Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Ölçme ve Değerlendirmelerde Yazılı Yoklamalarda Kullandıkları Açık Uçlu Maddeleri Hazırlama Yeterlikleri
Yıl: 2018 Cilt: 17 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1912 - 1927 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 25-02-2020
Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Ölçme ve Değerlendirmelerde Yazılı Yoklamalarda Kullandıkları Açık Uçlu Maddeleri Hazırlama Yeterlikleri
Öz: Bu araştırmanın amacı ortaokul öğretmenlerinin sınıf içi ölçme ve değerlendirmeler kapsamında yazılıyoklamalarda kullandıkları açık uçlu maddeleri hazırlama yeterliklerini, açık uçlu madde yazımına yönelikkuramsal bilgileri ile kendi hazırladıkları maddeleri dikkate alarak değerlendirmektir. Araştırma, nicelaraştırma yaklaşımı ile tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini 167 öğretmenoluşturmuştur. Örnekleme yöntemi olarak maksimum çeşitlik örneklemesi kullanılmıştır. Verileraraştırmacılar tarafından geliştirilen “Açık Uçlu Soru Hazırlama Bilgi Formu” ile toplanmıştır. Verilerinanalizinde yüzde ve sıklık dağılımları, ki-kare bağımsızlık testi ve doküman analizi kullanılmıştır.Araştırmanın bulgularına göre, en yüksek yeterlik düzeyinin bulunduğu ölçüt %31,7 ile “maddenin yaş vesınıf düzeyine uygunluğunu dikkate alınması” olarak belirlenmiştir. Belirlenen 18 ölçüt içerisindenyalnızca “maddenin yaş ve sınıf düzeyine uygunluğunun dikkate alınması” ölçütüne dair öğretmenyeterlikleri ile cinsiyet ve okul türü değişkenleri arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Sınıf içi ölçme vedeğerlendirmelerde açık uçlu maddelerden oluşan testler yaygın bir şekilde kullanılıyor olmakla birlikteöğretmenlerin bu maddeleri hazırlamada genel olarak çok yetersiz oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime: Konular:
Competencies of Middle School Teachers to Prepare Open-Ended Items Used in Open-Ended Test for In-Classroom Assessment
Öz: The aim of the study is to evaluate the competencies of middle school teachers in preparing openended items used in in-classroom assessment by examining the theoretical knowledge for writing openended items and the items they prepared. The study was conducted as a survey research with quantitive approach. The sample of the study is consisted of 167 teachers. To define participants, maximum variation sampling has been used. The data were collected by the questionnarie called “Information Form for Preparing Open-Ended Question” developed by the researchers. Percentage and frequency distributions, chi-square test of independence and document analysis were used in the analysis of the data. According to the findings of the study, it has been found that the criteria holding the highest competency level is “considering the appropriateness of the items with age and grade” with the rate 31,7%. Among determined 18 criteria, there found a relationship between the teacher competencies related with the criteria “considering the appropriateness of the items with age and grade” and both gender and school type. It has been concluded that the tests including open-ended items are commonly used for in-classroom assessment but the teachers are generally quite inadequte competency in preparing these items.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Atılgan, H., Kan, A., & Doğan, N. (2007). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Aydemir, Y., & Çiftçi, Ö (2008). Edebiyat öğretmeni adaylarının soru sorma becerileri üzerine bir araştırma (Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Yüzüncü Yıl Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 103-115.
- Ayvacı, H. Ş., & Türkdoğan, A. (2010). Yeniden yapılandırılan Bloom taksonomisine göre fen ve teknoloji dersi yazılı sorularının incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(1), 13-25.
- Baykul, Y.(2000). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması. Ankara: ÖSYM Yayınları.
- Baykul, Y., & Turgut, M.F. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
- Birgili, B. (2014). Open-ended questions as an alternative to multiple choice: Dilemma in Turkish examination system (Yüksek Lisans Tezi). ODTÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
- Birgin, O., & Gürbüz, R. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının ölçme ve değerlendirme konusundaki bilgi düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 163-179.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö., & Köklü, N. (2015). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegem Yayınları.
- Crocker, L., & Algina, J. (2008). Introduction to classical and modern test theory. USA: Cengage Learning.
- Çetinkaya, B. (2016). Sosyal bilgiler eğitimi öğretmen adaylarının Bloom taksonomisine göre soru yazmaya ilişkin başarı düzeylerinin değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi). Ahi Evran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Daniel, L. G., & King, D. A. (1998). Knowledge an duse of testing and measurement literacy of elementary and secondary teachers. The Journal of Educational Research, 91(6), 331-344.
- Demirtaşlı, N.(2010). Açık uçlu soru formatı ve öğrenci izleme sistemi (ÖİS) akademik gelişimi izleme ve değerlendirme (AGİD) modülündeki kullanımı. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama. 8, 21-30.
- Dindar, H., & Demir, M. (2006). Beşinci sınıf öğretmenlerinin fen bilgisi dersi sınav sorularının Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(3), 87-96.
- Gelbal, S., & Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 135-145.
- Gültekin, S. (2014). Testlerde kullanılacak madde türleri, hazırlama ilkeleri ve puanlanması. İçinde R.N. Demirtaşlı (Edt.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme (ss.161-247). Ankara: Edge Akademi
- Haladyna, T.M.(1997). Writing test items to evaluate higher order thinking. USA: Allyn&Bacon.
- Hogan, T. P., & Murphy, G. (2007). Recommendations for preparing and scoring constructed Response items: What the experts say. Applied Measurement in Education, 20(4), 427-441.
- İskamya, U. (2011). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının soru sorma tercihleri ile ortaöğretim kurumları giriş sınavlarında sorulan soruların Bloom Taksonomisi’ne göre analizi (Yüksek Lisans Tezi).
- Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
- Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Kavruk, H., & Çeçen, M. A. (2013). Türkçe dersi yazılı sınav sorularının bilişsel alan basamakları açısından değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi, 1(4), 1-9.
- Kubiszyn, T., & Borich, G.(2003). Educational testing and measurement: Classroom application and practice. NJ. USA: John WileySons.
- McMillan, J.H. (2015). Açık uçlu sorularla değerlendirme: Tamamlama soruları, kısa cevaplı sorular ve yazılı yoklama (Çev: M. Alemdar). Sınıf içi değerlendirme: Etkili ölçütlere dayalı etkili bir öğretim için ilke ve uygulamalar [Classroom Assessment: Principles and Practice for Effective Standards-based Instruction]. (Çev. Edt. A. Arı). Konya: Eğitim Yayınevi.
- Nitko, A.J. (1996). Educational assessment of students. USA: Merill, PrenciteHall.
- Özçelik, İ. (2013). Test hazırlama kılavuzu. Ankara: Pegem Akademi.
- Özgüven, İ.(2014). Psikolojik testler. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
- Popham, W.J. (2000). Modern educational measurement.practical guidelines for educational leaders. USA: Allyn and Bacon.
- Pektaş, S. (2010). Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme yeterlik algılarının incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
- Senk, S. L.,Beckmann, C. E., & Thompson, D. R. (1997). Assessment and grading in high school mathematics classrooms. Journal for research in Mathematics Education, 2 (28), 187-215.
- Spaan, M. (2006). Test and item specifications development. Language AssessmentQuarterly,3(1),71-79.
- Tekin, H. (2014). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınevi.
- Turgut, M.F., & Baykul, Y. (2015). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
- Yaykın, N. (2015). Beden eğitimi öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme yeterlik algılarının incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). On Sekiz Mart Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
- Yeşil, R. (2009). Sosyal bilgiler aday öğretmenlerinin sınıf içi öğretim yeterlikleri (Kırşehir Örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 23-48.
- Yeşilyurt, E. (2012). Öğretmen adaylarının bilişsel alanla ilgili sınama durumu soruları yazma yeterliklerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20 (2), 519-530.
- Yeşilyurt, E., & Yaraş, Z. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin algıladıkları bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(4), 95-118.
APA | İNCEÇAM B, Demir E, DEMİR E (2018). Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Ölçme ve Değerlendirmelerde Yazılı Yoklamalarda Kullandıkları Açık Uçlu Maddeleri Hazırlama Yeterlikleri. , 1912 - 1927. |
Chicago | İNCEÇAM Beyza,Demir Ergul,DEMİR Ece Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Ölçme ve Değerlendirmelerde Yazılı Yoklamalarda Kullandıkları Açık Uçlu Maddeleri Hazırlama Yeterlikleri. (2018): 1912 - 1927. |
MLA | İNCEÇAM Beyza,Demir Ergul,DEMİR Ece Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Ölçme ve Değerlendirmelerde Yazılı Yoklamalarda Kullandıkları Açık Uçlu Maddeleri Hazırlama Yeterlikleri. , 2018, ss.1912 - 1927. |
AMA | İNCEÇAM B,Demir E,DEMİR E Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Ölçme ve Değerlendirmelerde Yazılı Yoklamalarda Kullandıkları Açık Uçlu Maddeleri Hazırlama Yeterlikleri. . 2018; 1912 - 1927. |
Vancouver | İNCEÇAM B,Demir E,DEMİR E Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Ölçme ve Değerlendirmelerde Yazılı Yoklamalarda Kullandıkları Açık Uçlu Maddeleri Hazırlama Yeterlikleri. . 2018; 1912 - 1927. |
IEEE | İNCEÇAM B,Demir E,DEMİR E "Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Ölçme ve Değerlendirmelerde Yazılı Yoklamalarda Kullandıkları Açık Uçlu Maddeleri Hazırlama Yeterlikleri." , ss.1912 - 1927, 2018. |
ISNAD | İNCEÇAM, Beyza vd. "Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Ölçme ve Değerlendirmelerde Yazılı Yoklamalarda Kullandıkları Açık Uçlu Maddeleri Hazırlama Yeterlikleri". (2018), 1912-1927. |
APA | İNCEÇAM B, Demir E, DEMİR E (2018). Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Ölçme ve Değerlendirmelerde Yazılı Yoklamalarda Kullandıkları Açık Uçlu Maddeleri Hazırlama Yeterlikleri. İlköğretim Online (elektronik), 17(4), 1912 - 1927. |
Chicago | İNCEÇAM Beyza,Demir Ergul,DEMİR Ece Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Ölçme ve Değerlendirmelerde Yazılı Yoklamalarda Kullandıkları Açık Uçlu Maddeleri Hazırlama Yeterlikleri. İlköğretim Online (elektronik) 17, no.4 (2018): 1912 - 1927. |
MLA | İNCEÇAM Beyza,Demir Ergul,DEMİR Ece Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Ölçme ve Değerlendirmelerde Yazılı Yoklamalarda Kullandıkları Açık Uçlu Maddeleri Hazırlama Yeterlikleri. İlköğretim Online (elektronik), vol.17, no.4, 2018, ss.1912 - 1927. |
AMA | İNCEÇAM B,Demir E,DEMİR E Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Ölçme ve Değerlendirmelerde Yazılı Yoklamalarda Kullandıkları Açık Uçlu Maddeleri Hazırlama Yeterlikleri. İlköğretim Online (elektronik). 2018; 17(4): 1912 - 1927. |
Vancouver | İNCEÇAM B,Demir E,DEMİR E Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Ölçme ve Değerlendirmelerde Yazılı Yoklamalarda Kullandıkları Açık Uçlu Maddeleri Hazırlama Yeterlikleri. İlköğretim Online (elektronik). 2018; 17(4): 1912 - 1927. |
IEEE | İNCEÇAM B,Demir E,DEMİR E "Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Ölçme ve Değerlendirmelerde Yazılı Yoklamalarda Kullandıkları Açık Uçlu Maddeleri Hazırlama Yeterlikleri." İlköğretim Online (elektronik), 17, ss.1912 - 1927, 2018. |
ISNAD | İNCEÇAM, Beyza vd. "Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Ölçme ve Değerlendirmelerde Yazılı Yoklamalarda Kullandıkları Açık Uçlu Maddeleri Hazırlama Yeterlikleri". İlköğretim Online (elektronik) 17/4 (2018), 1912-1927. |