Yıl: 2018 Cilt: 6 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 759 - 778 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-02-2020

ORYANTALİST BAKIŞ AÇISININ SİNEMAYA YANSIMASI: THE PHYSCIAN (2013) FİLMİ ÖRNEĞİ

Öz:
Doğu bilimi ya da şarkiyatçılık olarak da bilinen oryantalizm, her ne kadar Doğu kültürlerini ve dillerinitanımak için kurulmuş akademik bir disiplin olsa da içerisinde iktidar ilişkilerini de barındırmaktadır. EdwardSaid’in betimlediği üzere oryantalizm, Batı dünyasının Doğu dünyası üzerinde hegemonya kurabilmesinikolaylaştıran ve ön yargılardan beslenen bir düşünce sistemidir. Batı’nın kurgulamış olduğu Doğu imajı olarak dagörülen oryantalizm, çok eski dönemlerden beri kendisini birçok alanda göstermektedir. Edebiyattan müziğe,resimden mimariye kadar birçok farklı alanda varlık gösteren oryantalist bakış açısının izlerine sinemada darastlanılmaktadır. Sinema, sanat formu olmasının yanı sıra bir kitle iletişim aracıdır ve toplumsal bir özelliğesahiptir. Dolayısıyla sinema ve toplumsal yaşam arasında kuvvetli bir bağ bulunmaktadır. Hem görsel hem deişitsel unsurların etkili şekilde kullanılabildiği sinema aracılığıyla oryantalist bakış açısı, toplumsal düzlemdeyeniden üretilebilmektedir. Oryantalist bakış açısının sinemada birçok örneği bulunmaktadır. The Physician (2013)filmi, bu örneklerin bir tanesidir. The Physician, 2013 yılında Philipp Stölzl tarafından yönetilmiş, dram/tarihtüründe bir filmdir. Film, Rob Cole isimli karakterin, İbn-i Sina’dan tıp eğitimi almak için Londra’dan İsfahan’ayaptığı yolculuğu ve sonrasında gelişen olayları anlatmaktadır. Film genelinde oryantalist öğelere sıkçarastlanılmaktadır, bu bağlamda yapılmış olan çalışmanın amacı, The Physician (2013) filminde yer alan oryantalistöğeleri, içerik analizi yöntemiyle ortaya çıkartmaktır.
Anahtar Kelime:

Konular: Film, Radyo, Televizyon

REFLECTION OF ORIENTALIST POINT OF VIEW ON CINEMA CASE OF: THE PHYSICAN (2013) FILM

Öz:
Although Orientalism is an academic discipline established by Western societies to recognize Eastern cultures and languages, it also includes power and power relations. Orientalism, as Edward Said describes, is a system of thought that is based on prejudices and enables the hegemony of the Western on the Eastern. Orientalism, which is also regarded as the East image that the West has devised, has seen itself in many field since ancient times. Orientalism may seen from literature, music, painting and architecture. Orientalism is also seen in the cinema. In addition to being an art form, cinema is a mass media tool and has a social feature. Therefore there is a strong link between cinema and social life. The orientalist view can be reproduced on the society through cinema, where audiovisial elements can be used effectively. Orientalist viewpoint has many examples in the cinema. The Physician (2013) is one of these examples. The Physician (2013) is a drama/history genre film directed by Philipp Stölzl in 2013. The film narrate the Rob Cole’s (film character) journey from London to Isfahan in order to receive medical education from Ibn-i Sina and subsequent events. Orientalist elements are often seen throughout the film, in this context, the aim of this study, orientalist elements in the The Physician (2013) film, is reveal through content analysis.
Anahtar Kelime:

Konular: Film, Radyo, Televizyon
Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • BAL, Ali Asker (2010).“Oryantalist Resimde Bedenin Kolonileştirilmesi Bağlamında Türk Hamamı İmgesi”, Çevrimiçi Tematik Türkoloji Dergisi, 2 (2), s. 13-23.
  • BERGER, Peter ve LUCKMANN Thomas (2008). Gerçekliğin Sosyal İnşası Bir Bilgi Sosyolojisi İncelemesi, (Çev: Vefa Saygın Öğütle), İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • BERNSTEIN, Matthew (1997). Introduction, (Editörler), Matthew Bernstein ve Gaylyn Studlar. Visions of the East: Orientalism in Film, New Jersey: Rutgers University Press, s. 1-19.
  • EAGLETON, Terry (1996). İdeoloji, (Çev: Muttalip Özcan), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • ELİRİ, İsa (2010). “Batılılaşma Sürecinde Askeri Okullar ve Asker Ressamların Türk Resim Sanatına Etkileri”, Türk İslam Medeniyeti Akademik Araştırmalar Dergisi, 9, s. 139- 150.
  • ERSOY, Ahmet Abdullah (2003). “Şarklı Kimliğin Peşinde, Osman Hamdi Bey ve Osmanlı Kültüründe Oryantalizm”, Toplumsal Tarih Dergisi, 119, s. 84-89.
  • GERMANER, Semra ve İNANKUR Zeynep (1989). Oryantalizm ve Türkiye, İstanbul: Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları.
  • GÖKÇE, Orhan (1995). İçerik Çözümlemesi, Konya: S.Ü. İletişim Fakültesi Yayınları.
  • GÖZ, Kemal (2011). “İbn Sina’da Aşk ve Varlık”, A.İ.B.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (1), s. 39-49.
  • HITCHCOCK, Louise (2015). Kuramlar ve Kuramcılar, (Çev: Seda Pekşen), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • KEYMAN, Fuat (1999). Farklılığa Direnmek: Uluslararası İlişkiler Kuramında “Öteki” Sorunu, (Editörler), Fuat Keyman, Mahmut Mutman ve Meyda Yeğenoğlu. Oryantalizm Hegemonya ve Kültürel Fark, İstanbul: İletişim Yayınları, s. 71-106.
  • KIREL, Serpil (2012). Kültürel Çalışmalar ve Sinema, İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi.
  • MARDİN, Şerif (2002). “Oryantalizmin Hasıraltı Etkileri”, Doğu-Batı Dergisi, 20(1), s. 111-117.
  • MUTMAN, Mahmut (1999). Oryantalizmin Gölgesi Altında: Batı’ya Karşı İslam,(Editörler), Fuat Keyman, Mahmut Mutman ve Meyda Yeğenoğlu. Oryantalizm Hegemonya ve Kültürel Fark, İstanbul: İletişim Yayınları, s. 25- 69.
  • MUTMAN, Mahmut (2002). “Şarkiyatçılık: Kuramsal Bir Not”, Doğu-Batı Dergisi, 20(2), s. 105-115.
  • ÖNAL, Hülya ve BAYKAL Kemal Cem (2011). “Klasik Oryantalizm, Yeni Oryantalizm ve Oksidentalizm Ekseninde Sinemada Değişen ‘Ben’ ve ‘Öteki’ Algısı”, Journal of World of Turks, 3(3), s. 107-128.
  • ROSENBLATT, Naomi (2009). “Orientalism in American Popular Culture”, Penn History Review, 16(2), s. 51-63.
  • SAID, Edward (1998). Oryantalizm, (Çev: Nezih Uzel), İstanbul: İrfan Yayıncılık.
  • STOLZL, Philipp (Yönetmen). (2013). The Physician. [Film]. Almanya: UFA GmbH.
  • İSKİT, Temel (2012). Diplomasi Tarihi, Teorisi, Kurumları ve Uygulaması, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • TURNER, Bryan Stanley(2003). Oryantalizm, Postmodernizm ve Globalizm, (Çev: İbrahim Kapaklıkaya), İstanbul: Anka Yayınları.
  • WEBER, Robert Philip (1989). Basic Content Analysis. London: Sage.
APA Satır M, OZER N (2018). ORYANTALİST BAKIŞ AÇISININ SİNEMAYA YANSIMASI: THE PHYSCIAN (2013) FİLMİ ÖRNEĞİ. , 759 - 778.
Chicago Satır Mehmet Emin,OZER NURI PASA ORYANTALİST BAKIŞ AÇISININ SİNEMAYA YANSIMASI: THE PHYSCIAN (2013) FİLMİ ÖRNEĞİ. (2018): 759 - 778.
MLA Satır Mehmet Emin,OZER NURI PASA ORYANTALİST BAKIŞ AÇISININ SİNEMAYA YANSIMASI: THE PHYSCIAN (2013) FİLMİ ÖRNEĞİ. , 2018, ss.759 - 778.
AMA Satır M,OZER N ORYANTALİST BAKIŞ AÇISININ SİNEMAYA YANSIMASI: THE PHYSCIAN (2013) FİLMİ ÖRNEĞİ. . 2018; 759 - 778.
Vancouver Satır M,OZER N ORYANTALİST BAKIŞ AÇISININ SİNEMAYA YANSIMASI: THE PHYSCIAN (2013) FİLMİ ÖRNEĞİ. . 2018; 759 - 778.
IEEE Satır M,OZER N "ORYANTALİST BAKIŞ AÇISININ SİNEMAYA YANSIMASI: THE PHYSCIAN (2013) FİLMİ ÖRNEĞİ." , ss.759 - 778, 2018.
ISNAD Satır, Mehmet Emin - OZER, NURI PASA. "ORYANTALİST BAKIŞ AÇISININ SİNEMAYA YANSIMASI: THE PHYSCIAN (2013) FİLMİ ÖRNEĞİ". (2018), 759-778.
APA Satır M, OZER N (2018). ORYANTALİST BAKIŞ AÇISININ SİNEMAYA YANSIMASI: THE PHYSCIAN (2013) FİLMİ ÖRNEĞİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(1), 759 - 778.
Chicago Satır Mehmet Emin,OZER NURI PASA ORYANTALİST BAKIŞ AÇISININ SİNEMAYA YANSIMASI: THE PHYSCIAN (2013) FİLMİ ÖRNEĞİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 6, no.1 (2018): 759 - 778.
MLA Satır Mehmet Emin,OZER NURI PASA ORYANTALİST BAKIŞ AÇISININ SİNEMAYA YANSIMASI: THE PHYSCIAN (2013) FİLMİ ÖRNEĞİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol.6, no.1, 2018, ss.759 - 778.
AMA Satır M,OZER N ORYANTALİST BAKIŞ AÇISININ SİNEMAYA YANSIMASI: THE PHYSCIAN (2013) FİLMİ ÖRNEĞİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2018; 6(1): 759 - 778.
Vancouver Satır M,OZER N ORYANTALİST BAKIŞ AÇISININ SİNEMAYA YANSIMASI: THE PHYSCIAN (2013) FİLMİ ÖRNEĞİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2018; 6(1): 759 - 778.
IEEE Satır M,OZER N "ORYANTALİST BAKIŞ AÇISININ SİNEMAYA YANSIMASI: THE PHYSCIAN (2013) FİLMİ ÖRNEĞİ." Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6, ss.759 - 778, 2018.
ISNAD Satır, Mehmet Emin - OZER, NURI PASA. "ORYANTALİST BAKIŞ AÇISININ SİNEMAYA YANSIMASI: THE PHYSCIAN (2013) FİLMİ ÖRNEĞİ". Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 6/1 (2018), 759-778.