A Qualitative Analysis of Articles on The Subject of Assessment and Evaluation in Foreign Language Teaching in Turkey

Yıl: 2018 Cilt: 12 Sayı: 12 Sayfa Aralığı: 309 - 322 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.29000/rumelide.472784 İndeks Tarihi: 04-03-2020

A Qualitative Analysis of Articles on The Subject of Assessment and Evaluation in Foreign Language Teaching in Turkey

Öz:
The aim of this study is to examine, with regard to different variables, the articles written on thesubject of assessment and evaluation in the field of foreign language teaching at higher educationlevel in Turkey, by collecting them into a corpus. In this descriptive qualitative study based on thescanning model, a total of 64 articles published on the subject of assessment and evaluation wereaccessed from the database of the Yükseköğretim Akademik Arama (Higher Education AcademicSearch) (http://akademik.yok.gov.tr/AkademikArama/), by means of the purposeful samplingmethod. Utilising the document review technique, the articles were analysed by the content analysismethod with regard to the variables “publication year”, “research type”, “data collection technique”,“subject” (theme) and “keywords”. The research findings reveal that the highest number of articleson assessment and evaluation in foreign language teaching were published in the last two years(2016-2017), that the articles concentrated mostly on the subjects of foreign language teachingprogrammes, the quality of assessment and evaluation tools in foreign language teaching, thechanging syllabi in the field of foreign language teaching, and evaluation of the European LanguagePortfolio and of coursebooks, and that for these studies, the views of different study groups wereconsulted. Moreover, in this context, it was determined that with regard to method, the types ofstudies were mostly descriptive, while the research data were obtained by means of questionnaire,open-ended question, and interview techniques.
Anahtar Kelime:

Konular: Dil ve Dil Bilim

Türkiye’de Yabancı Dil Öğretimi Alanında Yapılan Ölçme-Değerlendirme Temalı Makaleler Üzerine Nitel Bir Çözümleme

Öz:
Bu çalışmada, Türkiye’de yükseköğretim düzeyinde yabancı dil öğretimi alanında ölçmedeğerlendirme konusunda yapılan makalelerin bir derlem (korpüs) kapsamında derlenerek farklı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmaktadır. Tarama modeline dayalı betimsel nitelikli bu çalışmada amaçlı örneklem yöntemine gidilerek Yükseköğretim Akademik Arama (http://akademik.yok.gov.tr/AkademikArama/) veri tabanından ölçme-değerlendirme konusunda yayımlanan toplam 64 makaleye ulaşılmıştır. Doküman incelemesi tekniğinden yararlanılarak makaleler, “basım yılı”, “araştırma türü”, “veri toplama tekniği”, “konu” (tema) ve “anahtar kelimeler” değişkenleri açısından içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırma bulguları; yabancı dil öğretiminde ölçme-değerlendirme konusunda en fazla makalenin son iki yılda (2016-2017) yayımlandığını, makalelerde ağırlıklı olarak yabancı dil öğretim programlarının, yabancı dil öğretimindeki ölçme-değerlendirme araçlarının niteliğinin, yabancı dil öğretimi alanında değişen müfredatların, Avrupa Dil Portfolyosu’nun ve ders kitaplarının değerlendirilmesi konularına yoğunlaşıldığı ve bu araştırmalar için farklı çalışma gruplarının görüşlerine başvurulduğunu göstermektedir. Ayrıca bu bağlamda, yöntem bakımından çalışma türlerinin daha çok betimsel olduğu, araştırma verilerinin ise anket, açık uçlu soru ve görüşme teknikleri aracılığıyla elde edildiği belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Dil ve Dil Bilim
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Örnekleme yöntemleri (Balıkesir Üniversitesi ders notları). Retrieved from http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp-content/uploads/2012/03/BAY-Final- Konulari.pdf
  • Conseil de l’Europe. (2001). Un Cadre Européen Commun de Référence pour les Langues: Apprendre, Enseigner, Evaluer. Strasbourg: Division de politiques linguistiques. Paris: CLE International.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
  • İşman, A. (1998). Türk eğitim sisteminde ölçme ve değerlendirme: Genel kavramlar, uygulamalar, sorunlar, çözüm önerileri ve yeni bir model. Adapazarı: Değişim Yayınları.
  • ÖSYM (2016). Tarihsel Gelişme. Retrieved from http://www.osym.gov.tr/TR,8530/tarihselgelisme. html
  • Özgürlük, B., Ozarkan, H. B., Arıcı, Ö., Taş, U.E. (2015). Uluslararası öğrenci değerlendirme programı
  • PISA 2015 ulusal raporu. Ankara: MEB Ölçme Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Retrieved from http://pisa.meb.gov.tr/wpcontent/ uploads/2014/11/PISA2015_UlusalRapor.pdf
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA ARSLAN N, KARTAL E (2018). A Qualitative Analysis of Articles on The Subject of Assessment and Evaluation in Foreign Language Teaching in Turkey. , 309 - 322. 10.29000/rumelide.472784
Chicago ARSLAN Nahide,KARTAL ERDOGAN A Qualitative Analysis of Articles on The Subject of Assessment and Evaluation in Foreign Language Teaching in Turkey. (2018): 309 - 322. 10.29000/rumelide.472784
MLA ARSLAN Nahide,KARTAL ERDOGAN A Qualitative Analysis of Articles on The Subject of Assessment and Evaluation in Foreign Language Teaching in Turkey. , 2018, ss.309 - 322. 10.29000/rumelide.472784
AMA ARSLAN N,KARTAL E A Qualitative Analysis of Articles on The Subject of Assessment and Evaluation in Foreign Language Teaching in Turkey. . 2018; 309 - 322. 10.29000/rumelide.472784
Vancouver ARSLAN N,KARTAL E A Qualitative Analysis of Articles on The Subject of Assessment and Evaluation in Foreign Language Teaching in Turkey. . 2018; 309 - 322. 10.29000/rumelide.472784
IEEE ARSLAN N,KARTAL E "A Qualitative Analysis of Articles on The Subject of Assessment and Evaluation in Foreign Language Teaching in Turkey." , ss.309 - 322, 2018. 10.29000/rumelide.472784
ISNAD ARSLAN, Nahide - KARTAL, ERDOGAN. "A Qualitative Analysis of Articles on The Subject of Assessment and Evaluation in Foreign Language Teaching in Turkey". (2018), 309-322. https://doi.org/10.29000/rumelide.472784
APA ARSLAN N, KARTAL E (2018). A Qualitative Analysis of Articles on The Subject of Assessment and Evaluation in Foreign Language Teaching in Turkey. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 12(12), 309 - 322. 10.29000/rumelide.472784
Chicago ARSLAN Nahide,KARTAL ERDOGAN A Qualitative Analysis of Articles on The Subject of Assessment and Evaluation in Foreign Language Teaching in Turkey. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi 12, no.12 (2018): 309 - 322. 10.29000/rumelide.472784
MLA ARSLAN Nahide,KARTAL ERDOGAN A Qualitative Analysis of Articles on The Subject of Assessment and Evaluation in Foreign Language Teaching in Turkey. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, vol.12, no.12, 2018, ss.309 - 322. 10.29000/rumelide.472784
AMA ARSLAN N,KARTAL E A Qualitative Analysis of Articles on The Subject of Assessment and Evaluation in Foreign Language Teaching in Turkey. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi. 2018; 12(12): 309 - 322. 10.29000/rumelide.472784
Vancouver ARSLAN N,KARTAL E A Qualitative Analysis of Articles on The Subject of Assessment and Evaluation in Foreign Language Teaching in Turkey. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi. 2018; 12(12): 309 - 322. 10.29000/rumelide.472784
IEEE ARSLAN N,KARTAL E "A Qualitative Analysis of Articles on The Subject of Assessment and Evaluation in Foreign Language Teaching in Turkey." RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 12, ss.309 - 322, 2018. 10.29000/rumelide.472784
ISNAD ARSLAN, Nahide - KARTAL, ERDOGAN. "A Qualitative Analysis of Articles on The Subject of Assessment and Evaluation in Foreign Language Teaching in Turkey". RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi 12/12 (2018), 309-322. https://doi.org/10.29000/rumelide.472784