Progressivity of Grammar Acquisitions in the 2018 Turkish Curriculum in Terms of Main Function of Language and Structure of Turkish

Yıl: 2019 Cilt: 21 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 107 - 125 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.17556/erziefd.466384 İndeks Tarihi: 19-02-2020

Progressivity of Grammar Acquisitions in the 2018 Turkish Curriculum in Terms of Main Function of Language and Structure of Turkish

Öz:
The teaching acquisitions related to the structure of the Turkish language are part of thecurriculum according to a certain progressivity despite the lack of absolute outcome concerningthe possibility and the extent of grammar instruction in language teaching. In this research, theprogressivity of grammar acquisitions in the 2018 Turkish curriculum is discussed in accordancewith the opinions of Turkish language teachers and academics working in the field of Turkishinstruction. Based on a descriptive model, the data of this research are obtained from semistructured interviews and analyzed using categorical analysis method, which is one of the typesof content analysis. According to the results of this research, the opinions of the two groupsoverlap. In other words, both the Turkish language teachers and the academics share the sameopinion on the following aspects: the progressivity of grammar acquisitions is incompatible withthe structure of Turkish language, beginning with a lesson on root and suffix results in severaldifficulties in the teaching process, the acquisitions should start with the concept of word and theparts of speech.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Dilin Temel İşlevi ve Türkçenin Yapısı Açısından 2018 Türkçe Dersi Öğretim Programı’ndaki Dil Bilgisi Kazanımlarının Aşamalılığı

Öz:
Dil öğretimi sürecinde dil bilgisinin öğretilip öğretilmeyeceği ya da ne kadarının öğretileceği ile ilgili kesin bir sonuca varılamamış olsa da ana dil olarak Türkçe öğretiminde Türkçenin yapısının öğretimi ile ilgili kazanımlar belirli bir aşamalılığa göre öğretim programında yer almaktadır. Bu çalışmada Türkçe öğretmenlerinden ve Türkçe eğitimi alanında çalışan öğretim elemanlarından alınan görüşler doğrultusunda 2018 Türkçe Dersi Öğretim Programı’ndaki dil bilgisi kazanımlarının aşamalılığı dilin yapısı ve temel işlevi doğrultusunda ele alınmıştır. Betimsel modelde düzenlenen çalışmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi ile elde edilmiştir, verilerin analizinde içerik analizi tekniklerinden kategorisel analiz kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre her iki çalışma grubunun da konu ile ilgili görüşleri örtüşmektedir. Türkçe öğretmenleri ve akademisyenler dil bilgisi kazanımların aşamalılığının Türkçenin yapısı ile uygunluk göstermediği, kök ve ek konusu ile başlamanın öğretim sürecinde birtakım sorunların yaşanmasına sebep olduğu, kazanımların sözcük kavramı/sözcük türleri ile başlaması gerektiği konusunda aynı görüşe sahiplerdir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA EKINCI ÇELIKPAZU E (2019). Progressivity of Grammar Acquisitions in the 2018 Turkish Curriculum in Terms of Main Function of Language and Structure of Turkish. , 107 - 125. 10.17556/erziefd.466384
Chicago EKINCI ÇELIKPAZU ESRA Progressivity of Grammar Acquisitions in the 2018 Turkish Curriculum in Terms of Main Function of Language and Structure of Turkish. (2019): 107 - 125. 10.17556/erziefd.466384
MLA EKINCI ÇELIKPAZU ESRA Progressivity of Grammar Acquisitions in the 2018 Turkish Curriculum in Terms of Main Function of Language and Structure of Turkish. , 2019, ss.107 - 125. 10.17556/erziefd.466384
AMA EKINCI ÇELIKPAZU E Progressivity of Grammar Acquisitions in the 2018 Turkish Curriculum in Terms of Main Function of Language and Structure of Turkish. . 2019; 107 - 125. 10.17556/erziefd.466384
Vancouver EKINCI ÇELIKPAZU E Progressivity of Grammar Acquisitions in the 2018 Turkish Curriculum in Terms of Main Function of Language and Structure of Turkish. . 2019; 107 - 125. 10.17556/erziefd.466384
IEEE EKINCI ÇELIKPAZU E "Progressivity of Grammar Acquisitions in the 2018 Turkish Curriculum in Terms of Main Function of Language and Structure of Turkish." , ss.107 - 125, 2019. 10.17556/erziefd.466384
ISNAD EKINCI ÇELIKPAZU, ESRA. "Progressivity of Grammar Acquisitions in the 2018 Turkish Curriculum in Terms of Main Function of Language and Structure of Turkish". (2019), 107-125. https://doi.org/10.17556/erziefd.466384
APA EKINCI ÇELIKPAZU E (2019). Progressivity of Grammar Acquisitions in the 2018 Turkish Curriculum in Terms of Main Function of Language and Structure of Turkish. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 107 - 125. 10.17556/erziefd.466384
Chicago EKINCI ÇELIKPAZU ESRA Progressivity of Grammar Acquisitions in the 2018 Turkish Curriculum in Terms of Main Function of Language and Structure of Turkish. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21, no.2 (2019): 107 - 125. 10.17556/erziefd.466384
MLA EKINCI ÇELIKPAZU ESRA Progressivity of Grammar Acquisitions in the 2018 Turkish Curriculum in Terms of Main Function of Language and Structure of Turkish. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.21, no.2, 2019, ss.107 - 125. 10.17556/erziefd.466384
AMA EKINCI ÇELIKPAZU E Progressivity of Grammar Acquisitions in the 2018 Turkish Curriculum in Terms of Main Function of Language and Structure of Turkish. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 21(2): 107 - 125. 10.17556/erziefd.466384
Vancouver EKINCI ÇELIKPAZU E Progressivity of Grammar Acquisitions in the 2018 Turkish Curriculum in Terms of Main Function of Language and Structure of Turkish. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 21(2): 107 - 125. 10.17556/erziefd.466384
IEEE EKINCI ÇELIKPAZU E "Progressivity of Grammar Acquisitions in the 2018 Turkish Curriculum in Terms of Main Function of Language and Structure of Turkish." Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, ss.107 - 125, 2019. 10.17556/erziefd.466384
ISNAD EKINCI ÇELIKPAZU, ESRA. "Progressivity of Grammar Acquisitions in the 2018 Turkish Curriculum in Terms of Main Function of Language and Structure of Turkish". Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21/2 (2019), 107-125. https://doi.org/10.17556/erziefd.466384