Yıl: 2018 Cilt: 6 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 381 - 397 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 27-02-2020

TARİHSEL BİR KATEGORİ OLARAK BURJUVA MEDYA OKURYAZARLIĞI

Öz:
Bu çalışma açısından belirleyici olan literatür taraması, on yedinci yüzyıldan on dokuzuncu yüzyıla dekgeçen sürede, kamusal mekânlardaki okuyucunun gazete içeriklerini dönüştürme becerisini, özellikleBritanya’dan verilen örneklerle betimlemektedir. Bu bağlamda okurluk kavramı, erken dönem gazeteciliğe ilişkinalan yazınını Jürgen Habermas’ın kamusal alan kavramsallaştırmasıyla biraraya getirmenin anahtarı kabuledilmiştir. Medya okuryazarlığının burjuva kamusallığı içindeki tarihsel arkaplanını günümüz toplumlarınınsorunları açısından anlamlı kılan ise, Habermas’ın daha geç dönemli bir çalışması olan İletişimsel EylemKuramıdır. Burjuva medya okuryazarlığının aydınlanma sürecindeki yükselişi ve sanayi kapitalizmi sonrasındakidüşüşü, yaşam-dünyası ve sistem ikiliği ekseninde açıklanabilir. Avrupa kentlerinde yaşayan tacir-zanaatkârsınıfın dünya algısının bir formu olarak Batılı modernliğin doğuşu ve ideallerinden uzaklaşması da aynı eksendedeneyimlenmiştir.Nitel yöntemler ve betimleyici sosyal bilim anlayışı bağlamında, bu çalışma toplumsal bir olgununtarihsel örnekler üzerinden anlaşılması ve günümüzdeki varoluş koşullarının irdelenmesi amacına dönüktür.Literatür temelinde sunulan değerlendirme ise, medya okuryazarlığını dönemsel yaklaşımlar yerine farklızamanlarda ve farklı coğrafyalarda geçerli olacak genel bir kuramsal çerçeveye oturtmanın mümkün olduğunusavunmaktadır. Böylece, burjuva medya okuryazarlığı, önceden verili eğitim programları olmaksızın kamusalalanda kendiliğinden doğan eleştirel medya okuryazarlığı yetkinliklerinin ifadesidir. Medya okuryazarlığının vebağlı kavramların söz konusu yetkinlikler temelinde tanımlanması kuramsal çerçevenin ve genel geçerli eğitimprogramlarının geliştirilmesine yardımcı kabul edilebilir. Eğitim ortamında uygulanmanın ötesinde, bireyleringünlük iletişim pratiklerine taşıyacağı yetkinlikler ise modernleşmenin yeniden yapılandırılması yönündepotansiyel taşımaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: Film, Radyo, Televizyon

BOURGEOIS MEDIA LITERACY AS A HISTORICAL CATEGORY

Öz:
Decisive for this study, the literature review is aimed at describing the competencies of readers in public spaces to transform newspaper contents, with the examples especially from Britain through the seventeenth to nineteenth centuries. In this framework, the readership concept is a key, briningg together the literature on early era journalism with Jürgen Habermas' conceptualization of public sphere. On the other hand, a latter work of Habermas, Communicative Action Theory, helps to state the historical background of media literacy in the frame of contemporary problems. Thus, the rise of bourgeois media literacy during the enlightenment and the fall of it after industrial capitalism have been explicated on the axis of lifeworld and system duality. The emergence of Occidental modernity as an embodiment of bourgeois worldviews, and its alienation to its Enlightenment ideals as the fragmentation of lifeworld, had been experienced in the same direction. In the context of qualitative methods and descriptive social sciences/hermeneutics, this study purposes a comprehension of a social phenomenon through the historical examples and to examine its conditions of existence in the current era. Evaluation and conclusion based on the literature asserts the potentiality of media literacy to be grounded on a coherent theoratical frame, rather than temporary approaches. Bourgeois media literacy is an expression for self-fulfilling critical literacy competencies born in the public sphere, without any pre-determined education programs. Defining media literacy and any related concepts based on these competencies would be conducive for the development of a theoretical frame and valid educational programs against any challenges of time and place. Beyond their potential of application in education environments, critical media literacy competencies, which individuals would transfer into daily communication practices, have a potential of reconstruction of modernity.
Anahtar Kelime:

Konular: Film, Radyo, Televizyon
Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • ADORNO, Theodor W. ve HORKHEIMER, Max (1995). Aydınlanmanın Diyalektiği: Felsefi fragmanlar (Çev: O. Özügül) İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • CHRIST, William and POTTER, William J. (1998). “Media Literacy, Media Education, and the Academy”. Journal of Communication, 48(1), 5-15.
  • COLLEY, Linda (2009). Britons: Forging the Nation 1707-1837. (Revised Edition). New Haven: Yale University Press.
  • CONBOY, Martin D. (2004). Journalism: A Critical History. London: Sage Publications.
  • EHRENBERG, John. (1999). Civil Society: The Critical History of an Idea. New York: NYU Press.
  • FEDOROV, Alexander (2003). “Media Education and Media Literacy: Experts’ Opinions”. https://ssrn.com/abstract=2626372 Erişim tarihi 28.03.2018.
  • GIDDENS, Anthony (2005). Introduction. The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism. (Eng. Trans. Talcott Parsons with an Introduction by Anthony Giddens) London: Routledge., p. xvii-xxiv.
  • HABERMAS, Jürgen. (1984a). The Theory of Communicative Action: Reason and the Rationalization of Society, Vol.1. (Eng. Trans. Thomas McCarthy ve Jürgen Habermas) Boston, MA: Beacon Press.
  • HABERMAS, Jürgen. (1984b). The Theory of Communicative Action: Lifeworld and System-A Critique of Functionalist Reason, Vol. 2. (Eng. Trans. Thomas McCarthy ve Jürgen Habermas). Boston, MA: Beacon Press.
  • HABERMAS Jürgen (1992). The Structural Transformation of The Public Sphere: An Inquiry into a Category of Bourgeois Society. Cambridge: Polity Press.
  • HARRIS, Michael and LEE, Allan. (1995). The Press in English Society from the Seventeenth to the Nineteenth Century. Toronto: London and Toronto Assoc. Univ. Presses.
  • KANT, Immanuel (2001). Answering the Question: What is Enlightenment? (Eng. Trans. and Editor) Allan Wood ve Thomas K. Abbott. Basic Writings of Immanuel Kant. Toronto: Random House Inc., p. 135-142.
  • LEVY, Fritz J. (1999). The Decorum of News. (Editor) Joad Raymond. News, Newspapers and Society in Early Modern Britain. London: Frank Cass Publications Co.
  • LUKACS, György (1999). History& Class Consciousness: Studies in Marxist Dialectics. (Eng. Trans: Roger Livingstone). Massautches: MIT Press.
  • MURDOCK, Graham ve GOLDING, Peter (1973). “For a Political Economy of Mass Communications”. The Socialist Register, 1973(2), p. 205-234.
  • RAYMOND, Joad (1999). The Newspaper, Public Opinion, and The Public Sphere in The Seventeenth Century. (Editor) Joad Raymond. News, Newspapers and Society in Early Modern Britain. Londra: Frank Cass Publications Co.
  • TİMUR, Timur (2008). Habermas’ı Okumak. İstanbul: Yordam Kitap.
  • WEBER, Max (2005). The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism (Eng. Trans Talcott Parsons, an Introduction with Anthony Giddens) London: Routledge.
APA DAĞTAŞ E, OKUROĞLU M (2018). TARİHSEL BİR KATEGORİ OLARAK BURJUVA MEDYA OKURYAZARLIĞI. , 381 - 397.
Chicago DAĞTAŞ ERDAL,OKUROĞLU M. Selahattin TARİHSEL BİR KATEGORİ OLARAK BURJUVA MEDYA OKURYAZARLIĞI. (2018): 381 - 397.
MLA DAĞTAŞ ERDAL,OKUROĞLU M. Selahattin TARİHSEL BİR KATEGORİ OLARAK BURJUVA MEDYA OKURYAZARLIĞI. , 2018, ss.381 - 397.
AMA DAĞTAŞ E,OKUROĞLU M TARİHSEL BİR KATEGORİ OLARAK BURJUVA MEDYA OKURYAZARLIĞI. . 2018; 381 - 397.
Vancouver DAĞTAŞ E,OKUROĞLU M TARİHSEL BİR KATEGORİ OLARAK BURJUVA MEDYA OKURYAZARLIĞI. . 2018; 381 - 397.
IEEE DAĞTAŞ E,OKUROĞLU M "TARİHSEL BİR KATEGORİ OLARAK BURJUVA MEDYA OKURYAZARLIĞI." , ss.381 - 397, 2018.
ISNAD DAĞTAŞ, ERDAL - OKUROĞLU, M. Selahattin. "TARİHSEL BİR KATEGORİ OLARAK BURJUVA MEDYA OKURYAZARLIĞI". (2018), 381-397.
APA DAĞTAŞ E, OKUROĞLU M (2018). TARİHSEL BİR KATEGORİ OLARAK BURJUVA MEDYA OKURYAZARLIĞI. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(1), 381 - 397.
Chicago DAĞTAŞ ERDAL,OKUROĞLU M. Selahattin TARİHSEL BİR KATEGORİ OLARAK BURJUVA MEDYA OKURYAZARLIĞI. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 6, no.1 (2018): 381 - 397.
MLA DAĞTAŞ ERDAL,OKUROĞLU M. Selahattin TARİHSEL BİR KATEGORİ OLARAK BURJUVA MEDYA OKURYAZARLIĞI. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol.6, no.1, 2018, ss.381 - 397.
AMA DAĞTAŞ E,OKUROĞLU M TARİHSEL BİR KATEGORİ OLARAK BURJUVA MEDYA OKURYAZARLIĞI. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2018; 6(1): 381 - 397.
Vancouver DAĞTAŞ E,OKUROĞLU M TARİHSEL BİR KATEGORİ OLARAK BURJUVA MEDYA OKURYAZARLIĞI. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2018; 6(1): 381 - 397.
IEEE DAĞTAŞ E,OKUROĞLU M "TARİHSEL BİR KATEGORİ OLARAK BURJUVA MEDYA OKURYAZARLIĞI." Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6, ss.381 - 397, 2018.
ISNAD DAĞTAŞ, ERDAL - OKUROĞLU, M. Selahattin. "TARİHSEL BİR KATEGORİ OLARAK BURJUVA MEDYA OKURYAZARLIĞI". Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 6/1 (2018), 381-397.