Averçenko’nun “Kara Güç” Adlı Eserinde Anlatım Gücü Olarak Semboller ve Retorik Figürlerin Analizi

Yıl: 2018 Cilt: 24 Sayı: 96 Sayfa Aralığı: 111 - 126 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.22559/folklor.303 İndeks Tarihi: 24-02-2020

Averçenko’nun “Kara Güç” Adlı Eserinde Anlatım Gücü Olarak Semboller ve Retorik Figürlerin Analizi

Öz:
Üslup bir yazarın eserinde bir durum ya da olaya ilişkin duygu ve düşünceleri kısacasıkendini okuyucuya yansıttığı en güçlü silahtır. Yazar iletmek istediği duygu vedüşüncelerini bu araç sayesinde ortaya koyarak fark yaratır. Yazarın dili kullanış biçimi,eserlerinde yer verdiği dil birimleri eserin üslubunu belirler ve yazarın kelimeleraracılığı ile esas anlatmak istediklerinin özünü oluşturur. Bu bakımdan bir yazarıneserinde kullandığı ifade araçları yazarın üslup özelliğini ortaya çıkartır. Rus mizahyazarı Arkadi Averçenko’nun da kendine has üslubu “Kara Güç” adlı eserinde ayrıbir yere sahiptir. Hiciv, mizah ve grotesk unsurlarını eserlerinde etkin kullanan yazarınbu eserindeki üslup özelliğinin en belirgin öğeleri anlatım gücünü yansıtan sembollerve retorik figürlerdir. Diyalog tarzı anlatım tekniği ile okuyucuyu hemen eserin içineçekmek isteyen yazar, anlatımdaki ustalığını kurgu aktarımı esnasında kullandığı edebisemboller ve retorik figürlerle zenginleştirmektedir. Bu çalışmada amaç, Rus edebiyatınınmizah ustası olan Arkadi Averçenko’nun “Kara Güç” adlı eserinde sembollerin veretorik figürlerden benzetme ve canlandırma söz sanatları incelenerek yazarın anlatımgücünün analiz edilmesidir.
Anahtar Kelime:

Konular: Edebiyat Sanat Edebi Teori ve Eleştiri

Analysis of Symbols and Rhetorical Figures as an Expression of Power in the Work of Averchenko “Black Power”

Öz:
Style is the most powerful weapon that a writer uses in his work to reflect to readers his feelings and thoughts about a situation or event. The author makes a difference by putting the emotions and thoughts which he wants to convey through this tool. The manner in which the author uses the language and the language units in his works determines the style of his work. Also, it is the essence of what the author wants to tell us through the words. In this respect, the expression tools that an author uses in his work reveal the author’s style. The Russian humorist Arkadi Avercheno has a distinctive style in his work called “Black power”. He effectively applied satirical, humor and grotesque elements in his work. The most prominent elements of the stylistic feature of his works are the symbols and rhetorical figures reflecting the power of his expression. The author wants to draw the reader into his work with a dialogue style of expressive technique. He enriches his expressive mastery with literary symbols and rhetorical figures used during editing. The aim of this study is to analyze the humor of the master of Russian literarture Arkadi Averchenko, and the expressive power in his work “Black power” by examining the symbols and rhetorical figures of comparison and personification.
Anahtar Kelime:

Konular: Edebiyat Sanat Edebi Teori ve Eleştiri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Averçenko, A. (1992). Zapiski prostoduşnogo: Neçistaya sila. Moskva: Kniga i biznes.
  • Averçenko, A. (2017). Bir safın notları (Çev. Leyla Çiğdem Dalkılıç). İstanbul: Doruk.
  • Aytaç, G. (1990). Genel edebiyat bilimi. Ankara: Say.
  • Bally, Ş. (2001). Frantsuzkaya stilistika. Moskva: Editorial.
  • Bulgakov, M. (2009). Master i Margarita. St. Petersburg: Azbuka klassika.
  • Çoban, A. (2004). Edebiyatta üslup üzerine. Ankara.
  • Durmuş, M. (2011). İmge-sembol kavramlarını yorumlama projesi ve Melih Cevdet Anday şiirinde imge. Turkish Studies – International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. Volume 6/3: 745-762.
  • Dobrınina M.V. (2005). Rol simvola v osvoenii smıslovoy strukturı hudojestvennogo teksta. Avtoref. dis…kand. filol. nauk. Tver, s. 19.
  • Gogol, N. (2009). Polnoe sobranie soçineniy odnom tome. Moskva: Alfa-kniga.
  • Kirillina O.M. (2011). Russkaya literatura: teoretiçeskie i istoriçeskie aspektı. Moskva: Flinta: Nauka, 2011.
  • Kojina M.N., Duskaeva L.R., Salimosvky V.A. (2014). Stilistika russkogo yazıka. Moskva: Flinta, Nauka.
  • Kolesov V.V., Kolesova D.V. ve Haritonov A.A. (2014). Slovar russkoy mentalnosti v 2 tomah: P-Ya. St. Petersburg: Zlatoust.
  • Kuçeryavıh Yu. N. (2018). Strukturno-semantiçeskie osobennosti organizatsii ironiçeskoy otsenoçnosti i ee preprezentatsiya v proze A.T. Averçenko. World science: problems and innovations. Sbornik statey XX mejdunarodnoy nauçno-praktiçeskoy konferentsii: v 2 çastyah. Moskva: Nauka: Prosveşenie.
  • Levitskiy D.A. (1999). Jizn i tvorçeskiy put Arkadiya Averçenko. Moskva: Russkiy put.
  • Ünlüaycıl N. (2003). Grotesk anlatım ve Türk oyun yazarlığında kullanımı. AÜ, DTCF Tiyatro Araştırmaları Dergisi: 68-84.
  • Rozental D.E. (2011). Spravoçnik po russkomu yazıku. Praktiçeskaya stilistika. Moskva: Mir i obrazovaine.
  • Tekin, M. (2002). Roman sanatı. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Vinokur, G.O. (1959). O zadachah istorii yazıka // İzbrannıe rabotı po russkomu yazıku. Moskva: Uçpedgiz.
  • İsa Mesih: Yol, Hakikat, yaşam. Petrus’un inkârı. (126. bölüm). Matta 26:69-75, Markos 14: 66- 72, Luka 22: 54-62, Yuhanna 18:15, 25-27. (erişim tarihi 10.07.2017).https://www.jw.org/tr/ yayinlar/kitaplar/isa-mesih/son-hizmet/petrus-isayi-inkar-eder/
APA Dalkilic L (2018). Averçenko’nun “Kara Güç” Adlı Eserinde Anlatım Gücü Olarak Semboller ve Retorik Figürlerin Analizi. , 111 - 126. 10.22559/folklor.303
Chicago Dalkilic Leyla Cigdem Averçenko’nun “Kara Güç” Adlı Eserinde Anlatım Gücü Olarak Semboller ve Retorik Figürlerin Analizi. (2018): 111 - 126. 10.22559/folklor.303
MLA Dalkilic Leyla Cigdem Averçenko’nun “Kara Güç” Adlı Eserinde Anlatım Gücü Olarak Semboller ve Retorik Figürlerin Analizi. , 2018, ss.111 - 126. 10.22559/folklor.303
AMA Dalkilic L Averçenko’nun “Kara Güç” Adlı Eserinde Anlatım Gücü Olarak Semboller ve Retorik Figürlerin Analizi. . 2018; 111 - 126. 10.22559/folklor.303
Vancouver Dalkilic L Averçenko’nun “Kara Güç” Adlı Eserinde Anlatım Gücü Olarak Semboller ve Retorik Figürlerin Analizi. . 2018; 111 - 126. 10.22559/folklor.303
IEEE Dalkilic L "Averçenko’nun “Kara Güç” Adlı Eserinde Anlatım Gücü Olarak Semboller ve Retorik Figürlerin Analizi." , ss.111 - 126, 2018. 10.22559/folklor.303
ISNAD Dalkilic, Leyla Cigdem. "Averçenko’nun “Kara Güç” Adlı Eserinde Anlatım Gücü Olarak Semboller ve Retorik Figürlerin Analizi". (2018), 111-126. https://doi.org/10.22559/folklor.303
APA Dalkilic L (2018). Averçenko’nun “Kara Güç” Adlı Eserinde Anlatım Gücü Olarak Semboller ve Retorik Figürlerin Analizi. Folklor/Edebiyat, 24(96), 111 - 126. 10.22559/folklor.303
Chicago Dalkilic Leyla Cigdem Averçenko’nun “Kara Güç” Adlı Eserinde Anlatım Gücü Olarak Semboller ve Retorik Figürlerin Analizi. Folklor/Edebiyat 24, no.96 (2018): 111 - 126. 10.22559/folklor.303
MLA Dalkilic Leyla Cigdem Averçenko’nun “Kara Güç” Adlı Eserinde Anlatım Gücü Olarak Semboller ve Retorik Figürlerin Analizi. Folklor/Edebiyat, vol.24, no.96, 2018, ss.111 - 126. 10.22559/folklor.303
AMA Dalkilic L Averçenko’nun “Kara Güç” Adlı Eserinde Anlatım Gücü Olarak Semboller ve Retorik Figürlerin Analizi. Folklor/Edebiyat. 2018; 24(96): 111 - 126. 10.22559/folklor.303
Vancouver Dalkilic L Averçenko’nun “Kara Güç” Adlı Eserinde Anlatım Gücü Olarak Semboller ve Retorik Figürlerin Analizi. Folklor/Edebiyat. 2018; 24(96): 111 - 126. 10.22559/folklor.303
IEEE Dalkilic L "Averçenko’nun “Kara Güç” Adlı Eserinde Anlatım Gücü Olarak Semboller ve Retorik Figürlerin Analizi." Folklor/Edebiyat, 24, ss.111 - 126, 2018. 10.22559/folklor.303
ISNAD Dalkilic, Leyla Cigdem. "Averçenko’nun “Kara Güç” Adlı Eserinde Anlatım Gücü Olarak Semboller ve Retorik Figürlerin Analizi". Folklor/Edebiyat 24/96 (2018), 111-126. https://doi.org/10.22559/folklor.303