Ortaokul Öğrencilerinin TEOG Sınavındaki Fen Bilimleri Başarılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi
Yıl: 2018 Cilt: 19 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 66 - 81 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17679/inuefd.342542 İndeks Tarihi: 20-02-2020
Ortaokul Öğrencilerinin TEOG Sınavındaki Fen Bilimleri Başarılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi
Öz: Bu araştırmanın amac, bazı değişkenlerin ortaokul öğrencilerinin 2015- 2016 eğitimöğretimyılı birinci ve ikinci dönem yapılan TEOG sınavı Fen Bilimleri dersibaşarılarına etkisini incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerindendeneysel olmayan karşılaştırmalı yöntem kullanılmıştır. Örneklem seçiminde seçkisizolmayan örnekleme yöntemlerinden uygun örnekleme yöntemi tercih edilmiştir.Araştırma, Ordu ili Altınordu ilçesinde eğitim gören 14 ortaokuldan seçilmiş toplam605 öğrenci ile yapılmıştır. Araştırma verileri araştırmacı tarafından hazırlanmış olanbir anket ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde, iki bağımsız değişkenin bir bağımlıdeğişken üzerindeki etkisini belirlemek için bağımsız örneklem t testi, ikiden fazladeğer alan bağımsız değişkenin bir bağımlı değişken üzerine olan etkisini belirlemekiçin tek yönlü ANOVA, tek yönlü ANOVA da anlamlı farklılığın neredenkaynaklandığını tespit etmek için Scheffe Testi ile elde edilmiştir. Verilerindeğerlendirilmesi SPSS 22,00 programıyla yapılmıştır. Araştırma sonucunda anne vebabanın eğitim durumu, kardeş sayısı, okul türü, gelir düzeyi, çalışma odasına sahipolma bağımsız değişkenlerinin, öğrencilerin TEOG sınavı fen bilimleri dersibaşarılarını anlamlı bir şekilde etkilediği, cinsiyet ve evin kira olma durumu gibideğişkenlerin ise öğrencilerin TEOG fen bilimleri başarılarını etkilemediği sonucunavarılmıştır.
Anahtar Kelime: Konular:
Analysis of Science Achievements of Middle School Students in TEOG Exam in Terms of Some Variables
Öz: This research aims to define some variables that had impact upon secondary school students’ achievements in science in 2015-2016 school year’s first and second terms TEOG exam by using non-experimental comparative method was used from quantitative research method. Appropriate sampling was used that It was nonselective sampling methods. The study sample consisted of 605 students who studied in 14 different secondary schools located in Altınordu district in Ordu. Data was collected through a survey designed by the researcher. The analysis included correlation between scores, independent t test to define the effect of two independent variables on a dependent variable, one way ANOVA to measure the impact on more than two independent variables on a dependent variable, and Scheffe test to determine the source of meaningful differences gathered from one way ANOVA. The analysis were done through SPSS 22. The results illustrated that variables including parents’ educational background, number of siblings, school type, having a private room at home, level of income are appeared to impact students’ achievement in TEOG exam. On the other hand, variables including, gender, staying in rented apartment are observed to have no effect on students’ TEOG exam.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Abacı-Çaylı, Ç. (2015). Merkezi Sistem Ortak Sınavlarının Farklı Değişkenler Açısından İrdelenmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
- Akyol, C., Sungur, S. & Tekkaya, C. (2010). The contribution of cognitive and metacognitive strategy use to students' science achievement. Educational Research and Evaluation, 16(1), 1-21. https://doi.org/10.1080/13803611003672348
- Arı, A. & İnci, T. (2015). Sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersine ilişkin ortak sınav sorularının değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4),17-50.
- Aslan, G. (2017). Öğrencilerin temel eğitimden ortaöğretime geçiş (TEOG) sınav başarılarının belirleyicileri: Okul dışı değişkenlere ilişkin bir analiz. Eğitim ve Bilim, 42(190), 211-236.
- Atila, M.E. & Özekeni, Ö.F. (2015). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sınavı: Fen bilimleri öğretmenleri ne düşünüyor? Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 124-140.
- Albayrak, A. (2009). PISA 2006 Sınavı Sonuçlarına Göre Türkiye’deki Öğrencilerin Fen Başarılarını Etkileyen Bazı Faktörler. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
- Anıl, D. (2009). Türkiye’nin PISA 2006 Fen Bilimleri Başarısını Etkileyen Faktörlerin Yapısal Eşitlik Modeli ile İncelenmesi. 18. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İzmir.
- Arı, A. (2007). Öğrencilerin Okul Başarıları Etkileyen Çeşitli Faktörlerin İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 176, 169-179.
- Berberoğlu, G; Çelebi, Ö; Özdemir, E; Uysal, E. & Yayan, B. (2003). Üçüncü uluslararası matematik ve fen çalışmasında türk öğrencilerinin başarı düzeylerini etkileyen etmenler. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 2 (3): 3-14.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Çeçen, M.A. (2011). Türkçe öğretmenlerinin seviye belirleme sınavı ve türkçe sorularına ilişkin görüşleri, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 201-211.
- DeGarmo, D. S., Forgatch, M. S. & Martinez, C. R. (1999). Parenting of divorced mothers as a link between social status and boys’ academic outcomes: Unpacking the effects of socioeconomic status. Child Development, 70(5), 1231-1245.
- Duckvvorth, A. L. & Seligman, M. E. (2006). Self-discipline gives giriş the edge: Gender in selfdiscipline, grades, and achievement test scores. Journal o f Educational Psyclıology, 98(1), 198-208. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00089
- Fidan -Dişikitli, A. (2011). İlköğretim 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutumları ile Fen ve Teknoloji Dersi Başarıları Arasındaki İlişki. Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
- Gelbal, S. (2008). Sekizinci sınıf öğrencilerinin sosyo-ekonomik özelliklerinin türkçe başarısı üzerinde etkisi. Eğitim ve Bilim, 33 (150), 1-13.
- Gündüver, A. & Gökdaş, İ. (2011). İlköğretim öğrencilerinin seviye belirleme sınav başarılarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (2), 30- 47.
- Hall, W., Davis, N., Bolen, L. & Chia, R. (1999). Gender and racial differences in mathematical performance. The Journal of Social Psychology, 139(6), 677-689.
- Karaca, M., Bektaş, O. & Öner Armağan, F. (2015). 8. Sınıf öğrencilerinin merkezi sınavlarda sorulmayan fen bilimleri konularına yönelik görüşleri. GEFAD / GUJGEF 35(1), 63-86.
- Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi (10. Baskı),Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
- Kaşıkçı, Y., Bolat, A., Değirmenci, S. & Karamustafaoğlu, S. (2015). İkinci dönem teog sınavı fen ve teknoloji sorularının bazı kriterlere göre değerlendirilmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1),225- 233.
- Kuyper, H., Van der Werf, M. P. C. & Lubbers, M. J. (2000). Motivation, metacognition and self regulation as predictors of long term educational attainment. Educational Research and Evaluation, 6(3), 181-205. https://doi.org/10.1076/1380-3611(200009)6:3;1-A;FT181
- Mau, W-C. & Lynn, R. (2001). Gender diffcrences on the scholastic aptitude test the american college test and college grades. Educational Psyclıology,21(2),133-136. https://doi.org/10.1080/01443410020043832
- MEB. (2005). PISA 2003 araştırmasının Türkiye ile ilgili sonuçları. http://pisa.meb.gov.tr/wp content/uploads/2013/07/PISA-2003-Ulusal-Nihai-Rapor.pdf
- MEB. (2013). 2013 ortaöğretime yerleştirme sistemi tercih ve yerleştirme e kılavuzu.http://www.meb.gov.tr/duyurular/duyurular2013/sbs2013/SBShttp://mebk12.meb.gov.tr/ meb_iys_dosyalar/06/25/711331/dosyalar/2014_11/09111213_teog_brosur.pdf (25.12.2014).
- Metin, M. (2013). Öğrencilerin seviye belirleme sınavındaki başarısına etki eden unsurların farklı değişkenler açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (1), 67- 83.
- Ötken,Ş. (2012). İlköğretġm 7. sınıf SBS Başarısını Yordayan Değişkenlerin Belirlenmesi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
- Özer, Y. & Anıl, D. (2011). Öğrencilerin fen ve matematik başarılarını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4: 313- 324.
- Pomerantz, E. M., Altermatt, E. R. & Saxon, J. L. (2002). Making the grade bul feeling distressed: gender differences in academic performance and intemal distress. Journal o f Educatıonal Psychology, 94(2), 396-404.
- PISA, (2015). MEB Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı PISA 2015 Ulusal Raporu. http://pisa.meb.gov.tr/ (Erişim: 18.01.2017)
- Sağlam-Tosun, N. (2016). 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Ders Başarısını Etkileyen Bazı Faktörlerin İncelenmesi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Estitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
- Satıcı, D. K. (2016). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sınavının (2014-Kasım) Rasch Modeline Göre Cinsiyet Açısından Yanlılığının İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep.
- Süer, N. (2014). Öz Düzenleme Becerilerinin TEOG Sınavı Üzerindeki Etkisi. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
- Sadi, Ö., Uyar, M. & Yalçın, H. (2014). Lise öğrencilerinin biyoloji dersi başarılarında cinsiyet, sınıf düzeyi ve aile yapısının rolü. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 138-151.
- Sağır, M. (2015). Eğitim ve okul sistemindeki son dönem politika değişimlerine ilişkin okul yöneticilerinin görüşleri. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkis ,10(11), 1297- 1310.
- Uzoğlu, M., Daşdemir, İ. & Cengiz, E. (2013). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin seviye belirleme sınavı (SBS)’nda yapılan değişiklikler ile ilgili görüşlerinin incelenmesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(3), 77-86.
- TIMSS, (2015). Uluslararası Matematik ve Fen Eğitimleri Araştırması TIMSS 2015 Ön Raporu http://timss.meb.gov.tr/ (Erişim: 18.01.2017)
- Taşkın, G. (2016). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemine ilişkin Fen Bilimleri Öğretmenlerinin ve Öğrencilerin Görüşleri. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.
- Türk, E. 2007, Ailenin Sosyo- Ekonomik ve Demografik Özellikleri ile Mezun Olunan Okul ve Özel Dershanenin Öğrencilerin Kontrol Odakları, Akademik Tutumları ve Liselere Giriş Sınavındaki Başarıları Üzerindeki Etkileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Estitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Van.
- Yıldız, N. (1999). Çocukların Okul Başarısında Aile ve Çevresel Faktörlerin Rolü Orta İkinci Sınıf Öğrencileri İle İlgili Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
- Yılmaz, A. (2012). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersine Karşı Tutumlarının Fen ve Teknoloji Dersini Günlük Hayatla İlişkilendirebilmedeki Başarılarına Etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
APA | OKUTAN S, DAŞDEMİR İ (2018). Ortaokul Öğrencilerinin TEOG Sınavındaki Fen Bilimleri Başarılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 66 - 81. 10.17679/inuefd.342542 |
Chicago | OKUTAN Sezayi,DAŞDEMİR İKRAMETTİN Ortaokul Öğrencilerinin TEOG Sınavındaki Fen Bilimleri Başarılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. (2018): 66 - 81. 10.17679/inuefd.342542 |
MLA | OKUTAN Sezayi,DAŞDEMİR İKRAMETTİN Ortaokul Öğrencilerinin TEOG Sınavındaki Fen Bilimleri Başarılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 2018, ss.66 - 81. 10.17679/inuefd.342542 |
AMA | OKUTAN S,DAŞDEMİR İ Ortaokul Öğrencilerinin TEOG Sınavındaki Fen Bilimleri Başarılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2018; 66 - 81. 10.17679/inuefd.342542 |
Vancouver | OKUTAN S,DAŞDEMİR İ Ortaokul Öğrencilerinin TEOG Sınavındaki Fen Bilimleri Başarılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2018; 66 - 81. 10.17679/inuefd.342542 |
IEEE | OKUTAN S,DAŞDEMİR İ "Ortaokul Öğrencilerinin TEOG Sınavındaki Fen Bilimleri Başarılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi." , ss.66 - 81, 2018. 10.17679/inuefd.342542 |
ISNAD | OKUTAN, Sezayi - DAŞDEMİR, İKRAMETTİN. "Ortaokul Öğrencilerinin TEOG Sınavındaki Fen Bilimleri Başarılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi". (2018), 66-81. https://doi.org/10.17679/inuefd.342542 |
APA | OKUTAN S, DAŞDEMİR İ (2018). Ortaokul Öğrencilerinin TEOG Sınavındaki Fen Bilimleri Başarılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 66 - 81. 10.17679/inuefd.342542 |
Chicago | OKUTAN Sezayi,DAŞDEMİR İKRAMETTİN Ortaokul Öğrencilerinin TEOG Sınavındaki Fen Bilimleri Başarılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19, no.1 (2018): 66 - 81. 10.17679/inuefd.342542 |
MLA | OKUTAN Sezayi,DAŞDEMİR İKRAMETTİN Ortaokul Öğrencilerinin TEOG Sınavındaki Fen Bilimleri Başarılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.19, no.1, 2018, ss.66 - 81. 10.17679/inuefd.342542 |
AMA | OKUTAN S,DAŞDEMİR İ Ortaokul Öğrencilerinin TEOG Sınavındaki Fen Bilimleri Başarılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 19(1): 66 - 81. 10.17679/inuefd.342542 |
Vancouver | OKUTAN S,DAŞDEMİR İ Ortaokul Öğrencilerinin TEOG Sınavındaki Fen Bilimleri Başarılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 19(1): 66 - 81. 10.17679/inuefd.342542 |
IEEE | OKUTAN S,DAŞDEMİR İ "Ortaokul Öğrencilerinin TEOG Sınavındaki Fen Bilimleri Başarılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, ss.66 - 81, 2018. 10.17679/inuefd.342542 |
ISNAD | OKUTAN, Sezayi - DAŞDEMİR, İKRAMETTİN. "Ortaokul Öğrencilerinin TEOG Sınavındaki Fen Bilimleri Başarılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19/1 (2018), 66-81. https://doi.org/10.17679/inuefd.342542 |