Yıl: 2018 Cilt: 14 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 96 - 114 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17860/mersinefd.305108 İndeks Tarihi: 04-03-2020

Okul Öncesi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Karşılaştırılması

Öz:
Bu çalışmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin ve okul öncesi öğretmen adaylarının kaynaştırmayayönelik görüşlerinin incelenmesidir. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılarak desenlenenaraştırmada çalışma grubunu maksimum çeşitlilik örneklemesine göre seçilen 30 okul öncesi öğretmeni ve 30okul öncesi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri içerik analiziyle analiz edilmiş olup, analizlersonucunda okul öncesi öğretmen ve öğretmen adaylarının kaynaştırmayı genellikle özel gereksinimli çocuklarıngenel eğitim sınıflarında eğitim alması olarak tanımladıkları, kaynaştırmanın birçok açıdan yararı olduğu gibidezavantajı olduğunu düşündükleri noktalar olduğunu düşündükleri, kaynaştırmanın başarılı olabilmesi içinuygun etkinlikler hazırlayabilecekleri, sınıfta fiziki düzenlemeler yapabilecekleri, diğer çocukları ve aileleribilgilendirebilecekleri belirlenmiştir. Bulgular ilgili alanyazın ışığında tartışılmış olup, sonuçlara paralel olaraköneriler getirilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

Comparison of Pre-School Teachers’ and Preservice Teachers’ Views on Inclusion

Öz:
The purpose of this study is to examine the views of the pre-school teachers and preservice teachers about the inclusion. The study group which was designed by using case study of qualitative research methods is constituted of 30 preschool teachers and 30 preservice preschool teachers who were selected according to the maximum diversity sample. The analyses of the research were done by content analysis and the results of the analyses showed that pre-school teachers and preservice teachers are more likely to be involved in the process of integrating, generally speaking, that special needs children are defined as receiving education in general education classes, and that inclusion is, in many respects, beneficial. They can make physical arrangements in the class, inform other children and their families. Findings have been discussed in the light of related literature and suggestions have been made in parallel with the results.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aral, N. (2010). Okul öncesi eğitimde kaynaştırma. İstanbul: MORPA.
  • Artan, İ. ve Balat, G. U. (2003). Okul öncesi eğitimcilerinin entegrasyona ilişkin bilgi ve düşüncelerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(1), 65-80.
  • Batu, S., Kircaali-İftar, G. ve Uzuner, Y. (2004). Özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırıldığı bir kız meslek lisesindeki öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin görüş ve önerileri [The views and suggestions of teachers of a girls vocational school which includes students of inclusive education]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 33-50. Erişim adresi: http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/39/52/488.pdf
  • Bradley, D. ve West, F. (1994). Staff training for ınclusion of students with disabilities: Visions from school-based educators. Teacher Education and Special Education, 2, 117–128. Erişim adresi: http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/088840649401700206
  • Buell, M. J., Hallam, R., Gamel-Mccormick, M. ve Scheer, S. (1999). A survey of general and special education teachers' perceptions and inservice needs concerning inclusion. International Journal of Disability, Development and Education, 46(2), 143-156. doi: 10.1080 /103491299100597
  • Bruns, D. A. ve Mogharreban, C. C. (2007). The gap between beliefs and practices: Early childhood practitioners' perceptions about inclusion. Journal of Research in Childhood Education, 21(3), 229-241. Erişim adresi: https://eric.ed.gov/?id=EJ764545
  • Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. California, CA: Sage publications.
  • Eldeniz Çetin, M. ve Çamlıbel Çakmak, Ö. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırmaya yönelik ihtiyaçlarının belirlenmesi. The Journal of Academic Social Sciences Studies, 43, 259- 274. doi: 10.9761/JASSS3260
  • Glesne C. ve Peskin A. (1992). Becoming a qualitative researcher. White Plains, NY: Longman.
  • Gök, G. ve Erbaş, D. (2011). Okulöncesi eğitimi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ı̇lişkin görüşleri ve önerileri [Early childhood teachers’ perceptions about and suggestions for Inclusion Programs]. International Journal of Early Childhood Special Education, 3(1) 66-87. Erişim adresi: http://dergipark.ulakbim.gov.tr/intjecse/article/viewFile/5000016575 /5000016395
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B. ve Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Johnson, R. B. ve Christensen, L. B. (2014). Eğitim araştırmaları nitel, nicel ve karma yaklaşımlar. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Johnson, D. W. ve Johnson, R. T. (1980). Integrating handicapped students into the mainstream. Exceptional children, 47(2), 90-98. Erişim adresi: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177 /001440298004700202?journalCode=ecxc
  • Jonney, R. E., Snell, M. E., Beers, M. K. ve Raynes, M. (1995). Integrating students with moderate and severe disabilities into general education classes. Exceptional Children, 5, 425-439. Erişim adresi: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/001440299506100503?journal Code=ecxc
  • Koçyiğit, S. (2015). Ana sınıflarında kaynaştırma eğitimi uygulamalarına ilişkin öğretmen-rehber öğretmen ve ebeveyn görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(1), 391-415. Erişim adresi: http://www.tekedergisi.com/Makaleler/735640680_28 koçyiğit.pdf
  • Leatherman, J. M. (2007). I just see all children as children: Teachers’ perceptions about inclusion. The Qualitative Report, 12(4), 594-611. Erişim adresi: https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol12 /iss4/5/
  • Lewis, B. R ve Doorlag, D. H. (1987). Teaching special students in the mainstream. London: Merril Publishing Company.
  • Özdemir, H. (2010). Okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Macy, D. J. ve Carter, J. L. (1978). Comparison of a mainstream and self-contained special education program. The Journal of Special Education, 3, 303–313. Erişim adresi: http://journals. sagepub.com /doi/abs/10.1177/002246697801200306
  • Mastropieri, M. A. ve Scruggs, T. E. (2015). The inclusive classroom: Strategies for effective differentiated instruction. Pearson Higher Ed.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2009). Okul Öncesi Eğitim Kurumları Yönetmeliği. Erişim adresi: http://mevzuat.meb.gov.tr/html /ilkveokuloncyon_0/yonetmelik.pdf.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2016). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. Erişim adresi: https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2012_10/10111226_ozel_egitim_hizmetleri_yonet meligi_son.pdf
  • Nutbrown, C. ve Clough, P. (2007). Inclusion and exclusion in the early years: conversations with European educators. European Journal of Special Needs Education, 19(3), 301-315. doi: 10.1080/0885625042000262479
  • Rakap, S. ve Kaczmarek, L. (2010). Teachers’ attitudes towards inclusion in Turkey. European Journal of Special Needs Education, 25(1), 59-75. doi: 10.1080/08856250903450848
  • Rule, S., Killoran, J., Stowitschek, J., Innocenti, M. ve Striefel, S. (1985). Training and support for mainstream day care staff. Early Child Development and Care, 20, 99-113.
  • Salend, S. J. (1998). Using an activities-based approach to teach science to students with disabilities. Intervention in school and clinic, 34(2), 67-72. doi: 10.1177/105345129803400201
  • Saraç, T. ve Çolak, A. (2012). Kaynaştırma uygulamaları sürecinde ilköğretim sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüş ve önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 13-28. Erişim adresi: http://dergipark.ulakbim.gov.tr/mersinefd/article /view/1002000236
  • Sarı, H., Celikoz, N. ve Seçer, Z. (2009). An analysis of pre-school teachers' and student teachers' attitudes to inclusion and their self-efficacy. International Journal of Special Education, 24(3), 29-44. Erişim adresi: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ877918.pdf
  • Seçer, Z. (2010). An analysis of the effects of in‐service teacher training on Turkish preschool teachers’ attitudes towards inclusion. International Journal of Early Years Education, 18(1), 43-53. Erişim adresi: https://eric.ed.gov/?id=EJ886092
  • Smith, M. K. ve Smith, K. E. (2009). “I believe in inclusion, but…”: Regular education early childhood teachers' perceptions of successful inclusion. Journal of Research in Childhood Education, 14(2), 161-180. doi: 10.1080/02568540009594761
  • Stoiber, K. C., Gettinger, M. ve Goetz, D. (1998). Exploring factors influencing parents' and early childhood practitioners' beliefs about inclusion. Early Childhood Research Quarterly, 13(1), 107-124. Erişim adresi: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii /S0885200699800283
  • Sucuoğlu, B., Bakkaloğlu, H., Karasu, F. İ., Demir, Ş. ve Akalın, S. (2013). Inclusive preschool teachers: Their attitudes and knowledge about inclusion. International Journal of Early Childhood Special Education, 5(2), 107-128. Erişim adresi: http://dergipark.ulakbim.gov.tr /intjecse /article/view/5000016557/5000016363
  • Sucuoglu, B., Bakkaloglu, H., Iscen Karasu, F., Demir, S. ve Akalin, S. (2014). Preschool teachers' knowledge levels about inclusion. educational sciences. Theory and Practice, 14(4), 1477- 1483. Erişim adresi: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1045044.pdf
  • Şahbaz, Ü. ve Kalay, G. (2010). Okulöncesi eğitimi öğretmen adaylarının kaynaştırmaya ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (19), 116- 135. Erişim adresi: http://dergipark.ulakbim.gov.tr/maeuefd/article/view/1098000188 /1098000086
  • Temel, F. Z. (2000). Okul öncesi eğitimcilerinin özel gereksinimlilerin kaynaştırılmasına ilişkin görüşleri. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 148- 155. Erişim adresi: http://www.efdergi. hacettepe.edu.tr/makale_goster.php?id=1090
  • Vural, M. ve Yıkmış, A. (2008). Kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin öğretimin uyarlanmasına ilişkin yaptıkları çalışmaların belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 141-159. Erişim adresi: http://dergipark.ulakbim.gov.tr/aibuefd/article/view/5000091407 /5000084779
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112), 7-17. Erişim adresi: http://egitimvebilim.ted.org.tr /index.php /EB/ article/ view /5326/1485
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin
APA Akman B, Mercan Uzun E, yazıcı d (2018). Okul Öncesi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Karşılaştırılması. , 96 - 114. 10.17860/mersinefd.305108
Chicago Akman Berrin,Mercan Uzun Elif,yazıcı dila nur Okul Öncesi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Karşılaştırılması. (2018): 96 - 114. 10.17860/mersinefd.305108
MLA Akman Berrin,Mercan Uzun Elif,yazıcı dila nur Okul Öncesi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Karşılaştırılması. , 2018, ss.96 - 114. 10.17860/mersinefd.305108
AMA Akman B,Mercan Uzun E,yazıcı d Okul Öncesi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Karşılaştırılması. . 2018; 96 - 114. 10.17860/mersinefd.305108
Vancouver Akman B,Mercan Uzun E,yazıcı d Okul Öncesi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Karşılaştırılması. . 2018; 96 - 114. 10.17860/mersinefd.305108
IEEE Akman B,Mercan Uzun E,yazıcı d "Okul Öncesi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Karşılaştırılması." , ss.96 - 114, 2018. 10.17860/mersinefd.305108
ISNAD Akman, Berrin vd. "Okul Öncesi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Karşılaştırılması". (2018), 96-114. https://doi.org/10.17860/mersinefd.305108
APA Akman B, Mercan Uzun E, yazıcı d (2018). Okul Öncesi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Karşılaştırılması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 96 - 114. 10.17860/mersinefd.305108
Chicago Akman Berrin,Mercan Uzun Elif,yazıcı dila nur Okul Öncesi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Karşılaştırılması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14, no.1 (2018): 96 - 114. 10.17860/mersinefd.305108
MLA Akman Berrin,Mercan Uzun Elif,yazıcı dila nur Okul Öncesi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Karşılaştırılması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.14, no.1, 2018, ss.96 - 114. 10.17860/mersinefd.305108
AMA Akman B,Mercan Uzun E,yazıcı d Okul Öncesi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Karşılaştırılması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 14(1): 96 - 114. 10.17860/mersinefd.305108
Vancouver Akman B,Mercan Uzun E,yazıcı d Okul Öncesi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Karşılaştırılması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 14(1): 96 - 114. 10.17860/mersinefd.305108
IEEE Akman B,Mercan Uzun E,yazıcı d "Okul Öncesi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Karşılaştırılması." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, ss.96 - 114, 2018. 10.17860/mersinefd.305108
ISNAD Akman, Berrin vd. "Okul Öncesi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Karşılaştırılması". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14/1 (2018), 96-114. https://doi.org/10.17860/mersinefd.305108