MAĞAZA ATMOSFERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERLE MEMNUNİYET-SADAKAT-TAVSİYE ETME DURUMU ARASINDAKİ İLİŞKİYİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ALAN ÇALIŞMASI

Yıl: 2019 Cilt: 20 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 260 - 280 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 09-03-2020

MAĞAZA ATMOSFERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERLE MEMNUNİYET-SADAKAT-TAVSİYE ETME DURUMU ARASINDAKİ İLİŞKİYİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ALAN ÇALIŞMASI

Öz:
Bu çalışma; tüketicilerin, mağaza tercihlerinde etkili olan faktörleri belirleyerek, bu faktörler ile mağaza tercihlerinden duyulan memnuniyet arasındaki ilişkiyi açıklamayı amaçlamaktadır. Aynı zamanda, bu çalışma tüketicilerin, mağaza tercihinden duydukları memnuniyetin, bir bağlılık (sadakat) oluşturup oluşturmadığını ve bağlılığın, mağazayı diğer tüketicilere tavsiye etmede etkili olup olmadığını bir model ile açıklamaya çalışmaktadır. Araştırmanın modeli, kurulan hipotezlerle test edilmiştir. Araştırmanın kapsamını; Malatya ilinde, birçok dünya markası firmanın resmi bayiliğini yapan, yirmi yılı aşkın süredir hizmet veren bir mağazanın müşterileri oluşturmaktadır. Bu çalışmanın verilerini toplamak amacıyla, kişisel görüşme yoluyla anket yöntemi benimsenmiştir. Araştırmanın verilerinin analizinde; frekans, yüzde, çoklu doğrusal regresyon, Pearson korelasyon, bağımsız iki örneklem t testi ve tek yönlü varyans (ANOVA) analizleri uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçları; tüketicilerin, mağaza tercihinde önem verdikleri faktörlere katılım düzeyleri ile mağaza tercihlerinden duydukları memnuniyet, sadakat ve mağazayı çevrelerine tavsiye etmeleri arasında, anlamlı bir ilişkinin varlığını ortaya koymuştur. Bu yönüyle çalışmanın, literatüre ve uygulayıcılara katkı sunacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Nüfus İstatistikleri Bilimi Tarih İşletme Kamu Yönetimi İktisat İşletme Finans Uluslararası İlişkiler

A Field Study on Determining the Relationship Between Satisfaction-Loyalty and Recommendation Status with Factors Effecting the Store Atmosphere

Öz:
This study aims to define the factors that affect the store preferences of customers and explain the relationship between these factors and customers' satisfaction from their store preferences. At the same time, this study aimes to explain whether the customers' satisfaction with the choice of the store creates a loyalty and whether the loyalty is effective in recommending the store to other customers. The model of the research was tested through written hypothesis . The participants of the research; were customers of a store which has been serving for more than twenty years in Malatya province as an official dealer of many world brands. Personal interview method was used to collect the data of this study. In the analysis of research data, frequency, percentage, multiple linear regression, Pearson correlation, independent samples t test and one way variance analysis (ANOVA) were used. As a result of the study, a significant relationship was found between the customers' opinions about their choices of stores and their satisfaction with the store preferences, loyalty and the recommendation of the store to their millieu. This aspect of the study is thought to contribute to the literature and practice.
Anahtar Kelime:

Konular: Nüfus İstatistikleri Bilimi Tarih İşletme Kamu Yönetimi İktisat İşletme Finans Uluslararası İlişkiler
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ARENI, Charles S. (2003), “Exploring Managers’ Implicit Theories Of Atmospheric Music: Comparing Academic Analysis To Industry Insight”, Journal of Services Marketing, V. 17, I. 2, 161-184.
  • BABIN, Barry J. and William R. DARDEN (1995), “Consumer Self-Regulation In a Retail Environment”, Journal of Retailing, V. 71, N. 1, 47-70.
  • BÄCKSTRÖM, Kristina and Ulf JOHANSSON (2006), “Creating And Consuming Experiences In Retail Store Environments: Comparing Retailer And Consumer Perspectives”, Journal of Retailing and Consumer Services, V. 13, 417–430.
  • BAKIRTAŞ, Hülya ve Remzi ALTUNIŞIK (2009), “Mağaza İçi Atmosferin Tüketicilerin Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisi: Ampirik Bir Çalışma”, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, C. 1, S. 2, 95-118.
  • BALLANTINE, Paul W.; Richard JACK and Andrew G. PARSONS (2010), “Atmospheric Cues And Their Effect On The Hedonic Retail Experience”, International Journal of Retail & Distribution Management, V. 38 N. 8, 641-653.
  • BAŞDEĞİRMEN, Agâh ve Mustafa Zihni TUNCA (2018), “Mağaza Atmosferi Ve Müziğin Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarına Etkilerine Yönelik Bir Literatür Araştırması”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C.23, S.4, 1305-1326.
  • BAYÇU, Sevil (2012), Mağaza Atmosferi, (Ed. M. OYMAN), 1. Baskı, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • BEVERLAND, Michael; Elison A. C. LIM, Michael MORRISON and Milé TERZIOVSI (2006), “In-Store Music And Consumer–Brand Relationships: Relational Transformation Following Experiences Of (Mis) Fit”, Journal of Business Research, V. 59, 982–989.
  • BITNER, Mary J. (1992), “The Impact Of Physical Surroundings On Customers And Employees”, Journal of Marketing, V. 56, N. 2, 57-71.
  • BROEKEMIER, Greg; Ray MARQUARDT and James W. GENTRY (2008), “An Exploration Of Happy/Sad And Liked/Disliked Music Effects On Shopping Intentions In A Women's Clothing Store Service Setting”, Journal of Services Marketing, V. 22 I. 1, 59-67.
  • BURNS, David J. and Lewis NEISNER (2006), “Customer Satisfaction In A Retail Setting The Contribution Of Emotion”, International Journal of Retail & Distribution Management, V. 34 I. 1, 49-66.
  • CHEBAT, Jean-Charles and Richard MICHON (2003), “Impact Of Ambient Odors On Mall Shoppers’ Emotions, Cognition, And Spending A Test Of Competitive Causal Theories”, Journal of Business Research, V. 56, 529-539.
  • EROGLU, Sevgin A.; Karen A. MACHLEIT and Jean-Charles CHEBAT (2005), “The Interaction of Retail Density and Music Tempo: Effects on Shopper Responses”, Psychology & Marketing, V. 22(7), 577-589.
  • FETTAHLIOĞLU, H. Seçil (2014), “Tüketicilerin Mağaza Atmosferinden Etkilenme Düzeylerinin Demografik Faktörler Açısından İncelenmesi”, Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, Y. 6, S. 11, 27-40.
  • FULBERG, Paul (2003), “Using Sonic Branding In The Retail Environment-An Easy And Effective Way To Create Consumer Brand Loyalty While Enhancing The In-Store Experience”, Journal of Consumer Behaviour, V. 3, 2, 193-198.
  • GILBOA, Shaked and Iris VILNAI-YAVETZ (2013), “Shop Until You Drop? An Exploratory Analysis Of Mall Experiences”, European Journal Of Marketing, Vol. 47, N. 1/2, 239-259.
  • GREWAL, Dhruv; Julie BAKER, Michael LEVY and Glenn B. VOSS (2003), “The Effects Of Wait Expectations And Store Atmosphere Evaluations On Patronage Intentions In Service-Intensive Retail Stores”, Journal of Retailing, V. 79, 259-268.
  • HOFFMAN, K. Douglas and Lou W. TURLEY (2002), “Atmospherics, Service Encounters And Consumer Decision Making: An Integrattve Perspective”, Journal Of Marketing Theory And Practice, V. 10:3, 33-47.
  • JAIN, Rajnish and Shilpa BAGDARE (2011), “Music And Consumption Experience: A Review”, International Journal of Retail & Distribution Management, V. 39, I. 4, 289-302.
  • JANG, Ju Yeun; Eunsoo BAEK and Ho Jung CHOO (2018), “Managing The Visual Environment Of A Fashion Store: Effects Of Visual Complexity And Order On Sensation-Seeking Consumers”, International Journal of Retail&Distribution Management, V. 46, I. 2, 210-226.
  • KARAKAŞOĞLU, Meltem ve F. Müge ARSLAN (2016), “Mağaza Hizmet Ortamının Marka İmajına Ve Satın Alma Niyetine Etkisi: P&B Ve H&M Örneği”, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, C. 12, S. 46, 223-243.
  • KOTLER, Philip (1973-1974), “Atmospherics As A Marketing Tool”, Journal of Retailing, V. 49(4), 48–64.
  • MANAV, Banu (2014), “Işığı Müziğin Rengine Katarak Mekânın İletişim Gücünü Tasarlamak”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, Y. 13, S. 26, 195-201.
  • MATTILA, Anna S. and Jochen WIRTZ (2001), “Congruency Of Scent And Music As A Driver Of In-Store Evaluations And Behavior”, Journal of Retailing, V. 77, 273–289.
  • MOYE, Letecia N. and Doris H. KINCADE (2002), “Influence Of Usage Situations And Consumer Shopping Orientations On The Importance Of The Retail Store Environment, The International Review of Retail”, Distribution and Consumer Research, 12:1, 59-79.
  • MUCUK, İsmet (2012), Pazarlama İlkeleri ve Yönetimi İçin Örnek Olaylar, 19. Baskı, İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • TURLEY, Lou W. and Ronald E. MILLIMAN (2000), “Atmospheric Effects On Shopping Behavior: A Review Of The Experimental Evidence”, Journal of Business Research, V. 49, 193–211.
  • ÜNAL, Sevtap; Gülizar AKKUŞ ve Çetin AKKUŞ (2014), “Yiyecek İçecek İşletmelerinde Atmosfer, Duygu, Memnuniyet ve Davranışsal Sadakat İlişkisi”, Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, S. 1, 23-49.
  • ÜNAL, Ahmet (2017), Mağaza Atmosferi Yaratmada Müziğin Rolü, (Ed. İmik, Ü.), Farklı Disiplinlerde Müzik, Ankara: Gece Kitaplığı.
  • VACCARO, Valerie; Veysel YÜCETEPE, Gladys TORRES-BAUMGARTEN and Myung-Soo LEE (2008), “The Relationship Of Music-Retaıl Consistency And Atmospheric Lightıng On Consumer Responses”, Review Of Business Research, V. 8, N. 5, 214-221.
  • YILDIZ, Salih ve Ali TEHCİ (2014), “Ağızdan Ağıza İletişimde Müşteri Tatmini ve Müşteri Sadakati ile Mağaza İmajı Boyutları: Ordu İlinde Bir Uygulama”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C. 18 (1), 441-460.
  • YÜCEL, Atilla ve Nurcan YÜCEL (2012), “Mağaza İmajı ile Mağaza Sadakati Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi: Denizli İlinde Yapılan Bir Araştırma”, Yönetim Bilimleri Dergisi, C. 10, S. 19, 1-30.
APA Türk M, Ünal A (2019). MAĞAZA ATMOSFERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERLE MEMNUNİYET-SADAKAT-TAVSİYE ETME DURUMU ARASINDAKİ İLİŞKİYİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ALAN ÇALIŞMASI. , 260 - 280.
Chicago Türk Mevlüt,Ünal Ahmet MAĞAZA ATMOSFERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERLE MEMNUNİYET-SADAKAT-TAVSİYE ETME DURUMU ARASINDAKİ İLİŞKİYİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ALAN ÇALIŞMASI. (2019): 260 - 280.
MLA Türk Mevlüt,Ünal Ahmet MAĞAZA ATMOSFERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERLE MEMNUNİYET-SADAKAT-TAVSİYE ETME DURUMU ARASINDAKİ İLİŞKİYİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ALAN ÇALIŞMASI. , 2019, ss.260 - 280.
AMA Türk M,Ünal A MAĞAZA ATMOSFERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERLE MEMNUNİYET-SADAKAT-TAVSİYE ETME DURUMU ARASINDAKİ İLİŞKİYİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ALAN ÇALIŞMASI. . 2019; 260 - 280.
Vancouver Türk M,Ünal A MAĞAZA ATMOSFERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERLE MEMNUNİYET-SADAKAT-TAVSİYE ETME DURUMU ARASINDAKİ İLİŞKİYİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ALAN ÇALIŞMASI. . 2019; 260 - 280.
IEEE Türk M,Ünal A "MAĞAZA ATMOSFERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERLE MEMNUNİYET-SADAKAT-TAVSİYE ETME DURUMU ARASINDAKİ İLİŞKİYİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ALAN ÇALIŞMASI." , ss.260 - 280, 2019.
ISNAD Türk, Mevlüt - Ünal, Ahmet. "MAĞAZA ATMOSFERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERLE MEMNUNİYET-SADAKAT-TAVSİYE ETME DURUMU ARASINDAKİ İLİŞKİYİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ALAN ÇALIŞMASI". (2019), 260-280.
APA Türk M, Ünal A (2019). MAĞAZA ATMOSFERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERLE MEMNUNİYET-SADAKAT-TAVSİYE ETME DURUMU ARASINDAKİ İLİŞKİYİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ALAN ÇALIŞMASI. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 260 - 280.
Chicago Türk Mevlüt,Ünal Ahmet MAĞAZA ATMOSFERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERLE MEMNUNİYET-SADAKAT-TAVSİYE ETME DURUMU ARASINDAKİ İLİŞKİYİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ALAN ÇALIŞMASI. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 20, no.1 (2019): 260 - 280.
MLA Türk Mevlüt,Ünal Ahmet MAĞAZA ATMOSFERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERLE MEMNUNİYET-SADAKAT-TAVSİYE ETME DURUMU ARASINDAKİ İLİŞKİYİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ALAN ÇALIŞMASI. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, vol.20, no.1, 2019, ss.260 - 280.
AMA Türk M,Ünal A MAĞAZA ATMOSFERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERLE MEMNUNİYET-SADAKAT-TAVSİYE ETME DURUMU ARASINDAKİ İLİŞKİYİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ALAN ÇALIŞMASI. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2019; 20(1): 260 - 280.
Vancouver Türk M,Ünal A MAĞAZA ATMOSFERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERLE MEMNUNİYET-SADAKAT-TAVSİYE ETME DURUMU ARASINDAKİ İLİŞKİYİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ALAN ÇALIŞMASI. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2019; 20(1): 260 - 280.
IEEE Türk M,Ünal A "MAĞAZA ATMOSFERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERLE MEMNUNİYET-SADAKAT-TAVSİYE ETME DURUMU ARASINDAKİ İLİŞKİYİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ALAN ÇALIŞMASI." Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20, ss.260 - 280, 2019.
ISNAD Türk, Mevlüt - Ünal, Ahmet. "MAĞAZA ATMOSFERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERLE MEMNUNİYET-SADAKAT-TAVSİYE ETME DURUMU ARASINDAKİ İLİŞKİYİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ALAN ÇALIŞMASI". Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 20/1 (2019), 260-280.