Yıl: 2018 Cilt: 17 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1797 - 1811 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 25-02-2020

Okul İklimi Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Öz:
Bu araştırmada öğretmenlerin algılarına dayalı geçerli ve güvenilir bir okul iklimi ölçeğiningeliştirilmesi amaçlanmıştır. Ölçeğin açımlayıcı faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi ve test-tekrar testkorelasyonu için üç farklı çalışma grubu üzerinde çalışılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi için çalışma grubu264, doğrulayıcı faktör analizi için çalışma grubu 242 ve test-tekrar test korelasyonu için çalışma grubu 28öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada geçerlik çalışmaları kapsamında kapsam ve yapı geçerliğiincelemesi yapılmıştır. Kapsam geçerliğini sağlamak amacıyla okul müdürleri ve öğretmenlerlegörüşmeler yapılmış, alanyazın incelenmiş, ölçme aracında yer alan ifadeler uzmanların ve öğretmenleringörüşüne sunulmuştur. Yapı geçerliliği için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Güvenirlikçalışması için ise iç tutarlılıkta Cronbach Alpha güvenirliği ve madde-toplam korelasyonları, zamana karşıiç tutarlılıkta test-tekrar test korelasyonu kullanılmıştır. Araştırmada ölçeğin toplam 23 maddeden oluşanbeş faktörlü bir yapıda olduğu görülmüştür. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda elde edilen uyum indeksideğerleri χ 2 /Sd= 3.080,GFI = .910, AGFI = .886, NNFI (TLI)= .926, CFI = .937, RMSEA = .059, RMR = .057olarak belirlenmiştir. Doğrulayıcı faktör analizinden elde edilen değerler, ölçek için model-veri uyumununkabul edilebilir düzeyde olduğunu göstermiştir. Ölçeğin güvenirlik çalışmaları kapsamında yapılananalizler sonucunda, Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı demokratiklik ve okula adanma boyutu için“.908”, liderlik ve etkileşim boyutu için “.897”, başarı etkenleri boyutu için “.753”, samimiyet boyutu için“.852” ve çatışma boyutu için “.730” olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin test-tekrar test güvenirlik (Pearsonkorelasyon) katsayısı okul iklimi ölçeğinin demokratiklik ve okula adanma boyutu için “.923”, liderlik veetkileşim boyutu için “.962”, başarı etkenleri boyutu için “.826”, samimiyet boyutu için “.914” ve çatışmaboyutu için “.946” olarak hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda yapılan geçerlik ve güvenirlikçalışmalarından elde edilen bulgular ölçeğin ilkokullarda, ortaokullarda ve liselerde görev yapanöğretmenlerin okul iklimine ilişkin algılarının belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir birölçme aracı olduğunu göstermiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

A Validity and Reliability Study for the School Climate Scale

Öz:
The purpose of this study is to develop a valid and reliable school climate scale that is based on the perceptions of the teachers employed in schools. For the purposes of establishing the exploratory and confirmatory factor analyses and test-retest correlations of the scale, the study was conducted on three different study groups. The study groups in question consisted of 264 teachers for the exploratory factor analysis; 242 teachers for the confirmatory factor analysis and 28 teachers for the test-retest correlations. The content and structural validity was reviewed as part of the validity studies. In order to achieve the validity of content, interviews were conducted with school principles and teachers, and the literature was reviewed, and the statements included in the assessment tool were presented to the opinions of experts and teachers. Exploratory and confirmatory factor analyses were conducted for establishing the structural validity. For the reliability study, however, the Cronbach Alpha reliability and item-total correlations were employed for the internal consistency, while the test-retest correlation was used for the internal consistency against time. It was established that the final version of the scale was of five factor structure consisting of a total of 23 items. The compliance index values obtained from confirmatory factor analysis were determined as χ 2 /Sd= 3.080, GFI= .910, AGFI = .886, NNFI (TLI)= .926, CFI = .937, RMSEA = .059, RMR = .057.The values obtained from the confirmatory factor analysis showed that the model-data conformity was at an acceptable level for the scale. As a result of the analyses conducted within the scope of the scale reliability studies, the Cronbach Alpha internal consistency coefficient was calculated as ".908" for the dimension of being democratic and dedicated to the school, as ".897" for the dimension of leadership and interaction, as ".753" for the dimension of success factors, as ".852" of the dimension of sincerity and as ".730" for the dimension of conflict. The test-retest reliability coefficient (Pearson correlation) of the school climate scale was calculated as ".923" for the dimension of being democratic and dedicated to the school, as ".962" for the dimension of leadership and interaction, as ".826" for the dimension of success factors, as ".914" of the dimension of sincerity and as ".946" for the dimension of conflict. The findings obtained as a result of the validity and reliability studies suggest that the scale is a valid and reliable measuring tool that can be used in identifying the perceptions of primary, secondary and high school teachers towards the school climate.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Anderson, C. S. (1982). The search for school climate: A review of the research. Review of Educational Research, 52(3), 368-420.
  • Bilir, P. (2005). Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü’nün örgüt iklimi ve çalışanların katılımla ilgili algılamaları. Yayımlanmamış doktora tezi, Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Brand, S., Felner, R. D., Seitsinger, A., Burns, A., & Bolton, N. (2008). A large scale study of the assessment of the social environment of middle, & secondary schools: The validity, & utility of teachers' ratings of school climate, cultural pluralism,, & safety problems for understanding school effects, & school improvement. Journal of School Psychology, 46, 507–535.
  • Brookover, W. B., Schweitzer, J. H., Schneider, J. M. , Beady, C. H., Flood, P. K., & Wisenbaker, J. M. (1978). Elementary school social climate, & school achievement. American Educational Research Journal, 15(2), 301-318
  • Bulach, C.R., & Malone, B. (1994). The relationship of school climate to the implementation of school reform. Ers Spectrum, 12(4), 3-8.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (17. Baskı).Ankara: Pegem.
  • Çağlayan, E. (2014). Okul binaları ve örgüt iklimi. Yayımlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Çalık, T., & Kurt, T. (2010). Okul iklimi ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 35(157), 167-180.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LİSREL uygulamaları. (2. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Dönmez, B. (1992). İnönü Üniversitesi’nin örgütsel iklimi. Yayımlanmamış doktora tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Ellis, T. I. (1988). School Climate. Research Roundup, 4(2), 1-6.
  • Freiberg, H. J. (1998). Measuring school climate: Let me count the ways. Educational Leadership, 56(1), 22- 26.
  • Gonder, P. O., & Hymes, D. (1994). İmproving school climate, & culture. (AASA Critical Issues Report No. 27) Arlington, VA: American Association of School Administrators.
  • Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2010). Eğitim yönetimi: Teori, araştırma ve Uygulama (Çev. S. Turan), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Hoy, W. K., Smith, P. A., & Sweetland, S. R. (2002). The Development of the Organizational Climate Index for High Schools: Its Measure, & Relationship to Faculty Trust. The High School Journal, 86 (2), 38-49.
  • Hoy, W. K., Tarter, T. J., & Kottkamp, R. B. (1991). Open schools/healthy schools: Measuring organisational climate. London: Sage.
  • John, M. C., & Taylor, J. W. (1999). Leadership style, school climate,, & the institutional commitment of teachers, I n F o, 2(1), 25-57.
  • Kallestad, J. H. (2010). Changes in School Climate in a Long-Term Perspective. Scandinavian Journal of Educational Research, 54(1), 1–14.
  • Khurshid, F., & Zahur, B. (2012). Development of organizational climate scale for the high schools. International J. Soc. Sci. & Education, 2 (3), 492-498.
  • Liu, Y., Ding, C., Berkowitz, M. W., & Bier, M. C. (2014). A psychometric evaluation of a revised school climate teacher survey. Canadian Journal of School Psychology, 29(1) 54–67.
  • Mitchell, M. M., Bradshaw, C. P., & Leaf, P. J. (2010). Student, & teacher perceptions of school climate: A multilevel exploration of patterns of discrepancy. Journal School Health, 80(6), 271-279.
  • Maloy, R. W., & Seldin, C. A. (1983). School climate, & school effectiveness: summary of teacher, student, & parent attitudes in one rural community. Research in Rural Education, 2(2), 65-67.
  • Memduhoğlu, H. B. ve Şeker, G. (2010). Öğretmenlerin algılarına göre ilköğretim okullarının örgütsel iklimi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 1-26.
  • Özdemir, S., Sezgin, F., Şirin, H., Karip, E. ve Erkan, S. (2010).İlköğretim okulu öğrencilerinin okul iklimine ilişkin algılarını yordayan değişkenlerin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 213-224.
  • Peker, Ö. (1993). Okullarda örgütsel havanın çözümlenmesinde bir yöntem, Amme İdaresi Dergisi, 26(4), 21- 43.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance, & descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), s. 23-74.
  • Sweetland, S. R. and. Hoy, W. K. (2000). School characteristics, & educational outcomes: Toward an organizational model of student achievement in middle schools. Educational Administration Quarterly, 36(5 ), 703-729.
  • Taymaz, H. (2009). İlköğretim ve ortaöğretim okul müdürleri için okul yönetimi (9. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Thomas, A. R. (1976). The organizational climate of schools. International Review of Education, 22(4), 441- 463.
  • Turan, S. (1998, October 29-November 1).Measuring organizational climate, & organizational commitment in the Turkish educational context. Paper presented at the University Council for Educational Administration's Annual Meeting, St. Louis, Missouri, USA.
  • Uysal, H. T., & Aydemir, S. (2014). Örgütsel iklimin çalışma psikolojisine etkisi: Sağlık sektöründe bir araştırma. International Periodical For The Languages, Literature, & History of Turkish or Turkic, 9(2),1557-1574.
  • Yılmaz, K., & Altınkurt, Y. (2013). Örgütsel iklim ölçeğinin türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik Çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 1-11.
APA CANLI S, DEMİRTAŞ H, Ozer N (2018). Okul İklimi Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 1797 - 1811.
Chicago CANLI Suzan,DEMİRTAŞ Hasan,Ozer Niyazi Okul İklimi Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. (2018): 1797 - 1811.
MLA CANLI Suzan,DEMİRTAŞ Hasan,Ozer Niyazi Okul İklimi Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 2018, ss.1797 - 1811.
AMA CANLI S,DEMİRTAŞ H,Ozer N Okul İklimi Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2018; 1797 - 1811.
Vancouver CANLI S,DEMİRTAŞ H,Ozer N Okul İklimi Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2018; 1797 - 1811.
IEEE CANLI S,DEMİRTAŞ H,Ozer N "Okul İklimi Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." , ss.1797 - 1811, 2018.
ISNAD CANLI, Suzan vd. "Okul İklimi Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". (2018), 1797-1811.
APA CANLI S, DEMİRTAŞ H, Ozer N (2018). Okul İklimi Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İlköğretim Online (elektronik), 17(4), 1797 - 1811.
Chicago CANLI Suzan,DEMİRTAŞ Hasan,Ozer Niyazi Okul İklimi Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İlköğretim Online (elektronik) 17, no.4 (2018): 1797 - 1811.
MLA CANLI Suzan,DEMİRTAŞ Hasan,Ozer Niyazi Okul İklimi Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İlköğretim Online (elektronik), vol.17, no.4, 2018, ss.1797 - 1811.
AMA CANLI S,DEMİRTAŞ H,Ozer N Okul İklimi Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İlköğretim Online (elektronik). 2018; 17(4): 1797 - 1811.
Vancouver CANLI S,DEMİRTAŞ H,Ozer N Okul İklimi Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İlköğretim Online (elektronik). 2018; 17(4): 1797 - 1811.
IEEE CANLI S,DEMİRTAŞ H,Ozer N "Okul İklimi Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." İlköğretim Online (elektronik), 17, ss.1797 - 1811, 2018.
ISNAD CANLI, Suzan vd. "Okul İklimi Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". İlköğretim Online (elektronik) 17/4 (2018), 1797-1811.