Yıl: 2018 Cilt: 24 Sayı: 96 Sayfa Aralığı: 77 - 96 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.22559/folklor.312 İndeks Tarihi: 24-02-2020

Gelişim Alanlarına Uygunluğu Açısından Bilgin Adalı’nın Çocuk Romanları

Öz:
Bu çalışmada çağdaş çocuk edebiyatının önemli isimlerinden Bilgin Adalı’nın çocukromanlarının çocuğun gelişim alanlarına uygunluğunun tespit edilmesi amaçlanmıştır.Çocuk romanlarında ilkçağ insanlarını günümüz çocuklarına tanıtan Adalı, bunuyaparken kuru bir tarih bilgisi vermek yerine okuyucularının akranlarıyla eğlencelivakit geçirmelerini amaçlamıştır. Eserlerde zengin karakter çeşitliliğinin yanı sırabilgi, dil zenginliği temelinde öyküleştirilmektedir. Adalı’nın çocuk romanları buözelliklerinin yanı sıra çocuğun gelişim alanlarının bütünlük içinde izlenebileceğikurgusal yapıyı barındırmaktadır. Çalışma, betimsel nitelikte bir araştırma olupdoküman incelemesi yöntemi temelinde gerçekleştirilmiştir. Yazarın Dünya Artık DahaGüzel, Mavi Gezegenin İlk İnsanları, Çatalhöyük Öyküleri 1, 2 ve 3, Zaman Bisikleti1, 2 ve 3, Aninna’nın Serüvenleri 1 ve 2 başlıklı on romanı, uzman görüşü alınarakbelirlenmiş bilişsel, dilsel ile kişilik ve toplumsal gelişim alanlarına uygunluk temalarıaçısından incelenmiştir. Bu on eserin bilişsel ve dil alanında yeterli olduğu, kişilik ve toplumsal gelişim alanlarında ise kısmen yeterli olduğu belirlenmiştir. Bu bulgulardanBilgin Adalı’nın çocuk romanlarının 9-12 yaş arası çocukların gelişim alanlarına uygunolduğu sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Folklor Antropoloji Edebiyat Dil ve Dil Bilim

Bilgin Adali’s Children’s Novels in Terms of Appropriateness to Development Areas

Öz:
In this study, it was aimed to determine the suitability of children novels of Bilgin Adalı, one of the important figures of the contemporary children literature. In his childrens’ novels, Adalı, who introduced first-age humans to today’s children, aims his readers to have fun together with their peers instead of just giving informations about history. In addition to rich character variety in his works, these historical informations are narrated on the basis of language richness. Besides these features, Adalı’s children novels include the fiction that the child’s development areas can be monitored as a whole. The study is a descriptive research and was carried out on the basis of document analysis method. Author’s novels Dünya Artık Daha Güzel, Mavi Gezegenin İlk İnsanları, Çatalhöyük Öyküleri 1,2 ve 3, Zaman Bisikleti 1,2 and 3, Aninna’nın Serüvenleri 1 and 2 were examined in terms of the suitability of cognitive, linguistic & personality and social development areas with the opinion of an expert. It was determined that ten works examined are adequate in the cognitive and language field and partly adequate in personality and social development areas. From these findings, it was concluded that Bilgin Adalı’s children novels were suitable for between 9 to 12 year old children’s development areas.
Anahtar Kelime:

Konular: Folklor Antropoloji Edebiyat Dil ve Dil Bilim
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adalı, B. (2005a). Dünya artık daha güzel. İstanbul: Büyülü Fener.
  • Adalı, B. (2005b). Ateşin çocukları, Çatalhöyük öyküleri 2. İstanbul: Can.
  • Adalı, B. (2005c). Bolluk ve savaş, Çatalhöyük öyküleri 3. İstanbul: Can.
  • Adalı, B. (2006a). Mavi gezegenin ilk insanları. İstanbul: Büyülü Fener.
  • Adalı, B. (2006b). Dünyamızın ilk şafağı, Çatalhöyük öyküleri 1. İstanbul: Can.
  • Adalı, B. (2006c). Zaman bisikleti 1. İstanbul: Can.
  • Adalı, B. (2006d). Geçmişten gelen konuklar, Zaman bisikleti 2. İstanbul: Can.
  • Adalı, B. (2009). Zamanda kaza, Zaman bisikleti 3. İstanbul: Can.
  • Adalı, B. (2012). Aninna’nın serüvenleri 1, Alev Kız Aninna. İstanbul: Can.
  • Adalı, B. (2014). Aninna’nın serüvenleri 2, Alev Kız Aninna. İstanbul: Can.
  • Budak, S. (2003). Psikoloji sözlüğü. Ankara: Bilim Sanat.
  • Charles, C.M. (2003). Piaget ilkeleri. Ankara: Nobel.
  • Çağlayan, Ö. (2009). Bilgin Adalı’nın çocuk romanlarının çocuk kitaplarının çocuğun gelişim alanlarına etkileri açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Zonguldak Karelmas Üniversitesi. Zonguldak.
  • Dilidüzgün, S. (2004). İletişim odaklı Türkçe derslerinde çocuk kitapları. İstanbul: Morpa.
  • Dilidüzgün, S. (2007). Çağdaş çocuk yazını, yazın eğitimine atılan ilk adım. İstanbul: Morpa.
  • Houdé, O. (2006). Çocuk psikolojisi. Ankara: Dost.
  • Gander M. ve Gardiner H. (2007). Çocuk ve ergen gelişimi. Ankara: İmge.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji terimleri sözlüğü. (O. Akınhay ve D. Kömürcü, Çev.). Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Burger, J. (2004). Kişilik. İstanbul: Kaknüs.
  • Onur, B. (2005). Anılardaki aşklar -Çocukluğun ve gençliğin psikoseksüel tarihi. İstanbul: Kitap.
  • Mutlu, B. (2006). Çatalhöyük Öyküleri’nde uygarlık tarihinin yapılandırılışı. II. Ulusal çocuk ve gençlik edebiyatı sempozyumu bildirileri. (s.123-131). Ankara: AÜ.
  • Piaget, J. (2004). Çocukta zihinsel gelişim. İstanbul: Cem.
  • Piaget, J. (2007). Çocukta dil ve düşünme. Ankara: Palme.
  • Senemoğlu, N. (2001). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Gazi.
  • Sever, S. (2008). Çocuk ve edebiyat. İzmir: Tudem.
  • Yavuzer, H. (1992). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yurttaş, H. (1997). Çocuk ve kitap. Anadili eğitimi ve çocuk kitapları sempozyumu bildirileri. (s.56-64). Ankara: Tömer.
  • Zülfikar, H. (1995). Türkçede ses yansımalı kelimeler. Ankara: TDK.
APA MUTLU B, ÇAĞLAYAN Ö (2018). Gelişim Alanlarına Uygunluğu Açısından Bilgin Adalı’nın Çocuk Romanları. , 77 - 96. 10.22559/folklor.312
Chicago MUTLU Betül,ÇAĞLAYAN Özgül Gelişim Alanlarına Uygunluğu Açısından Bilgin Adalı’nın Çocuk Romanları. (2018): 77 - 96. 10.22559/folklor.312
MLA MUTLU Betül,ÇAĞLAYAN Özgül Gelişim Alanlarına Uygunluğu Açısından Bilgin Adalı’nın Çocuk Romanları. , 2018, ss.77 - 96. 10.22559/folklor.312
AMA MUTLU B,ÇAĞLAYAN Ö Gelişim Alanlarına Uygunluğu Açısından Bilgin Adalı’nın Çocuk Romanları. . 2018; 77 - 96. 10.22559/folklor.312
Vancouver MUTLU B,ÇAĞLAYAN Ö Gelişim Alanlarına Uygunluğu Açısından Bilgin Adalı’nın Çocuk Romanları. . 2018; 77 - 96. 10.22559/folklor.312
IEEE MUTLU B,ÇAĞLAYAN Ö "Gelişim Alanlarına Uygunluğu Açısından Bilgin Adalı’nın Çocuk Romanları." , ss.77 - 96, 2018. 10.22559/folklor.312
ISNAD MUTLU, Betül - ÇAĞLAYAN, Özgül. "Gelişim Alanlarına Uygunluğu Açısından Bilgin Adalı’nın Çocuk Romanları". (2018), 77-96. https://doi.org/10.22559/folklor.312
APA MUTLU B, ÇAĞLAYAN Ö (2018). Gelişim Alanlarına Uygunluğu Açısından Bilgin Adalı’nın Çocuk Romanları. Folklor/Edebiyat, 24(96), 77 - 96. 10.22559/folklor.312
Chicago MUTLU Betül,ÇAĞLAYAN Özgül Gelişim Alanlarına Uygunluğu Açısından Bilgin Adalı’nın Çocuk Romanları. Folklor/Edebiyat 24, no.96 (2018): 77 - 96. 10.22559/folklor.312
MLA MUTLU Betül,ÇAĞLAYAN Özgül Gelişim Alanlarına Uygunluğu Açısından Bilgin Adalı’nın Çocuk Romanları. Folklor/Edebiyat, vol.24, no.96, 2018, ss.77 - 96. 10.22559/folklor.312
AMA MUTLU B,ÇAĞLAYAN Ö Gelişim Alanlarına Uygunluğu Açısından Bilgin Adalı’nın Çocuk Romanları. Folklor/Edebiyat. 2018; 24(96): 77 - 96. 10.22559/folklor.312
Vancouver MUTLU B,ÇAĞLAYAN Ö Gelişim Alanlarına Uygunluğu Açısından Bilgin Adalı’nın Çocuk Romanları. Folklor/Edebiyat. 2018; 24(96): 77 - 96. 10.22559/folklor.312
IEEE MUTLU B,ÇAĞLAYAN Ö "Gelişim Alanlarına Uygunluğu Açısından Bilgin Adalı’nın Çocuk Romanları." Folklor/Edebiyat, 24, ss.77 - 96, 2018. 10.22559/folklor.312
ISNAD MUTLU, Betül - ÇAĞLAYAN, Özgül. "Gelişim Alanlarına Uygunluğu Açısından Bilgin Adalı’nın Çocuk Romanları". Folklor/Edebiyat 24/96 (2018), 77-96. https://doi.org/10.22559/folklor.312