Yıl: 2018 Cilt: 19 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 49 - 65 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17679/inuefd.286772 İndeks Tarihi: 20-02-2020

Koenzimler Konusunda Probleme Dayalı Öğrenme Uygulamasının Öğrenci Başarısı ve Biyokimya Dersine Karşı Tutumlarına Etkisi

Öz:
Sunulan çalışmada, Biyokimya dersi koenzimler konusunda uygulanan problemedayalı öğrenme etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarısına ve biyokimya dersinekarşı tutumlarına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, Kırklareli ÜniversitesiTıbbi Laboratuar Teknikleri örgün ve ikinci öğretim programlarına devam eden 48öğrencinin katılımıyla toplam 3 haftada gerçekleştirilmiştir. Rastgele yollarla ileseçilen 24 öğrenci deney, 24 öğrenci ise kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Veritoplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen hazır bulunuşluk testi (KR-20=0,84), koenzimler başarı testi (KR-20=0,846), Tarhan (2008) tarafındangeliştirilen kimya dersine karşı tutum ölçeğinin biyokimya dersi için uyarlaması olantutum ölçeği (α=0,86) ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.Uygulamaya başlamadan önce, deney ve kontrol grubu öğrencilerine hazırbulunuşluk testi ve tutum ölçeği uygulanmıştır. Deney grubunda probleme dayalıöğrenme etkinlikleri uygulanırken, kontrol grubunda ise geleneksel öğretmenmerkezli öğretim yöntemleri kullanılmıştır. Çalışmanın sonunda öğrencilerekoenzimler başarı testi ve tutum ölçeği uygulanmıştır. Ayrıca tüm öğrencilerle yarıyapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre, probleme dayalıöğrenme uygulamasının, geleneksel öğretim yöntemlerine kıyasla öğrencilerinbaşarılarını arttırdığı ve biyokimya dersine karşı olan tutumlarını olumlu etkilediğibelirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Psikoloji

Effect of Problem Based Learning Activities about Coenzymes on Undergraduates' Achievement and Attitude toward Biochemistry Lesson

Öz:
It was aimed to investigate effect of problem based learning activities about Coenzymes on undergraduates’ achievement and attitude toward biochemistry lesson in this study. For this purpose, 48 undergraduates enrolled in Department of Medical Laboratory Techniques were randomly stratified to experimental and control groups. While students in the experimental group learned the subject with problem based learning activities, the subject were taught based on traditional teachercentered approach in the control group. For data collection, foreknowledge test (KR- 20=0.84) and coenzymes achievement test (KR-20=0,846) developed by researchers, attitude scale (α=0,82) adopted by attitude toward chemistry lesson (Tarhan, 2008) and semi structured interview form were used. According to results, problem based learning activities were effective in contrast to traditional approach for promoting students’ achievement and attitude toward lesson.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Psikoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Açıkgöz, K. Ü. (2014). Aktif öğrenme. İzmir: Biliş Özel Eğitim, Danışmalık, Araştırma Hizmetleri ve Yayın.
  • Akınoğlu, O. & Özkardeş-Tandoğan R. (2006). Fen eğitiminde probleme dayalı aktif öğrenmenin öğrencilerin kavram öğrenmelerine etkisi: Nitel bir analiz. Edu 7, 2(1), 1-39.
  • Akınoğlu, O. & Özkardeş-Tandoğan, R. (2007). The effects of problem-based active learning in science education on students’ academic achievement, attitude and concept learning. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 3(1), 71-81.
  • Aksoy, G. (2005). Fen eğitiminde yaratıcı düşünme temelli bilimsel yöntem sürecinin öğrenme ürünlerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak.
  • Allen, D. & Taner, K. (2003). Approaches to cell biology teaching: learning in content in context-problem based learning. Cell Biology Education, 2(2), 73–81.
  • Allport, G. W. (1967). Attitudes. Readings in attitude theory and measurement. Ed. Martin Fishbein. Newyork: John Wiley
  • Araz, G. & Sungur S. (2007). Effectiveness of problem based learning on academic performance in genetics. Biochemistry and Molecular Biology Education, 35(6), 448–451.
  • Ayaz, M. F. (2015). Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Fen Derslerine Yönelik Tutumlarına Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 51-76.
  • Aydoğdu, C. (2012). Elektroliz ve pil konularının öğretiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,42, 48-59.
  • Barrows, H. (2002). Is it truly possible to have such a thing as dPBL? Distance Education, 23(1), 119-122.
  • Bayrak, R. (2007). Probleme dayalı öğrenme yaklaşımı ile katılar konusunun öğretimi. Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. Erzurum
  • Boyle, J. A. (2004). Bioinformatics in undergradute education. Biochemistry and Molecular Biology Education, 32(4), 236–238.
  • Camp, G. (1996). Problem-based learning: A paradigm shift or a assing fad.Medical Education Online, 1(2), 1-6.
  • Chin, C. & Chia, L. (2004). Problem-based learning: using students’ questions to drive knowledge construction, Science Education, 88 (5), 707-727.
  • Çetinkaya-Duman, Z., & Akbaş, H. (2010). Hemşirelik Öğrencilerinin Probleme Dayalı Öğrenmeye Yönelik Tutumları. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 3(3), 146-152.
  • Davidoff, L. L. (1987). Introduction to psychology. McGraw-Hill Book Company.
  • Duch, B. J., Groh, S. E., & Allen, D. E. (2001). The power of problem-based learning: A practical" how to" for teaching undergraduate courses in any discipline. Stylus Publishing, LLC.
  • Edens, K. M. (2000). Preparing problem solvers for the 21st century through problem-based learning. College Teaching, 48(2), 55-60.
  • Grover N. (2004). Introductory course based on a single problem: learning nucleic acid biochemistry from AIDS research. Biochemistry and Molecular Biology Education, 32(6), 367–372.
  • Gürses, A., Açıkyıldız, M., Doğar, Ç. & Sözbilir, M. (2007). An investigation into the effectiveness of problembased learning in a physical chemistry laboratory course. Research in Science and Technological Education, 25(1), 99 –113.
  • Hodges, L. C. A. (2002). Professor’s pathway through problem based learning. Biochemistry and Molecular Biology Education, 30(4), 255–257.
  • Johnson, E., Herd, S., Andrewartha, K., Jones, S. & Malcolm, S. (2002). Introducing problem based learning in to a traditional lecture course. Biochemistry and Molecular Biology Education, 30(2), 121–124.
  • Kabapınar, F. (2005). Yapılandırmacı öğrenme sürecine katkıları açısından fen derslerinde kullanılabilecek bir öğretim yöntemi olarak kavram karikatürleri. Educational Sciences: Theory and Practice, 5(1), 103- 146.
  • Kahyaoğlu, M. (2013). The Relationship Between Elementary Teacher Candidates’ Attitudes Towards Problem Based Learning and Problem Solving Skills. The Online Journal Of New Horizons in Education, 3(1), 62-67.
  • Karaduman, G. B. (2013). The Relationship Between Prospective Primary Mathematics Teachers’ Attitudes Towards Problem-Based Learning and Their Studying Tendencies. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 4(4), 145-151.
  • Kayalı, H. A., Ürek R. Ö. & Tarhan L. (2002, 16-18 Eylül). Kimya ders programı maddenin yapısı ünitesindeki “bağlar” konusundaki aktif öğrenme destekli yeni bir rehber materyal geliştirilmesi ve uygulanması. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 657-663, Ankara.
  • Kazemi, F., & Ghoraishi, M. (2012). Comparison of Problem-Based Learning Approach and Traditional Teaching on Attitude, Misconceptions and Mathematics Performance off University Students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 3852-3856.
  • Kuşdemir, M., Ay, Y., & Tüysüz, C. (2013). An Analysis of the Effect of Problem Based Learning Model on the 10th Grade Students' Achievement, Attitude and Motivation in the Unit of Mixtures". Necatibey Faculty Of Education Electronic Journal Of Science & Mathematics Education, 7(2), 195-224.
  • Larive, C.K. (2004). Problem-based learning in the analytical chemistry laboratory course. Analytical and Bioanalytical Chemistry, 380, 357-359
  • Moallem, M. (2003). An interactive online course: a collaborative design model. Educational Technology Research and Development, 51 (4), 85–103.
  • Murray, I., & Savin-Baden, M. (2000). Staff development in problem-based learning. Teaching in Higher Education, 5(1), 107-126.
  • Nagaiah, B. H., Gowda, V. B. S., Jeyachristy, S. A., & Maung, T. M. (2014). Motivating First year medical students to learn biochemistry by Case based learning. Int. J. Biomed. Res, 5, 461-464.
  • Nowak, J. A. (2001). The implications and outcomes of using problem-based learning to teach middle school science. Doktora tezi, Indiana University, Indiana, USA.
  • Özeken, Ö. F., & Yıldırım, A. (2011). Asit-baz konusunun öğretiminde probleme dayalı öğrenme yönteminin fen bilgisi öğretmen adaylarının akademik başarıları üzerine etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(1), 33-38.
  • Özkardeş-Tandoğan, R. (2006). Fen eğitiminde probleme dayalı aktif öğrenmenin öğrencilerin başarılarına ve kavram öğrenmelerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı Fen Bilgisi Öğretmenliği Bilim Dalı.
  • Pallant, J. (2007). SPSS Survival manual, a step by step a guide to data analysis using SPSS for Windows. England: McGraw-Hill Education.
  • Puri, D.(2002). An ıntegrated problem based curriculum for biochemistry teaching in medical science. Indian Journal of Clinical Biochemistry, 17(2), 52–59.
  • Ram, P. (1999). Problem based learning in undergraduate education. Journal of Chemical Education, 76(11), 22-26.
  • Savaş, S. (2016). Ortaokul 7. Sınıf Türkçe Derslerinde Probleme Dayalı Öğrenmenin Derse Yönelik Öğrenci Tutumuna Etkisi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 165-177.
  • Song, Y. A. (2008). Comparison of Learning Satisfaction, Critical Thinking Disposition, Learning Attitude and Motivation Between PBL and SBLl Groups. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, 14(1), 55-62.
  • Şemin, İ., Güldal, D., Şemin, S. S., & Gidener, S. (2001). Probleme dayalı öğrenimde öğrenci perspektifi: ne kadar değiştik? Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 15, 25–29.
  • Şenocak, E. (2005). Probleme dayalı öğrenme yaklaşımının maddenin gaz hali konusunun öğretimine etkisi üzerine bir araştırma. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Tarhan L. (2008). Lise ve üniversite düzeyinde “asit-bazlar” konusunda karşılaşılan kavram yanılgıları ve bu yanılgıların oluşumunu engelleme amacıyla yapılandırmacı yaklaşıma dayalı aktif öğrenmenin uygulandığı bir materyalin geliştirilmesi. TUB-105K058 nolu TUBITAK Projesi.
  • Tarhan, L., & Ayyıldız, Y. (2015). The Views of Undergraduates About Problem-Based Learning Applications in a Biochemistry Course. Journal of Biological Education, 49(2), 116-126.
  • Turan, S., & Demirel, Ö. (2011). Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Probleme Dayalı Öğrenmeye Yönelik Tutumları ve Görüşleri. Eğitim ve Bilim, 36(162), 16-30.
  • Uludağ, A., Uludağ, A., Saçar, M., Ertekin, Y. H., & Tekin, M. (2016). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem II ve III Öğrencilerinin Probleme Dayalı Öğrenime Karşı Tutumları. Family Practice & Palliative Care, 1(1), 1-4.
  • Ürek, R., Kayalı, H., & Tarhan, L. (2002). Biyoloji ders programı canlıların temel bileşenleri ünitesindeki proteinler ve enzimler konusunda aktif öğrenme destekli rehber materyal geliştirilmesi ve uygulanması. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Kitabı.
  • Walker, J. T., & Lofton, S. P. (2003). Effect of a problem based learning curriculum on students’ perceptions of self directed learning. Issues in Educational Research, 13(2), 71-100.
  • Wood, D. F. (2003). ABC of learning and teaching in medicine problem based learning. BMJ,326, 328-330.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yoshioka, T., Suganuma, T., Tang, A.C., Matsushita, S., Manno, S. & Kozu, T. (2005). Facilitation of problem finding among first year medical school student undergoing problem based learning. Teaching and Learning in Medicine, 17(2), 136–141.
  • Yuzhi, W. (2003). Using problem based learning in teaching analytical chemistry. The China Papers, 2, 18-32
APA Mutlu A, AYAR KAYALI H (2018). Koenzimler Konusunda Probleme Dayalı Öğrenme Uygulamasının Öğrenci Başarısı ve Biyokimya Dersine Karşı Tutumlarına Etkisi. , 49 - 65. 10.17679/inuefd.286772
Chicago Mutlu Ayfer,AYAR KAYALI HÜLYA Koenzimler Konusunda Probleme Dayalı Öğrenme Uygulamasının Öğrenci Başarısı ve Biyokimya Dersine Karşı Tutumlarına Etkisi. (2018): 49 - 65. 10.17679/inuefd.286772
MLA Mutlu Ayfer,AYAR KAYALI HÜLYA Koenzimler Konusunda Probleme Dayalı Öğrenme Uygulamasının Öğrenci Başarısı ve Biyokimya Dersine Karşı Tutumlarına Etkisi. , 2018, ss.49 - 65. 10.17679/inuefd.286772
AMA Mutlu A,AYAR KAYALI H Koenzimler Konusunda Probleme Dayalı Öğrenme Uygulamasının Öğrenci Başarısı ve Biyokimya Dersine Karşı Tutumlarına Etkisi. . 2018; 49 - 65. 10.17679/inuefd.286772
Vancouver Mutlu A,AYAR KAYALI H Koenzimler Konusunda Probleme Dayalı Öğrenme Uygulamasının Öğrenci Başarısı ve Biyokimya Dersine Karşı Tutumlarına Etkisi. . 2018; 49 - 65. 10.17679/inuefd.286772
IEEE Mutlu A,AYAR KAYALI H "Koenzimler Konusunda Probleme Dayalı Öğrenme Uygulamasının Öğrenci Başarısı ve Biyokimya Dersine Karşı Tutumlarına Etkisi." , ss.49 - 65, 2018. 10.17679/inuefd.286772
ISNAD Mutlu, Ayfer - AYAR KAYALI, HÜLYA. "Koenzimler Konusunda Probleme Dayalı Öğrenme Uygulamasının Öğrenci Başarısı ve Biyokimya Dersine Karşı Tutumlarına Etkisi". (2018), 49-65. https://doi.org/10.17679/inuefd.286772
APA Mutlu A, AYAR KAYALI H (2018). Koenzimler Konusunda Probleme Dayalı Öğrenme Uygulamasının Öğrenci Başarısı ve Biyokimya Dersine Karşı Tutumlarına Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 49 - 65. 10.17679/inuefd.286772
Chicago Mutlu Ayfer,AYAR KAYALI HÜLYA Koenzimler Konusunda Probleme Dayalı Öğrenme Uygulamasının Öğrenci Başarısı ve Biyokimya Dersine Karşı Tutumlarına Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19, no.1 (2018): 49 - 65. 10.17679/inuefd.286772
MLA Mutlu Ayfer,AYAR KAYALI HÜLYA Koenzimler Konusunda Probleme Dayalı Öğrenme Uygulamasının Öğrenci Başarısı ve Biyokimya Dersine Karşı Tutumlarına Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.19, no.1, 2018, ss.49 - 65. 10.17679/inuefd.286772
AMA Mutlu A,AYAR KAYALI H Koenzimler Konusunda Probleme Dayalı Öğrenme Uygulamasının Öğrenci Başarısı ve Biyokimya Dersine Karşı Tutumlarına Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 19(1): 49 - 65. 10.17679/inuefd.286772
Vancouver Mutlu A,AYAR KAYALI H Koenzimler Konusunda Probleme Dayalı Öğrenme Uygulamasının Öğrenci Başarısı ve Biyokimya Dersine Karşı Tutumlarına Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 19(1): 49 - 65. 10.17679/inuefd.286772
IEEE Mutlu A,AYAR KAYALI H "Koenzimler Konusunda Probleme Dayalı Öğrenme Uygulamasının Öğrenci Başarısı ve Biyokimya Dersine Karşı Tutumlarına Etkisi." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, ss.49 - 65, 2018. 10.17679/inuefd.286772
ISNAD Mutlu, Ayfer - AYAR KAYALI, HÜLYA. "Koenzimler Konusunda Probleme Dayalı Öğrenme Uygulamasının Öğrenci Başarısı ve Biyokimya Dersine Karşı Tutumlarına Etkisi". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19/1 (2018), 49-65. https://doi.org/10.17679/inuefd.286772