Yıl: 2018 Cilt: 19 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 276 - 286 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17679/inuefd.310611 İndeks Tarihi: 21-02-2020

Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Kavramı Hakkındaki Metaforları

Öz:
Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin “bilimsel araştırma” kavramıhakkındaki algılarını metaforlar aracılığıyla tespit etmektir. Bu çalışmaya 120 öğrencikatılmıştır. Katılımcıların bilimsel araştırma kavramına ilişkin metaforlarınıbelirlemek amacı ile iki aşamalı bir form kullanılmıştır. İlk aşamada öğrencilerin sınıfseviyesi, cinsiyeti ve okul adları hakkında bilgi edinmek amaçlanmıştır. İkinciaşamada ise araştırmaya katılan öğrencilerden formda yer alan “Bilimsel araştırma… gibidir, çünkü …” ifadesindeki boşlukları benzetme yaparak doldurmalarıistenmiştir. İçerik analizi sonucunda katılımcıların bilimsel araştırma hakkındaürettikleri metaforlar: aşamalı bir süreç, insan ürünü, meslek sahibi birey, doğadakivarlık, diğer, ders, eğlence ve organ olmak üzere 8 kategori altında toplanmıştır.Öğrenciler, öğretmen adayları ve öğretmenler için karmaşık gibi görünen bilimindoğası ve bilimsel araştırma yapma konularının öğretiminde bu araştırmasonucunda elde edilen metaforlardan yararlanılabilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel

Middle School Studentsʹ Metaphors of Scientific Inquiry

Öz:
The purpose of this study was to determine a group of middle school students' perceptions about the concept of scientific inquiry by using metaphors. A total of 120 students participated in this study. To determine participating students' metaphors about the concept of scientific inquiry, this study used two-stage questionnaire forms. In the first stage, it was aimed to gain knowledge about students' grade, gender, and school name. In the second stage, it was asked participants to fill in the blanks of the statement, "Scientific inquiry is like … because ..." on the questionnaire. As a result of the content analysis metaphors were grouped into 8 categories: gradual process, human output, individual having a profession, creature in nature, other, course, entertainment, and organ. Metaphors generated as a result of this study can be used in teaching and learning subjects of scientific inquiry.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ayas, A. P., Çepni, S., Akdeniz, A. R., Özmen, H., Yiğit, N., & Ayvacı, H. Ş. (2005). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Pegem A.
  • Bağcı Kılıç, G. (2002). Üçüncü uluslararası matematik ve fen araştırması (TIMSS): Fen öğretimi, bilimsel araştırma ve bilimin doğası. İlköğretim Online, 2(1), 42-51.
  • Balcı, A. (2003). Eğitim örgütlerinde yeni bakış açıları: kuram-araştırma ilişkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 33, 26-61.
  • Bybee, R. W. (2002). Learning science and the science of learning: science educators' essay collection. National Science Teachers Association.
  • Çepni, S., Ayvacı, H. Ş., & Bacanak, A. (2012). Bilim, teknoloji, toplum ve sosyal değişim. Trabzon: Söğütlü Kırtasiye.
  • Gentner, D., & Holyoak, K. J. (1997). Reasoning and learning by analogy: Introduction. American Psychologist, 52(1), 32-34.
  • Harword, W. S., Reiff, R. R., & Phillipson, T. (2005). Putting the puzzle together: scientists’ metaphors for scientific inquiry. Science Educator, 14, 25-30.
  • Johnston, J. S. (2009). Deweyan inquiry: from education theory to practice. Albany: State University of New York Press.
  • Kaptan, F. (1999). Fen bilgisi öğretimi. İstanbul: Öğretmen kitapları dizisi.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Leblebicioğlu, G., & Tuncel, H. (2012). The effect of a science camp on the children’s views of scientific inquiry. European Educational Research Association 2012’da sunulan bildiri, University of Cádiz, İspanya.
  • Lederman, J.S., & Lederman, N.G. (2005). Nature of science is… Science and Children,43(2), 53-54.
  • Lederman, J. S., Lederman, N. G., Bartos, S. A., Bartels, S. L., Meyer, A. A., & Schwartz, R. S. (2014). Meaningful assessment of learners’ understandings about scientific inquiry-the views about scientific inquiry (VASI) questionnaire. Journal of Research in Science Teaching, 51(1), 65-83.
  • Lee, C. K., & Shea, M. (2016). An analysis of pre-service elementary teachers’ understanding of inquiry based science teaching. Science Education International, 27(2), 219-237.
  • Lee, H. S., & Songer, N. B. (2003). Making authentic science accessible to students. International Journal of Science Education, 25(8), 923-948.
  • MEB-TTKB. (2005). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB.
  • MEB-TTKB. (2013a). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB.
  • MEB-TTKB. (2013b). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu bilim uygulamaları dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB.
  • Miles, M.B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Olson, S. (2000). Inquiry and the national science education standards: a guide for teaching and learning. Washington: National Academies Press.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. 3rd edition. Sage Publications, Inc.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Sadeh, I., & Zion, M. (2012). Which type of inquiry project do high school biology students prefer: Open or guided? Research Science Education, 42, 831-848.
  • Schwartz, R. S., Lederman, N. G., & Barbara A. C. (2004). Developing views of nature of science in an authentic context: An explicit approach to bridging the gap between natüre of science and scientific inquiry. Science Teacher Education, 88(4), 610-645.
  • Şenler, B. (2015). Middle school students’ views of scientific inquiry: an international comparative study. Science Education International, 26(2), 166-179.
  • Taşdemir, M., & Taşdemir, F. (2016). Öğretmen adaylarının bilimsel araştırma kavramına yükledikleri metaforlar. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(1), 419-438.
  • Tuncel, H. (2012). Bir yaz bilim kampının çocukların bilimsel araştırma hakkındaki görüşlerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Ün Açıkgöz, K. (2011). Aktif öğrenme. İzmir: Biliş.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
APA Koyunlu Ünlü Z, dökme i (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Kavramı Hakkındaki Metaforları. , 276 - 286. 10.17679/inuefd.310611
Chicago Koyunlu Ünlü Zeynep,dökme ilbilge Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Kavramı Hakkındaki Metaforları. (2018): 276 - 286. 10.17679/inuefd.310611
MLA Koyunlu Ünlü Zeynep,dökme ilbilge Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Kavramı Hakkındaki Metaforları. , 2018, ss.276 - 286. 10.17679/inuefd.310611
AMA Koyunlu Ünlü Z,dökme i Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Kavramı Hakkındaki Metaforları. . 2018; 276 - 286. 10.17679/inuefd.310611
Vancouver Koyunlu Ünlü Z,dökme i Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Kavramı Hakkındaki Metaforları. . 2018; 276 - 286. 10.17679/inuefd.310611
IEEE Koyunlu Ünlü Z,dökme i "Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Kavramı Hakkındaki Metaforları." , ss.276 - 286, 2018. 10.17679/inuefd.310611
ISNAD Koyunlu Ünlü, Zeynep - dökme, ilbilge. "Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Kavramı Hakkındaki Metaforları". (2018), 276-286. https://doi.org/10.17679/inuefd.310611
APA Koyunlu Ünlü Z, dökme i (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Kavramı Hakkındaki Metaforları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 276 - 286. 10.17679/inuefd.310611
Chicago Koyunlu Ünlü Zeynep,dökme ilbilge Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Kavramı Hakkındaki Metaforları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19, no.1 (2018): 276 - 286. 10.17679/inuefd.310611
MLA Koyunlu Ünlü Zeynep,dökme ilbilge Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Kavramı Hakkındaki Metaforları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.19, no.1, 2018, ss.276 - 286. 10.17679/inuefd.310611
AMA Koyunlu Ünlü Z,dökme i Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Kavramı Hakkındaki Metaforları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 19(1): 276 - 286. 10.17679/inuefd.310611
Vancouver Koyunlu Ünlü Z,dökme i Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Kavramı Hakkındaki Metaforları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 19(1): 276 - 286. 10.17679/inuefd.310611
IEEE Koyunlu Ünlü Z,dökme i "Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Kavramı Hakkındaki Metaforları." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, ss.276 - 286, 2018. 10.17679/inuefd.310611
ISNAD Koyunlu Ünlü, Zeynep - dökme, ilbilge. "Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Kavramı Hakkındaki Metaforları". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19/1 (2018), 276-286. https://doi.org/10.17679/inuefd.310611