CLASSICAL AND MODERNIST APPROACHES TO THE MIRACLES IN THE QUR’AN: A DIACHRONIC REVIEW

Yıl: 2019 Cilt: 11 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 468 - 479 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.26791/sarkiat.578205 İndeks Tarihi: 26-02-2020

CLASSICAL AND MODERNIST APPROACHES TO THE MIRACLES IN THE QUR’AN: A DIACHRONIC REVIEW

Öz:
In the last two centuries, an increasing number of Muslim scholars have adopted amodernist/decontextualisation approach to the interpretation of the Quran. Thisadoption is attributable to their worldviews or philosophical approaches that havechanged over time. Instead of looking for primary and contextual meanings of wordsand miraculous events addressed in the Qur’an, they prefer to look at the connotativemeanings, which are out of the context. This review argues that such decontextualizedinterpretations substantially contradict Quranic principles and contextual meanings ofmiracles. Muslim and non-Muslim, classical and modernist approaches to the Quranicmiracles need to be reconsidered, so as to avoid or reduce misinterpretations. For thisaim, the author has applied a diachronic (semantic) method of reviewing differentapproaches to definitions or conceptions of miracles in Arabic dictionaries, Islamicliterature, classical standpoints, and modernist viewpoints.
Anahtar Kelime:

Konular: Kültürel Çalışmalar

KUR’ÂN’DA GEÇEN MUCİZELERE KLASİK VE MODERNİST YAKLAŞIMLAR: ART-SÜREMLİ BİR İNCELEME

Öz:
Son iki yüzyıl içinde, giderek artan sayıda Müslüman alim Kuran'ın yorumlanmasında modernist bir yaklaşım benimsemiştir. Bu benimseme, zaman içinde değişen dünya görüşlerine veya felsefi yaklaşımlara bağlanabilir. Bir çok alim, Kur'an'da geçen kavramların ve mucizevi olayların birincil ve bağlamsal anlamlarını aramak yerine, bağlam dışında kalan çağrışımsal anlamlara bakmayı tercih etmektedir. Bu makalede, söz konusu bağlam dışı yorumların, Kur'an’î ilke ve prensiplere büyük ölçüde aykırı olduğu hususu ele alınmaktadır. Kur’an mucizelerinin Müslümanlara ait olsun olmasın, klasik ve modernist yaklaşımlar açısından yanlış yorumlarını önlemek veya azaltmak için art-süremli bir yöntemle ele alınması ve yeniden gözden geçirilmesi önem arzetmektedir. Bu doğrultuda ilk dönem Arapça sözlükler ve temel İslami kaynaklar başta olmak üzere klasik ve modernist bakış açılarında mucize tanımları ve konusu artsüremli/diachronic bir yöntemle ele alınmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Kültürel Çalışmalar
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abduh, M. (1904). Tefsîru cuzʾi ʿAmme. Kahire.
  • Abduh, M. (1986). Tevhid Risalesi (S. Hizmetli, Çev.). Ankara: Fecr Yayınevi.
  • Abduljabb r, K. (1962). al-Mughn f ebv b at-tavh d ve al-‘adl, (C. I–XX). Kahire.
  • Abū Zayd, N. Ḥ mid. (2009). Reformation of Islamic Thought: A Critical Historical Analysis. Amsterdam: Amsterdam University Press.
  • Akkuş, S. (2016). Kur’an’da Ayet Kavramı. Usûl İslam Araştırmaları, 14(14), 7-24.
  • Armstrong, Karen. (1998). Tanrı’nın Tarihi (O. özel, H. Koyukan, & K. Emiroğlu, Ed.). Ankara: Ayraç.
  • Aydın, H. (2015). İslâm İnançları Açısından Mucize, Kerâmet, Sihir ve İstidrac Kavramları Üzerine Bir İnceleme. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(32), 106-137.
  • Aydın, M. (2000). Din Fenomeni. Konya: Din Bilimleri Yayınları.
  • B qıll nī, E. B. M. b. T. (1958). al-Bayân ‘an al-farq bayna al-mu`cizât wa al-karamah ve al-hiyel ve al-kehāne ve as-sihr ve an-nârincāt (R. J. Mccarthy, Ed.). Beyrut.
  • Baş, E. (2008). Mustafa İslamoğlu’nun Hayat Kitabı Kur’an Adlı Eserinde Rasyonel Yorum. Usûl İslam Araştırmaları, 10(28), 78-106.
  • Bayam, E. G. (2015). Açık Teizmin Geleneksel Tanrı Tasavvuru Ve Süreç Teizmi ile İlişkisi. S B A R D, (25), 253-269.
  • Jurj nī, S. Sh. (2015). Sherh al-Mevāk f: Mevāk f Şerhi (Ö. Türker, Ed.). İstanbul: Türkiye Yazma Eserler.
  • Çevik, M. (2012). David Hume’da Mucize ve Nedensellik. Beytu’l-Hikme Dergisi, 2(2), 3-16.
  • D meg nī, H. b. M. (2010). al-Vucuh ve an-Nazā r (A. A. Arabî, Ed.). Beyrut.
  • al-Javharī, I. bin H. (1990). as-Sihāh, Tāc al-Lughat ve Sihāh al-Arabiyye (C. 1–6). Beyrut: D ru’l-ilm.
  • al- urtubī (ö. 671), E. A. M. b. A. b. E. B. (2006). al-Jāmi’ li-ahkām al-Qurân (C. 1– 22). Beyrut: Müessesetü’r-Risale.
  • Esed, M. (1999). Kur’an mesajı: Meal-Tefsir (C. 1–3; C. Koytak, Çev.). İstanbul: İşaret Yayınları.
  • Shaybanī (ö.206/821), İ. b. M. (1974). Kitab al-J m. Kahire: Vizaretu’l-Evkaf.
  • at-Taberī, M. b. C. (1964). Târ ḫ ar-rusul ve al-muluk (C. 1–15). Leiden.
  • at-Taftazanī, S. (1998). Sherh al-Ma âs d. Beyrut: Âlemü’l-Kütüb.
  • Azharī, (ö. 370), M. b. A. (trs.). Tehz b al-Lugha, as-Sihah. Kahire: Matâbiu sübüli’lArab.
  • ez-Zebidī (ö.1205/197), M. M. b. M. b. M. (2004). Tâcü’l-arûs min cevâhiri’l-Kâmûs (C. 1–60). Tunus.
  • Fīruz b dī, (ö. 816/1414), E. T. M. M. bin Y. (2008). amus al-Muh t. Kahire: Dâru’lHadîs.
  • Giacalone Ramat, A., Mauri, C., & Molinelli, P. (Ed.). (2013). Synchrony and diachrony: A dynamic interface. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
  • Goldmann, L. (2009). The Philosophy of the Enlightenment. New York: Routledge.
  • Gündüz, Ş. (1998). Din ve İnanç Sözlüğü. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Hazard, P. (1981). Batı Düşüncesinde Büyük Değişme (E. Güngör, Ed.). İstanbul: Yüksel Matbaası.
  • Hume, D. (2014). İnsanın Anlama Yetisi Üzerine Bir Soruşturma (M. Özgen, Ed.). Bursa: Biblos Kitabevi.
  • Ibn Hish m, A. (1955). as-Sîreh an-nebeviyye (C. 1–4). Kahire.
  • Ibn Kesīr (ö. 774), E.-F. İ. b. ad-Dımeşkî. (2000). Tefsîr al-Kur’ân al-Azîm (C. 1–15). Kahire: Müessesetu Kurtuba.
  • Ibn Manẓūr, Abū al-Faḍl Muḥammad ibn Mukarram. (1883). Lisān al-ʿArab. Kahire: Dârü’l-Meârif.
  • Ibn Taymiyya, T. E.-A. A. (1983). Kitab al Tevhid ar-Rububiyye (A. b. M. b. K. elAsımî, Ed.). Kahire.
  • İslamoğlu, M. (2008). Hayat Kitabı Kur’an, Gerekçeli Meal-Tefsir. İstanbul: Düşün Yayıncılık.
  • İslamoğlu, M. (2011). Kur’an Surelerinin Kimliği (3. Baskı). İstanbul: Akabe Vakfı Yayınları.
  • İslamoğlu, M. (2012). Nüzûl Sırasına Göre Hayat Kitabı Kur’ân. İstanbul: Düşün Yayıncılık.
  • Kaplan, İ. (2016). Nübüvvet Anlayışı. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(4), 739-765.
  • Kılıç, R. (2000). Modern Batı Düşüncesinde Vahiy. Ankara: Ankara Ünv. İlahiyat Fakültesi Yayınları.
  • Küçüker, M. U. (2001). Aydınlanma Felsefesînde Dîn Anlayışı ((Unpublished Master Thesis)). Marmara, İstanbul.
  • Maturidī (ö. 333/944), E. M. (1979). Kitâb at-tevh d (F. Huleyf, Ed.). İskenderiye: Daru’I-Jamiat al-Mısriyye.
  • Nesefī (h.508/1115, E.-M. (1990). Tabsirah al-adille fî al-kelâm (C. 1–II; C. Salame, Ed.). Dımaşk.
  • Rahman, F. (2000). Ana Konularıyla Kur’an. Ankara: Anakara Okulu Yayınları.
  • Russell, B. (2016). Din İle Bilim. İstanbul: Yapı Kredi.
  • Sabri Efendi, M. (1992). Mevkıf al-’akl ve al-’ilm veal-’alem min rabb al’lemîn ve ‘ibadih al-murselîn. Beyrut: Dâru ihyâi’t-turasi’l-Arabî.
  • Shertunī, S. al-Hurī al-Lubnânī. (1983). Eqreb al-Mewâr d. Qum.
  • Siddiqui, M. (1967). Religious Thought of Sir Sayyid Ahmad Khan. Islamic Studies, VI (3), 289-308.
  • Swinburne, R. (2009). Mucize Kavramı (A. Işık, Ed.). İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Taberī (ö. 310/923), E. C. M. b. C. (2001). Jâmi’ al-Beyān an Tavîl al-Qurân (C. 1–26). Kahire: Mektebetü İbn Teymiyye.
  • Tarakçı, M. (1986). St. Thomas Aquinas. Ankara: Fecr Yayınevi.
  • The Holy Qur’an-English meanings. § Saheeh International (2004).
  • Topaloğlu, A. (2011). Teizm. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA) (C. 40). Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Turan, M. (2018). Mustafa İslamoğlu’nun Kur’an Surelerinin Kimliği İsimli Eserindeki Bazı Farklı Yorumların Kritiği. Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 9 (19), 79-116.
  • Zamakhsherī, E.-K. C. M. (1998). Esâs al-Belāgha (M. B. Uyunussud, Ed.). Beyrut: Daru’l- utubi’l-ilmiyye.
APA Özdemir A (2019). CLASSICAL AND MODERNIST APPROACHES TO THE MIRACLES IN THE QUR’AN: A DIACHRONIC REVIEW. , 468 - 479. 10.26791/sarkiat.578205
Chicago Özdemir Ahmet CLASSICAL AND MODERNIST APPROACHES TO THE MIRACLES IN THE QUR’AN: A DIACHRONIC REVIEW. (2019): 468 - 479. 10.26791/sarkiat.578205
MLA Özdemir Ahmet CLASSICAL AND MODERNIST APPROACHES TO THE MIRACLES IN THE QUR’AN: A DIACHRONIC REVIEW. , 2019, ss.468 - 479. 10.26791/sarkiat.578205
AMA Özdemir A CLASSICAL AND MODERNIST APPROACHES TO THE MIRACLES IN THE QUR’AN: A DIACHRONIC REVIEW. . 2019; 468 - 479. 10.26791/sarkiat.578205
Vancouver Özdemir A CLASSICAL AND MODERNIST APPROACHES TO THE MIRACLES IN THE QUR’AN: A DIACHRONIC REVIEW. . 2019; 468 - 479. 10.26791/sarkiat.578205
IEEE Özdemir A "CLASSICAL AND MODERNIST APPROACHES TO THE MIRACLES IN THE QUR’AN: A DIACHRONIC REVIEW." , ss.468 - 479, 2019. 10.26791/sarkiat.578205
ISNAD Özdemir, Ahmet. "CLASSICAL AND MODERNIST APPROACHES TO THE MIRACLES IN THE QUR’AN: A DIACHRONIC REVIEW". (2019), 468-479. https://doi.org/10.26791/sarkiat.578205
APA Özdemir A (2019). CLASSICAL AND MODERNIST APPROACHES TO THE MIRACLES IN THE QUR’AN: A DIACHRONIC REVIEW. e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi, 11(2), 468 - 479. 10.26791/sarkiat.578205
Chicago Özdemir Ahmet CLASSICAL AND MODERNIST APPROACHES TO THE MIRACLES IN THE QUR’AN: A DIACHRONIC REVIEW. e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi 11, no.2 (2019): 468 - 479. 10.26791/sarkiat.578205
MLA Özdemir Ahmet CLASSICAL AND MODERNIST APPROACHES TO THE MIRACLES IN THE QUR’AN: A DIACHRONIC REVIEW. e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi, vol.11, no.2, 2019, ss.468 - 479. 10.26791/sarkiat.578205
AMA Özdemir A CLASSICAL AND MODERNIST APPROACHES TO THE MIRACLES IN THE QUR’AN: A DIACHRONIC REVIEW. e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi. 2019; 11(2): 468 - 479. 10.26791/sarkiat.578205
Vancouver Özdemir A CLASSICAL AND MODERNIST APPROACHES TO THE MIRACLES IN THE QUR’AN: A DIACHRONIC REVIEW. e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi. 2019; 11(2): 468 - 479. 10.26791/sarkiat.578205
IEEE Özdemir A "CLASSICAL AND MODERNIST APPROACHES TO THE MIRACLES IN THE QUR’AN: A DIACHRONIC REVIEW." e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi, 11, ss.468 - 479, 2019. 10.26791/sarkiat.578205
ISNAD Özdemir, Ahmet. "CLASSICAL AND MODERNIST APPROACHES TO THE MIRACLES IN THE QUR’AN: A DIACHRONIC REVIEW". e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi 11/2 (2019), 468-479. https://doi.org/10.26791/sarkiat.578205