Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuğa Sahip Anne-Babaların Yaşam Deneyimlerine Derinlemesine Bakış

Yıl: 2019 Cilt: 44 Sayı: 198 Sayfa Aralığı: 435 - 467 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.15390/EB.2019.7366 İndeks Tarihi: 03-03-2020

Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuğa Sahip Anne-Babaların Yaşam Deneyimlerine Derinlemesine Bakış

Öz:
Çocuklarında Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) belirlenen aileüyelerinin bireysel ve eş olarak aile yapısını farklı açılardanetkilediği alanyazında belirtilmektedir. Bu çalışmada daçocuklarında OSB olan Türk anne-babaların; tanı öncesi, tanı sürecive tanı sonrasında yaşadıkları deneyimlerinin neler olduğunu vebu durumun hem kendi yaşamlarını hem de aile yaşantılarını nasıletkilendiğine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırmadafenomenolojik desen kullanılarak yarı-yapılandırılmış görüşmetekniği kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları, çocukları OSBtanısı alan beş anne ve beş baba olmak üzere toplam 10 ebeveyndir.Araştırmanın verileri içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiş vedokuz temaya ulaşılmıştır. Elde edilen temalar ve alt temalararaştırmanın bulgularını oluşturmuştur. Araştırma bulgularındakatılımcıların çoğu, yanlış yönlendirmeler sonucunda çocuklarınaOSB tanısı konulmasında geç kalındığını ve çocuklarının aldıklarıeğitim sonucunda günlük yaşam ve özbakım becerilerindegelişmeler olduğunu ifade etmiştir. Katılımcılar, OSB olan birçocuğa sahip oldukları için yarı zamanlı iş ya da erken emeklilikgibi iş ve iş sonrası sosyal yaşamlarında çeşitli olumsuz etkileryaşadıklarını belirtmişlerdir. Bu olumsuzlukların yanı sıra,katılımcılar çocuklarının bu özel durumundan dolayı hayata farklıbir bakış açısıyla bakma, kendini daha güçlü hissetme vezorluklarla baş etmede farklı yöntemler geliştirme gibi olumluduygular yaşadıklarını da belirtmişlerdir. Araştırma sonucunda;OSB olan çocukların ve anne-babalarının yaşadıkları etiketlenme(damgalanma) deneyimlerinin anlaşılabilmesi için farklı araştırmayaklaşımlarının kullanıldığı ileri araştırmaların planlanmasınailişkin öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Sosyoloji Psikoloji Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ailing-Moh, T. ve Magiati, I. (2012). Factors associated with parental stress and satisfaction during the process of diagnosis of children with autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders, 6(1), 293-303.
  • Akkök, F., Aşkar, P. ve Karancı, N. (1992). Özürlü bir çocuğa sahip anne babalardaki stresin yordanması. Özel Eğitim Dergisi, 1(2), 8-12.
  • Akkök, F. (2003). Farklı özelliğe sahip çocuk aileleri ve ailelerle yapılan çalışmalar. A. Ataman (Ed.), Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitime giriş. Ankara: Gündüz Yayıncılık.
  • American Psychiatric Association (APA). (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorder s(DSM-V): Amerikan Psikiyatri Birliği, DSM-5 tanı ölçütleri başvuru el kitabı (E. Köroğlu, Çev.).
  • Ankara: Boylam Psikiyatri Enstitüsü Hekimler Yayın Birliği.
  • Ar, Ö. F. (2014). Normal gelişim gösteren çocuğa sahip ebeveynler ile otizmli çocuğa sahip ebeveynlerin evlilik uyumu ve anksiyete düzeylerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ardıç, A. (2012). Özel gereksinimli çocuk ve aile. A. Cavkaytar (Ed.), Özel eğitimde aile eğitimi ve rehberliği içinde (s. 19-52). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Arslan, S. (2011). İstanbul’da otistik çocuklar eğitim merkezlerindeki öğrenci ebeveynlerinin yaşamları boyunca karşılaştıkları sorunların incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Baker-Ericzen, M. J., Brookman-Frazee, L. ve Stahmer, A. (2005). Stress levels and adaptability in parents of toddlers with and without autism spectrum disorders. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 30, 194-204.
  • Balkanlı, N. (2008). Otistik çocuğu olan ve olmayan annelerde yaşam kalitesi, yaşam doyumu ve umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Benson, P. R. (2010). Coping, distress, and well-being in mothers of children with autism. Research in Autism Spectrum Disorders, 4, 217-228. doi: 10.1016/j.rasd.2009.09.008
  • Bıçak, N. (2009). Otizmli çocukların annelerinin yaşadıklarının belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Bilgin, H. ve Küçük, L. (2010). Raising an autistic child: Perspectives from turkish mothers. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 23(2), 92-99. doi: 10.1111/j.1744-6171.2010.00228.x
  • Bloch, J. S. ve Weinstein, J. D. (2009). Families of young children with autism. Social Work in Mental Health, 8(1), 23-40. doi: 10.1080/15332980902932342
  • Boyd, A. B. (2002). Examining the relationsip between stress and lack of social support in mothers of children with autism. Focus on Autism and other Developmental Disabilities, 7(4), 208-215.
  • Can, G. (2002). Bir kurum ve bir sistem. A. S. Türküm (Ed.), Anne baba eğitimi içinde (s. 1-22). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Cavkaytar, A. (2013). Ailelerle işbirliği. S. Eripek (Ed.), Özel eğitim içinde (s. 53-65). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2. bs.). USA: SAGE Publications.
  • Demir, T., Mukaddes, N.M., Eralp-Demir, D. ve Bilge, S. (2000). Otistik bozukluğu olan çocukların annelerinde birinci eksende yer alan psikiyatrik bozuklukların araştırılması. Düşünen Adam, 13(2), 82-86.
  • Diken, H. İ. (2006). Turkish Mothers’ interpretations of the disability of their children with mental retardation. International Journal of Special Education, 21(2), 8-17.
  • Diken, H. İ. (2008). Okul aile işbirliğinin tanımı kapsamı ve önemi. A. Küçükyılmaz (Ed.), Okul aile ve çevre işbirliği. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi AÖF Yayınları.
  • Dillenburger, K., Keenan, M., Doherty, A., Byrne, T. ve Gallagher, S. (2010). Living with children diagnosed with autistic spectrum disorder: Parental and professional views. British Journal of Special Education, 37(1), 13-23. doi: 10.1111/j.1467-8578.2010.00455.x
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Esenler, B. (2001). Otizm veya dikkat eksikliği/hiperaktivite bozukluğu tanısı almış çocukların annelerini stres düzeylerinin karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Estes, A., Munson, D., Dawson, G., Koehler, E., Zhou, X. ve Abbot, R. (2009). Parenting stress and psychological functioning among mothers of preschool children with autism and developmental delay. Autism, 13(4), 375-387.
  • Farrugia, D. (2009). Exploring stigma: Medical knowledge and the stigmatisation of parents of children diagnosed with autism spectrum disorder. Sociology of Health & Ilness, 31(7), 1011-1027. doi: 10.11111/j.1467-9566.2009.01174.x
  • Gil, J. ve Liamputtong, P. (2011). Being the mother of a child with asperger’s syndrome: Women’s experiences of stigma. Health Care for Women International, 32, 708-722. doi: 10.1080/07399332.2011.555830
  • Gökdağ, R. (2002). Psikolojik sorunları olan ailelere yaklaşım. D. Gökdağ (Ed.), Aile psikolojisi ve eğitimi içinde (s. 173-183). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Görgü, E. (2005). 3-7 yaş arası otistik çocuğa sahip olan annelerin algıladıkları sosyal destek düzeyleri ile depresyon düzeyleri arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Gray, D. E. (1993). Perceptions of stigma: The parent of autistic children. Sociology of Health & Illness, 15(1), 102-120.
  • Green, S. E. (2003). “What do you mean ‘what’s wrong with her?”: Stigma and the lives of families of children with disabilities. Social Science & Medicine 57, 1361-1374. doi: 10.1016/S0277-9536(02)00511- 7
  • Green, V. A. (2007). Parental experience with treatments for autism. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 19, 91-101. doi: 10.1007/s10882-007-9035-y
  • Güleç-Aslan, Y. (2013). Otizm spektrum bozukluğu olan öğrenciler. A. Cavkaytar (Ed.), Özel eğitim içinde (s. 149-165). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Güleç-Aslan, Y., Cihan, H. ve Altın, D. (2014). Otizm spekrum bozukluğu tanılı çocuğa sahip annelerin deneyimleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(50), 96-111.
  • Hastings, R. P. ve Johnson, E. (2001). Stress in UK families conducting intensive home-based intervention for their young child with autism. Journal of autism and Developmental Disorders, 31, 307-336.
  • Heaney, C. A. ve Israel, B. A. (2008). Social networks and social support. K. Glanz, B. K. Rimer ve K. Viswanath (Ed.), Health behaviour and health education theory and practice içinde (s. 189-210). USA: Wiley.
  • Hutten, A. M. ve Caron, S. L. (2005). Experiences of families with children in rural new england. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 20(3), 180-189. doi: 10.1177/10883576050200030601
  • Kaner, S. (2009). Aileler ve ailelerin özellikleri. B. Sucuoğlu (Ed.), Zihin engelliler ve eğitimleri içinde (s. 353-406). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Kara, E. (2008). Zihinsel engelli çocukları olan annelerin çocuklarının durumunu dini açıdan değerlendirmeleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 26-27, 317-331.
  • Karabekiroğlu, K., Cakin-Memik, N., Özcan-Özel, Ö., Toros, F., Öztop, D., Özbaran, B., … Yaman, A. K. (2009). DEHB ve otizm ile ilgili bilgi düzeyleri ve damgalama: sınıf öğretmenleri ve ana-babalarla çok merkezli bir çalışma. Klinik Psikiyatri, 12, 79-89.
  • Karagöz, S. (2010). Otistik çocukların anne babalarında anlamlandırma ve dini başa çıkma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaya, Ö. (2014). Otizm spektrum bozukluğu aile bilgilendirme rehberi. A. Cavkaytar (Ed.). Otizm spektrum bozukluğu içinde (s. 125-138). Ankara: Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı.
  • Kaya, Ö. (2015). Otizm spektrum bozukluğu olan bireyler ve aileleri. A. Cavkaytar (Ed.), Otizm spektrum bozukluğu içinde (s. 305-324). Ankara: Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı.
  • Koydemir-Özden, S. ve Tosun, Ü. (2010). A qualitative approach to understending turkish mothers of children with autism: Implications for counselling. Australian Journal of Guidance & Counselling, 20(1), 55-68.
  • Krausz, M. ve Meszaros, J. (2005). The retrospective experiences of a mother of a child with autism. The International Journal of Special Education, 20(2), 36-46.
  • Kuhlthau, K., Payakachat, N., Delahaye, J., Hurson, J., Pyne, J. M., Kovacs, E. ve Tilford, J. M. (2014). Quality of life for parents of children with autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders, 8, 1339-1350.
  • Küçüker, S. (2001). Erken eğitimin gelişimsel geriliği olan çocukların anne-babalarının stres ve depresyon düzeyleri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Özel Eğitim Dergisi, 3(1), 1-11.
  • Lee, Le-Ching., Harrington, R. A., Louie, B. B. ve Newschaffer, C. J. (2008). Children with autism: quality of life and parental concerns. Journal of Autism and Developmental Disorders, 38, 1147-1160. doi: 10.1007/s10803-007-0491-0
  • Midence, K. ve O’Neill, M. (1999). The experience of parents in the diagnosis of autism a pilot study. SAGE Publications and The National Autistic Society, 3(3), 273-285.
  • Milacic-Vidojevic, I., Gligorovic, M. ve Dragojevic, N. (2014). Tendency toward stigmatization of families of a person with autistic spectrum disorders. International Journal of Social Psychiatry, 60(63), 63-70. doi: 10.1177/0020764012463298
  • Mitchell, C. ve Holdt, N. (2014). The search for a timely diagnosis: parents’ experiences of their child being diagnosed with an autistic spectrum disorder. Journal of Child & Adolescent Mental Health, 26(1), 49-62.
  • Morgan, P. L. (2009). Parenting and adult with disabilities or special needs. New York: AMACOM
  • Myers, B. J., Mackintosh, V. H. ve Goin-Kochel, R. P. (2009). My greatest joy and my greatest hearth ache: Parents’ own words on how having a child in the autism spectrum has affected their lives and their families’ lives. Research in Autism Spectrum Disorders, 3, 670-684. doi: 10.1016/j.rasd.2009.01.004
  • National Autism Center. (2011). A parent’s guide to evidence-based practice and autism. Randolph, MA: Author.
  • National Autism Center. (2015). Findings and conclusions: National standards project, Phase 2. Randolph, MA: Author.
  • Nealy, C. E., O’Hare, L., Powers, J. D. ve Swick, D. C. (2012). The impact of autism spectrum disorders on the family: A qualitative study of mothers’ perspectives. Journal of Family Social Work, 15(3), 187- 201. doi: 10.1080/10522158.2012.675624
  • Noy, C. (2008). Sampling knowledge: The hermeneutics of snowball sampling in qualitative research. International Journal of Social Research Methodology, 11(4), 327-344. doi:10.1080/13645570701401305
  • Nurullah, A. S. (2013). It’s really a rollar coaster: Experience of parenting children with developmental disabilities. Marriage & Family Review, 49(5), 412-445. doi: 10. 1080/01494929.2013.768320
  • Olcay-Gül, S. (2012). Engellilere yönelik tutumlar. İ. H. Diken (Ed.), Engellilere yönelik tutumlar içinde (s. 49-65). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Öksüz, Z. (2008). Otistik ve normal çocuğa sahip anne-babaların bazı psikiyatrik ve psikolojik özelliklerinin karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özdemir, O. (2012). Ailelere sunulan hizmetler ve destekler. A. Cavkaytar (Ed.), Özel eğitimde aile eğitimi ve rehberliği içinde (s. 55-84). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Özen, A. (2010). Aile eğitimi. H. İ. Diken (Ed.), Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim (3. bs.) içinde (s. 109-122). Ankara: Pegem Akademi.
  • Öztürk, M. (2008). “Anne ben engellendim!” hastalıklı çocukların gelişimi ve eğitimi “süreğen hastalıklı çocuklar”. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Pargament, K. I., Koenig, H. G. ve Perez, L. (1997). A comprehensive measure of religious coping: Development and initial validation of the RCOPE. Report to the retirement research foundation, Bowling Green, OH.
  • Pargament, K. I., Koenig, H. G. ve Perez, L. M. (2000). The many of religious coping: Development and initial validation of the RCOPE. Journal of clinical psychology, 56(4), 519-543.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. USA: SAGE Publications.
  • Ramisch, J. L., Onaga, E. ve Oh, S. M. (2013). Keeping a sound marriage: How couples with children with autism spectrum disorders maintain their marriages. Journal of Child and Family Studies 23, 975- 988. doi: 10.1007/s10826-013-9753-y
  • Sayan, A. ve Durat, G. (2007). Risk tanılaması yoluyla otizmin erken teşhisi: Hemşirenin rolü. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10(4), 105-113.
  • Selimoğlu, Ö., Özdemir, S., Töret, G. ve Özkubat, U. (2013). Otizmli çocuğa sahip ebeveynlerin otizm tanılama sürecinde ve tanı sonrasında yaşadıkları deneyimlerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Early Childhood Special Education (INT-JECSE), 5(2), 129-167.
  • Sencar, B. (2007). Otistik çocuğa sahip ailelerin algıladıkları sosyal destek ve stres düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, İzmir.
  • Siklos, S. ve Kerns, A. K. (2007). Assessing the diagnostic experiences of a small sample of parents of children with autism spectrum disorders. Research in Developmental Disabilities, 28, 9-22. doi: 10.1016/j.ridd.2005.09.003
  • Sunay, F. (2000). Otistik ve zihinsel özürlü çocukların annelerinde kaygı, depresyon, aleksitimi ve genel psikolojik değerlendirme (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Tarakeshwar, N. ve Pargament, K. I. (2001). Religious coping in families of children with autism. Focus on Autism and Developmental Disabilities, 16(4), 247-260. doi: 10.1177/1088357600408
  • Tedeschi, R. G. ve Calhoun, L. G. (2004). Posttraumatic growth: Conceptual foundations and empirical evidence. Psychological Inquiry: An International Journal for the Advancement of Psychological Theory 15(1), 1-18. doi: 10.1207/s15327965pli150101
  • Tekin-İftar, E. ve Kutlu, M. (2013). Otizm spektrum bozukluğu olan çocukların aileleri: Aileleri anlama ve işbirliği kurma. E. Tekin-İftar (Ed.), Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar ve eğitimleri içinde (s. 523-554). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Tokuç-Öztürk, F. (2009). Otistik çocuk ve aile özelliklerinin aile işlevlerine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Turan, Z. (2002). Engelli çocukların aile eğitimi. A. S. Türküm (Ed.), Anne baba eğitimi içinde (s. 147-166). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E. ve Soodak, L. (2007). Families, proffessionals, and exceptionality positive outcomes through partnerships and trust (5. bs.). New Jersey: Pearson.
  • Twoy, R., Connolly, P. M. ve Novak, J. M. (2007). Coping strategies used by parents of children with autism. Journal of The American Academy of Nurse Practitioners, 19, 251-260. doi: 10.1111/j.1745- 7599.2007.00222.x
  • Uskun, E. ve Gündoğar, D. (2010). The levels of stress, depression and anxiety of parents of disabled children in Turkey. Disability and Rehabilitation, 32(23), 1917-1927. doi: 10.3109/09638281003768304
  • Üstüner-Top, F. (2009). Otistik çocuğa sahip ailelerin yaşadıkları sorunlar ile ruhsal durumlarının değerlendirilmesi: Niteliksel araştırma. Çocuk Dergisi, 9(1), 34-42.
  • Varol, N. (2006). Aile eğitimi (2. bs.). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Weiss, J. M. (2002). Hardiness and social support as predictors of stress in mothers of typical children with autism, and children with mental retardation. SAGE Publications and The National Autistic Society, 6(1), 115-130.
  • Werner, S. ve Shulman, C. (2014). Does type of disability make a difference in affiliate stigma among family caregivers of individuals with autism? Journal of Intellectual Disability Research, 59(3), 272- 283. doi: 10.1111/jir.12136
  • Wing, L. (2012). Otizm el rehberi (3. bs., S. Kunt, Çev.). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Woodgate, R. L., Ateah, C. ve Secco, L. (2008). Living in a world of our own: The experience of parents who have a child with autism. Qualitative Health Research, 18(8), 1075-1083. doi: 10.1177/1049732308320112
  • Yurdakul, A. ve Girli, A. (1997). Engelli çocuğu olan ailelerin sosyal destek örüntüleri ve bunun psikolojik sağlık ile ilişkisi. İlk Işık Özel Eğitim Dergisi, 1, 6-17.
APA Yassıbaş u, Çolak A (2019). Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuğa Sahip Anne-Babaların Yaşam Deneyimlerine Derinlemesine Bakış. , 435 - 467. 10.15390/EB.2019.7366
Chicago Yassıbaş uğur,Çolak Aysun Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuğa Sahip Anne-Babaların Yaşam Deneyimlerine Derinlemesine Bakış. (2019): 435 - 467. 10.15390/EB.2019.7366
MLA Yassıbaş uğur,Çolak Aysun Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuğa Sahip Anne-Babaların Yaşam Deneyimlerine Derinlemesine Bakış. , 2019, ss.435 - 467. 10.15390/EB.2019.7366
AMA Yassıbaş u,Çolak A Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuğa Sahip Anne-Babaların Yaşam Deneyimlerine Derinlemesine Bakış. . 2019; 435 - 467. 10.15390/EB.2019.7366
Vancouver Yassıbaş u,Çolak A Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuğa Sahip Anne-Babaların Yaşam Deneyimlerine Derinlemesine Bakış. . 2019; 435 - 467. 10.15390/EB.2019.7366
IEEE Yassıbaş u,Çolak A "Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuğa Sahip Anne-Babaların Yaşam Deneyimlerine Derinlemesine Bakış." , ss.435 - 467, 2019. 10.15390/EB.2019.7366
ISNAD Yassıbaş, uğur - Çolak, Aysun. "Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuğa Sahip Anne-Babaların Yaşam Deneyimlerine Derinlemesine Bakış". (2019), 435-467. https://doi.org/10.15390/EB.2019.7366
APA Yassıbaş u, Çolak A (2019). Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuğa Sahip Anne-Babaların Yaşam Deneyimlerine Derinlemesine Bakış. Eğitim ve Bilim, 44(198), 435 - 467. 10.15390/EB.2019.7366
Chicago Yassıbaş uğur,Çolak Aysun Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuğa Sahip Anne-Babaların Yaşam Deneyimlerine Derinlemesine Bakış. Eğitim ve Bilim 44, no.198 (2019): 435 - 467. 10.15390/EB.2019.7366
MLA Yassıbaş uğur,Çolak Aysun Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuğa Sahip Anne-Babaların Yaşam Deneyimlerine Derinlemesine Bakış. Eğitim ve Bilim, vol.44, no.198, 2019, ss.435 - 467. 10.15390/EB.2019.7366
AMA Yassıbaş u,Çolak A Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuğa Sahip Anne-Babaların Yaşam Deneyimlerine Derinlemesine Bakış. Eğitim ve Bilim. 2019; 44(198): 435 - 467. 10.15390/EB.2019.7366
Vancouver Yassıbaş u,Çolak A Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuğa Sahip Anne-Babaların Yaşam Deneyimlerine Derinlemesine Bakış. Eğitim ve Bilim. 2019; 44(198): 435 - 467. 10.15390/EB.2019.7366
IEEE Yassıbaş u,Çolak A "Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuğa Sahip Anne-Babaların Yaşam Deneyimlerine Derinlemesine Bakış." Eğitim ve Bilim, 44, ss.435 - 467, 2019. 10.15390/EB.2019.7366
ISNAD Yassıbaş, uğur - Çolak, Aysun. "Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuğa Sahip Anne-Babaların Yaşam Deneyimlerine Derinlemesine Bakış". Eğitim ve Bilim 44/198 (2019), 435-467. https://doi.org/10.15390/EB.2019.7366