Oral Presentations from the Eyes of EFL Freshman Students: A Qualitative Study

Yıl: 2018 Cilt: 12 Sayı: 12 Sayfa Aralığı: 265 - 275 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.29000/rumelide.472777 İndeks Tarihi: 04-03-2020

Oral Presentations from the Eyes of EFL Freshman Students: A Qualitative Study

Öz:
Improving oral communication skills in English as a Foreign Language (EFL) context is regarded asa challenging issue since students have limited opportunities to practice the target language outsidethe classroom. The objective is to make students gain the maximum benefit from the activities in theclassroom within the limited time periods. Therefore, different techniques, activities, tasks, projects,and etc. have been utilized in order to accomplish this objective in oral communication skills courseoffered in English Language Teacher Education (ELT) Programs in Turkey. Guiding students to makeoral presentations about variety of topics can be one of the ways of fostering their oral proficiencylevels in English. This study investigates into ELT Freshman students’ perceptions of one-semesterperformances based on self-created presentations. It employs semi-structured interview which is oneof the data collection tools in qualitative studies. The results of the study indicate that student-createdoral presentations can contribute to students’ fluency, self-confidence, cooperation, interaction, andforeign language learning motivation in the eyes of freshman students.
Anahtar Kelime:

Konular: Dil ve Dil Bilim

İngilizce Öğretmenliği Birinci Sınıf Öğrencilerinin Gözünden Sözlü Sunumlar: Nitel Bir Çalışma

Öz:
Öğrencilerin hedef dili sınıf dışında kullanma olanaklarının sınırlı olmasından dolayı İngilizcenin yabancı bir dil olarak öğretildiği ortamlarda, sözlü iletişim becerilerinin geliştirilmesi oldukça zorlu bir süreçtir. Amaç, öğrencilere sınıf içerisindeki aktivitelerle sınırlı süre içerisinde bu becerilerini azami ölçüde geliştirebilmelerini sağlamaktır. Bu yüzden, Türkiye’de farklı üniversitelerin İngiliz Dili Eğitimi programlarında okutulan Sözlü İletişim Becerileri derslerinde çeşitli teknik, aktivite, görev, proje vb. yollarla öğrencilerin yabancı dilde sözlü iletişim becerileri geliştirilmeye çalışılmaktadır. Farklı konularda öğrencilere hedef dilde sözlü sunumlar yaptırmak ve bu doğrultuda öğrencilere rehberlik yapmak, söz konusu becerinin gelişimi için kullanılan tekniklerden birisidir. Bu bağlamda, mevcut çalışma İngilizce Öğretmenliği birinci sınıf öğrencilerinin bir dönem buyunca kendi hazırladıkları sunumlarla ilgili algılarını ve düşüncelerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan yarı yapılandırılmış görüşme tekniğiyle veriler toplanmıştır. Çalışma sonucunda öğrenciler tarafından bizzat oluşturulup sunulan sözlü sunumların; öğrencilerin akıcı konuşmasına, kendilerine güvenlerine, sınıf içi etkileşime, işbirlikçi öğrenmeye ve yabancı dil öğrenme motivasyonlarına katkı yaptığı ortaya konmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Dil ve Dil Bilim
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Brown, H. D. (2001). Teaching by principles: An integrated approach to language pedagogy. White Plains: Longman.
  • Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2000). Handbook of qualitative research (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. New York: Oxford University Press.
  • Hedge, T. (2000). Teaching and Learning in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Hill, M., & Storey, A. (2003). SpeakEasy: online support for oral presentation skills. ELT Journal, 57(4), 370-376.
  • Iftimie, N. M. (2015). Developing English Communication Skills in a Different Cultural Context: Matches and Mismatches. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 7(1), 169- 180.
  • Kayi, H. (2006). Teaching speaking: activities to promote speaking in a second language. University of Nevada (Nevada, USA). The Internet TESL Journal, 12(11).
  • Masmaliyeva, L. (2014). Using affective effectively: Oral presentations in EFL classroom. Dil Ve Edebiyat Egitimi Dergisi, 2(10), 145.
  • Meloni, C. F., & Thompson, S. E. (1980). Oral reports in the intermediate ESL classroom. TESOL Quarterly, 14(4), 503-510.
  • O’Malley, J. M. & Chamot, A. U. (1990). Learning Strategies in Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Tarone, E. (2005). Speaking in a second language. In E. Hinkel (Ed.), Handbook of research in second language teaching and learning, 485–502. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
APA EKMEKÇİ E (2018). Oral Presentations from the Eyes of EFL Freshman Students: A Qualitative Study. , 265 - 275. 10.29000/rumelide.472777
Chicago EKMEKÇİ Emrah Oral Presentations from the Eyes of EFL Freshman Students: A Qualitative Study. (2018): 265 - 275. 10.29000/rumelide.472777
MLA EKMEKÇİ Emrah Oral Presentations from the Eyes of EFL Freshman Students: A Qualitative Study. , 2018, ss.265 - 275. 10.29000/rumelide.472777
AMA EKMEKÇİ E Oral Presentations from the Eyes of EFL Freshman Students: A Qualitative Study. . 2018; 265 - 275. 10.29000/rumelide.472777
Vancouver EKMEKÇİ E Oral Presentations from the Eyes of EFL Freshman Students: A Qualitative Study. . 2018; 265 - 275. 10.29000/rumelide.472777
IEEE EKMEKÇİ E "Oral Presentations from the Eyes of EFL Freshman Students: A Qualitative Study." , ss.265 - 275, 2018. 10.29000/rumelide.472777
ISNAD EKMEKÇİ, Emrah. "Oral Presentations from the Eyes of EFL Freshman Students: A Qualitative Study". (2018), 265-275. https://doi.org/10.29000/rumelide.472777
APA EKMEKÇİ E (2018). Oral Presentations from the Eyes of EFL Freshman Students: A Qualitative Study. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 12(12), 265 - 275. 10.29000/rumelide.472777
Chicago EKMEKÇİ Emrah Oral Presentations from the Eyes of EFL Freshman Students: A Qualitative Study. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi 12, no.12 (2018): 265 - 275. 10.29000/rumelide.472777
MLA EKMEKÇİ Emrah Oral Presentations from the Eyes of EFL Freshman Students: A Qualitative Study. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, vol.12, no.12, 2018, ss.265 - 275. 10.29000/rumelide.472777
AMA EKMEKÇİ E Oral Presentations from the Eyes of EFL Freshman Students: A Qualitative Study. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi. 2018; 12(12): 265 - 275. 10.29000/rumelide.472777
Vancouver EKMEKÇİ E Oral Presentations from the Eyes of EFL Freshman Students: A Qualitative Study. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi. 2018; 12(12): 265 - 275. 10.29000/rumelide.472777
IEEE EKMEKÇİ E "Oral Presentations from the Eyes of EFL Freshman Students: A Qualitative Study." RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 12, ss.265 - 275, 2018. 10.29000/rumelide.472777
ISNAD EKMEKÇİ, Emrah. "Oral Presentations from the Eyes of EFL Freshman Students: A Qualitative Study". RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi 12/12 (2018), 265-275. https://doi.org/10.29000/rumelide.472777