Yıl: 2018 Cilt: 19 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 284 - 309 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17679/inuefd.399079 İndeks Tarihi: 21-02-2020

Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Doktora Öğrencilerinin Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri

Öz:
Bu çalışmanın amacı, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Anabilim Dalındaki doktora öğrencilerinin, doktora eğitimi süresince karşılaştıkları problemleri ve öğrencilerin çözüm önerilerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalında öğrenim görmekte olan 22 doktora öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile görüşme tekniği kullanılarak toplanmış ve içerik analizi yöntemi kullanarak analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre Eğitim Bilimleri Bölümü doktora öğrencilerinin; ders seçiminde tercih haklarının olmaması, ders çeşitliliğinin yetersiz olması, derslerin çoğunlukla öğrenciler tarafından yürütülmesi, derslerin iş hayatı ile birlikte yorucu olması, danışman seçim sürecinde söz hakkı olmaması, genel bir eğitim planının olmaması, yeterlik sınav alanının çok geniş olması, yeterlik döneminin stresli olması, yeterlik döneminde danışman yönlendirmesinin eksikliği, tez konusu belirleme, tez için ihtiyaç duyulan kaynaklara ulaşamama ve uygulama izin sürecinin uzun sürmesi gibi konularda problemler yaşadığı tespit edilmiştir. Öğrencilerin bu problemlere ilişkin önerilerinin ise seçmeli ders sayısının arttırılması, derslerde hem öğretim üyeleri hem de öğrencilerin aktif olması, danışman seçim yönteminin değiştirilmesi, yeterlik sınav kapsamının belirlenmesi, tez döneminde ihtiyaç duyulan kaynakların kütüphane tarafından temin edilmesi olduğu tespit edilmiştir. Bu bulgulardan hareketle öğrencilerin doktora eğitimi sürecince çeşitli sorunlar yaşadığı sonucuna ulaşılmış ve hem uygulayıcılar hem de araştırmacılar için çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel

Problems of PhD Students in Educational Sciences Department and Their Suggestions for Solutions

Öz:
The purpose of this research is to determine the problems and suggestions of PhD students at İnönü University Educational Sciences Department during their PhD education. Study group consists of 22 PhD students studying in the Educational Sciences Department of İnönü University Institute of Educational Sciences. Of the purposive sampling techniques, maximum variation sampling was used in order to determine the study group. Research data were gathered with interviews and analysed with content analysis method. According to the research findings, PhD students of Educational Sciences Department has such problems of lack of right to choose the courses, lack of course diversity, courses’ being carried out by mostly students, courses’ being tiresome with the students’ work, lack of right to speak in the supervisor selection process, lack of an education plan for PhD process, wide scope of the proficiency exam, stressful process of proficiency exam, lack of supervisor guidance in the proficiency exam period, determining the thesis subject, difficulty in reaching the necessary sources for the thesis, and getting the data collection permits. Students’ suggestions for these problems are increasing the number of elective courses, active participation of both the student and lecturer in the courses, changing the supervisor selection method, determining the scope of the proficiency exam, and getting the necessary resources through the university library. As a result of these findings, it can be stated that students are experiencing various problems during their doctoral studies and some suggestions are made for both practitioners and researchers.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Basımevi.
  • Ezebilo, E. E. (2012). Challenges in post graduate studies: Assessments by doctoral students in Swedish university. Higher Education Studies, 2(4), 49-57.
  • Fook, C. Y., & Sidhu, G. K. (2015). Investigating learning challenges faced by students in higher education. Social and Behavioral Sciences, 186(2015), 604-612.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education (6. Baskı). New York: McGraw-Hill International Edition.
  • Harman, G. (2003). PhD student satisfaction with course experience and supervision in two Australian Research-intensive Universities, Prometheus, 21(3), 312-333.
  • İnönü Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim Yönetmeliği, (2016). T.C. Resmi Gazete. 29681. 11 Nisan 2016.
  • İpek Akbulut, H., Şahin, Ç., & Çepni, S. (2013). Doktora tez sürecinde karşılan problemlerin belirlenmesi: Eğitim fakültesi örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 50-69.
  • Jairam, D. & Kahl Jr., D. H. (2012). Navigating the doctoral experience: The role of social support in successful degree completion. International Journal of Doctoral Studies, 7, 311-329.
  • Karaman, S. ve Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: Sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), 94-114.
  • Kaya, S., Sezgin, G., & Kavcar, N. (2005). Eğitim bilimleri enstitüsünde lisansüstü eğitimin öğrenci ve öğretim üyesi açısından değerlendirilmesi, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (17), 321-326.
  • Korkut, M., Muştan, T., & Yalçınkaya, M. (1999). Araştırma görevlilerinin sorunları, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 5(1), 19-36.
  • Kurnaz, M. A., & Alev, N. (2009). İlköğretim ve ortaöğretim lisansüstü öğrencilerinin ders seçimi yaklaşımları ve ilgili sorunları. Türk Fen Eğitimi Dergisi,6(3), 28-52.
  • Kutluca Canbulat, A. N., & Çakmak, E. (2007). Eğitim fakültesi lisans son sınıf öğrencilerinin lisansüstü eğitime ilişkin görüşleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü III. Lisansüstü Eğitim Sempozyumu içinde,(145-151). Eskişehir: Eser Ofset Basım-Yayım.
  • Meydan, G. (1994). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü’ne kayıtlı lisansüstü öğrencilerin sorunları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Motteram, G. & Forrester, G. (2005). Becoming an online distance learner: What can be learned from students’ experiences of induction to distance programmes?, Distance Education, 26(3), 281-298.
  • Nayır, F. (2011). Eğitim bilimleri alanında lisansüstü öğrenim görmekte olan müfettiş, okul yöneticisi ve öğretmenlerin sorunları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44(2), 199-222.
  • Özmen, Z. M., & Aydın Güç, F. (2013). Doktora eğitimi ile ilgili yaşanan zorluklar ve baş etme stratejileri: Durum çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 3(3), 214-219.
  • Pauley, R., Cunningham, M., & Toth, P. (1999). Doctoral student attrition and retention: A study of nontraditional Ed.D. program. J. College Student Retention, 1(3), 225-238.
  • Pyhältö, K., Peltonen, J., Rautio, P., Haverinen, K., Laatikainen, M. & Vekkaila, J. (2016). Summary report on doctoral experience in UniOGS Graduate School at the Universıty of Oulu. Tapmere: Juvenes Print.
  • Pyhältö, K., Toom, A., Stubb, J., & Lonka, K. (2012). Challenges of becoming a scholar: A study of doctoral students’ problems and well-being. International Scholarly Research Nerwork. (2012), 1-12.
  • Rockinson-Szapkiw, A. J., Spaulding, L. S. & Spaulding, M. T. (2016). Identifying significant integration and institutional factors that predict online doctoral persistence, The Internet and Higher Education, 31, 101-112.
  • Sayan, Y., & Aksu, H. H. (2005). Akademik personel olmadan lisansüstü eğitim yapan bireylerin karşılaştıkları sorunlar üzerine nitel çalışma: Dokuz Eylül Üniversitesi – Balıkesir Üniversitesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (17), 59-66.
  • Türkiye Bilimler Akademisi, (2006). Türkiye’de doktora eğitiminin durumu üzerine görüşler. Ankara: TÜBA.
  • Tuzcu, G. (2003). Lisansüstü öğretim için yurtdışına öğrenci göndermenin planlanması. Milli Eğitim Dergisi, (160), 314-339.
  • Ünal, Ç., & İlter, İ. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının lisansüstü eğitime olan tutumları (Fırat, Erzincan ve İnönü Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği ABD Örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 1-18.
  • Van Hout, H. (1991, Ekim). A casual model for assessing problems of Dutch research assistants (PhDStudents). Paper Presented at the Annual Meeting of the Association for the Study of Higher Education, Boston.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemler (9. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Yin, R.K. (2003). Case study research: Design and methods (3. Baskı). Sage: California, USA. Yükseköğretim Kanunu, (1981). T.C. Resmi Gazete. 17506. 6 Kasım 1981.
  • Yüksek Öğretim Kurumu. (2018). Yükseköğretim bilgi yönetim sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
APA BALI O, DONMEZ B (2018). Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Doktora Öğrencilerinin Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri. , 284 - 309. 10.17679/inuefd.399079
Chicago BALI Onur,DONMEZ Burhanettin Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Doktora Öğrencilerinin Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri. (2018): 284 - 309. 10.17679/inuefd.399079
MLA BALI Onur,DONMEZ Burhanettin Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Doktora Öğrencilerinin Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri. , 2018, ss.284 - 309. 10.17679/inuefd.399079
AMA BALI O,DONMEZ B Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Doktora Öğrencilerinin Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri. . 2018; 284 - 309. 10.17679/inuefd.399079
Vancouver BALI O,DONMEZ B Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Doktora Öğrencilerinin Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri. . 2018; 284 - 309. 10.17679/inuefd.399079
IEEE BALI O,DONMEZ B "Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Doktora Öğrencilerinin Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri." , ss.284 - 309, 2018. 10.17679/inuefd.399079
ISNAD BALI, Onur - DONMEZ, Burhanettin. "Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Doktora Öğrencilerinin Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri". (2018), 284-309. https://doi.org/10.17679/inuefd.399079
APA BALI O, DONMEZ B (2018). Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Doktora Öğrencilerinin Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 284 - 309. 10.17679/inuefd.399079
Chicago BALI Onur,DONMEZ Burhanettin Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Doktora Öğrencilerinin Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19, no.3 (2018): 284 - 309. 10.17679/inuefd.399079
MLA BALI Onur,DONMEZ Burhanettin Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Doktora Öğrencilerinin Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.19, no.3, 2018, ss.284 - 309. 10.17679/inuefd.399079
AMA BALI O,DONMEZ B Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Doktora Öğrencilerinin Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 19(3): 284 - 309. 10.17679/inuefd.399079
Vancouver BALI O,DONMEZ B Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Doktora Öğrencilerinin Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 19(3): 284 - 309. 10.17679/inuefd.399079
IEEE BALI O,DONMEZ B "Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Doktora Öğrencilerinin Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, ss.284 - 309, 2018. 10.17679/inuefd.399079
ISNAD BALI, Onur - DONMEZ, Burhanettin. "Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Doktora Öğrencilerinin Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19/3 (2018), 284-309. https://doi.org/10.17679/inuefd.399079