Yıl: 2002 Cilt: 26 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 127 - 135 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Dizel motorlarında egzoz gazları resirkülasyonunun (EGR) motor performansı ve egzoz emisyonlarına etkisinin deneysel analizi

Öz:
İçten yanmalı motorlarda yanma odasındaki sıcaklık 1800 K'nin üzerine çıktığında, havanın içerisindeki azot ve oksijen kimyasal olarak birleşerek, insan sağlığına ve çevreye zararlı azot oksitlere dönüşür. Azot oksitler akciğerde, nemle birleşip nitrik asit oluşturarak, solunum hastalıklarına yol açmaktadırlar. Dizel motorlarının hava fazlalığı ile çalışması, azot oksit oluşturma potansiyellerini artırmaktadır. Bu çalışmada, dizel motorlarından kaynaklanan azot oksit emisyonlarının azaltılması üzerinde durulmuş, bu amaçla tek silindirli bir dizel motorunun egzoz gazları belirli oranlarda (% 10, 20, 30) motorun emme hattına geri gönderilerek motor performansı ve egzoz emisyonlarındaki değişim izlenmiştir. Yapılan deneyler sonucunda EGR uygulaması ile azot oksit emisyonlarında önemli ölçüde düşüş olurken, duman emisyonu ve özgül yakıt tüketiminin kötüleştiği görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Konular: Enerji ve Yakıtlar

Experirmental analysis of the effect of exhaust gas recirculation (EGR) on engine performance and exhaust emissions on diesel engines

Öz:
When the temperature of the combustion chamber rises beyond 1800 K in internal combustion engines, the nitrogen and oxygen in the air combine chemically and become a gas called nitrogen oxide, which is harmful to human health and the environment. Nitrogen oxides combine with humidity in the lungs and become nitric acid, which causes breathing illnesses. Diesel engines use excess air for combustion, and this increases nitrogen oxide production potential. In this research, the reduction of nitrogen oxide emissions from diesel engines was investigated. For this purpose, a single cylinder diesel engine's exhaust gases were recirculated to the engine induction system at determined rates (10, 20, 30%) and changes in engine performance and exhaust emissions were traced. The results show that nitrogen oxide emissions decreased drastically but smoke emissions and specific fuel consumption deteriorated.
Anahtar Kelime:

Konular: Enerji ve Yakıtlar
Belge Türü: Makale Makale Türü: Diğer Erişim Türü: Erişime Açık
  • Andrews, G., “NOx Formation and Control", The Eleventh Annual Short Course on Diesel Particulates and NOx Emissions, University of Leeds, England,1995.
  • Anonymous, Bosch Teknik Bülten, Ankara, 26-27,1993.
  • Anonymous, “Motorlu Taşıtlardan Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Önlenmesi Paneli", Ankara, 72,1995.
  • Balcı, M., “Motorlu Taşıtlarda Kirletici Denetimi", 4. Yanma Sempozyumu, Bursa, 437-447, 1995.
  • Bilginpek, H., Dizel Motorları, MEB Basımevi, İstanbul, 30, 1991.
  • Borat, O., Balcı, M., ve Sürmen, A., Hava Kirlenmesi ve Kontrol Tekniği, Teknik Eğitim Vakfı Yayınları-3, Ankara, 25, 1994.
  • Çakıroğlu, M., “Motorlu Taşıt Trafiğinde Egzoz Emisyonları", 1. Ulusal Ulaşım Sempozyumu, İstanbul, 565-573, 1996.
  • Çetinkaya, S.,Termodinamik, Nobel Yayınları, Ankara, 259, 1999.
  • Ergeneman, M., Arslan, H., ve Mutlu, M., Taşıt Egzozundan Kaynaklanan Kirleticiler, Kutlar, O.A. (editör), Birsen Yayınevi, İstanbul, 4-8, 1998.
  • Heywood, J.B., Internal Combustion Engine Fundamentals, McGraw-Hill Publishing Company, NewYork, 586-592, 1988.
  • Işıksoluğu, M. A., “Dizel Motorlu Taşıtların Egzoz Gazındaki Duman Koyuluğu ve Ölçümde Karşılaşılan Sorunlar", Mühendis ve Makine Dergisi, 38, 453, 22-25, 1997.
  • İçingür, Y., Çelikten, İ ., Salman, M.S., ve Koca, A., “Dizel Motorlarında Servis Koşullarından Kaynaklanan Emisyonların Deneysel Olarak İncelenmesi", Yanma ve Hava Kirliliği Kontrolü III. Ulusal Sempozyumu, Ankara, 156-167, 1995.
  • İçingür, Y., “Dizel Motorlarının Aşırı Doldurulmas ında Kullanılan Bir Basınç Dalga Makinesinin Tasarımı ve Kullanılabilirliğinin Deneysel Analizi", Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi, Ankara, 84, 1996.
  • Kaytakoğlu, S., Var, F., ve Öcal, S. E., “Motorlu Taşıtlardan Kaynaklanan Kirlilik ve Giderilme Yöntemleri", Yanma ve Hava Kirliliği Kontrolü 3. Ulusal Sempozyumu, Ankara, 143-155, 1995.
  • Needham, J.R., Nicol, A.J., and Such, C.H., “Low Emission Heavy Duty Diesel Engine for Europe", SAE Paper, 620-631, 1993.
  • Schafer, F., and Basshuysen, R. V., Reduced Emissions and Fuel Consumption in Automobile Engines, Springer-Verlag Press, Germany, 6, 1995.
APA HAŞİMOĞLU C, İçingür Y, ÖĞÜT H (2002). Dizel motorlarında egzoz gazları resirkülasyonunun (EGR) motor performansı ve egzoz emisyonlarına etkisinin deneysel analizi. , 127 - 135.
Chicago HAŞİMOĞLU Can,İçingür Yakup,ÖĞÜT Hüseyin Dizel motorlarında egzoz gazları resirkülasyonunun (EGR) motor performansı ve egzoz emisyonlarına etkisinin deneysel analizi. (2002): 127 - 135.
MLA HAŞİMOĞLU Can,İçingür Yakup,ÖĞÜT Hüseyin Dizel motorlarında egzoz gazları resirkülasyonunun (EGR) motor performansı ve egzoz emisyonlarına etkisinin deneysel analizi. , 2002, ss.127 - 135.
AMA HAŞİMOĞLU C,İçingür Y,ÖĞÜT H Dizel motorlarında egzoz gazları resirkülasyonunun (EGR) motor performansı ve egzoz emisyonlarına etkisinin deneysel analizi. . 2002; 127 - 135.
Vancouver HAŞİMOĞLU C,İçingür Y,ÖĞÜT H Dizel motorlarında egzoz gazları resirkülasyonunun (EGR) motor performansı ve egzoz emisyonlarına etkisinin deneysel analizi. . 2002; 127 - 135.
IEEE HAŞİMOĞLU C,İçingür Y,ÖĞÜT H "Dizel motorlarında egzoz gazları resirkülasyonunun (EGR) motor performansı ve egzoz emisyonlarına etkisinin deneysel analizi." , ss.127 - 135, 2002.
ISNAD HAŞİMOĞLU, Can vd. "Dizel motorlarında egzoz gazları resirkülasyonunun (EGR) motor performansı ve egzoz emisyonlarına etkisinin deneysel analizi". (2002), 127-135.
APA HAŞİMOĞLU C, İçingür Y, ÖĞÜT H (2002). Dizel motorlarında egzoz gazları resirkülasyonunun (EGR) motor performansı ve egzoz emisyonlarına etkisinin deneysel analizi. Turkish Journal of Engineering and Environmental Sciences, 26(2), 127 - 135.
Chicago HAŞİMOĞLU Can,İçingür Yakup,ÖĞÜT Hüseyin Dizel motorlarında egzoz gazları resirkülasyonunun (EGR) motor performansı ve egzoz emisyonlarına etkisinin deneysel analizi. Turkish Journal of Engineering and Environmental Sciences 26, no.2 (2002): 127 - 135.
MLA HAŞİMOĞLU Can,İçingür Yakup,ÖĞÜT Hüseyin Dizel motorlarında egzoz gazları resirkülasyonunun (EGR) motor performansı ve egzoz emisyonlarına etkisinin deneysel analizi. Turkish Journal of Engineering and Environmental Sciences, vol.26, no.2, 2002, ss.127 - 135.
AMA HAŞİMOĞLU C,İçingür Y,ÖĞÜT H Dizel motorlarında egzoz gazları resirkülasyonunun (EGR) motor performansı ve egzoz emisyonlarına etkisinin deneysel analizi. Turkish Journal of Engineering and Environmental Sciences. 2002; 26(2): 127 - 135.
Vancouver HAŞİMOĞLU C,İçingür Y,ÖĞÜT H Dizel motorlarında egzoz gazları resirkülasyonunun (EGR) motor performansı ve egzoz emisyonlarına etkisinin deneysel analizi. Turkish Journal of Engineering and Environmental Sciences. 2002; 26(2): 127 - 135.
IEEE HAŞİMOĞLU C,İçingür Y,ÖĞÜT H "Dizel motorlarında egzoz gazları resirkülasyonunun (EGR) motor performansı ve egzoz emisyonlarına etkisinin deneysel analizi." Turkish Journal of Engineering and Environmental Sciences, 26, ss.127 - 135, 2002.
ISNAD HAŞİMOĞLU, Can vd. "Dizel motorlarında egzoz gazları resirkülasyonunun (EGR) motor performansı ve egzoz emisyonlarına etkisinin deneysel analizi". Turkish Journal of Engineering and Environmental Sciences 26/2 (2002), 127-135.