Yıl: 2018 Cilt: 17 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1960 - 1971 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 25-02-2020

Çocuk Davranış Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması

Öz:
Bu çalışma kapsamında Ladd ve Profilet (1996) tarafından geliştirilen Çocuk Davranış Ölçeği’nin (ChildBehaviour Scale) Türkiye’ye uyarlama çalışmaları yapılmıştır. Toplam 59 madde olan ölçek, akranlarlasaldırgan davranışlar, hiperaktivite, akranlarla asosyal ilişki, kaygı-korku duyma, akranlarla prososyal ilişkive akranlar tarafından dışlanma olmak üzere altı alt boyuttan oluşmaktadır. Uyarlama çalışması kapsamına64 öğretmen ve 336 öğrenci alınmıştır. Ölçeğin Türkçe Formu kullanılarak elde edilen veriler arasındakiilişkilerin kuramsal yapı tarafından ne derece açıklandığını incelemek amacıyla doğrulayıcı faktör analiziyapılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi polikorik korelasyonlar üzerinde WLSMV tahmin yöntemikullanılarak gerçekleştirilmiştir. Önerilen modele ilişkin uyum katsayıları modelin orijinal yapıyla uyumgösterdiğine işaret etmektedir. Ayrıca ayrışma ve benzeşme geçerlik katsayıları ve yapı güvenirliği veCronbach Alpha kat sayıları Çocuk Davranış Ölçeği’nin Türkiye’de ilkokul çağındaki çocuklarındavranışlarını ve akran ilişkilerini değerlendirmede geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğunu ortayakoymaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Turkish Adaptation of Child Behaviour Scale

Öz:
On the scope of this study, adaptation studies of Child Behavior Scale which was developed by Ladd and Profilet (1996) to Turkey have been made. 64 teachers and 336 students participated the study. Confirmatory factor analysis has been made in order to examine that in what extent theoretical structure explains the relations among the data which were obtained by using Turkish Form of the scale. Coefficients of suggested model indicate that the model is sufficient. Furthermore, discriminant and convergent validity coefficients, structure reliability, and Cronbach Alpha coefficients reveal that Child Behavior Scale is a valid and reliable scale to evaluate behaviors and peer relationships of the children who are in primary school age in Turkey.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Achenbach, T. M. (1991). Child behavior checklist /4-18. Burlington: University of Vermont.
  • Achenbach, T. M., & Rescorla, L. (2001). ASEBA school-age forms & profiles, Burlington: University of Vermont.
  • Aunola, K., Stattin, H., & Nurmi, J. E. (2000). Parenting styles and adolescents' achievement strategies. Journal of Adolescence, 23(2), 205-222.
  • Beyazkürk, D., Anliak, Ş., & Dinçer, Ç. (2007). Çocuklukta akran ilişkileri ve arkadaşlık. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), 26, 13-26.
  • Boulton, M. J., Don, J., & Boulton, L. (2011). Predicting children’s liking of school from their peer relationships. Social Psychology of Education, 14(4), 489-501.
  • Bradshaw, C. P., Waasdorp, T. E., & Leaf, P. J. (2012). Effects of school-wide positive behavioral interventions and supports on child behavior problems. Pediatrics, 130(5), e1136-e1145.
  • Buhs, E. R. (2005). Peer rejection, negative peer treatment, and school adjustment: Self-concept and classroom engagement as mediating processes. Journal of School Psychology, 43, 407-424.
  • Buhs, E. S., & Ladd, G. W. (2001). Peer rejection as antecedent of young children's school adjustment: An examination of mediating processes. Developmental Psychology, 37(4), 550-560.
  • Cairns, R. B. (2013). The making of developmental psychology. In Baltes, P. B & Schaie, K. W. (Eds) Life-span developmental psychology: Personality and socialization. Elsevier Publication.
  • Coplan, R. J., Liu, J., Cao, J., Chen, X., & Li, D. (2017). Shyness and school adjustment in chinese children: The roles of teachers and peers. School Psychology Quarterly. 32 (1), 131 – 142.
  • Danby, S., Thompson, C., Theobald M. & Thorpe, K. (2012). Children's strategies for making friends when starting school, Australasian Journal of Early Childhood, 37(2), 63-71.
  • Diehl, D. S., Lemerise, E. A., Caverly, S. L., Ramsay, S., & Roberts, J. (1998). Peer relations and school adjustment in ungraded primary children. Journal of Educational Psychology, 90(3), 506-515.
  • Frick, P. J., Barry, C. T. ve Kamphaus, R. W. (2010). Clinical assessment of child and adolescent personality and behavior. Springer: New York.
  • Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50. doi:Doi 10.2307/3151312
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2014). Multivariate data analysis (7 ed.): Pearson new international edition.
  • Hambleton, R.K. & Patsula, L. (1999). Increasing the validity of adapted tests: Myths to be avoided and guidelines for improving test adaptation practices. Journal of Applied Testing Technology, 1(1), 1- 30.
  • Hamre, B. K., & Pianta, R. C. 2001. Early teacher-child relationships and the trajectory of children’s school outcomes through eight grade, Child Development, 72(2), 625-638.
  • Henricsson, L., & Rydell, A. M. (2006). Children with behaviour problems: The influence of social competence and social relations on problem stability, school achievement and peer acceptance across the first six years of school. Infant and Child Development, 15(4), 347-366.
  • Holmes, C. J., Kim-Spoon, J., & Deater-Deckard, K. (2016). Linking executive function and peer problems from early childhood through middle adolescence. Journal of Abnormal Child Psychology, 44(1), 31-42.
  • Hymel, S., Rubin, K. H., Rowden, L., & LeMare, L. (1990). Children's peer relationships: longitudinal prediction of internalizing and externaliziing problems from middle to late childhood. Child Development, 61(6), 2004-2021.
  • Kawabata, Y., Tseng, W. L. & Gau, S. S. F. (2012). Symptoms of attention-deficit/hyperactivity disorder and social and school adjustment: The moderating roles of age and parenting. Journal of Abnormal Child Psychology, 40(2), 177-188.
  • Kupersmidt, J. B. & Coie, J. D. (1990). Preadolescent peer status, aggression, and school adjustment as predictors of externalizing problems in adolescence. Child Development, 61(5), 1350-1362.
  • Ladd, G. W. (2010). The Child behavior scale: applications and research findings. Arizona: Parkview Publications.
  • Ladd, G. W. ve Profilet, S. M. (1996). The Child Behavior Scale: A teacher-report measure of young children's aggressive, withdrawn, and prosocial behaviors. Developmental Psychology, 32(6), 1008-1024.
  • Lubke, G. H., & Muthén, B. O. (2004). Applying multigroup confirmatory factor models for continuous outcomes to Likert scale data complicates meaningful group comparisons. Structural Equation Modeling, 11(4), 514-534.
  • McDougall, P., & Vaillancourt, T. (2015). Long-term adult outcomes of peer victimization in childhood and adolescence: pathways to adjustment and maladjustment. American Psychologist, 70(4), 300.
  • Metsäpelto, R. L., Pakarinen, E., Kiuru, N., Poikkeus, A. M., Lerkkanen, M. K., & Nurmi, J. E. (2015). Developmental dynamics between children’s externalizing problems, task-avoidant behavior, and academic performance in early school years: A 4-year follow-up. Journal of Educational Psychology, 107(1), 246.
  • Muthen, L. K., & Muthen, B. O. (2012). Mplus User's Guide. Los Angeles.
  • Ogelman, H. G. ve Erten, H. (2013). 5-6 yaş çocuklarının akran ilişkileri ve sosyal konumlarının okula uyum düzeyleri üzerindeki yordayıcı etkisi (Boylamsal çalışma). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30, 153-163.
  • Petriwskyj, A., Thorpe, K., & Tayler, C. (2005). Trends in construction of transition to school in three western regions, 1990–2004, International Journal of Early Years Education, 13(1), 55-69.
  • Powers, C. J., & Bierman, K. L. (2013). The multifaceted impact of peer relations on aggressive–disruptive behavior in early elementary school. Developmental psychology, 49(6), 1174.
  • Sadeh, A., Gruber, R., & Raviv, A. (2002). Sleep, neurobehavioral functioning, and behavior problems in school‐age children. Child development, 73(2), 405-417.
  • Schwartz, D., Lansford, J. E., Dodge, K. A., Pettit, G. S., & Bates, J. E. (2015). Peer victimization during middle childhood as a lead indicator of internalizing problems and diagnostic outcomes in late adolescence. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 44(3), 393-404.
  • Simons-Morton, B. G., & Crump, A. D. (2003). Association of parental involvement and social competence with school adjustment and engagement among sixth graders. Journal of School Health, 73(3), 121- 126.
  • Stormshak, E. A., & Bierman, K. L. (1998). The implications of different developmental patterns of disruptive behavior problems for school adjustment. Development and Psychopathology, 10(03), 451-467.
  • Wood, J. (2006). Effect of anxiety reduction on children’s school performance and social adjustment. Developmental Psychology, 42(2), 345.
  • Yang, F., Chen, X., & Wang, L. (2014). Relations between aggression and adjustment in Chinese children: Moderating effects of academic achievement. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 43(4), 656-669.
  • Yu, C. Y., & Muthen, B. (2002). Evaluation of model fit indices for latent variable models with categorical and continuous outcomes. Annual meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA.
  • Zhou, Z., Peverly, S. T., Xin, T., Huang, A. S. & Wang, W. (2003). School adjustment of first generation Chinese American adolescents. Psychology in the Schools, 40(1), 71-84.
APA Ergene T, Demirtas-Zorbaz S, GENÇTANIRIM KURT D, ÖZER A (2018). Çocuk Davranış Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. , 1960 - 1971.
Chicago Ergene Tuncay,Demirtas-Zorbaz Selen,GENÇTANIRIM KURT Dilek,ÖZER Arif Çocuk Davranış Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. (2018): 1960 - 1971.
MLA Ergene Tuncay,Demirtas-Zorbaz Selen,GENÇTANIRIM KURT Dilek,ÖZER Arif Çocuk Davranış Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. , 2018, ss.1960 - 1971.
AMA Ergene T,Demirtas-Zorbaz S,GENÇTANIRIM KURT D,ÖZER A Çocuk Davranış Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. . 2018; 1960 - 1971.
Vancouver Ergene T,Demirtas-Zorbaz S,GENÇTANIRIM KURT D,ÖZER A Çocuk Davranış Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. . 2018; 1960 - 1971.
IEEE Ergene T,Demirtas-Zorbaz S,GENÇTANIRIM KURT D,ÖZER A "Çocuk Davranış Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması." , ss.1960 - 1971, 2018.
ISNAD Ergene, Tuncay vd. "Çocuk Davranış Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması". (2018), 1960-1971.
APA Ergene T, Demirtas-Zorbaz S, GENÇTANIRIM KURT D, ÖZER A (2018). Çocuk Davranış Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. İlköğretim Online (elektronik), 17(4), 1960 - 1971.
Chicago Ergene Tuncay,Demirtas-Zorbaz Selen,GENÇTANIRIM KURT Dilek,ÖZER Arif Çocuk Davranış Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. İlköğretim Online (elektronik) 17, no.4 (2018): 1960 - 1971.
MLA Ergene Tuncay,Demirtas-Zorbaz Selen,GENÇTANIRIM KURT Dilek,ÖZER Arif Çocuk Davranış Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. İlköğretim Online (elektronik), vol.17, no.4, 2018, ss.1960 - 1971.
AMA Ergene T,Demirtas-Zorbaz S,GENÇTANIRIM KURT D,ÖZER A Çocuk Davranış Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. İlköğretim Online (elektronik). 2018; 17(4): 1960 - 1971.
Vancouver Ergene T,Demirtas-Zorbaz S,GENÇTANIRIM KURT D,ÖZER A Çocuk Davranış Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. İlköğretim Online (elektronik). 2018; 17(4): 1960 - 1971.
IEEE Ergene T,Demirtas-Zorbaz S,GENÇTANIRIM KURT D,ÖZER A "Çocuk Davranış Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması." İlköğretim Online (elektronik), 17, ss.1960 - 1971, 2018.
ISNAD Ergene, Tuncay vd. "Çocuk Davranış Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması". İlköğretim Online (elektronik) 17/4 (2018), 1960-1971.