Beş Yıldızlı Otel İşletmesinde Örgütsel Güvenin Değişime Direnç Üzerindeki Etkisi: Bir Alan Araştırması

Yıl: 2019 Cilt: 20 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 105 - 118 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 25-02-2020

Beş Yıldızlı Otel İşletmesinde Örgütsel Güvenin Değişime Direnç Üzerindeki Etkisi: Bir Alan Araştırması

Öz:
Günümüz koşullarında kurumlar rekabet avantajı yaratmak için yapı vestratejilerinde sürekli olarak değişim uygularlar. Pek çok kurum yılda en az ortadüzeyde bir değişim gerçekleştirirken, dört-beş yıl içerisinde ise köklü bir değişimgerçekleştirebilir. Örgütsel güven de organizasyonların değişim süreçlerini etkileyenbir unsurdur. Bu çalışma İstanbul’daki beş yıldızlı bir otel işletmesinde çalışanların,örgütsel güvenlerinin değişime dirençlerini nasıl etkilediğini ortaya çıkarmak içinyapılmıştır. Bu sebeple “Değişime Direnç” ve “Örgütsel Güven” anketleri gönüllüolarak katılan 120 otel çalışanına uygulanmıştır. Araştırmada geliştirilen hipotezleritest etmek için Anova, Korelasyon ve Çoklu Regresyon analizlerindenyararlanılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm İşletme

The Effect of Organizational Trust on Change Resistance at Five-Stars Hotel Business: A Field Study

Öz:
In today’s conditions, organizations constantly change their structures and strategies in order to create a competitive advantage. While many organizations perform at least a medium level change per year, they cam make a radical change in four to five years. Organizational trust is also a factor affecting the change processes of organizations. This study has been carried out in order to find out how employees in a five-star hotel business in Istanbul affected their organizational trust’s resistance to change. For this reason, “Resistance to Change” and “Organizational Trust” questionnaires have been applied to 120 hotel employees who participated voluntarily. In this research Anova, Correlation and Multiple Regression analyzes were used to test the hypotheses developed.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm İşletme
Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • Albrecht, S. (2010). Understanding employee cynicism toward change in healthcare contexts. International Journal of Information Systems and Change Management, 4(3), 194-209.
  • Benli, A. ve Cerev, G.(2017). Örgütsel sessizlik ve tükenmişlik ilişkisi: Turizm çalışanları örneği. Yönetim Bilimleri Dergisi, 15(30), 411-433.
  • Bovey, W. ve Hede, A. (2001). Resistance to organizational change: The Role of cognitive and affective processes. Leadership and Organization Development Journal. 22(8), 372- 382.
  • Bruckman, J. C. (2008). Overcoming resistance to change: Causal factors, interventions, and critical values. The Psychologist-Manager Journal, 11(2), 211-219.
  • Coch, L. Ve French Jr, J. R. (1948). Overcoming resistance to change. Human relations, 1(4), 512-532.
  • Cook, J. ve Wall, T. (1980). New work attitude measures of trust, organizational commitment and personal need non‐fulfilment. Journal of Occupational Psychology, 53(1), 39-52.
  • Demirdağ, Ş.A. (2015). Örgütsel güven ve iş tatmini arasındaki ilişki: Otel İşletmeleri üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Dent, E. B. ve Goldberg, S.G. (1999). Challenging “resistance to change”, The Journal of Applied Behavioral Science, 35(1), 25-41.
  • Dirks, K. ve Ferrin, D., (2001). The role of trust in organizational settings. Organization Science 12(4), 450–467.
  • Du, J. ve Williams, C. (2017). Innovative projects between MNE subsidiaries and local partners in China: exploring locations and inter-organizational trust. Journal of International Management, 23(1), 16-31.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E.S. ve Çinko, M. (2016). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi (6. Baskı), Beta Yayınları, İstanbul. Engelbrecht, A. S., Engelbrecht, A. S., Heine, G., Heine, G., Mahembe, B. ve
  • Mahembe, B. (2017). Integrity, ethical leadership, trust and work engagement. Leadership & Organization Development Journal, 38(3), 368- 379.
  • Ferres, N., Connell J. ve Travaglione, A. (2004), Coworker trust as a social catalyst for constructive employee attitudes, Journal Managerial Psychology, 19(6), 608-622.
  • Gambetta, D. (1988). Trust: Making and breaking cooperative relations. Gaudencio, P., Coelho, A. ve Ribeiro, N. (2017). The role of trust in corporate social responsibility and worker relationships. Journal of Management Development, 36(4).
  • Gezen, T. ve Boz, H. (2013). Otel işletmelerinde örgütsel güven ile işten ayrılma niyeti arasındaki ilişkinin incelenmesi. 14. Ulusal Turizm Kongresi 2013, 891-907.
  • Günüşen, Z.E. (2016). Örgütsel güvenin örgütsel bağlılık üzerindeki etkisi ve bir uygulama. (Yayınlanmış yüksek lisans tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gürbüz, Ş. ve Şahin, F. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (4.Baskı), Şeçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Pučėtaitė, R. (2014). Stimulating organizational innovativeness through ethical leadership practices: the mediating role of organizational trust. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 156, 231-235.
  • Saruhan, N. (2013a). The role of trust in organization in the relationship between resistance to change and communication. The moderating effects of organizational justice and psychological capital on this relationship. (Published Doctoral Thesis). Marmara University Institute of Social Sciences, Istanbul.
  • Saruhan, N. (2013b). Organizational change: The effects of trust in organization and psychological capital during change process. Journal of Business Economics and Finance, 2(3), 13-35.
  • Shockley-Zalabak, P., Ellis, K. ve Winograd, G., (2000). Organizational trust: what it means, why it matters. Organization Development Journal 18 (4), 35–48.
  • Szabla, D.B. (2007). A multidimensional view of resistance to organizational change: Exploring cognitive, emotional, and intentional responses to planned change across perceived change leadership strategies, Human Resource Development Quarterly, 18(4), 525-558.
  • Tan, H. ve Tan, C.S. (2000), Towards the differentiation of trust in supervisor and trust in organization, Genetic, Social and General Psychology Monographs, 126(2),241-260.
  • Terzi, A. R., Dülker, A. P., Altın, F., Çelik, F., Dalkıran, M., Yulcu, N. T., ... Deniz, Ü. (2017). An analysis of organizational justice and organizational identification relation based on teachers' perceptions. Universal Journal of Educational Research, 5(3), 488-495.
  • Thundiyil, T. G., Chiaburu, D. S., Oh, I. S., Banks, G. C. ve Peng, A. C. (2015). Cynical about change? A preliminary meta-analysis and future research agenda. The Journal of Applied Behavioral Science, 51(4), 429-450.
  • Top, M., Tarcan, M., Tekingündüz, S. ve Hikmet, N. (2013). An analysis of relationships among transformational leadership, job satisfaction, organizational commitment and organizational trust in two Turkish hospitals. The International Journal of Health Planning and Management, 28(3), e217-e241.
  • Tufail, M. S., Ismail, H. ve Zahra, S. (2016). The impact of work social support on firm innovation capability: The meditational role of knowledge sharing process and job satisfaction and moderating role of organizational trust. Pakistan Journal of Social Sciences (PJSS), 36(2).
  • Tükeltürk, A., Perçin, Ş. (2007). Turizm sektöründe kadın çalışanların karşılaştıkları kariyer engelleri ve cam tavan sendromu: Cam tavanı kırmaya yönelik stratejiler, Yönetim Bilimleri Dergisi, 6(2), 113-128.
  • Ugwu, F. O., Onyishi, I. E. ve Rodríguez-Sánchez, A. M. (2014). Linking organizational trust with employee engagement: the role of psychological empowerment. Personnel Review, 43(3), 377-400. Uğurlu, C. T. ve Arslan, C. (2015). Öğretmenlerin örgütsel kimlik ve okula güven düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, İlköğretim Online, 14(1), 72‐85.
  • Whitener, E.M., Brodt, S. ve Korsgaard., M.A.(1998). Managers as initiator of trust: An exchange relationship framework for understanding managerial behavior, Academy Of Management Journal, 23(3), 513-530.
  • Woodman, R. ve Sherwood, J., (1980). The role of team development in organizational effectiveness: a critical review. Psychological Bulletin 88 (1), 166–186.
APA ÖRÜCÜ E (2019). Beş Yıldızlı Otel İşletmesinde Örgütsel Güvenin Değişime Direnç Üzerindeki Etkisi: Bir Alan Araştırması. , 105 - 118.
Chicago ÖRÜCÜ Edip Beş Yıldızlı Otel İşletmesinde Örgütsel Güvenin Değişime Direnç Üzerindeki Etkisi: Bir Alan Araştırması. (2019): 105 - 118.
MLA ÖRÜCÜ Edip Beş Yıldızlı Otel İşletmesinde Örgütsel Güvenin Değişime Direnç Üzerindeki Etkisi: Bir Alan Araştırması. , 2019, ss.105 - 118.
AMA ÖRÜCÜ E Beş Yıldızlı Otel İşletmesinde Örgütsel Güvenin Değişime Direnç Üzerindeki Etkisi: Bir Alan Araştırması. . 2019; 105 - 118.
Vancouver ÖRÜCÜ E Beş Yıldızlı Otel İşletmesinde Örgütsel Güvenin Değişime Direnç Üzerindeki Etkisi: Bir Alan Araştırması. . 2019; 105 - 118.
IEEE ÖRÜCÜ E "Beş Yıldızlı Otel İşletmesinde Örgütsel Güvenin Değişime Direnç Üzerindeki Etkisi: Bir Alan Araştırması." , ss.105 - 118, 2019.
ISNAD ÖRÜCÜ, Edip. "Beş Yıldızlı Otel İşletmesinde Örgütsel Güvenin Değişime Direnç Üzerindeki Etkisi: Bir Alan Araştırması". (2019), 105-118.
APA ÖRÜCÜ E (2019). Beş Yıldızlı Otel İşletmesinde Örgütsel Güvenin Değişime Direnç Üzerindeki Etkisi: Bir Alan Araştırması. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 20(2), 105 - 118.
Chicago ÖRÜCÜ Edip Beş Yıldızlı Otel İşletmesinde Örgütsel Güvenin Değişime Direnç Üzerindeki Etkisi: Bir Alan Araştırması. Doğuş Üniversitesi Dergisi 20, no.2 (2019): 105 - 118.
MLA ÖRÜCÜ Edip Beş Yıldızlı Otel İşletmesinde Örgütsel Güvenin Değişime Direnç Üzerindeki Etkisi: Bir Alan Araştırması. Doğuş Üniversitesi Dergisi, vol.20, no.2, 2019, ss.105 - 118.
AMA ÖRÜCÜ E Beş Yıldızlı Otel İşletmesinde Örgütsel Güvenin Değişime Direnç Üzerindeki Etkisi: Bir Alan Araştırması. Doğuş Üniversitesi Dergisi. 2019; 20(2): 105 - 118.
Vancouver ÖRÜCÜ E Beş Yıldızlı Otel İşletmesinde Örgütsel Güvenin Değişime Direnç Üzerindeki Etkisi: Bir Alan Araştırması. Doğuş Üniversitesi Dergisi. 2019; 20(2): 105 - 118.
IEEE ÖRÜCÜ E "Beş Yıldızlı Otel İşletmesinde Örgütsel Güvenin Değişime Direnç Üzerindeki Etkisi: Bir Alan Araştırması." Doğuş Üniversitesi Dergisi, 20, ss.105 - 118, 2019.
ISNAD ÖRÜCÜ, Edip. "Beş Yıldızlı Otel İşletmesinde Örgütsel Güvenin Değişime Direnç Üzerindeki Etkisi: Bir Alan Araştırması". Doğuş Üniversitesi Dergisi 20/2 (2019), 105-118.