Yıl: 2018 Cilt: 6 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 484 - 501 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-02-2020

AİLE HEKİMLERİNİN İNTERNET VE SOSYAL MEDYA KULLANIM ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ

Öz:
Günümüzde çok yaygın kullanılan internet ve sosyal medya önemli bir sağlık enformasyon kaynağıdır.Bu araştırmada amacımız, hayatın her alanında baş döndürücü bir hızla yaygınlaşarak kullanılan internet ve sosyalmedya ile ilgili aile hekimlerinin alışkanlıklarını incelemek ve bu yeni iletişim araçlarını mesleklerini icra ederkenne kadar ve nasıl kullandıklarını belirlemektir. Tanımlayıcı tipteki bu araştırmanın evrenini Türkiye’de birincibasamakta sağlık hizmeti veren aile hekimleri oluşturmaktadır. Verilerin elde edilmesinde online anket tekniğikullanıldı. Elde edilen veriler SPSS 15.0 paket programı kullanılarak bilgisayara aktarıldı, frekans ve yüzdeanalizleri yapıldı. Çalışmamıza 716 doktor katıldı. Birinci basamakta çalışan hekimlerin kullandıkları sosyal medyaaraçlarını incelediğimizde %89,1’i WhatsApp, %78,5’i Facebook, %40,8’i Instagram, %33,7’si Twitterkullanırken, %1,8’i hiçbir sosyal medya aracını kullanmadığını bildirdi. “Her aile sağlığı merkezinin bir sosyalmedya hesabı olmalıdır.” önermesine katılımcıların %39,8’i “katılıyorum” derken; %60,2’si katılmadığını ifadeetti. Sosyal medya farklı toplum katmanlarında olduğu gibi hekimler arasında da büyük rağbet görmektedir. Ancakbu rağbet mesleki alana ve sağlık alanına yeterince yansıtılmamaktadır. Sağlık kuruluşlarının sosyal medyahesapları geliştirilerek yaygınlaştırılabilir ve bu alanda daha etkili bir iletişim ağı tesis edilebilir.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Sosyal Çalışma Davranış Bilimleri

THE INVESTIGATION OF FAMILY PHYSICIANS RELATED TO INTERNET AND SOCIAL MEDIA USAGE CHARACTERISTICS

Öz:
Today, the most widely used internet and social media are a major source of health information. In this study, our aim to examine the habits of the family physicians related to internet and social media, which are used at a dizzying pace in all areas of life, and to determine how often and how they use these new communication tools while performing their professions. The universe of this descriptive study is the family physicians that provide health care in Turkey at primary health care. Online questionnaire was used in obtaining the data. The obtained data was transferred to the computer using SPSS 15.0 package program, frequency and percentage analyzes were performed. 716 doctors participated in our study. When we examined the social media tools used by the physicians working in the primary health care, 89.1% of them reported WhatsApp, 78.5% of Facebook, 40.8% of Instagram, 33.7% of Twitter users and 1.8% of them did not use any social media. "Each family health center must have a social media account." 39.8% of respondents said "I agree"; 60.2% stated that they did not agree. Social media is very popular among physicians as well as at different levels of society. However, this demand is not adequately reflected in the occupational field and health field. Social media accounts of health institutions can be developed and disseminated, and a more effective communication network can be established in this area.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Sosyal Çalışma Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • AASE, Lee (2014). The Case for Social Media in Professionalism. Mayo Clinic Social Media Network, https://socialmedia.mayoclinic.org/2014/08/19/the-case-forsocial- media-in-professionalism/, Erişim Tarihi: 18.02.2018.
  • BAKAN, Ömer (2008). Halkla İlişkiler Aracı Olarak İnternet, Ed. Ahmet Kalender- Mehmet Fidan, Halkla İlişkiler, Konya, Tablet Yayınları, s.373-389.
  • BOOMERANG, İstanbul. “Sosyal Medya Sağlık Sektörünü Nasıl Etkiliyor?” http://boomerangistanbul.com/sosyal-medya-saglik-sektorunu-nasil-etkiliyor/, Erişim Tarihi: 27.10.2017.
  • COOPER, Crystale Purvis; GELB, Cynthia A; RİM, Sun Hee; HAWKİNS, Nikki A; RODRİGUEZ, Juan L; POLONEC, Lindsey (2012). “Physicians who use social media and other internet-based communication Technologies”, J Am Med Inform Assoc, 19, p.960-964.
  • ÇİMEN, Mesut; ÇİZMECİ, Esra; DENİZ, Serkan; ERKOÇ, Beyza (2015). “Hastane Tercihinde Sosyal Medyanın Kullanımı”, The Journal of International Social Research, 8 (41), s.1203-1210.
  • FISHER, Jennifer; CLAYTON, Margaret (2012). “Who Gives A Tweet: Assessing Patients’ İnterest İn The Use of Social Media for Health Care”, Worldviews on Evidence‐Based Nursing, 9 (2), p.100-108.
  • FOX, Susannah (2011). The Social Life of Health Information. Pew Internet & American Life Project. p.1-6.
  • FOX, Susannah; DUGGAN, Maeve (2013). Pew Research Center-Health Online 2013. http://www.pewinternet.org/2013/01/15/health-online-2013/, Erişim Tarihi: 18.02.2018.
  • GRİFFİS, Heather M; KİLARU, Austin S;WERNER, Rachel M;ASCH, David A; HERSHEY, John C; HİLL, Shawndra; HA, Yoonhee P; SELLERS, Allison; MAHONEY, Kevin; MERCHANT, Raina M. (2014). “Use of Social Media Across US Hospitals: Descriptive Analysis of Adoption and Utilization”, Journal of Medical Internet Research, 16 (11), p.264-270.
  • HAN, Jeong Yeob; WİSE, Meg; KİM, Eunkyung; PİNGREE, Ray; HAWKİNS, Robert P; PİNGREE, Suzanne; MCTAVİSH, Fiona; GUSTAFSON, David H (2010). “Factors Associated With Use Of Interactive Cancer Communication System: An Application of The Comprehensive Model of Information Seeking”, Journal of Computer-Mediated Communication, 15, p.367-388.
  • Healthy People 2020 Topics & Objectives https://healthypeople.gov/2010/hp2020/Objectives/TopicAreas.aspx, Erişim Tarihi: 17.02.2018.
  • INVESTOR RELATIONS (2012). “Number of Facebook Users”, http://investor.fb.com/releasedetail.cfm?Release, Erişim Tarihi: 27.10.2017.
  • INVESTOR RELATIONS (2017). Here's how Facebook is saying "Thank You" to a community of 2 billion people. https://investor.fb.com/investornews/ default.aspx, Erişim Tarihi: 27.10.2017.
  • KIYAT, Banu Dayanç; SÜTÇÜ, Cem Sefa (2013). Research on Measuring Perceptions of Reputation in the Health Sector through Social Media. B. Baybars-Hawks, & O. Samast. New Challenges, New Opportunities: Interdisciplinary Perspectives on Reputation Management, Ankara: Pozitif Matbaacılık, s.19-28.
  • KOÇAK, Abdullah; BULDUKLU, Yasin (2010). “Sağlık İletişimi: Yaşlıların Televizyonda Yayınlanan Sağlık Programlarını İzleme Motivasyonları”, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 6 (3), s.5-17.
  • MCDAID, David; PARK, A-la (2010). Bupa health pulse 2010 research: online health: Untangling the web. s.1-32.
  • MCGOWAN, Brian S; WASKO, Molly; VARTABEDİAN, Bryan Steven; MİLLER, Robert S; FREİHERR, Desirae D; ABDOLRASULNİA, Maziar (2012). “Understanding the Factors That Influence the Adoption and Meaningful Use of Social Media by Physicians to Share Medical Information”, J Med Internet Res, 14 (5), p.117-121.
  • MENDİ, Başak (2015). “Sağlık İletişiminde Sosyal Medyanın Kullanımı: Dünyadaki Ve Türkiye’deki Uygulamalar”, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 11 (44), s.275-290.
  • MOORHEAD, S Anne; HAZLETT, Diane E; HARRİSON, Laura ; CARROLL, Jennifer K; IRWİN, Anthea; HOVİNG, Ciska (2013). “A New Dimension of Health Care: Systematic Review of the Uses, Benefits, and Limitations of Social Media for Health Communication”, Journal of Medical Internet Research, 15 (4), p.85-100.
  • MORETTI, Felipe Azevedo; OLIVEIRA, Vanessa Elias de; SILVA, Edina Mariko Koga da (2012). “Access to health information on the internet: a public health issue?”, Revista da Associação Médica Brasileira, 58 (6), p.650-658.
  • OH, Hyun Jung; LAUCKNER, Carolyn; BOEHMER, Jan; FEWİNS-BLİSS, Ryan; Lİ, Kang (2013). “Facebooking forhealth: An examination into the solicitation and effects of health-related social support on social networking sites”, Computers in Human Behavior, 29 (5), p.2072-2080.
  • ÖZTÜRK, R. Gülay ve ÖYMEN, Gözde (2014). “Sağlık İletişiminde Sosyal Medya Kullanımının Stratejik Önemi: Türkiye’de Kalp Sağlığı İle İlgili Kâr Amacı Gütmeyen Kuruluşlar Üzerine Bir Değerlendirme”, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, s.110-132.
  • PANAHI, Sirous; WATSON, Jason; PARTRIDGE, Helen (2016). “Social media and physicians: exploring the benefits and challenges”, Health informatics journal, 22 (2), p.99-112.
  • SAĞLIK BAKANLIĞI; (2005). T.C Sağlık Bakanlığı Sağlık İstatistikleri Yıllığı 2015, 143 http://www.saglikistatistikleri.gov.tr/dosyalar/SIY_2015.pdf, Erişim Tarihi: 05.04.2017.
  • SCHWARTZ, Kendra L; ROE, Thomas; NORTHRUP, Justin; MEZA, James; SEIFELDIN, Raouf; NEALE, Anne Victoria (2006). “Family Medicine Patients’ Use of the Internet for Health Information: A Metro Net Study”, JABFM, 19 (1), p.39-45.
  • SOLMAZ, Başak; TEKİN, Gökhan; HERZEM, Züleyha; DEMİR, Muhammed (2013). “İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Uygulama”, Selçuk İletişim, 7 (4), s.24-32.
  • SOYER, Adam (2012). “Social Media in Healthcare: A Primer for Orthopaedic Surgeons”, American Academy of Orthopedic Surgeons, s.9-12.
  • ŞENER, Emine ve SAMUR, Menevşe (2013). “Sağlığı Geliştirici Bir Unsur Olarak Sosyal Medya: Facebookta Sağlık”, Gümüşhane University Journal of Health Sciences, 2 (4), s.508-523.
  • TENGILIMOĞLU, Emre; PARILTI, Nurettin; YAR, Cemre Eda (2015). “Hastane Ve Hekim Seçiminde Sosyal Medyanın Kullanım Düzeyi: Ankara İli Örneği”, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17 (2), s.76-96.
  • TOSYALI, Hikmet; SÜTÇÜ, Cem Sefa (2016). “Sağlık İletişiminde Sosyal Medya Kullanımının Bireyler Üzerindeki Etkileri”, Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3 (2), s.3-22.
  • TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU (2016). Sabit telefon, cep telefonu ve internet abone sayısı. http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist Erişim Tarihi: 27.10.2017.
  • TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU; (2016). İstatistiksel Tablolar Ve Dinamik Sorgulama. http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028 Erişim Tarihi: 27.10.2017.
  • VAN DE BELT, Tom H; BERBEN, Sivera AA; SAMSOM Melvin; ENGELEN, Lucien J; SCHOONHOVEN Lisette (2012).” Use of social media by western European hospitals: longitudinal study”, Journal of Medical Internet Research, 14 (3), s.61-75.
  • VAN DE BELT, Tom H; ENGELEN, Lucien J; BERBEN, Sivera AA; TEERENSTRA, Steven; SAMSOM Melvin; SCHOONHOVEN Lisette (2013). ”Internet and Social Media For Health-Related Information and Communication in Health Care: Preferences of the Dutch General Population”, J Med Internet Res, 15 (10), p.220-239.
  • VURAL, Z.Beril Akıncı ve BAT, Mikail (2010). “Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma”, Journal of Yaşar University, 20 (5), s.3348-3382.
  • YAZICIOĞLU, Yahşi ve ERDOĞAN, Samiye (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • YILMAZ, Elgiz (2011). Doktorumun Hastasıyım.com, İstanbul: Mavna Yayınları
  • ZÜLFİKAR, Haluk (2014). “Hastaların İnternet Kullanımı ve Elektronik Ortamdaki Sağlık Bilgilerine Erişim Davranışları”, F.N. Hem. Derg, 22 (1), s.46-52.
APA Erdem Ö (2018). AİLE HEKİMLERİNİN İNTERNET VE SOSYAL MEDYA KULLANIM ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ. , 484 - 501.
Chicago Erdem Özgür AİLE HEKİMLERİNİN İNTERNET VE SOSYAL MEDYA KULLANIM ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ. (2018): 484 - 501.
MLA Erdem Özgür AİLE HEKİMLERİNİN İNTERNET VE SOSYAL MEDYA KULLANIM ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ. , 2018, ss.484 - 501.
AMA Erdem Ö AİLE HEKİMLERİNİN İNTERNET VE SOSYAL MEDYA KULLANIM ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ. . 2018; 484 - 501.
Vancouver Erdem Ö AİLE HEKİMLERİNİN İNTERNET VE SOSYAL MEDYA KULLANIM ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ. . 2018; 484 - 501.
IEEE Erdem Ö "AİLE HEKİMLERİNİN İNTERNET VE SOSYAL MEDYA KULLANIM ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ." , ss.484 - 501, 2018.
ISNAD Erdem, Özgür. "AİLE HEKİMLERİNİN İNTERNET VE SOSYAL MEDYA KULLANIM ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ". (2018), 484-501.
APA Erdem Ö (2018). AİLE HEKİMLERİNİN İNTERNET VE SOSYAL MEDYA KULLANIM ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(1), 484 - 501.
Chicago Erdem Özgür AİLE HEKİMLERİNİN İNTERNET VE SOSYAL MEDYA KULLANIM ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 6, no.1 (2018): 484 - 501.
MLA Erdem Özgür AİLE HEKİMLERİNİN İNTERNET VE SOSYAL MEDYA KULLANIM ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol.6, no.1, 2018, ss.484 - 501.
AMA Erdem Ö AİLE HEKİMLERİNİN İNTERNET VE SOSYAL MEDYA KULLANIM ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2018; 6(1): 484 - 501.
Vancouver Erdem Ö AİLE HEKİMLERİNİN İNTERNET VE SOSYAL MEDYA KULLANIM ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2018; 6(1): 484 - 501.
IEEE Erdem Ö "AİLE HEKİMLERİNİN İNTERNET VE SOSYAL MEDYA KULLANIM ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ." Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6, ss.484 - 501, 2018.
ISNAD Erdem, Özgür. "AİLE HEKİMLERİNİN İNTERNET VE SOSYAL MEDYA KULLANIM ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ". Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 6/1 (2018), 484-501.