Yıl: 2018 Cilt: 14 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 355 - 371 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17860/mersinefd.361859 İndeks Tarihi: 05-03-2020

Sınıf Yönetiminde Öğretmen Stratejileri Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması

Öz:
Bu araştırma Sınıf Yönetiminde Öğretmen Stratejileri Envanterinin (Webster-Stratton, 2012) TürkKültürüne uyarlanması amacıyla yapılmıştır. Betimsel türdeki araştırmanın çalışma grubunu, Ankarailinde görev yapan 48-72 ay arası çocuklarla çalışan ve uygun örneklem ile seçilen toplam 422(Açımlayıcı Faktör Analizi-AFA için n=220 ve Doğrulayıcı Faktör Analizi-DFA için n=202) okul öncesiöğretmeni oluşturmaktadır. Envanterin geçerliğini ve güvenirliğini belirleyebilmek için Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) Test, Bartlett Sphericity Test, Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı, açımlayıcı faktör analizi(AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA) yapılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, Sınıf YönetimindeÖğretmen Stratejileri Envanteri öğretmenlerin kendilerini değerlendirdikleri üç ölçekten ve toplam 45maddeden oluşmaktadır. Birinci ölçek “Sınıftaki Davranışların Yönetimi Ölçeği” varyansın %82,52’siniaçıklayan tek faktörden oluşmaktadır. İkinci ölçek olan “Özel Öğretim Teknikleri Ölçeği” toplamvaryansın %38,02’sini açıklayan iki faktörden oluşmaktadır. Üçüncü ölçek olan “Anne Babalarla ÇalışmaÖlçeği” toplam varyansın %56,26’sını açıklayan iki faktörden oluşmaktadır. AFA’ya ilişkin modelindoğrulanması için DFA kullanılmıştır. Sonuç olarak elde edilen bulgular ışığında Sınıf YönetimindeÖğretmen Stratejileri Envanterinin Türkçe formunun yeterli psikometrik özelliklere sahip olduğusöylenebilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The Adaptation of Teacher Classroom Management Strategies Questionnaire into Turkish Culture

Öz:
This study was conducted to adapt the Teacher Classroom Management Strategies Questionnaire (Webster-Stratton, 2012) into the Turkish culture. In this descriptive study, the research participants are composed of 422 preschool teachers (for Exploratory Factor Analysis (EFA) n=220 and for Confirmatory Factor Analysis (CFA) n=202) who worked in the province of Ankara with 48-72- month-old children and who were selected with the suitable sampling form. The Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) Test, the Bartlett Sphericity Test, the Cronbach Alpha coefficient, the exploratory factor analysis and the confirmatory factor analysis were used to determine the validity and reliability of the questionnaire. According to the findings of the research, Teacher Classroom Management Strategies Questionnaire was composed of three scales and 45 items in which the teachers evaluated themselves. The first scale “Managing Classroom Behavior” consists of a factor explaining 82.52% of the total variance. The second scale “Specific Teaching Techniques” consists of two factors explaining 38.02% of the total variance and the third scale “Working with Parents” consists of a factor explaining 56.26% of the total variance. Confirmatory factor analysis (CFA) was conducted to confirm the model for EFA. According to the findings of the study, it is possible to say that the psychometric properties of the Turkish version of the Teacher Classroom Management Strategies Questionnaire were satisfactory.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Baker‐Henningham, H. ve Walker, S. (2009). A qualitative study of teacher's perceptions of an intervention to prevent conduct problems in Jamaican pre‐schools. Child: Care, Health and Development, 35(5), 632-642.
  • Baker‐Henningham, H., Walker, S., Powell, C. ve Gardner, J. M. (2009). A pilot study of the Incredible Years Teacher Training programme and a curriculum unit on social and emotional skills in community pre‐schools in Jamaica. Child: Care, Health and Development, 35(5), 624-631.
  • Barış Akgül, D. (2008). Sosyal beceri gelişiminde çocuk ve müzik. Milli Eğitim Dergisi, 177, 28-35.
  • Bentler, P.M. (1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin, 2(107), 238-246.
  • Brotman, L. M., Kingston, S., Bat-Chava, Y., Caldwell, M. B. ve Calzada, E. J. (2008). Training school personnel to facilitate a family intervention to prevent conduct problems. Early Education and Development, 19(4), 622-642.
  • Browne M. W. ve Cudeck R. (1989). Single sample cross-validation indexes for covariance structures. Multivariate Behavioral Research, 24(4), 445-55.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Carlson, J. S., Tiret, H. B., Bender, S. L. ve Benson, L. (2011). The influence of group training in the Incredible Years Teacher Classroom Management Program on preschool teachers’ classroom management strategies. Journal of Applied School Psychology, 27(2), 134-154.
  • Center for the Study and Prevention of Violence. (2010). Blueprints for violence prevention. Erişim adresi: www.colorado.edu/cspv/blueprints/.
  • Çapri, B. ve Kan, A. (2006). Öğretmen kişilerarası özyeterlik ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1),48- 61.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Deniz, K. Z. (2007). Psikolojik ölçme aracı uyarlama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(1), 1-16.
  • Dinçer, Ç. ve Akgün, E. (2015). Okul öncesi öğretmenleri için sınıf yönetimi becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenlerle ilişkisi. Eğitim ve Bilim, 40(177), 187-201.
  • Gezgin, N. (2009). Okulöncesi eğitimi öğretmenlerinin kullandıkları sınıf yönetimi stratejileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Herman, K. C., Borden, L. A., Reinke, W. M. ve Webster-Stratton, C. (2011). The impact of the Incredible Years parent, child, and teacher training programs on children's co-occurring internalizing symptoms. School Psychology Quarterly, 26(3), 189.
  • Hu L. T. ve Bentler P. M. (1999). Cut off criteria for fit ındexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.
  • Hutchings, J., Bywater, T., Daley, D., Gardner, F., Whitaker, C., Jones, K., ... ve Edwards, R. T. (2007). Parenting intervention in Sure Start services for children at risk of developing conduct disorder: Pragmatic randomised controlled trial. Bmj, 334(7595), 678.
  • Joseph, G. E. ve Strain, P. S. (2003). Comprehensive evidence-based social-emotional curricula for young children: An analysis of efficacious adoption potential. Topics in Early Childhood Special Education, 23(2), 62-73.
  • Jöreskog, K. G. ve Sörbom, D. (1993). LISREL 8: Structural equation modeling with the simplis command language. Hillsdale: Erlbaum Associates Publishers.
  • Kline, R.B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. NewYork: The Guilford Press.
  • Olson E. M. (2009). The impact of early childhood educators on conduct problems in preschool children (Unpublished doctoral dissertation). University of Washington. Erişim adresi: https://search.proquest.com/docview/305015494?pq-origsite=gscholar.
  • Powell, D., Dunlap, G. ve Fox, L. (2006). Prevention and intervention for the challenging behaviors of toddlers and preschoolers. Infants and Young Children, 19, 25-35.
  • Reinke, W. M., Stormont, M., Webster‐Stratton, C., Newcomer, L. L. ve Herman, K. C. (2012). The Incredible Years Teacher Classroom Management program: Using coaching to support generalization to real‐world classroom settings. Psychology in the Schools, 49(5), 416-428.
  • Shernoff, E. S. (2004). Transporting an evidence-based classroom management program for preschoolers with disruptive behavior problems to a school: An analysis of implementation, outcomes, and contextual variables (Unpublished doctoral dissertation). University Of Wisconsin-Madison. Erişim adresi: https://search.proquest.com/docview /305112522 /CE8783DA1ED4F7BPQ/1?accountid=8319
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-73.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. İstanbul: Ekinoks Yayınları.
  • Thompson, J. G. (2007). The first-year teacher’s survival guide: Ready-to-use strategies, tools & activities for meeting the challenges of each school day (2nd ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Tucker, S., Derscheid, D., Odegarden, S. ve Olson, M. E. (2008). Evidence-based training for enhancing psychiatric nurses' child behavior management skills. Journal for Nurses in Professional Development, 24(2), 75-85.
  • Vieira, A. L. (2011). Preparation of the analysis. Interactive LISREL in practice (First Edition). London: Springer.
  • Webster-Stratton, C. (1998). Head start sample: Teacher strategies questionnaire. Erişim adresi: http:// www.son.washington.edu/centers/parenting-clinic/.
  • Webster-Stratton, C. (2008). The incredible years: Parents, teachers, and children training series. Leader’s Guide. Seattle, WA: Incredible Years Inc.
  • Webster-Stratton C. (2010). How to promote children’s social and emotional competence. London: Sage Publications.
  • Webster-Stratton, C. (2012). Teacher Classroom Management Strategies Questionnaire. Erişim adresi: http://www.incredibleyears.com/for-researchers/measures/
  • Webster-Stratton, C., Reid, M. J. ve Hammond, M. (2001). Preventing conduct problems, promoting social competence: A parent and teacher training partnership in Head Start. Journal of Clinical Child Psychology, 30, 283-302.
  • Webster‐Stratton, C., Reid, J. M. ve Stoolmiller, M. (2008). Preventing conduct problems and improving school readiness: Evaluation of the incredible years teacher and child training programs in high‐risk schools. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49(5), 471- 488.
  • Webster-Stratton, C., Reinke, W. M., Herman, K. C. ve Newcomer, L. L. (2011). The incredible years teacher classroom management training: the methods and principles that support fidelity of training delivery. School Psychology Review, 40(4), 509-529.
APA DİNÇER F, Deniz K, AKGÜN E, ULUBEY Ö (2018). Sınıf Yönetiminde Öğretmen Stratejileri Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması. , 355 - 371. 10.17860/mersinefd.361859
Chicago DİNÇER FATMA ÇAĞLAYAN,Deniz Kaan Zülfikar,AKGÜN EGE,ULUBEY Özgür Sınıf Yönetiminde Öğretmen Stratejileri Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması. (2018): 355 - 371. 10.17860/mersinefd.361859
MLA DİNÇER FATMA ÇAĞLAYAN,Deniz Kaan Zülfikar,AKGÜN EGE,ULUBEY Özgür Sınıf Yönetiminde Öğretmen Stratejileri Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması. , 2018, ss.355 - 371. 10.17860/mersinefd.361859
AMA DİNÇER F,Deniz K,AKGÜN E,ULUBEY Ö Sınıf Yönetiminde Öğretmen Stratejileri Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması. . 2018; 355 - 371. 10.17860/mersinefd.361859
Vancouver DİNÇER F,Deniz K,AKGÜN E,ULUBEY Ö Sınıf Yönetiminde Öğretmen Stratejileri Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması. . 2018; 355 - 371. 10.17860/mersinefd.361859
IEEE DİNÇER F,Deniz K,AKGÜN E,ULUBEY Ö "Sınıf Yönetiminde Öğretmen Stratejileri Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması." , ss.355 - 371, 2018. 10.17860/mersinefd.361859
ISNAD DİNÇER, FATMA ÇAĞLAYAN vd. "Sınıf Yönetiminde Öğretmen Stratejileri Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması". (2018), 355-371. https://doi.org/10.17860/mersinefd.361859
APA DİNÇER F, Deniz K, AKGÜN E, ULUBEY Ö (2018). Sınıf Yönetiminde Öğretmen Stratejileri Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 355 - 371. 10.17860/mersinefd.361859
Chicago DİNÇER FATMA ÇAĞLAYAN,Deniz Kaan Zülfikar,AKGÜN EGE,ULUBEY Özgür Sınıf Yönetiminde Öğretmen Stratejileri Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14, no.1 (2018): 355 - 371. 10.17860/mersinefd.361859
MLA DİNÇER FATMA ÇAĞLAYAN,Deniz Kaan Zülfikar,AKGÜN EGE,ULUBEY Özgür Sınıf Yönetiminde Öğretmen Stratejileri Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.14, no.1, 2018, ss.355 - 371. 10.17860/mersinefd.361859
AMA DİNÇER F,Deniz K,AKGÜN E,ULUBEY Ö Sınıf Yönetiminde Öğretmen Stratejileri Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 14(1): 355 - 371. 10.17860/mersinefd.361859
Vancouver DİNÇER F,Deniz K,AKGÜN E,ULUBEY Ö Sınıf Yönetiminde Öğretmen Stratejileri Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 14(1): 355 - 371. 10.17860/mersinefd.361859
IEEE DİNÇER F,Deniz K,AKGÜN E,ULUBEY Ö "Sınıf Yönetiminde Öğretmen Stratejileri Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, ss.355 - 371, 2018. 10.17860/mersinefd.361859
ISNAD DİNÇER, FATMA ÇAĞLAYAN vd. "Sınıf Yönetiminde Öğretmen Stratejileri Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14/1 (2018), 355-371. https://doi.org/10.17860/mersinefd.361859