10.17860/mersinefd.398401
Vancouver ÖZBEK A,ERGÜL C İlkokul 4. Sınıf Ders Kitaplarının Okunabilirliklerinin Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 14(2): 653 - 668. 10.17860/mersinefd.398401
IEEE ÖZBEK A,ERGÜL C "İlkokul 4. Sınıf Ders Kitaplarının Okunabilirliklerinin Değerlendirilmesi." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, ss.653 - 668, 2018. 10.17860/mersinefd.398401
ISNAD ÖZBEK, Ahmet Bilal - ERGÜL, CEVRIYE. "İlkokul 4. Sınıf Ders Kitaplarının Okunabilirliklerinin Değerlendirilmesi". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14/2 (2018), 653-668. https://doi.org/10.17860/mersinefd.398401