Lise Öğretmenlerinde Mesleki Motivasyon Unsurları: Karma Yöntemli Bir Çalışma
Yıl: 2018 Cilt: 14 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 880 - 895 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17860/mersinefd.485161 İndeks Tarihi: 05-03-2020
Lise Öğretmenlerinde Mesleki Motivasyon Unsurları: Karma Yöntemli Bir Çalışma
Öz: Bu araştırmanın temel amacı lise öğretmenlerinin mesleki motivasyon algılarının incelenmesidir.Öğretmenlerin motivasyon düzeylerinin, motivasyonlarında anlamlı farklılığa neden olacak faktörlerinbilinmesinin, mesleği önemseme nedenlerinin ve motivasyon artışında/düşüşünde etkili olan faktörlerinanlaşılmasında bu araştırmanın katkı sağlaması beklenmektedir. Araştırma karma yöntemli olup hemnicel hem nitel desenler birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın nicel kısmının örneklemini 2016–2017öğretim yılı içerisinde Siirt il merkezinde Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı liselerde görev yapan tesadüfiörnekleme yoluyla seçilen toplam 236 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel kısma ait çalışmagrubunu liselerde görevli öğretmenler içinden kolay ulaşılabilir örnekleme yoluyla seçilen 28 liseöğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak nicel kısımda Şener (2009) tarafından geliştirilen“Mesleki Motivasyon Ölçeği” yer almaktadır. Nitel kısımda ise araştırmacılar tarafından oluşturulanyapılandırılmış görüşme formu yer almaktadır. Verilerin çözümlenmesinde, nicel kısım için betimselanaliz ve fark testlerinden, nitel kısım için içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda liseöğretmenlerinin mesleki motivasyon algılarının orta seviyede olduğu; eğitim durumu, meslek seçimindekiistek ve mesleki memnuniyet değişkenlerinde anlamlı farklılık olduğu görülmüştür. Eğitim düzeyiarttıkça mesleki motivasyonun da arttığı, mesleklerini isteyerek seçen öğretmenlerin ve meslekimemnuniyeti olan öğretmenlerin motivasyonlarının daha yüksek olduğu görülmüştür. Araştırmanın nitelkısmında lise öğretmenlerinin mesleğin önemini vurgulamada, mesleki motivasyonunartmasında/düşüşünde dış unsurları daha çok öne çıkardığı görülmüştür.
Anahtar Kelime: Konular:
Professional Motivation Elements of High School Teachers: A Mixed Method Study
Öz: The main purpose of this study is to examine the professional motivation perceptions of high school teachers. This research is expected to contribute to the understanding of factors that will lead to a significant difference in motivation levels, motivation levels of teachers, the reasons of occupational care and increase / fall factors affecting motivation. This study uses qualitative and quantitative research methods. The sample of the quantitative part of this study consists of 236 teachers who were randomly selected from public high schools during 2016-2017 academic year in Siirt province. The sample of the qualitative part of this study was consists of 28 high school teachers using convenient sampling method in Siirt. The Vacotional Motivation Scale (Sener, 2009) was used to collect quantitative data. The researchers used a structured questionnaire developed by the researchers was used to collect the qualitative data. For data analysis, descriptive analysis was used for quantitative part and content analysis was used for the qualitative part of the study. At the end of the research, it was found that high school teachers' professional motivation perceptions were moderate; It was seen that there was a significant difference in the educational status, occupation choice and occupational satisfaction variables. As the level of education increased, the motivation of the teachers who have chosen their professions and the teachers who have a professional satisfaction are higher. In the qualitative part of the study, it was seen that high school teachers emphasized the importance of the profession and that external elements were put forward in the increase / decrease of professional motivation.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Argon, T. ve Ertürk, R. (2013). İlköğretim okulu öğretmenlerinin içsel motivasyonları ve örgütsel kimliğe yönelik algıları. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 19(2), 159-179.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. 3. Baskı Ankara: Pegem Akademi
- Can, H. (1994). Organizasyon ve yönetim. 3. Baskı. Ankara: Siyasal Kitabevi
- Cemaloğlu, N. ve Şahin, D. E. (2007). Öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), 465-484.
- Deci, E. L. ve Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self determination in human behavior. New York, NY: Academic Press.
- Dede, Y. ve Argün, Z. (2004). Öğrencilerin matematiğe yönelik içsel ve dışsal motivasyonlarının belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 29(134).
- Deniz, Ü. ve Erdener, M. A. (2016). Öğretmenlerin iş motivasyonlarını etkileyen etmenler. Ö. K. Tüfekçi (Yay. haz.). Sosyal Bilimlerde Stratejik Araştırmalar içinde (ss. 29-41). Saarbrücken: Lambert Academic Publishing.
- Dereli, E. ve Acat, M. B. (2010). Okul öncesi eğitim öğretmenliği bölümü öğrencilerinin motivasyon kaynakları ve sorunları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (24), 173-187.
- Dinçer, Ö. ve Fidan, Y. (1997). İşletme bilimine giriş. İstanbul: Beta Basımevi
- Doğan, S. ve Koçak, O. (2014). Okul yöneticilerinin sosyal iletişim becerileri ile öğretmenlerin motivasyon düzeyleri arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 20(2), 191-216.
- Dündar, S., Özutku, H. ve Taşpınar, F. (2007). İçsel ve dışsal motivasyon araçlarının işgörenlerin motivasyonu üzerindeki etkisi: ampirik bir inceleme. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 105-119.
- Eroğlu, F. (2000) Davranış bilimleri. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım
- Green, J. C., Krayder, H. ve Mayer, E. (2005). Combining qualitative and quantitative methods in social inquiry. B. Somekh ve C. Lewin (Yay. haz.). Research methods in the social sciences, içinde (ss. 275-282). London: Sage
- Karaköse, T. ve Kocabaş, İ. (2006). Özel ve devlet okullarında öğretmenlerin beklentilerinin iş doyumu ve motivasyon üzerine etkileri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2(1), 3-14.
- Kurt, T. (2005). Herzberg in Çift Faktörlü Güdüleme Kuramının öğretmenlerin motivasyonu açısından çözümlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1).
- Okçu, V. ve Anık, S. (2017). Okul yöneticilerinin otantik liderlik davranışları ile öğretmenlerin motivasyon ve mobbing (yıldırma) yaşama düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. E-AJELI (Anatolian Journal of Educational Leadership and Instruction), 5(2), 63-85.
- Okcu, V., Adıgüzel, Z. ve Gök, M. İ. (2018). Ortaokul öğretmenlerinin okul yönetiminde kayırmacılıkla ilgili algılarının öğretmenlerin motivasyonu üzerindeki etkisi (Batman İli Örneği). ICPESS (International Congress on Politic, Economic and Social Studies) (No. 4).
- Oran, F. Ç., Güler, S. B. ve Bilir, P. (2016). İş motivasyonun örgütsel bağlılığa olan etkinin incelenmesi: Sultangazi/İstanbul ilköğretim okullarında bir araştırma, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(35).
- Öğüt, A., Akgemci, T. ve Demirsel, M. T. (2004). Stratejik insan kaynakları yönetimi bağlamında örgütlerde işgören motivasyonu süreci. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (12), 277-290.
- Önen, L. ve Tüzün, B. (2005). Motivasyon. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
- Örücü, E. ve Kanbur, A. (2008). Örgütsel-yönetsel motivasyon faktörlerinin çalışanların performans ve verimliliğine etkilerini incelemeye yönelik ampirik bir çalışma: Hizmet ve endüstri işletmesi örneği. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(1), 85-97.
- Özdemir, S. ve Muradova, T. (2008). Örgütlerde Motivasyon ve Verimlilik İlişkisi. Journal of Qafqaz University, (24).
- Ryan, R. M. ve Connell, J. P. (1989). Perceived locus of causality and internalization: Examining reasons for acting in two domains. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 749-761.
- Sünbül, A. M. (1996). Öğretmen niteliği ve öğretimdeki rolleri. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 2(4), 597-608.
- Şener, M. (2009). Hizmet içi eğitimin sınıf öğretmenlerinin motivasyon düzeyine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı Halk Eğitimi Bilim Dalı, İstanbul.
- Tunçer, P. (2013). Örgütlerde performans değerlendirme ve motivasyon. Sayıştay Dergisi, 88(1), 87-108.
- Uyulgan, M. A. ve Akkuzu, N. (2014). Öğretmen adaylarının akademik içsel motivasyonlarına bir bakış. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 7-32.
- Ünal, F. T. ve Bursalı, H. (2013). Türkçe öğretmenlerinin motivasyon faktörlerine ilişkin görüşleri. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, Issue 5
- Verma, G. K. ve Mallick, K. (2005). Researching education: Perspectives and techniques. London: Falmer Press.
- Wu, X. (2003). Intrinsic motivation and young language learners: the impact of the classroom environment. System, 31, 501-517
- Yaman, E., Vidinlioğlu, Ö. ve Çitemel, N. (2010). İşyerinde psikoşiddet, motivasyon ve huzur: Öğretmenler çok şey mi bekliyor? Psikoşiddet mağduru öğretmenler üzerine. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1136-1151.
- Yavuz, C. ve Bahtiyar Karadeniz, C. (2009). Sınıf öğretmenlerinin motivasyonunun iş tatmini üzerine etkisi. Uluslararası Sosyal Aratırmalar Dergisi, 2(9).
- Yılmaz, F. (2009). Eğitim örgütlerinde örgüt kültürünün öğretmenlerin iş motivasyonu üzerindeki etkisi (Doktora tezi) Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
APA | ARSLANTAŞ H, tösten r, BEKTAŞ MARAKÇI D (2018). Lise Öğretmenlerinde Mesleki Motivasyon Unsurları: Karma Yöntemli Bir Çalışma. , 880 - 895. 10.17860/mersinefd.485161 |
Chicago | ARSLANTAŞ HACI İSMAİL,tösten rasim,BEKTAŞ MARAKÇI Dilan Lise Öğretmenlerinde Mesleki Motivasyon Unsurları: Karma Yöntemli Bir Çalışma. (2018): 880 - 895. 10.17860/mersinefd.485161 |
MLA | ARSLANTAŞ HACI İSMAİL,tösten rasim,BEKTAŞ MARAKÇI Dilan Lise Öğretmenlerinde Mesleki Motivasyon Unsurları: Karma Yöntemli Bir Çalışma. , 2018, ss.880 - 895. 10.17860/mersinefd.485161 |
AMA | ARSLANTAŞ H,tösten r,BEKTAŞ MARAKÇI D Lise Öğretmenlerinde Mesleki Motivasyon Unsurları: Karma Yöntemli Bir Çalışma. . 2018; 880 - 895. 10.17860/mersinefd.485161 |
Vancouver | ARSLANTAŞ H,tösten r,BEKTAŞ MARAKÇI D Lise Öğretmenlerinde Mesleki Motivasyon Unsurları: Karma Yöntemli Bir Çalışma. . 2018; 880 - 895. 10.17860/mersinefd.485161 |
IEEE | ARSLANTAŞ H,tösten r,BEKTAŞ MARAKÇI D "Lise Öğretmenlerinde Mesleki Motivasyon Unsurları: Karma Yöntemli Bir Çalışma." , ss.880 - 895, 2018. 10.17860/mersinefd.485161 |
ISNAD | ARSLANTAŞ, HACI İSMAİL vd. "Lise Öğretmenlerinde Mesleki Motivasyon Unsurları: Karma Yöntemli Bir Çalışma". (2018), 880-895. https://doi.org/10.17860/mersinefd.485161 |
APA | ARSLANTAŞ H, tösten r, BEKTAŞ MARAKÇI D (2018). Lise Öğretmenlerinde Mesleki Motivasyon Unsurları: Karma Yöntemli Bir Çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 880 - 895. 10.17860/mersinefd.485161 |
Chicago | ARSLANTAŞ HACI İSMAİL,tösten rasim,BEKTAŞ MARAKÇI Dilan Lise Öğretmenlerinde Mesleki Motivasyon Unsurları: Karma Yöntemli Bir Çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14, no.3 (2018): 880 - 895. 10.17860/mersinefd.485161 |
MLA | ARSLANTAŞ HACI İSMAİL,tösten rasim,BEKTAŞ MARAKÇI Dilan Lise Öğretmenlerinde Mesleki Motivasyon Unsurları: Karma Yöntemli Bir Çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.14, no.3, 2018, ss.880 - 895. 10.17860/mersinefd.485161 |
AMA | ARSLANTAŞ H,tösten r,BEKTAŞ MARAKÇI D Lise Öğretmenlerinde Mesleki Motivasyon Unsurları: Karma Yöntemli Bir Çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 14(3): 880 - 895. 10.17860/mersinefd.485161 |
Vancouver | ARSLANTAŞ H,tösten r,BEKTAŞ MARAKÇI D Lise Öğretmenlerinde Mesleki Motivasyon Unsurları: Karma Yöntemli Bir Çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 14(3): 880 - 895. 10.17860/mersinefd.485161 |
IEEE | ARSLANTAŞ H,tösten r,BEKTAŞ MARAKÇI D "Lise Öğretmenlerinde Mesleki Motivasyon Unsurları: Karma Yöntemli Bir Çalışma." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, ss.880 - 895, 2018. 10.17860/mersinefd.485161 |
ISNAD | ARSLANTAŞ, HACI İSMAİL vd. "Lise Öğretmenlerinde Mesleki Motivasyon Unsurları: Karma Yöntemli Bir Çalışma". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14/3 (2018), 880-895. https://doi.org/10.17860/mersinefd.485161 |