Bir Üniversite Hastanesinde Yatan Hastaların Hemsirelik Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyleri

Yıl: 2018 Cilt: 15 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 81 - 87 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5222/HEAD.2018.081 İndeks Tarihi: 05-03-2020

Bir Üniversite Hastanesinde Yatan Hastaların Hemsirelik Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyleri

Öz:
Giris ve Amaç: Arastırma bir üniversite hastanesinin cerrahi kliniklerindeyatan hastalarının hemsirelik hizmetleri memnuniyet düzeyinive bu durumu etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıstır.Yöntem ve Gereçler: Tanımlayıcı tipte planlanan çalısmanın örnekleminibir üniversite hastanesinin dâhili ve cerrahi kliniklerinde yatan,arastırmaya katılmayı kabul eden, iletisim kurulabilen, 18 yas ve üzeri,klinikte en az üç gün yatan ve taburcu olmasına karar verilen 166 hastaolusturmustur. Veri toplamada, Demir ve Eser tarafından gelistirilen 34maddelik, 5’li likert tipi “Hastaların Hemsirelik Hizmetlerinden MemnuniyetleriÖlçegi” (HHMÖ) ve hastaların tanımlayıcı özelliklerini içeren10 soruluk bilgi formu kullanılmıstır. Veriler, yüzdelik dagılım, ttesti, Kruskal Wallis Varyans Analizi ve Mann-Whitney U testleriyledegerlendirilmistir.Bulgular: Hastaların Hemsirelik Hizmetlerinden MemnuniyetleriÖlçegi’nden aldıgı puan ortalaması 134.38 (±24.05)’dir. Çalısmada,hastaların yas grupları, egitim düzeyleri, yattıkları klinikler, hastanedeyatıs süresi, daha önce bu hastanede yatma durumları ve refakatçibulundurma durumları arasındaki puan ortalamaları istatistiksel olarakanlamlı düzeyde farklı saptanmıstır (p<0.05). Cinsiyet ve medenidurum arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptanmamıstır(p>0.05).Tartısma ve Sonuç: Hastaların hemsirelik hizmetlerinden memnuniyetdüzeyleri yüksek bulunmustur.
Anahtar Kelime:

Konular: Hemşirelik

Patient Satisfaction with the Nursing Services in a University Hospital

Öz:
Introduction: The study was conducted to determine the levels of patient satisfaction with the nursing services in internal and surgical science clinics of a university hospital and the factors affecting this situation. Methods: The sample of this descriptive study comprised 166 volunteer patients who were hospitalized in the internal and surgical science clinics of a university hospital, and who were willing to participate in study, were able to communicate, were 18 years or older, and had at least three days of experience in clinics. For data collection, a 34-item, Likert-type “Scale of the Patients' Satisfaction with Nursing Services (SPSNS)” and a 10-question information form containing descriptive characteristics of the patients Demir and Eser were given. Data were assessed with percentage distribution, t-test, Mann-Whitney U test, and Kruskal-Wallis one-way variance analysis. Results: The mean score of the patients in the scale was 134.38 (±24.05). When the SPSNS score average was compared with the age groups of the patients, the difference in education level, the clinics, the length of hospitalization, the previous hospitalization status were found to be signi cant (p<0.05). When the SPSNS score average was compared with gender and marital status, the difference was not found to be signi cant (p>0.05). Conclusion: Inpatients were found to be highly satis ed in terms of nursing care.
Anahtar Kelime:

Konular: Hemşirelik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1 . Tükel B, Acuner AM, Önder ÖR, Üzgül A. Ankara Üniversitesi Ibn-i Sina Hastanesi’nde yatan hasta memnuniyeti ( genel cerrahi anabilim dalı örnegi). Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası. 2004;57(4):205-14. Available from: http://dergiler.ankara.edu.tr/ dergiler/36/200/1624.pdf
  • 2 . Uzun Ö. Hemsirelik bakım kalitesi ile ilgili newcastle memnuniyet ölçeginin Türkçe formunun geçerlilik ve güvenirliliginin saptanması. Türk Hemsireler Dergisi. 2003; 2(54):16-24. Available from: https:// www.researchgate.net/publication/299564400_The_Validity_and_ Reliability_of_Turkish_Form_of_Newcastle_Satisfaction_with_ Quality_of_Nursing_Care_Scale_Hemsirelik_Bakim_Kalitesi_Ile_Ilgili_ Newcastle_Memnuniyet_Olceginin_Turkce_Formunun_Gecerlilik
  • 3 . Freitas JS, Silva Camargo AEB, Minamisava R, Bezerra ALQ, Sousa MRG. Quality of nursing care and satisfaction of patients attended at a teaching hospital. Rev Lat Am Enfermagem. 2014;22(3):454-60. doi: 10.1590/0104-1169.3241.2437
  • 4 . Yılmaz M. Saglık bakım kalitesinin bir ölçütü: hasta memnuniyeti, C.Ü. Hemsirelik Yüksekokulu Dergisi. 2001; 5 (2):69-74. Available from: http://eskidergi.cumhuriyet.edu.tr/makale/596.pdf
  • 5 . Tarım M. Hizmet organizasyonlarında (hastanelerde) kalite, Prof. Dr. Nusret Ekin’e armagan. Türk Agır Sanayii ve Hizmet Sektörü Kamu Isverenleri Sendikası Yayını. 2000;38:1025. Available from: http://tuhis. org.tr/resim/ les/nekinarmagan.pdf
  • 6 . Acaroglu R, Sendir M, Kaya H, Soysal E. Bireysellestirilmis hemsirelik bakımının hasta memnuniyeti ve saglıga iliskin yasam kalitesine etkisi. Istanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemsirelik Yüksekokulu Dergisi. 2007; 15(59):61-7. Available from: http://www.journals. istanbul.edu.tr/iufnhy/article/view/5000070017
  • 7 . Içyeroglu G, Karabulutlu E. Hastaların hemsirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi. Fırat Saglık Hizmetleri Dergisi. 2011; 6(17):67-81. Available from: http://dergipark.ulakbim.gov.tr/ kocatepetip/article/view/5000117674/0
  • 8 . Demir C, Çimen M, Peker S, Kostik Z, Sen D. Gata egitim hastanesi genel cerrahi kliniginde yatarak tedavi gören hastaların tatmin düzeyinin hesaplanması. Gülhane Tıp Dergisi. 2000; 42(1):65-71. Available from: https://www.researchgate.net/pro le/Mesut_Cimen/ publication/303883025_GATA_Egitim_Hastanesi_Genel_Cerrahi_ Kliniginde_Yatarak_Tedavi_Goren_Hastalarin_Tatamin_Duzeylerinin_ Saptanmasi/links/575aaa2b08ae9a9c95518674/GATA-Egitim- Hastanesi-Genel-Cerrahi-Kliniginde-Yatarak-Tedavi-Goeren-Hastalarin- Tatamin-Duezeylerinin-Saptanmasi.pdf
  • 9 . Lis CG, Rodeghier M, Gupta D. Distribution and determinants of patient satisfaction in oncology: a review of the literature. Patient Prefer Adherence. 2009; 3(3):287304. doi: 10.2147/PPA.S6351
  • 10 . Hastaoglu S. Dahili bilimler bölümünde yatan hastaların hemsirelik hizmetlerinden doyum ve memnuniyeti [Master’s Thesis]. Istanbul: Marmara Üniversitesi, Saglık Bilimleri Enstitüsü; 2007.
  • 11 . Uzun G. Mastektomi ameliyatı olan hastalarda postoperatif dönemde hastaların hemsirelik bakımından memnuniyeti ve bireyin sosyodemogra k özellikleri ile iliskisinin degerlendirilmesi [Master’s Thesis]. Edirne: Trakya Üniversitesi, Saglık Bilimleri Enstitüsü;2009.
  • 12 . World health organization. The world health report 2000. Health systems: improving performance. Geneve; 2000. Available from: http:// www.who.int/whr/2000/en/whr00_en.pdf?ua=1
  • 13 . Regis LFLV, Porto IS. Basic human needs of nursing professional: situations of (dis)satisfaction at work. Rev Esc Enferm USP. 2011;45(2):334–41. [Article in Portuguese] Available from: https:// www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21655781
  • 14 . Görgen Ö. Cumhuriyet Üniversitesi saglık hizmetleri arastırma ve uygulama hastanesi çocuk servislerinde yatan hastaların hemsirelik bakımına yönelik memnuniyet durumlarının degerlendirilmesi [Master’s Thesis]. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi, Saglık Bilimleri Enstitüsü;2000.
  • 15 . World Health Organization. Geneva Patients for patient safety. Geneva; 2013 (Erisim T: 15/12/2017). Available from: http://www.who.int/ patientsafety/patients_for_patient/en/
  • 16 . Büyükyörük N, Dilmen B, Bayram M. Burdur Devlet Hastanesi’nde yatan hastaların intörn hemsirelerden memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi. S.D.Ü. Tıp Fakültesi Dergisi. 2010;17(3):1-6. Available from: http://dergipark.gov.tr/download/article- le/196816
  • 17 . Johansson P, Oleni M, Fridlund B. Patient satisfaction with nursing care in the context of health care: A literature study. Scandinavian Journal of Caring Sciences. 2002; 16(4):337–44. doi: 10.1046/j.1471-6712.2002.00094.x
  • 18 . Kuosmanen L, Hatonen H, Jyrkinen AR, Katajisto J, Valimaki M. Patient satisfaction with psychiatric inpatient care. Journal of Advanced Nursing. 2006; 55(6): 655–63. doi: 10.1111/j.1365-2648.2006.03957.x
  • 19 . Liu YL, Wang GL. Inpatient satisfaction with nursing care and factors in uencing satisfaction in a teaching hospital in China. Journal Nursing Care Quality. 2007; 22(3):266-71. doi:10.1097/01. NCQ.0000277785.52428.a5
  • 20 . Villarruz-Sulit MVC, Dans AL, Javelosa MAU. Measuring satisfaction with nursing care of patients admitted in the medical wards of the Philippine general hospital. Acta Medica Philippina. 2009; 43(4): 52- 56. Available from: http://actamedicaphilippina.com.ph/sites/default/  les/fulltexts/vol_43_no_4-measuring.pdf
  • 21 . Ataç A, Azal Ö, Uçar M, Açıkel C, Göçgeldi E. TSK saglık kurumlarından yararlanan personelin hasta hakları ve saglık personeli hasta iliskisi konusundaki memnuniyetlerinin internet üzerinden arastırılması. Gülhane Tıp Dergisi. 2003; 45(4):309–15. Available from: http:// gulhanemedj.org/uploads/pdf/pdf_GMJ_110.pdf
  • 22 . 22. Demir C, Çelik Y. Determinants of patient satisfaction in a military teaching hospital. Journal for Healthcare Quality. 2002; 24(2): 3034. doi: 10.1111/j.1945-1474.2002.tb00416.x
  • 23 . O’Toole RV, Castillo RC, Pollak AN, MacKenzie EJ, Bosse MJ. Determinants of patient satisfaction after severe lowerextremity injuries. Journal of Bone and Joint Surgery. 2008; 90(6):120611. doi: 10.2106/JBJS.G.00492.
  • 24 . Yellen E, Davis GC, Ricard R. The measurement of patient satisfaction. Journal Nursing Care Quality. 2002;16(4):23–29. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12125901
  • 25 . Laschinger HS, Hall LM, Pedersen C, Almost J. A psychometric analysis of the patient satisfaction with nursing care quality questionnaire an actionable approach to measuring patient satisfaction. Journal of Nursing Care Quality. 2005;20(3):220–30. Available from: https:// www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15965386
  • 26 . Wagner D, Bear M. Patient satisfaction with nursing care: A concept analysis within a nursing framework. Journal of Advanced Nursing. 2009; 65(3): 692–701 doi: 10.1111/j.1365-2648.2008.04866.x
  • 27 . Akın S., Erdogan S. The Turkish version of the newcastle satisfaction with nursing care scaleused on medical and surgical patients. Journal o f C l i n i c a l N u r s i n g . 2 0 0 7 ; 1 6 ( 4 ) : 6 4 6 - 5 3 . doi:10.1111/j.1365-2702.2006.01583.x
  • 28 . Green SB. How many subject does it take to do a regression analysis? Multivariate Behavioral Research. 1991; 26:499-510. doi: 10.1207/ s15327906mbr2603_7
  • 29 . Demir Y, Eser, I. Hastaların hemsirelik hizmetlerinden memnuniyetine iliskin bir ölçek çalısması. Hastane Yönetimi, 2005; Ocak-Subat-Mart Sayısı: 31-43
  • 30 . Demir Y, Gürol Arslan G, Eser I, Khorshıd L. Bir egitim hastanesinde hastaların hemsirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeylerinin incelenmesi, Florence Nightingale Hemsirelik Dergisi. 2011;19(2): 68- 76. Available from: http://www.journals.istanbul.edu.tr/iufnhy/article/ view/1023004224
  • 31 . Özer N, Köçkar Ç, Yurttas A. Kalp damar cerrahisi kliniginde yatan hastaların hemsirelik hizmetlerinden memnuniyeti, Anadolu Hemsirelik ve Saglık Bilimleri Dergisi. 2009; 12(3):12-19. Available from: http://edergi. atauni.edu.tr/ataunihem/article/view/1025000740
  • 32 . Yürümezoglu Arslan H. Yataklı tedavi kurumlarında çalısan hemsirelerin is doyumları ve hastaların hemsirelik hizmetinden memnuniyeti [Master’s Thesis]. Izmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Saglık Bilimleri Enstitüsü; 2007.
  • 33 . Cheng SH. Patient satisfaction with and recommendation of a hospital: effects of interpersonal and technical aspects of hospital care. Inter J Quality Health Care. 2003;15(4):345–55. Available from: https://www. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12930050
  • 34 . Tung YC, Chang GM. Patient satisfaction with and recommendation of a primary care provider: associations of perceived quality and patient education. Int J Qual Health Care. 2009;21(3):206–13. doi: 10.1093/ intqhc/mzp006
  • 35 . Farahani MF, Shamsikhani S, Hezaveh . Patient satisfaction with nursing and medical care in hospitals af liated to arak university of medical sciences in 2009. Nurs Midwifery Stud. 2014 Sep; 3(3):1-3. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/ PMC4332990/
  • 36 . Liu JE, Mok E, Wong T. Caring in nursing: investigating the meaning of caring from the perspective of cancer patients in Beijing, China. J Clin Nurs. 2006;15(2):188–96. doi: 10.1111/j.1365-2702.2006.01291.x
  • 37 . Arslan Ç, Kelleci M. Bir üniversite hastanesinde yatan hastaların hemsirelik bakımından memnuniyet düzeyleri ve iliskili bazı faktörler. Anadolu Hemsirelik ve Saglık Bilimleri Dergisi. 2011; 14(1):1-8. Available from: http://dergipark.gov.tr/download/article- le/29577
  • 38 . Tang WM, Soong CY, Lim WC. Patient satisfaction with nursing care: a descriptive study using ınteraction model of client health behavior. International Journal of Nursing Science. 2013; 3(2):51-56. doi:10.5923/j.nursing.20130302.04
  • 39 . Bölükbası N, Türköz Z. Hastanede yatan hastaların hemsirelerden beklentileri. Anadolu Hemsirelik ve Saglık Bilimleri Dergisi. 2002; 5(2):18-28. Available from: http://e-dergi.atauni.edu.tr/ataunihem/ issue/view/1025000015
  • 40 . Lochoro P. Measuring patient satisfaction in UCMB health instituions. Health Policy and Development. 2004; 2(3): 243-48. doi:10.5539/gjhs. v3n1p64
  • 41 . Özlü Z. Erzurum ilinde farklı hastanelerde yatan hastaların hemsirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeyinin incelenmesi [Master’s Thesis]. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Saglık Bilimleri Enstitüsü;2006.
  • 42 . Çoban IG. Hastanın hemsirelik bakımını algılayısı ölçegi’nin geçerlilik ve güvenilirlik çalısması [Master’s Thesis]. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Saglık Bilimleri Enstitüsü ; 2006.
  • 43 . Johansson P, Oleni M, Fridlund B. Patient satisfaction with nursing care in the context of health care: a literature study. Scand J CaringSci. 2002; 16:337-44. doi: 10.1046/j.1471-6712.2002.00094.x
  • 44 . Eroglu F, Özmen S, Noyaner A, Aydın C. Yogun bakımda hasta saglık kalitesini gelistirebilir miyiz? Süleyman Demirel Hastanesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2001; 8(3):9-11. Available from: http://dergipark.gov.tr/sdutfd/ issue/20965
  • 45 . Sise S. Hastaların hemsirelik hizmetlerinden memnuniyeti. Kocatepe Tıp Dergisi. 2013; 14: 69-75. Available from: http://www. kocatepetipdergisi.aku.edu.tr/PDF/MAYIS%202013/2.pdf
  • 46 . Cerit b. Hastaların Hemsirelik Bakımından Memnuniyet Düzeyi. Hacettepe Üniversitesi Hemsirelik Fakültesi Dergisi. 2016; 3(1) 27–36. Available from: http://www.hacettepehemsirelikdergisi.org/pdf/pdf_ HHD_205.pdf
  • 47 . Yıldız T , Önler E , Baskan B , Koluaçık B , Malak A , Özdemir A , Aydınyılmaz H. Cerrahi Birimlerde Yatan Hastaların Hemsirelik Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyinin Belirlenmesi. 2014; 2(3):123- 30. Available from: http://dergipark.gov.tr/download/article-  le/209099
  • 48 . Staniszewska S, Ahmed L. The concepts of expectation and satisfaction: do they capture the way patients evaluate their care? Journal of Advanced Nursing. 1999; 29(2): 364-70. doi: 10.1046/j.1365-2648.1999.00897.x
  • 49 . Kayrakcı F, Özsaker E. Cerrahi hastalarının hemsirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi. F.N. Hem. Dergisi. 2014; 22 (2):105-13. Available from: http://dergipark.gov.tr/iufnhy/ issue/9014/112342
APA Alan H (2018). Bir Üniversite Hastanesinde Yatan Hastaların Hemsirelik Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyleri. , 81 - 87. 10.5222/HEAD.2018.081
Chicago Alan Handan Bir Üniversite Hastanesinde Yatan Hastaların Hemsirelik Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyleri. (2018): 81 - 87. 10.5222/HEAD.2018.081
MLA Alan Handan Bir Üniversite Hastanesinde Yatan Hastaların Hemsirelik Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyleri. , 2018, ss.81 - 87. 10.5222/HEAD.2018.081
AMA Alan H Bir Üniversite Hastanesinde Yatan Hastaların Hemsirelik Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyleri. . 2018; 81 - 87. 10.5222/HEAD.2018.081
Vancouver Alan H Bir Üniversite Hastanesinde Yatan Hastaların Hemsirelik Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyleri. . 2018; 81 - 87. 10.5222/HEAD.2018.081
IEEE Alan H "Bir Üniversite Hastanesinde Yatan Hastaların Hemsirelik Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyleri." , ss.81 - 87, 2018. 10.5222/HEAD.2018.081
ISNAD Alan, Handan. "Bir Üniversite Hastanesinde Yatan Hastaların Hemsirelik Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyleri". (2018), 81-87. https://doi.org/10.5222/HEAD.2018.081
APA Alan H (2018). Bir Üniversite Hastanesinde Yatan Hastaların Hemsirelik Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma, 15(2), 81 - 87. 10.5222/HEAD.2018.081
Chicago Alan Handan Bir Üniversite Hastanesinde Yatan Hastaların Hemsirelik Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma 15, no.2 (2018): 81 - 87. 10.5222/HEAD.2018.081
MLA Alan Handan Bir Üniversite Hastanesinde Yatan Hastaların Hemsirelik Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma, vol.15, no.2, 2018, ss.81 - 87. 10.5222/HEAD.2018.081
AMA Alan H Bir Üniversite Hastanesinde Yatan Hastaların Hemsirelik Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma. 2018; 15(2): 81 - 87. 10.5222/HEAD.2018.081
Vancouver Alan H Bir Üniversite Hastanesinde Yatan Hastaların Hemsirelik Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma. 2018; 15(2): 81 - 87. 10.5222/HEAD.2018.081
IEEE Alan H "Bir Üniversite Hastanesinde Yatan Hastaların Hemsirelik Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyleri." Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma, 15, ss.81 - 87, 2018. 10.5222/HEAD.2018.081
ISNAD Alan, Handan. "Bir Üniversite Hastanesinde Yatan Hastaların Hemsirelik Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyleri". Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma 15/2 (2018), 81-87. https://doi.org/10.5222/HEAD.2018.081