Yıl: 2018 Cilt: 6 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 354 - 364 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.21923/jesd.412215 İndeks Tarihi: 04-03-2020

TÜRK SÜRÜCÜLERİN FACEBOOK SOSYAL PAYLAŞIM SİTESİNİ TRAFİK BİLGİLENDİRME AMACIYLA KULLANIMI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Öz:
Teknolojik gelişmeler ve beraberinde getirdiği geniş iletişim olanakları, insanlarınçevrelerinde ortaya çıkan olayları algılama ve bu olaylar üzerine yorum yapabilmeolanağını artırmaktadır. Bilgiler, sosyal medya platformları ile hızlı ve evrenseldüzeyde yayılmakta; kısa süre içerisinde insanların bu içeriklere yorum yapıpkendi görüşlerini ifade edebilmelerine olanak sağlamaktadır. Sosyal medyanınbilgiyi kitlelere kolay ulaştırması ve grup kurma olanağı sunması; insanların belirlikonularda bu tür mecralarda yaygın şekilde örgütlenmesini sağlamaktadır. Buçalışma kapsamında, Ülkemizde ve Dünya’da yaygın olarak kullanılan sosyalmedya platformlarından Facebook’un trafikle ilgili birçok konuda sürücülertarafından kullanımı ve kentiçi ulaşımda etkileri incelenmeye çalışılmıştır. Buamaçla ilk aşamada Türkiye’de 81 ilde kurulan ve hızla yayılan Facebook “Trafik”gruplarının üye sayısı üzerinde etkili parametreler araştırılmıştır. Gruplardakigüncel kullanıcı sayıları tespit edilmiş; üye sayıları, incelenen illerle ilgiliparametrelerin etkisi, Adaptif Ağ Tabanlı Bulanık Çıkarım Sistemi (AdaptiveNetwork Fuzzy Inference System, ANFIS) ile modellenip tahmin edilmiştir. İkinciaşama olarak, grup sayısında yaşanan artışın trafik kazaları ve cezaları üzerindekietkisi korelasyon analizi ile incelenmiştir. Bağımlı (Facebook “Trafik” grup üyesayısı) ve bağımsız (eğitim düzeyi oranı, çalışan oranı, motorlu taşıt oranı veehliyetli sürücü oranı) değişkenler arasındaki ilişkiyi inceleyebilmek amacıylakorelasyon analizi yapılmış ve regresyonun açıklama gücü 0,77 olarak eldeedilmiştir ANFIS analizinde 62 il için belirlilik katsayısı R2=0,90 olarak tahminedilmiştir. İkinci aşamada, sosyal medya kullanımı ile trafik ceza sayılarında vetrafik kaza sayılarında bir değişim olup olmadığı araştırılmıştır; trafik ceza ve kazasayıları üzerindeki etki için daha detaylı mekânsal verilere ihtiyaç duyulduğu,gelecekte yapılacak çalışmalarda kaza olan kesimlerdeki sosyal paylaşımverilerinin toplanarak incelenmesi gerektiği görülmüştür.
Anahtar Kelime:

A RESEARCH ON THE USE OF TURKISH DRIVERS' FACEBOOK SOCIAL SHARING SITE FOR TRAFFIC INFORMATION

Öz:
Technological developments and wide communication possibilities increase the possibility of people perceive and criticize the events that occur in their environment. Particularly, events are spreading rapidly and universally through social media platforms which allow people to comment on their content and express their opinions in a short period of time. Social media platforms widely used in Turkey and world and they allow people to create and organize social media groups in different subjects for easy communication and information. In this study, social media platforms that are widely used in our country and in the world, Facebook's use of drivers in many aspects of traffic and their impact on urban transportation has been examined. For this purpose, effective parameters on “Traffic-Radar'' group member numbers in Facebook, that are established in 81 cities in Turkey, have been examined and the current number of users in the groups were determined. Then, the effective parameters on group member numbers related to the cities have been modeled by using Adaptive Network- Based Fuzzy Inference System (ANFIS). As a second step, the increase in the number of groups was investigated by the correlation analysis between traffic accidents and the effects on the punishments. With ANFIS analysis, the coefficient of determination for 62 cities were estimated as R2 = 0.90. Correlation analysis is also performed in order to examine the relationship between dependent (number of members for "Traffic-Radar" Facebook group) and independent variables (Education level ratio, Employee ratio, Motor vehicle ratio and Licensed driver ratio) and coefficient of determination value for the regression analysis has been obtained as 0.80. According to the results of the analysis, motor vehicle ratio (number of vehicles per person) are found to be the most effective parameter on the number of members of Facebook "Traffic-Radar" group and it was determined that there is a positive and significant relation between them at a high level (r = 0.777). The use of social media has examined whether there has been a change in traffic fines and traffic accident numbers; it is necessary to carry out a more detailed study on the effects of traffic fines and accidents.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acı, Ç., Yılmaz, A.C., 2017. Maddi Hasarlı Trafik Kazaları için Sinirsel- Bulanık Ağ Tabanlı Bir Kusur Tespit Modeli. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 2, 241-250.
  • Adresgezgini, 2017. https://blog.adresgezgini.com/internet-vesosyal- medya-kullanim-oranlari-turkiyerakamlari.
  • Albayrak, A.S., Eroğlu, A., Kalaycı, Ş., Küçüksille, E., Ak, B., Karaatlı, M., Keskin, Ü.H., Çiçek, E., Kayış, A., Öztürk, A., Antalyalı, Ö., Uçar, N., Demirgil, H., İşler, D., Sungur, O., 2017. SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Şeref Kalaycı Ed., Dinamik Akademi Yayınları, Ankara. ISBN 9786051221533
  • Baykal, N., Beyan, T., 2004. Bulanık Mantık İlke ve Temelleri. Bıçaklar Kitabevi, Ankara.
  • Çatal, Y., Saplioglu, K., 2018. Comparison of Adaptive Neuro-Fuzzy Inference System, Artificial Neural Networks and Non-Linear Regression for Bark Volume Estimation in Brutian Pine. Applied Ecology and Environmental Research, 10, 2015- 2027. ISBN 1785 0037.
  • Dokic, A., Jovic, S., 2017.Evaluation of Agriculture and Industry Effect on Economic Health by ANFIS Approach. Physica A.
  • Eryılmaz, B., Şengül, S., 2016. Sosyal Medya Paylaşılan Yemek Fotoğraflarının Turistlerin Seyehat Tercihleri Üzerindeki Etkisi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, cilt:1.
  • Fu, K., Nune R., Tao, J.X., 2015. Social Media Data Analysis for Traffic Incident Detection and Management. In: Transportation Research Board 94th Annual Meeting, Washington D.C., 14–4022.
  • Gal-Tzur, A., Grant-Muller, S.M., Kuflik, T., Minkov, E., Nocera, S., Shoor, I., 2014. The Potential of Social Media in Delivering Transport Policy Goals. Transport Policy, 115-123.
  • Goran, C., Dragon, P., 2013. Decision Support Model for Prioritizing Railway Level Crossing for Safety Improvement: Application of the Adaptive Neuro- Fuzzy System. Expert Systemps with Applications, 6, 2208-2223.
  • Hacıefendioğlu, Ş., 2010. Sosyal Paylaşım Sitelerinde Üye Bağlılığı Üzerine Bir Araştırma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2:56-71.
  • Jang, J.S.R., 1993. ANFIS—Adaptive‐Network‐Based Neuro‐Fuzzy Inference Systems. IEEE Transactions on Systems Man and Cybernetics, 20, 665–85.
  • Karar, 2017. http://www.karar.com/teknolojihaberleri/ internette-1-dakikada-neler-oluyor- 2017-603652.
  • Kumar, P.M.A., Vaidehi, V., 2017. A transfer learning framework for traffic video using neuro-fuzzy approach. Academy proceeding in engineering sciences, 9, 1431-1442.
  • Mansfield, M., 2016. Social Media Statistics. Small Business Trends. Available at https://smallbiztrends.com/2016/11/socialmedia- statistics-2016.html.
  • Mert, M., 2016. Yatay Kesit Veri Analizi Bilgisayar Uygulamaları. Detay Yayıncılık, Ankara, Turkey.
  • Saltan, M., Terzi, S., 2009. Backcalculation of Pavement Layer Thickness and Moduli Using Adaptive Neuro-fuzzy Inference System. Intelligent and Soft Computing in Infrastructure Systems Engineering, Studies in Computational Intelligence, 259, 177-204.
  • Sharma, A., Vijay, R., Bodhe, G.L., Malik, L.G., 2018. An Adaptive Neuro-Fuzzy Interface System Model for Traffic Classification and Noise Prediction. Methodologies and Application, 22, 1891-1902.
  • Türkiye İstatistik Kurumu-TÜİK, 2017. İllerde Yaşam Endeksi İl Sıralamaları ve Endeks Değerleri, Ankara.
  • Türkiye İstatistik Kurumu-TÜİK, 2017. İllerde Kaza Sayıları Değerleri, Ankara
  • Unal, A., Aydin, M.M., Saplioglu, M., 2017. Sosyal Medya Kullanımının Sürücülerin Trafik Kurallarına Uyma Davranışları Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Fen, Matematik, Mühendislik ve Doğa Araştırmaları 2017. II. Uluslararası Akademik Araştırmalar Kongresi, Nizamettin Çiftçi, Yakup Kara, İbrahim Yalçınkaya, Mehmet Şahin and Tevik Agaçayak , Eds., Çizgi Kitabevi, 98-106, Konya, TURKEY.
  • Zhang, Z., He, Q., Gao, J., Ni, M., 2018. A Deep Learning Approach for Detecting Traffic Accidents from Social Media Data. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 86, 580-596.
APA ÜNAL A, AYDIN M, Saplioglu M (2018). TÜRK SÜRÜCÜLERİN FACEBOOK SOSYAL PAYLAŞIM SİTESİNİ TRAFİK BİLGİLENDİRME AMACIYLA KULLANIMI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. , 354 - 364. 10.21923/jesd.412215
Chicago ÜNAL AYŞE,AYDIN Metin Mutlu,Saplioglu Meltem TÜRK SÜRÜCÜLERİN FACEBOOK SOSYAL PAYLAŞIM SİTESİNİ TRAFİK BİLGİLENDİRME AMACIYLA KULLANIMI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. (2018): 354 - 364. 10.21923/jesd.412215
MLA ÜNAL AYŞE,AYDIN Metin Mutlu,Saplioglu Meltem TÜRK SÜRÜCÜLERİN FACEBOOK SOSYAL PAYLAŞIM SİTESİNİ TRAFİK BİLGİLENDİRME AMACIYLA KULLANIMI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. , 2018, ss.354 - 364. 10.21923/jesd.412215
AMA ÜNAL A,AYDIN M,Saplioglu M TÜRK SÜRÜCÜLERİN FACEBOOK SOSYAL PAYLAŞIM SİTESİNİ TRAFİK BİLGİLENDİRME AMACIYLA KULLANIMI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. . 2018; 354 - 364. 10.21923/jesd.412215
Vancouver ÜNAL A,AYDIN M,Saplioglu M TÜRK SÜRÜCÜLERİN FACEBOOK SOSYAL PAYLAŞIM SİTESİNİ TRAFİK BİLGİLENDİRME AMACIYLA KULLANIMI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. . 2018; 354 - 364. 10.21923/jesd.412215
IEEE ÜNAL A,AYDIN M,Saplioglu M "TÜRK SÜRÜCÜLERİN FACEBOOK SOSYAL PAYLAŞIM SİTESİNİ TRAFİK BİLGİLENDİRME AMACIYLA KULLANIMI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA." , ss.354 - 364, 2018. 10.21923/jesd.412215
ISNAD ÜNAL, AYŞE vd. "TÜRK SÜRÜCÜLERİN FACEBOOK SOSYAL PAYLAŞIM SİTESİNİ TRAFİK BİLGİLENDİRME AMACIYLA KULLANIMI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA". (2018), 354-364. https://doi.org/10.21923/jesd.412215
APA ÜNAL A, AYDIN M, Saplioglu M (2018). TÜRK SÜRÜCÜLERİN FACEBOOK SOSYAL PAYLAŞIM SİTESİNİ TRAFİK BİLGİLENDİRME AMACIYLA KULLANIMI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 6(2), 354 - 364. 10.21923/jesd.412215
Chicago ÜNAL AYŞE,AYDIN Metin Mutlu,Saplioglu Meltem TÜRK SÜRÜCÜLERİN FACEBOOK SOSYAL PAYLAŞIM SİTESİNİ TRAFİK BİLGİLENDİRME AMACIYLA KULLANIMI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi 6, no.2 (2018): 354 - 364. 10.21923/jesd.412215
MLA ÜNAL AYŞE,AYDIN Metin Mutlu,Saplioglu Meltem TÜRK SÜRÜCÜLERİN FACEBOOK SOSYAL PAYLAŞIM SİTESİNİ TRAFİK BİLGİLENDİRME AMACIYLA KULLANIMI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, vol.6, no.2, 2018, ss.354 - 364. 10.21923/jesd.412215
AMA ÜNAL A,AYDIN M,Saplioglu M TÜRK SÜRÜCÜLERİN FACEBOOK SOSYAL PAYLAŞIM SİTESİNİ TRAFİK BİLGİLENDİRME AMACIYLA KULLANIMI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi. 2018; 6(2): 354 - 364. 10.21923/jesd.412215
Vancouver ÜNAL A,AYDIN M,Saplioglu M TÜRK SÜRÜCÜLERİN FACEBOOK SOSYAL PAYLAŞIM SİTESİNİ TRAFİK BİLGİLENDİRME AMACIYLA KULLANIMI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi. 2018; 6(2): 354 - 364. 10.21923/jesd.412215
IEEE ÜNAL A,AYDIN M,Saplioglu M "TÜRK SÜRÜCÜLERİN FACEBOOK SOSYAL PAYLAŞIM SİTESİNİ TRAFİK BİLGİLENDİRME AMACIYLA KULLANIMI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA." Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 6, ss.354 - 364, 2018. 10.21923/jesd.412215
ISNAD ÜNAL, AYŞE vd. "TÜRK SÜRÜCÜLERİN FACEBOOK SOSYAL PAYLAŞIM SİTESİNİ TRAFİK BİLGİLENDİRME AMACIYLA KULLANIMI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA". Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi 6/2 (2018), 354-364. https://doi.org/10.21923/jesd.412215