Algılanan Çevresel Sorunların Çevre Okuryazarlık Düzeyine Göre Analizi

Yıl: 2018 Cilt: 14 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 404 - 425 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17860/mersinefd.400607 İndeks Tarihi: 05-03-2020

Algılanan Çevresel Sorunların Çevre Okuryazarlık Düzeyine Göre Analizi

Öz:
Bu çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmeni adaylarının çizdikleri resimler yardımı ile algıladıklarıçevresel sorunları çevre okuryazarlık düzeyine göre analiz etmektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 Eğitim-Öğretim yılında Türkiye’deki bir devlet üniversitesi eğitim fakültesi matematik ve fenbilimleri eğitimi bölümü fen bilgisi öğretmenliği anabilim dalında öğrenim gören 1.,2.,3. ve 4. sınıftoplam 120 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Bu araştırmada karma araştırma yöntemlerinden yakınsayanparalel desen kullanılmıştır. Nitel veri toplama aracı olarak öğrencilerin çizdikleri resimler ve resimlerhakkında açık uçlu soruların yer aldığı görüş anketi ile nicel veri toplama araçlarından Kaplowitz veLevine (2005) tarafından geliştirilen; Teksöz, Şahin ve Ertepınar (2010) tarafından Türkçeye uyarlanançevre okuryazarlık ölçeği kullanılmıştır. Öğretmen adaylarına çizdirilen resimler ile öğretmen adaylarınınaçık uçlu sorulara verdikleri yanıtlar içerik analizine tabi tutulmuştur. Resimlerde ve görüşlerde yer alansimgeler ve sözlü ifadeler kodlanarak kategorize edilmiştir. Çevre okuryazarlık ölçeğinden elde edilenbulgular ise betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları öğretmen adaylarının enfazla su, hava ve görsel kirlilik üzerinde ilgili olduklarını gösterdi. Öğretmen adaylarının çevreselsorunlara yönelik algılarının çevre okuryazarlık düzeylerine göre değiştiği tespit edildi.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Analysis of The Percieved Environmental Problems According to Environmental Literacy Levels

Öz:
The purpose of this study is to analyze environmental problems perceived by pre-service science teachers according to their environmental literacy levels. The research is held in 2013-2014, at State University, Faculty of Education Mathematics and Science Education Science Teaching Department, 1 st, , 2 nd , 3 rd and 4 th year students – 120 students in total. Convergent parallel design as a mixed method was used in this research. Drawing-writing test and environmental literacy scale were used to collect data. The data of the study were collected in accordance with qualitative research methods such as open-ended questions and pre-service science teachers’ drawings and quantitative research methods such as environmental literacy questioners was developed by Kaplowitz & Levine (2005) and translated into Turkish by Teksöz, Şahin & Ertepınar (2010). Pictures drawn by pre-service science teachers and pre-service science teachers' responses to open-ended questions were analyzed using descriptive analysis. The icons in pictures and the submissions with oral statements were categorized by coded. The findings obtained from the Environmental literacy scale were analyzed by using descriptive analyze method. According to the pre-service science teachers who participate in this study, the most important environmental issues are water pollution, air pollution, noise pollution, detractions of the forests, waste problem, natural disasters, squatter house problem and visual pollution. At the end of this study it was found that pre-service science teachers’ perspectives according to environmental problems have changed according to their environmental literacy levels.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altın, M., Bacanlı, H. ve Yıldız, K. (2002, Eylül). Biyoloji öğretmeni adaylarının çevreye yönelik tutumları. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül 2002, Ankara, Türkiye.
  • Artun, H. ve Okur, M. (2015). Ortaokul öğrencilerinin çevre kavramına yönelik bilgi ve çevreyi anlama düzeylerinin belirlenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2015), 277-293.
  • Bağcı Kılıç, G. (2003). Üçüncü uluslararası matematik ve fen araştırması: fen öğretimi, bilimsel araştırma ve bilimin doğası. İlköğretim Online, 2(1), 42-51.
  • Borthwick, A. (2011). Children’s perceptions and attitudes towards their mathematics lessons. C. Smith, (Yay. haz.). British Society for Research into Learning Mathematics, 31, 37- 42.
  • Cheng, T. M. ve Wu, H.C. (2015). How do environmental knowledge, environmental sensitivity, and place attachment affect environmentally responsible behavior? An integrated approach for sustainable island tourism. Journal of Sustainable Tourism, 23(4), 557-576.
  • Coyle, K. (2005). Environmental literacy in America: What ten years of neetf/roper research and related studies say about environmental literacy in the U.S. Washington, D.C: The National Environmental Education & Training Foundation.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4. bs.). Boston: Pearson.
  • Culen, G. R. (1998). The status of environmental education with respect to the goal of responsible citizenship behavior. Columbus: The Ohio State University.
  • Dillon, P. J. ve Gayford, C. G. (1997). A psychometric approach to investigating the environmental beliefs, intentions and behaviours of preservice teachers. Environmental Education Research, 3, 283-297.
  • Dinsinger, J. F. ve Roth, C. E. (1998). Environmental Literacy. ERIC/CSMEE Digest (Colombus, OH, ERIC Clearinghouse for Science, Mathematics and Environmental Education, ED 351201).
  • Ernst, J. (2009). Influences on U.S. middle school teachers’ use of environment-based education. Environmental Education Research, 15(1), 71-92.
  • Erten, S. (2003). 5. sınıf öğrencilerinde "çöplerin azaltılması" bilincinin kazandırılmasına yönelik bir öğretim modeli. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 94- 103.
  • Farsakoğlu, O. F., Şahin, Ç., Karslı, F., Akpınar, M. ve Ültay, N. (2008). A study on awareness levels of prospective science teachers on science process skills in science education, World Applied Sciences Journal, 4(2), 174-182.
  • Hungerford, H. ve Simmons, B. (2003). Environmental educators a conversation with Paul Hart. Journal of Environmental Education, 11, 4-11.
  • Intergovernmental Panel On Climate Change (IPCC). (2014). Climate change 2014–impacts, adaptation and vulnerability. contribution of working group II to. The Fifth Assessment Report of The IPCC. Cambridge: Cambridge University.
  • Kaplowitz, M. D. ve Levine, R. (2005). How environmental knowledge measures up at a big ten university. Environmental Education Research, 11(2), 143-160.
  • Knapp, D. H. ve Barrie, E. (2001). Connect evaluation of an environmental science field trip. Journal of science Education and Technology, 10(4), 351-357.
  • Knight, S. L., Nolan, J., Lloyd, G., Arbaugh, F., Edmondson, J. ve Whitney, A. (2013). Quality teacher education research: How do we know it when we see it? Journal of Teacher Education, 64(2), 114-116.
  • Köse, S. (2008). Diagnosing student misconceptions: using drawings as a research method. World Applied Sciences Journal, 3(2), 283-293.
  • Kurt, H., Gökmen, A. ve Ekici, G. (2014). Öğretmen adaylarının “bilgisayar” kavramı konusundaki bilişsel yapılarının belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 357-401.
  • Liu, S. Y., Yeh, S. C., Liang, S. W., Fang, H. T. ve Tsai, H. M. (2015). A national investigation of teachers' environmental literacy as a reference for promoting environmental education in Taiwan. J. Environ. Educ, 46(2), 114-132.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Newell, R. ve Dale, A. (2015). Meeting the climate change challenge (MC3): The role of the ınternet in climate change research dissemination and knowledge mobilization. Environmental Communication, 9(2), 208-227.
  • Orr, D. (1992). Ecological literacy. Albany: State University of New York Press.
  • Orr, D. (1994). Earth in mind: on education, environment, and the human prospect. Washington, D.C.: Island Press.
  • Özer, U. (1991). Environmental philosophy within the relationships of humanity, environment, culture and economy. Man and the Environment Conference Proceedings, 1, 318-321.
  • Plevyak, L., Bendixen-Noe, M., Henderson, J., Roth, R. E. ve Wilke, R. (2001). Level of teacher preparation and ımplementation of ee: mandated and non-mandated ee teacher preparation states. Journal of Environmental Education, 28, 36-49.
  • Reiss, M. J. ve S. D. Tunnicliffe. (2001). Students’ understandings of human organs and organ systems. Research in Science Education, 31(3), 383-399.
  • Rickinson, M. (2001). Learners and learning in environmental education: A critical review of the evidence. Environmental Education, 8(2), 120-139.
  • Robottom, I. ve Kyburz-Graber, R. (2000). Recent international developments in professional development in environmental education: Reflections and issues. Canadian Journal of Environmental Education, 5(1), 249-267.
  • Roth, C. E. (1992). Environmental literacy: ıts roots, evolution and directions in the 1990s. Columbus, OH: ERIC/SMEAC Information Reference Center.
  • Sauvé, L. (1996). Environmental education and sustainable development: a further appraisal. Canadian Journal of Environmental Education (CJEE), 1(1), 7-34.
  • Simmons, D. (2005). Educational reform, setting standards, and environmental education. H. R. Hungerford, W. J. Bluhm, T. L. Volk ve J. M. Ramsey (Yay. haz.). Essential readings in environmental education içinde (3rd ed., s. 65-72). Champaign: Stipes Publishing.
  • Smith, R. L. (1974). Thoughts on humans and their role in the environment. H. R. Hungerford. (Yay. haz.). Ecology: An introduction for non-science majors. Champaign: Stipes Publishing.
  • Sözer, E.(1991). Türk üniversitelerinde öğretmen yetiştirme sistemlerinin öğretmenlik davranışları kazandırma yönünden etkililiği. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Basımevi.
  • Stapp, W. B. (1969). The concept of environmental education. H. R. Hungerford, W.J. Bluhm, T. L. Volk ve J. M. Ramsey (Yay. haz.). Essential readings in environmental education içinde (3rd ed., s. 33). Champaign, IL: Stipes Publishing.
  • Taştan Kırık, Ö.ve Kaya, H. (2014). 6. sınıf öğrencilerinin hücre konusundaki kavramsal yapıları hakkında nitel bir çalışma. International Online Journal of Educational Sciences, 6(3), 737-760.
  • Teksöz, G., Şahin, E. ve Ertepınar, H. (2010). Çevre okuryazarlığı, öğretmen adayları ve sürdürülebilir bir gelecek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 39, 307-320.
  • The National Environmental Education & Training Foundation (NEETF). (2002). Americans’ low “Energy IQ:” A risk to our energy future; The tenth annual national report card: Energy knowledge, attitudes, and behavior. Washington, DC: Author.
  • Tien-Ming Cheng ve Homer C. Wu (2015) How do environmental knowledge, environmental sensitivity, and place attachment affect environmentally responsible behavior? An integrated approach for sustainable island tourism. Journal of Sustainable Tourism, 23(4), 557-576.
  • Ünal, S. ve Dımışkı, E. (1999). Unesco-Unep himayesinde çevre eğitiminin gelişimi ve türkiye’de ortaöğretim çevre eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(17), 142-154
  • Volk, T. L. ve W. McBeth. (1997). Environmental Literacy in the United States. H. R. Hungerford, W. J. Bluhm, T. L. Volk ve J. M. Ramsey (Yay. haz.). Essential readings in environmental education içinde (3rd ed., s. 73-86). Champaign: Stipes Publishing.
  • Whitehead, J. ve McNiff, J. (2004). Action Research Living Theory. London: Sage.
  • Yıldız,K., Sipahioğlu, Ş. ve Yılmaz, M. (2005). Çevre bilimi. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Yılmaz, A., Morgil, İ., Aktuğ, P. ve Göbekli, İ. (2002). Ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin çevre ve çevre kavramları ve sorunları konusundaki bilgileri ve önerileri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 156-162.
  • Yin, Y., Mizokami, S. ve Aikawa, K. (2015). Compact development and energy consumption: scenario analysis of urban structures based on behavior simulation. Applied Energy, 159, 449-457.
APA FETTAHLIOĞLU P (2018). Algılanan Çevresel Sorunların Çevre Okuryazarlık Düzeyine Göre Analizi. , 404 - 425. 10.17860/mersinefd.400607
Chicago FETTAHLIOĞLU Pınar Algılanan Çevresel Sorunların Çevre Okuryazarlık Düzeyine Göre Analizi. (2018): 404 - 425. 10.17860/mersinefd.400607
MLA FETTAHLIOĞLU Pınar Algılanan Çevresel Sorunların Çevre Okuryazarlık Düzeyine Göre Analizi. , 2018, ss.404 - 425. 10.17860/mersinefd.400607
AMA FETTAHLIOĞLU P Algılanan Çevresel Sorunların Çevre Okuryazarlık Düzeyine Göre Analizi. . 2018; 404 - 425. 10.17860/mersinefd.400607
Vancouver FETTAHLIOĞLU P Algılanan Çevresel Sorunların Çevre Okuryazarlık Düzeyine Göre Analizi. . 2018; 404 - 425. 10.17860/mersinefd.400607
IEEE FETTAHLIOĞLU P "Algılanan Çevresel Sorunların Çevre Okuryazarlık Düzeyine Göre Analizi." , ss.404 - 425, 2018. 10.17860/mersinefd.400607
ISNAD FETTAHLIOĞLU, Pınar. "Algılanan Çevresel Sorunların Çevre Okuryazarlık Düzeyine Göre Analizi". (2018), 404-425. https://doi.org/10.17860/mersinefd.400607
APA FETTAHLIOĞLU P (2018). Algılanan Çevresel Sorunların Çevre Okuryazarlık Düzeyine Göre Analizi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 404 - 425. 10.17860/mersinefd.400607
Chicago FETTAHLIOĞLU Pınar Algılanan Çevresel Sorunların Çevre Okuryazarlık Düzeyine Göre Analizi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14, no.1 (2018): 404 - 425. 10.17860/mersinefd.400607
MLA FETTAHLIOĞLU Pınar Algılanan Çevresel Sorunların Çevre Okuryazarlık Düzeyine Göre Analizi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.14, no.1, 2018, ss.404 - 425. 10.17860/mersinefd.400607
AMA FETTAHLIOĞLU P Algılanan Çevresel Sorunların Çevre Okuryazarlık Düzeyine Göre Analizi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 14(1): 404 - 425. 10.17860/mersinefd.400607
Vancouver FETTAHLIOĞLU P Algılanan Çevresel Sorunların Çevre Okuryazarlık Düzeyine Göre Analizi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 14(1): 404 - 425. 10.17860/mersinefd.400607
IEEE FETTAHLIOĞLU P "Algılanan Çevresel Sorunların Çevre Okuryazarlık Düzeyine Göre Analizi." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, ss.404 - 425, 2018. 10.17860/mersinefd.400607
ISNAD FETTAHLIOĞLU, Pınar. "Algılanan Çevresel Sorunların Çevre Okuryazarlık Düzeyine Göre Analizi". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14/1 (2018), 404-425. https://doi.org/10.17860/mersinefd.400607