Üniversite Öğrencilerinin Çokkültürlülük Bağlamında Toplumsal Farklılıklara Bakışı: Fakülte, Cinsiyet ve Ebeveyn Eğitimi Değişkeni Bazında Bir Araştırma

Yıl: 2018 Cilt: 8 Sayı: 14 Sayfa Aralığı: 432 - 447 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 03-03-2020

Üniversite Öğrencilerinin Çokkültürlülük Bağlamında Toplumsal Farklılıklara Bakışı: Fakülte, Cinsiyet ve Ebeveyn Eğitimi Değişkeni Bazında Bir Araştırma

Öz:
Antropolojik açıdan çokkültürlülük bütün endüstri-sonrası toplumlar için tarihsel bir gerçekliktir. Özellikle günümüz toplumlarına bakıldığında bir toplumun homojen olma iddiası artık inandırıcılı-ğını yitirmiştir. Özellikle genç kuşakların internet sayesinde farklı ulus, kültürel grup ve bireylerle etkileşim içinde olması, hem bugün hem de gelecekte toplumsal farklılıkları deneyimlemenin yeni bir boyut kazanacağını göstermektedir. Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin toplumsal farklılıklara ba-kışını ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Bu amaca uygun olarak öğrenim gördükleri fakültelerden rastlantısal olarak seçilmiş 155 kız 133 erkekten oluşan toplam 288 öğrenciye anket uygulanmıştır. Anket soruları öğrenim görülen fakülte, cinsiyet ve ebeveynlerin öğrenim durumu değişkenleri ba-zında ele alınmıştır. Cinsiyet değişkeni, çalışmaya dâhil edilen ifadelere göre çoğunlukla anlamlı farklılık göstermiştir. Çalışma sonunda kız öğrencilerin toplumsal farklılıklara yönelik görüşlerinde daha açık ve hoşgörülü olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin öğrenim gördükleri fakülte de değişken olarak önem arz etmiştir. Son olarak da, öğrencilerin ebeveynlerinin eğitim durumları ve öğrencilerin görüşleri arasındaki ilişkide anlamlı farklılıklar saptanmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Din Bilimi Eğitim, Özel Sosyoloji Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri

University Students' Opinions on Social Differences within the Context of Multiculturalism: Focus on Faculties, Sex and Parental Education as Major Variables

Öz:
Multiculturalism is a historical and anthropological reality for all post-industrial societies. Today, a closer look at social structures shows that a possibility for living in a socially homogeneous society has lost its credibility. As younger generations are in constant interaction with other individuals from different nationalities or ethnic groups through the Internet, it can be estimated that experienc-ing social differences will gain a new momentum in the future. Hence, this study was conducted in order to collect the opinions of university students on social differences. A total number of 288 stu-dents (155 girls and 133 boys) from various faculties of Akdeniz University filled the questionnaire previously prepared for another study and the results were analyzed on three variables, namely, fac-ulties studied, sex and parental education. Results showed that sex, as a variable, varied significantly as girls were found to be more open to social differences. The variable of faculties in which the students studied was also found to have effect on students’ opinions. Lastly, parental education showed differ-ences among students’ opinions on social differences.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Din Bilimi Eğitim, Özel Sosyoloji Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Anık, M. (2012). Kimlik ve çokkültürcülük sosyolojisi. İstanbul: Açılım.
  • Arıkan, A., ve Çetintaş, B. G. (2013). University students’ perceptions of social differences and different social groups in Turkey: A pilot study. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 70, 960-962.
  • Arıkan, A. (2015). Çokkültürlülük ve çokdillilik: Tanımlar, tartışmalar ve eği-timsel uygulamalar. Antalya: Eğiten.
  • Cohen, A. P. (1999). Topluluğun simgesel kuruluşu. Ankara: Dost.
  • Haviland, W. A. (2008). Kültürel antropoloji. (Çev. İnan Deniz Arguvan Sa-rıoğlu). İstanbul: Kaknüs.
  • Bozkurt, V. (2010). Değişen Dünyada Sosyoloji: Temeller, Kavramlar, Ku-rumlar. Bursa: Ekin.
  • Ergil, D. (1995). Çokkültürlülük ve çokdillilik. Ankara: ULAKBİM.
  • Kongar, E.(1997). Küreselleşme ve kültürel farklılıklar çerçevesinde ulusal kül-tür. www.kongar.org. 16 Mayıs 1997. Ankara. (30/03/2015)
  • Özçalık, S. (2008). Ötekileşme ve işlevleri. 4-7 Eylül Karaburun Bilim Kong-resi, İzmir.
  • Şan, M. K. (2013). Çokkültürlülük tartışmaları karşısında Türkiye gerçeği. 11. Uluslararası Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi,27-30 Kasım 2013, Valetta.
APA SENEM G, Arikan A (2018). Üniversite Öğrencilerinin Çokkültürlülük Bağlamında Toplumsal Farklılıklara Bakışı: Fakülte, Cinsiyet ve Ebeveyn Eğitimi Değişkeni Bazında Bir Araştırma. , 432 - 447.
Chicago SENEM Gizem,Arikan Arda Üniversite Öğrencilerinin Çokkültürlülük Bağlamında Toplumsal Farklılıklara Bakışı: Fakülte, Cinsiyet ve Ebeveyn Eğitimi Değişkeni Bazında Bir Araştırma. (2018): 432 - 447.
MLA SENEM Gizem,Arikan Arda Üniversite Öğrencilerinin Çokkültürlülük Bağlamında Toplumsal Farklılıklara Bakışı: Fakülte, Cinsiyet ve Ebeveyn Eğitimi Değişkeni Bazında Bir Araştırma. , 2018, ss.432 - 447.
AMA SENEM G,Arikan A Üniversite Öğrencilerinin Çokkültürlülük Bağlamında Toplumsal Farklılıklara Bakışı: Fakülte, Cinsiyet ve Ebeveyn Eğitimi Değişkeni Bazında Bir Araştırma. . 2018; 432 - 447.
Vancouver SENEM G,Arikan A Üniversite Öğrencilerinin Çokkültürlülük Bağlamında Toplumsal Farklılıklara Bakışı: Fakülte, Cinsiyet ve Ebeveyn Eğitimi Değişkeni Bazında Bir Araştırma. . 2018; 432 - 447.
IEEE SENEM G,Arikan A "Üniversite Öğrencilerinin Çokkültürlülük Bağlamında Toplumsal Farklılıklara Bakışı: Fakülte, Cinsiyet ve Ebeveyn Eğitimi Değişkeni Bazında Bir Araştırma." , ss.432 - 447, 2018.
ISNAD SENEM, Gizem - Arikan, Arda. "Üniversite Öğrencilerinin Çokkültürlülük Bağlamında Toplumsal Farklılıklara Bakışı: Fakülte, Cinsiyet ve Ebeveyn Eğitimi Değişkeni Bazında Bir Araştırma". (2018), 432-447.
APA SENEM G, Arikan A (2018). Üniversite Öğrencilerinin Çokkültürlülük Bağlamında Toplumsal Farklılıklara Bakışı: Fakülte, Cinsiyet ve Ebeveyn Eğitimi Değişkeni Bazında Bir Araştırma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(14), 432 - 447.
Chicago SENEM Gizem,Arikan Arda Üniversite Öğrencilerinin Çokkültürlülük Bağlamında Toplumsal Farklılıklara Bakışı: Fakülte, Cinsiyet ve Ebeveyn Eğitimi Değişkeni Bazında Bir Araştırma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi 8, no.14 (2018): 432 - 447.
MLA SENEM Gizem,Arikan Arda Üniversite Öğrencilerinin Çokkültürlülük Bağlamında Toplumsal Farklılıklara Bakışı: Fakülte, Cinsiyet ve Ebeveyn Eğitimi Değişkeni Bazında Bir Araştırma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, vol.8, no.14, 2018, ss.432 - 447.
AMA SENEM G,Arikan A Üniversite Öğrencilerinin Çokkültürlülük Bağlamında Toplumsal Farklılıklara Bakışı: Fakülte, Cinsiyet ve Ebeveyn Eğitimi Değişkeni Bazında Bir Araştırma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi. 2018; 8(14): 432 - 447.
Vancouver SENEM G,Arikan A Üniversite Öğrencilerinin Çokkültürlülük Bağlamında Toplumsal Farklılıklara Bakışı: Fakülte, Cinsiyet ve Ebeveyn Eğitimi Değişkeni Bazında Bir Araştırma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi. 2018; 8(14): 432 - 447.
IEEE SENEM G,Arikan A "Üniversite Öğrencilerinin Çokkültürlülük Bağlamında Toplumsal Farklılıklara Bakışı: Fakülte, Cinsiyet ve Ebeveyn Eğitimi Değişkeni Bazında Bir Araştırma." OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8, ss.432 - 447, 2018.
ISNAD SENEM, Gizem - Arikan, Arda. "Üniversite Öğrencilerinin Çokkültürlülük Bağlamında Toplumsal Farklılıklara Bakışı: Fakülte, Cinsiyet ve Ebeveyn Eğitimi Değişkeni Bazında Bir Araştırma". OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi 8/14 (2018), 432-447.