Yıl: 2003 Cilt: 0 Sayı: 14 Sayfa Aralığı: 191 - 196 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Yeni Bir Bakış: Eğitimde Teknoloji Okuryazarlığı

Öz:
Toplumun ihtiyaçları doğrultusunda gelişen teknolojinin, toplumu oluşturan bireyler tarafından anlaşılması gerekmektedir. Teknoloji okuryazarı olan bir birey, toplumla olan ilişkilerini kolaylıkla anlayabilir. Bu bağlamda, ilerlemenin önemli bir boyutunu oluşturan eğitim alanında, ilköğretimden yükseköğretime kadar her seviyedeki 'teknoloji eğitimi' çağın gereklerine uygun olarak yeniden düzenlenip öğretim programlarında daha ağırlıklı olarak yer almalıdır. Bu teorik çalışmanın amacı, teknoloji okuryazarlık kavramı ile birlikte teknoloji okuryazar bireylerin özelliklerini açıklamak ve bu bireylerin yetiştirilmesine yönelik önerilerde bulunmaktır.
Anahtar Kelime: teknoloji eğitimi teknoloji okuryazarlığı

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Sosyoloji Aile Çalışmaları

A New View: Technology Literacy in Education

Öz:
Parallel to communities' necessity, developing technology must be realised by the people in the society. Technologically literate can easily understand relationships with the society. in education area, 'Technology Education' in all levels from primary to high education, must be reorganised appropriate to the need of the era and taken part on a large scale in instruction curricula. The purpose of this theoretical study is to explain characteristics of technology literate in accordance with concept of technology literacy, and to make some recommendations on the developing of those technologically literate.
Anahtar Kelime: technology education technology literacy

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Sosyoloji Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • American Association for the Advancement of Science (AAAS); Benchmarks for Science Literacy, New York: Oxford University Press, 1993.
  • Bacanak, A., "Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fen Okuryazarlıkları İle Fen-Teknoloji-Toplum Dersinin Uygulanışını Değerlendirmeye Yönelik Bir Çalışma", Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, KTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon, 2002.
  • Balcı, B. & Eşme, İ., "Teknoloji Eğitimi", Yeni Binyılın Başında Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, 7-8 Eylül, Maltepe Üniversitesi, İstanbul, 214-220,2001.
  • Bauer, K.L., "An Analysis of Attitudes Regarding Scientific Literacy Among Students and Faculty in The Department of Biological Sciences", Ph. D. Thesis, Idaho State University, 1996.
  • Bransford, J. D., Brown A. L., & Cocking R. R., How People Learn: Brain, Mind, Experience, and School, National Academy Press, Washington, D.C. 1999
  • Bybee R. W., Toward An Understanding Of Scientific Literacy, (In Advancing Standards for Science and Mathematics Education: Views From the Field). the American Association for the Advancement of Science, Washington, DC, 1999, internet: http://ehrweb.aaas.org/ehr/forum/bybee.html. (Adapted from Bybee R.W., 1997, Achieving Scientifıc Literacy: From Purposes to Practices, Portsmouth, NH: Heinemann Publishing)
  • Collette, A. T. & Chiappetta, E. L., Science Instruction in The Middle and Secondary Schools, Second Edition, Merrill Publishing Company, 1989.
  • Çepni, S. & Bacanak, A., "A Study On Determining Mathematics Student Teachers' Scientifıc Literacy", 1st International Education Conference-Changing Times Changing Needs, May 8-10, Eastern Mediterranean University, Famagusta, North Cyprus, 2002.
  • Hurd, P. D., "Scientific Literacy: New Minds For A Changing World", Science Education, Vol.82 (3), 407-416,1998.
  • Hughes, M. A., "Using Expert Opinion To Guide Item Selection For An Instrument To Measure 5th-Grade Students' Understanding Of The Nature Of Scientifıc Knowledge", AETS conference, Cincinnati, Ohio, USA, 1997.
  • International Technology Education Association (ITEA), Technology for All American Project; Standards For Technological Literacy: Content for The Study of Technology, Reston, Virginia, 2000.
  • Karamustafaoğlu, O., Cerrah, L. & Serkan Sevim, "Improving of Science Education Curriculum in the World and Turkey: A Short View", Energy Education Science and Technology, Vol.l l, No: 2, p. 75-79, 2003.
  • Karamustafaoğlu, O., Köse, S. & Bilen, K., "Eğitimde Teknolojinin Rolü Nasıl Olmalı?", Bilgi Teknolojileri Kongresinde sunulan bildiri, 1-4 Mayıs, PAÜ, Denizli, 2003.
  • Murphy, C., Beggs, J., Hickey, I., O'Meara, J., Sweeney, J., "National Curriculum: Compulsory School Science- Is It Improving Scientific Literacy? ", Educational Research, 43, 2,189-199,2001.
  • National Research Council (NRC); National Science Education Standards, Washington, DC: National Academy Press, 1996.
  • Orhan, F., "Bilgisayar Destekli Öğretim Okul Uygulamalarının Bugünü ve Yarını", Nasıl Bir Eğitim Sistemi: Eğitim Sempozyumu, 10-12 Nisan 1997, DEÜ, Bilsa Bilgisayar Yayınları I, İzmir, 349-356,1998.
  • Science and Society Committee (SSC), Teaching about Science, Technology and Society in Social Studies: Education for Citizenship in the 21 st Century, Approved by NCSS Board of Directors, 1989, http://www.socialstudies.org
  • Strommen, E, F., Constructivism, Technology, and the Future of Classroom Learning, Children's Television Workshop, 1992. http://www.ilt.columbia.edu/k12/livetext/docs/construct.html
  • Türk Dil Kurumu (TDK), 2003, http://www.tdk.gov.tr
  • Web, 2003, Technological Questions and Issues; What is Technology?, http://atschool.eduweb.co.uk/trinity/watistec.html
  • YÖK, İlköğretim Fen Öğretimi Aday Öğretmen Kılavuzu, Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Kitapları, 1997.
APA BACANAK A, KARAMUSTAFAOĞLU O, KÖSE S (2003). Yeni Bir Bakış: Eğitimde Teknoloji Okuryazarlığı. , 191 - 196.
Chicago BACANAK Ahmet,KARAMUSTAFAOĞLU Orhan,KÖSE Sacit Yeni Bir Bakış: Eğitimde Teknoloji Okuryazarlığı. (2003): 191 - 196.
MLA BACANAK Ahmet,KARAMUSTAFAOĞLU Orhan,KÖSE Sacit Yeni Bir Bakış: Eğitimde Teknoloji Okuryazarlığı. , 2003, ss.191 - 196.
AMA BACANAK A,KARAMUSTAFAOĞLU O,KÖSE S Yeni Bir Bakış: Eğitimde Teknoloji Okuryazarlığı. . 2003; 191 - 196.
Vancouver BACANAK A,KARAMUSTAFAOĞLU O,KÖSE S Yeni Bir Bakış: Eğitimde Teknoloji Okuryazarlığı. . 2003; 191 - 196.
IEEE BACANAK A,KARAMUSTAFAOĞLU O,KÖSE S "Yeni Bir Bakış: Eğitimde Teknoloji Okuryazarlığı." , ss.191 - 196, 2003.
ISNAD BACANAK, Ahmet vd. "Yeni Bir Bakış: Eğitimde Teknoloji Okuryazarlığı". (2003), 191-196.
APA BACANAK A, KARAMUSTAFAOĞLU O, KÖSE S (2003). Yeni Bir Bakış: Eğitimde Teknoloji Okuryazarlığı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(14), 191 - 196.
Chicago BACANAK Ahmet,KARAMUSTAFAOĞLU Orhan,KÖSE Sacit Yeni Bir Bakış: Eğitimde Teknoloji Okuryazarlığı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.14 (2003): 191 - 196.
MLA BACANAK Ahmet,KARAMUSTAFAOĞLU Orhan,KÖSE Sacit Yeni Bir Bakış: Eğitimde Teknoloji Okuryazarlığı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.14, 2003, ss.191 - 196.
AMA BACANAK A,KARAMUSTAFAOĞLU O,KÖSE S Yeni Bir Bakış: Eğitimde Teknoloji Okuryazarlığı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2003; 0(14): 191 - 196.
Vancouver BACANAK A,KARAMUSTAFAOĞLU O,KÖSE S Yeni Bir Bakış: Eğitimde Teknoloji Okuryazarlığı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2003; 0(14): 191 - 196.
IEEE BACANAK A,KARAMUSTAFAOĞLU O,KÖSE S "Yeni Bir Bakış: Eğitimde Teknoloji Okuryazarlığı." Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.191 - 196, 2003.
ISNAD BACANAK, Ahmet vd. "Yeni Bir Bakış: Eğitimde Teknoloji Okuryazarlığı". Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14 (2003), 191-196.