Schommer’in Epistemolojik İnançlar Modelinin Cinsiyet ve Akademik Başarı Açısından İncelenmesi: Bir Meta-Analizi Çalışması

Yıl: 2019 Cilt: 44 Sayı: 198 Sayfa Aralığı: 389 - 411 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.15390/EB.2019.7992 İndeks Tarihi: 03-03-2020

Schommer’in Epistemolojik İnançlar Modelinin Cinsiyet ve Akademik Başarı Açısından İncelenmesi: Bir Meta-Analizi Çalışması

Öz:
Türkiye’de Schommer’in Epistemolojik İnançlar Modelikullanılarak yapılan bazı çalışmalarda epistemolojik inançlarıncinsiyete göre anlamlı bir farklılık gösterdiği, bazı çalışmalarda iseanlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Benzer şekildebazı çalışmalarda epistemolojik inançların akademik başarıylaanlamlı bir ilişkisi olduğu belirlenmişken, bir kısım çalışmadaanlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Bu nedenle bu araştırmanınamacı, epistemolojik inançların cinsiyete göre anlamlı bir farklılıkgösterip göstermediğini ve akademik başarı ile ilişkisini metaanaliz yöntemiyle belirlemektir. Böylece bu çalışmanınalanyazındaki çelişkiyi çözmesi umulmaktadır. Bu amaçla 2005-2017 yılları arasında Türkiye’de yürütülmüş ve içerme ölçütlerinikarşılayan 37 çalışma meta-analiz yöntemiyle incelenmiştir.Epistemolojik inançların cinsiyete göre anlamlı bir farklılıkgösterip göstermediğini belirlemek için 36 çalışma; epistemolojikinançların akademik başarıyla ilişkisini belirlemek için 7 çalışmakullanılmıştır. Epistemolojik inançları cinsiyete göre incelemek içinetki büyüklüğü indeksi olarak Cohen’nin d’si; epistemolojikinançların akademik başarıyla ilişkisi için Pearson’nun r’sikullanılmıştır. Epistemolojik inanç alt faktörlerinin akademikbaşarı ile ilişkisini ve cinsiyete göre anlamlı bir farklılık gösteripgöstermediğini belirlemek için alt grup analizi yapılmıştır.Çalışmaların alanyazından toplanmasından dolayı cinsiyet vebaşarı için hesaplanan etki büyüklükleri rastgele etkiler modelinegöre birleştirilmiştir. Birleştirme sonucunda cinsiyet içinhesaplanan genel etki büyüklüğü (d= -0.052), erkekler lehine“zayıf” aralıkta; ancak anlamlı (p<.05) olarak belirlenmiştir. Busonuç erkeklerin epistemolojik inanç toplam puanlarınınkadınlardan daha yüksek olduğu; dolayısıyla kadınlarınepistemolojik inançlarının erkeklere göre daha gelişmiş olduğunugöstermektedir. Alt grup analizinde kadınların öğrenmenin çabayave yeteneğe bağlı olduğu inançlarının erkeklerden daha gelişmişolduğu belirlenmiştir. Başarı için hesaplanan genel etki büyüklüğü(r= 0.056) ise pozitif yönde, “küçük” düzeyde; ancak anlamlı (p>.05)değildir. Alt grup analizinde de epistemolojik inançların başarı ile ilişkisine yönelik anlamlı olmayan (p>.05) etki büyüklükleri eldeedilmiştir. Cinsiyet ve başarı için hesaplanan etki büyüklükleriarasında heterojenliğin varlığını ve büyüklüğünü belirlemek içinyapılan heterojenlik testi sonucunda (Q>χ2, p<.05) “yüksek”düzeyde heterojenlik olduğu belirlenmiştir. Bu heterojenliğe katkısağlayan bağımsız değişkenleri belirlemek için yapılan kategorikmoderatör analizi sonucunda hem cinsiyet (yayın türü, çalışmamodeli, örneklem grubu, örnekleme yöntemi, ölçek türü) hem debaşarı (yayın türü, örnekleme yöntemi) için seçilen değişkenlerinanlamlı olmadığı (p>.05) belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA KANADLI S, Akay C (2019). Schommer’in Epistemolojik İnançlar Modelinin Cinsiyet ve Akademik Başarı Açısından İncelenmesi: Bir Meta-Analizi Çalışması. , 389 - 411. 10.15390/EB.2019.7992
Chicago KANADLI Sedat,Akay Cenk Schommer’in Epistemolojik İnançlar Modelinin Cinsiyet ve Akademik Başarı Açısından İncelenmesi: Bir Meta-Analizi Çalışması. (2019): 389 - 411. 10.15390/EB.2019.7992
MLA KANADLI Sedat,Akay Cenk Schommer’in Epistemolojik İnançlar Modelinin Cinsiyet ve Akademik Başarı Açısından İncelenmesi: Bir Meta-Analizi Çalışması. , 2019, ss.389 - 411. 10.15390/EB.2019.7992
AMA KANADLI S,Akay C Schommer’in Epistemolojik İnançlar Modelinin Cinsiyet ve Akademik Başarı Açısından İncelenmesi: Bir Meta-Analizi Çalışması. . 2019; 389 - 411. 10.15390/EB.2019.7992
Vancouver KANADLI S,Akay C Schommer’in Epistemolojik İnançlar Modelinin Cinsiyet ve Akademik Başarı Açısından İncelenmesi: Bir Meta-Analizi Çalışması. . 2019; 389 - 411. 10.15390/EB.2019.7992
IEEE KANADLI S,Akay C "Schommer’in Epistemolojik İnançlar Modelinin Cinsiyet ve Akademik Başarı Açısından İncelenmesi: Bir Meta-Analizi Çalışması." , ss.389 - 411, 2019. 10.15390/EB.2019.7992
ISNAD KANADLI, Sedat - Akay, Cenk. "Schommer’in Epistemolojik İnançlar Modelinin Cinsiyet ve Akademik Başarı Açısından İncelenmesi: Bir Meta-Analizi Çalışması". (2019), 389-411. https://doi.org/10.15390/EB.2019.7992
APA KANADLI S, Akay C (2019). Schommer’in Epistemolojik İnançlar Modelinin Cinsiyet ve Akademik Başarı Açısından İncelenmesi: Bir Meta-Analizi Çalışması. Eğitim ve Bilim, 44(198), 389 - 411. 10.15390/EB.2019.7992
Chicago KANADLI Sedat,Akay Cenk Schommer’in Epistemolojik İnançlar Modelinin Cinsiyet ve Akademik Başarı Açısından İncelenmesi: Bir Meta-Analizi Çalışması. Eğitim ve Bilim 44, no.198 (2019): 389 - 411. 10.15390/EB.2019.7992
MLA KANADLI Sedat,Akay Cenk Schommer’in Epistemolojik İnançlar Modelinin Cinsiyet ve Akademik Başarı Açısından İncelenmesi: Bir Meta-Analizi Çalışması. Eğitim ve Bilim, vol.44, no.198, 2019, ss.389 - 411. 10.15390/EB.2019.7992
AMA KANADLI S,Akay C Schommer’in Epistemolojik İnançlar Modelinin Cinsiyet ve Akademik Başarı Açısından İncelenmesi: Bir Meta-Analizi Çalışması. Eğitim ve Bilim. 2019; 44(198): 389 - 411. 10.15390/EB.2019.7992
Vancouver KANADLI S,Akay C Schommer’in Epistemolojik İnançlar Modelinin Cinsiyet ve Akademik Başarı Açısından İncelenmesi: Bir Meta-Analizi Çalışması. Eğitim ve Bilim. 2019; 44(198): 389 - 411. 10.15390/EB.2019.7992
IEEE KANADLI S,Akay C "Schommer’in Epistemolojik İnançlar Modelinin Cinsiyet ve Akademik Başarı Açısından İncelenmesi: Bir Meta-Analizi Çalışması." Eğitim ve Bilim, 44, ss.389 - 411, 2019. 10.15390/EB.2019.7992
ISNAD KANADLI, Sedat - Akay, Cenk. "Schommer’in Epistemolojik İnançlar Modelinin Cinsiyet ve Akademik Başarı Açısından İncelenmesi: Bir Meta-Analizi Çalışması". Eğitim ve Bilim 44/198 (2019), 389-411. https://doi.org/10.15390/EB.2019.7992