Yıl: 2018 Cilt: 9 Sayı: 17 Sayfa Aralığı: 108 - 124 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 21-02-2020

ÖĞRETMEN MESLEKİ ÖĞRENME ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Öz:
Bu araştırmada, Liu, Hallinger ve Feng (2016) tarafından geliştirilen Öğretmen MeslekiÖğrenme (Teacher Professional Learning) Ölçeğinin (ÖMÖÖ) Türkçeye uyarlanmasınayönelik geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Bu kapsamda, öncelikle ilgili ölçeğinTürkçe çevirisi yapılarak dil ve kapsam geçerliğine yönelik işlemler gerçekleştirilmiştir. Buişlemler sonrasında oluşan Türkçe ölçek formu ile toplanan veriler üzerinden güvenirlik vegeçerliğe yönelik analizler yapılmıştır. Analizlerde, Adıyaman, Antalya ve Konya illerindebulunan kamu ilköğretim okullarında görev yapmakta olan 375 öğretmenden toplananveriler kullanılmıştır. Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) ölçeğin dört boyut ve 27 maddedenoluşan orijinal formunu onaylamıştır. Bu kapsamda, ölçeğin Türkçe formunun alt boyutlarıorijinal forma uygun olarak; işbirliği, yansıtma, uygulama ve bilgi tabanına ulaşma şeklindeisimlendirilmiştir. Ayrıca, iç tutarlık katsayısı ölçeğin tamamı için .92, alt boyutlar için isesırasıyla .82, .83, .85 ve .77 olarak hesaplanmıştır. Sonuç olarak, Öğretmen Mesleki ÖğrenmeÖlçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirliğine yönelik yeterli kanıtlar sunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Blank, R. K., & De Las Alas, N. (2009). The Effects of Teacher Professional Development on Gains in Student Achievement: How Meta Analysis Provides Scientific Evidence Useful to Education Leaders. Washington, DC; Council of Chief State School Officers.
  • Brislin, R. W. (1980). Translation and content analysis of oral and written material. In H. C. Triandis & J. W. Berry (Eds.), Handbook of cross-cultural psychology, Methodology. Boston: Allen and Becon.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegema yayıncılık.
  • Clotfelter, C. T., Ladd, H. F., & Vigdor, J. L. (2007). Teacher credentials and student achievement: Longitudinal analysis with student fixed effects. Economics of Education Review, 26(6), 673-682.
  • Cronbach, L.J. (1990). Essentials of Psychological Testing (5th ed.). New York: Harper Collins Publishers.
  • Cornelius-White, J. (2007). Learner-centered teacher-student relationships are effective: A meta-analysis. Review of educational research, 77(1), 113-143.
  • Comrey, A. L. (1988). Factor analytic methods of scale development in personality and clinical psychology. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56(5), 754- 761.
  • Darling-Hammond, L. (2010). The flat world and education: How America’s commitment to equity will determine our future. New York: Teachers College Press.
  • Darling-Hammond, L., Hyler, M. E., Gardner, M. (2017). Effective Teacher Professional Development. Palo Alto, CA: Learning Policy Institute.
  • Desimone, L. M. (2011). A primer on effective professional development. Phi Delta Kappan, 92(6), 68-71.
  • Easton, L. B. (2008). From professional development to professional learning. Phi delta kappan, 89(10), 755-761.
  • Evers, A. T., Kreijns, K., & Van der Heijden, B. I. (2015). The design and validation of an instrument to measure teachers’ professional development at work. Studies in Continuing Education.
  • Fraenkel, F. J. & Wallen, N. E. (2009). How to Design and Evaluate Research in Education. Qualitative Research (7th ed.). USA: McGraw-Hill Higher Education.
  • Blank, R. K., & De Las Alas, N. (2009). The Effects of Teacher Professional Development on Gains in Student Achievement: How Meta Analysis Provides Scientific Evidence Useful to Education Leaders. Washington, DC; Council of Chief State School Officers.
  • Brislin, R. W. (1980). Translation and content analysis of oral and written material. In H. C. Triandis & J. W. Berry (Eds.), Handbook of cross-cultural psychology, Methodology. Boston: Allen and Becon.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegema yayıncılık.
  • Clotfelter, C. T., Ladd, H. F., & Vigdor, J. L. (2007). Teacher credentials and student achievement: Longitudinal analysis with student fixed effects. Economics of Education Review, 26(6), 673-682.
  • Cronbach, L.J. (1990). Essentials of Psychological Testing (5th ed.). New York: Harper Collins Publishers.
  • Cornelius-White, J. (2007). Learner-centered teacher-student relationships are effective: A meta-analysis. Review of educational research, 77(1), 113-143.
  • Comrey, A. L. (1988). Factor analytic methods of scale development in personality and clinical psychology. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56(5), 754- 761.
  • Darling-Hammond, L. (2010). The flat world and education: How America’s commitment to equity will determine our future. New York: Teachers College Press.
  • Darling-Hammond, L., Hyler, M. E., Gardner, M. (2017). Effective Teacher Professional Development. Palo Alto, CA: Learning Policy Institute.
  • Desimone, L. M. (2011). A primer on effective professional development. Phi Delta Kappan, 92(6), 68-71.
  • Easton, L. B. (2008). From professional development to professional learning. Phi delta kappan, 89(10), 755-761.
  • Evers, A. T., Kreijns, K., & Van der Heijden, B. I. (2015). The design and validation of an instrument to measure teachers’ professional development at work. Studies in Continuing Education.
  • Fraenkel, F. J. & Wallen, N. E. (2009). How to Design and Evaluate Research in Education. Qualitative Research (7th ed.). USA: McGraw-Hill Higher Education.
  • Schechter, C., & Qadach, M. (2012). Toward an organizational model of change in elementary schools: The contribution of organizational learning mechanisms. Educational Administration Quarterly, 48(1), 116e153.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Signifcance and Descriptive ve Goodness of Fit Measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23–74.
  • Stronge, J. H., Ward, T. J., Tucker, P. D., & Hindman, J. L. (2007). What is the relationship between teacher quality and student achievement? An exploratory study. Journal of Personnel Evaluation in Education, 20(3-4), 165-184.
  • UNESCO. (2015). The right to education and the teaching profession: Overview of the measures supporting the rights, status and working conditions of the teaching profession reported on by member states. Paris: UNESCO.
  • Vescio, V., Ross, D., & Adams, A. (2008). A review of research on the impact of professional learning communities on teaching practice and student learning. Teaching and teacher education, 24(1), 80-91.
  • Wallace, M. R. (2009). Making sense of the links: Professional development, teacher practices, and student achievement. Teachers College Record, 111(2), 573-596.
  • Wenglinsky, H. (2002). The link between teacher classroom practices and student academic performance. Education Policy Analysis Archives, 10(12), 1-30
  • Yoon, K. S., Duncan, T., Lee, S. W. Y., Scarloss, B., & Shapley, K. L. (2007). Reviewing the Evidence on How Teacher Professional Development Affects Student Achievement. Issues & Answers. REL 2007-No. 033. Regional Educational Laboratory Southwest (NJ1).
APA Gümüş S, APAYDIN c, Bellibaş M (2018). ÖĞRETMEN MESLEKİ ÖĞRENME ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. , 108 - 124.
Chicago Gümüş Sedat,APAYDIN cigdem,Bellibaş Mehmet Şükrü ÖĞRETMEN MESLEKİ ÖĞRENME ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. (2018): 108 - 124.
MLA Gümüş Sedat,APAYDIN cigdem,Bellibaş Mehmet Şükrü ÖĞRETMEN MESLEKİ ÖĞRENME ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. , 2018, ss.108 - 124.
AMA Gümüş S,APAYDIN c,Bellibaş M ÖĞRETMEN MESLEKİ ÖĞRENME ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. . 2018; 108 - 124.
Vancouver Gümüş S,APAYDIN c,Bellibaş M ÖĞRETMEN MESLEKİ ÖĞRENME ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. . 2018; 108 - 124.
IEEE Gümüş S,APAYDIN c,Bellibaş M "ÖĞRETMEN MESLEKİ ÖĞRENME ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI." , ss.108 - 124, 2018.
ISNAD Gümüş, Sedat vd. "ÖĞRETMEN MESLEKİ ÖĞRENME ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI". (2018), 108-124.
APA Gümüş S, APAYDIN c, Bellibaş M (2018). ÖĞRETMEN MESLEKİ ÖĞRENME ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA, 9(17), 108 - 124.
Chicago Gümüş Sedat,APAYDIN cigdem,Bellibaş Mehmet Şükrü ÖĞRETMEN MESLEKİ ÖĞRENME ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA 9, no.17 (2018): 108 - 124.
MLA Gümüş Sedat,APAYDIN cigdem,Bellibaş Mehmet Şükrü ÖĞRETMEN MESLEKİ ÖĞRENME ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA, vol.9, no.17, 2018, ss.108 - 124.
AMA Gümüş S,APAYDIN c,Bellibaş M ÖĞRETMEN MESLEKİ ÖĞRENME ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA. 2018; 9(17): 108 - 124.
Vancouver Gümüş S,APAYDIN c,Bellibaş M ÖĞRETMEN MESLEKİ ÖĞRENME ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA. 2018; 9(17): 108 - 124.
IEEE Gümüş S,APAYDIN c,Bellibaş M "ÖĞRETMEN MESLEKİ ÖĞRENME ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI." EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA, 9, ss.108 - 124, 2018.
ISNAD Gümüş, Sedat vd. "ÖĞRETMEN MESLEKİ ÖĞRENME ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI". EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA 9/17 (2018), 108-124.