Yıl: 2018 Cilt: 25 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 420 - 428 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17343/sdutfd.419148 İndeks Tarihi: 23-02-2020

Tıp Öğrencilerinin İstatistik ve Bilimsel Araştırmaya Yönelik Kaygı ve Tutumları

Öz:
Amaç: Biyoistatistiğin önemi ve sağlık bilimlerindeki araştırma yöntemleri ileilgili farkındalık bilinmekte, ancak genel olarak mezuniyet sonrası anlaşılmaktadır.Tıp fakültesi öğrencileri bu dersi eğitimlerinin ilk yıllarında almakta, bunedenle gereksiz ve saçma bir ders olarak görülmektedir. Eğitimlerinin altıncıyılında kliniklerde stajyer öğrenci olana kadar istatistiği kullanmanın önemininfarkında değillerdir. Bu araştırmanın amacı, tıp fakültesi öğrencilerinin istatistikselve bilimsel araştırmalara yönelik tutum ve kaygı düzeylerini ve bunlaraneden olan faktörleri belirlemektir. Gereç ve Yöntem: Bu çalışma, kesitseltipte bir anket uygulaması olarak tasarlanmıştır. Etik Onay alındıktan sonraMeram Tıp Fakültesi ilk beş dönem öğrencileri içerisinden gönüllülük esasınagöre seçilen 448 öğrenciye anket uygulanmıştır. Anket formu üç bölümdenoluşmaktadır: Birincisi sosyo-demografik değişkenler, ikinci bölüm ise İstatistikTutum Ölçeği (SAS) ve üçüncüsü Bilimsel Araştırma Yöntemleri TutumuÖlçeği (SRMAS). Bulgular: Katılımcıların çoğunluğu birinci dönem öğrencisi(n = 169, % 37,7) ve yarısından çoğu kadın (n = 259, % 58,3) idi. Dörtöğrenciden üçü kendilerini ekonomik durum olarak orta derecede tanımladı(n = 318, % 72,6). Öğrencilerin yaklaşık % 88’i (n = 393) tıp eğitimini gönüllüolarak tercih etmişti. Her iki ölçekte cinsiyet, mezuniyet sonrası lise, tıpeğitimi tercihi, memleketi ve öğrencilerin ekonomik durum algısı açısındanistatistiksel olarak bir farklılık yoktu. Bununla birlikte, Post Hoc testi, dönem-Iöğrencilerinin (99,13 ± 18,17) istatistik kaygı düzeyinin dönem-II öğrencilerinden(89,67 ± 19,84) anlamlı düzeyde yüksek olduğunu gösterdi. Sonuç:Tıp öğrencileri, kaygılarını azaltmak için bilimsel araştırma yöntemleri üzerineders almalıdır. İstatistik dersi araştırma ve analiz becerilerine sahip olmak içinyeterli olamamaktadır ve özellikle tıp eğitimi konsepti içerisinde klinik süreçtefarklı dönemlerde de verilmelidir. Bu nedenle ders süresinin artırılması ve gerekistatistik dersi gerek bilimsel araştırma yöntemleri derslerinde tutumlarınıolumlu hale getirmek adına bilgisayar laboratuvarı olanaklarının sağlanmasıve pratik uygulamalar için süre ayrılması önerilmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Tıbbi Etik Eğitim, Özel Psikoloji Davranış Bilimleri

Attitude and Anxiety of Medical Students Towards Statistics and Scientific Research

Öz:
Objective: The importance of biostatistics and the basic knowledge about research methods in the health sciences are known but generally, it was understood after graduation. The students of Medical Schools take biostatistics courses in first years of their education. Therefore it can be thought as an unnecessary and ridiculous course. They are not aware of the importance besides do not utilize statistics until they become intern student in clinics in their sixth year. The purpose of this study was to determine the attitudes and anxiety levels of medical students towards statistics and scientific research and the factors contributing them. Materials and Methods: This is a cross-sectional study. We applied a questionnaire to the randomly selected 448 students on voluntary basis after an ethics approval. The questionnaire form has three parts: first part is about socio demographic variables, second part, consists of Statistics Attitude Scale (SAS) and third part is Scientific Research Methods Attitude Scale (SRMAS). Results: The majority of participants were first grade students (n=169, 37.7%) and more than half of them were females (n=259, 58.3%). Three of four students defined themselves as in moderate economic status (n=318, 72.6%). Nearly 88% of the students (n=393) have preferred the medical education voluntarily. There were no statistical difference in both scales in respect to gender, graduated high school, medical education preference, hometown and economic status perception of students. However, Post Hoc test showed that SAS score of first grade students (99.13±18.17) is significantly higher than second grade (89.67±19.84) students’ score. Conclusion: Medical students should take courses on scientific research methods to reduce their anxiety. Statistics courses are not enough to have research and analysis skills and it should be given in different grades, especially at the beginning of clinical years of medical education. Therefore, we suggest that the duration of biostatistics course should be increased including the knowledge of research methods and computer lab facilities to gain practice in analyses.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Tıbbi Etik Eğitim, Özel Psikoloji Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Hannigan A, Hegarty AC, McGrath D. Attitudes Towards Statistics of Graduate Entry Medical Students: The Role of Prior learning Experiences, BMC Medical Education. 2014;14(70), 1-7
  • Yılmaz K, Çokluk Ö. Fen-Edebiyat Fakültesi Mezunlarının Araştırma Kaygı Düzeyler, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi. 2010; 10(1): 1-9
  • Onwuegbuzie AJ, Daley CE. The relative contributions of examination-taking coping strategies and study coping stretegies on test anxiety: a concurrent analysis, Cognitive Theraphy and research. 1996; 20:287- 303.
  • Onwuegbuzie AJ, Daley CE. Perfectionism and statistics anxiety, Personality and Individual Differences. 1999; 26:1089-1102.
  • Onwuegbuzie AJ, DaRos D, Ryan J. The components of statistics anxiety: a phenomenological study, Focus on Learning Problems in Mathematics. 1997; 19(4): 11-35.
  • Onwuegbuzie AJ, Seaman M. The effect of time and anxiety on statistics achievement, Journal of Experimental Psychology. 1995; 63:115-124.
  • Zeidner, M. (1991) Statistics and mathematics anxiety in social science students-some interesting parallels, British Journal of Educational Psychology. 61: 319–328.
  • Onwuegbuzie AJ. Academic procrastination and statistics anxiety, Assessment&Evaluation in Higher Education, 2004; 29(1): 3-19, DOI:10.1080/ 0260293042000160384
  • Slootmaeckers K, Kerremans B, Adriaensen J. Too Afraid to Learn: Attitudes towards Statistics as a Barrier to Learning Statistics and to Acquiring Quantitative Skills Politics. 2014; 34(2): 191-200.
  • Büyüköztürk Ş. Araştırmaya Yönelik Kaygı Ölçeğinin Geliştirilmesi, Eğitim Yönetimi. 1997; 3(4): 453-464.
  • Onwuegbuzie AJ, Wilson VA. Statistics Anxiety: Nature, etiology, antecedents, effects, and treatments- a comprehensive review of the literature, Teaching in Higher Education. 2003; 8(2): 195-209, DOI: 10.1080/1356251032000052447
  • Chiesi F, Primi C, Carmona J. Measuring Statistics Anxiety: Cross-Country Validity of the Statistical Anxiety Scale (SAS), Journal of Psychoeducational Assessment. 2011; 29: 559-569
  • Shah Abd Hamid H, Sulaiman M. Statistics Anxiety and Achievement in a Statistics Course among Psychology Students, International Journal of Behavioral Science. 2014; 9(1):55-6.
  • D’Andrea L, Waters C. Teaching Statistics Using Short Stories: Reducing Anxiety And Changing Attitudes, ICOTS6 Proceedings, 2002; Cape Town, SA
  • Williams AS. Statistics Anxiety and Instructor Immediacy, Journal of Statistics Education. 2010; 18(2), 1-18
  • Yaşar M. Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması: Geçerlik ve Güvenirlik, Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 2014; 4(2): 109-129.
  • Yaşar M. İstatistiğe Yönelik Tutum Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2014; 36(2): 59-75
  • Earp M. Development and Validation of the Statistics Anxiety Measure (Doctoral Dissertation), 2007. [Online] Retrieved from: https://www.stat.auckland. ac.nz/~iase/publications/dissertations/07.Earp.Dissertation. pdf
  • Schneider WR. The Relationship between Statistics Self-Efficacy, Statistics Anxiety, and Performance in an Introductory Graduate Statistics Course [Graduate Dissertations], University of South Florida, USA, 2011. Retrieved From: http://scholarcommons.usf. edu/etd/3335
  • Cherney ID, Cooney RR. Predicting Student Performance In A Statistics Course Using The Mathematics And Statistics Perception Scale (MPSP), Transactions of the Nebraska Academy of Sciences and Affiliated Societies-Paper41, 2005; 30: 1-8
  • Beurze SM, Donders AR, Zielhuis GA, de Vegt F, Verbeek ALM. Statistics Anxiety: A Barrier for Education in Research Methodology for Medical Students, J of Int’l Medical Science Educators. 2013; 23(3): 377- 384
  • Teman DE. Factorial invariance of the statistical anxiety rating scale across sex and students’ classification, Comprehensive Psychology.2013; 2(1): 1-11
APA KARAİBRAHİMOĞLU A, KARAOĞLU N (2018). Tıp Öğrencilerinin İstatistik ve Bilimsel Araştırmaya Yönelik Kaygı ve Tutumları. , 420 - 428. 10.17343/sdutfd.419148
Chicago KARAİBRAHİMOĞLU ADNAN,KARAOĞLU Nazan Tıp Öğrencilerinin İstatistik ve Bilimsel Araştırmaya Yönelik Kaygı ve Tutumları. (2018): 420 - 428. 10.17343/sdutfd.419148
MLA KARAİBRAHİMOĞLU ADNAN,KARAOĞLU Nazan Tıp Öğrencilerinin İstatistik ve Bilimsel Araştırmaya Yönelik Kaygı ve Tutumları. , 2018, ss.420 - 428. 10.17343/sdutfd.419148
AMA KARAİBRAHİMOĞLU A,KARAOĞLU N Tıp Öğrencilerinin İstatistik ve Bilimsel Araştırmaya Yönelik Kaygı ve Tutumları. . 2018; 420 - 428. 10.17343/sdutfd.419148
Vancouver KARAİBRAHİMOĞLU A,KARAOĞLU N Tıp Öğrencilerinin İstatistik ve Bilimsel Araştırmaya Yönelik Kaygı ve Tutumları. . 2018; 420 - 428. 10.17343/sdutfd.419148
IEEE KARAİBRAHİMOĞLU A,KARAOĞLU N "Tıp Öğrencilerinin İstatistik ve Bilimsel Araştırmaya Yönelik Kaygı ve Tutumları." , ss.420 - 428, 2018. 10.17343/sdutfd.419148
ISNAD KARAİBRAHİMOĞLU, ADNAN - KARAOĞLU, Nazan. "Tıp Öğrencilerinin İstatistik ve Bilimsel Araştırmaya Yönelik Kaygı ve Tutumları". (2018), 420-428. https://doi.org/10.17343/sdutfd.419148
APA KARAİBRAHİMOĞLU A, KARAOĞLU N (2018). Tıp Öğrencilerinin İstatistik ve Bilimsel Araştırmaya Yönelik Kaygı ve Tutumları. Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 25(4), 420 - 428. 10.17343/sdutfd.419148
Chicago KARAİBRAHİMOĞLU ADNAN,KARAOĞLU Nazan Tıp Öğrencilerinin İstatistik ve Bilimsel Araştırmaya Yönelik Kaygı ve Tutumları. Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 25, no.4 (2018): 420 - 428. 10.17343/sdutfd.419148
MLA KARAİBRAHİMOĞLU ADNAN,KARAOĞLU Nazan Tıp Öğrencilerinin İstatistik ve Bilimsel Araştırmaya Yönelik Kaygı ve Tutumları. Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, vol.25, no.4, 2018, ss.420 - 428. 10.17343/sdutfd.419148
AMA KARAİBRAHİMOĞLU A,KARAOĞLU N Tıp Öğrencilerinin İstatistik ve Bilimsel Araştırmaya Yönelik Kaygı ve Tutumları. Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2018; 25(4): 420 - 428. 10.17343/sdutfd.419148
Vancouver KARAİBRAHİMOĞLU A,KARAOĞLU N Tıp Öğrencilerinin İstatistik ve Bilimsel Araştırmaya Yönelik Kaygı ve Tutumları. Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2018; 25(4): 420 - 428. 10.17343/sdutfd.419148
IEEE KARAİBRAHİMOĞLU A,KARAOĞLU N "Tıp Öğrencilerinin İstatistik ve Bilimsel Araştırmaya Yönelik Kaygı ve Tutumları." Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 25, ss.420 - 428, 2018. 10.17343/sdutfd.419148
ISNAD KARAİBRAHİMOĞLU, ADNAN - KARAOĞLU, Nazan. "Tıp Öğrencilerinin İstatistik ve Bilimsel Araştırmaya Yönelik Kaygı ve Tutumları". Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 25/4 (2018), 420-428. https://doi.org/10.17343/sdutfd.419148