Yıl: 2018 Cilt: 0 Sayı: 46 Sayfa Aralığı: 89 - 110 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 11-03-2020

“Horst-Wessel” Propaganda Marşı Üzerinden Nazizm İdeolojisinin İnşası

Öz:
Naziler, Almanya’da iktidarda bulundukları dönemde “DasLied der Deutschen”ve “Horst-Wessel Lied”’i milli marş olarak kullanmışlardır; kutlamalarda, merasimlerde,cenaze törenlerinde ve büyük toplantılarda sürekli olarak bu iki marşa yer vermişlerdir. Nazirejimi altındaki Almanya’da Nasyonal Sosyalist Alman İşçi Partisi (NSDAP) mensupları,bu marşların çalınması ile birlikte sağ ellerini kaldırarak hep bir ağızdan coşkulu bir şekildemarşlara eşlik etmişlerdir ve marşın sonunda liderleri Adolf Hitler’e ve Nazizm’e övgülerdebulunmuşlardır. Gerek Alman milliyetçiliğini vurgulayan sözleri gerek büyük Nazi kitleselgösterilerin bir parçası haline gelmesi nedeniyle bu marşlar, Naziler tarafından Nazizmideolojisini kitlelere yayan bir propaganda aracı olarak kullanılmıştır.Bu çalışmada, 1933-1945 yılları arasında, Naziler tarafından milli marş olarakbestelenen ve kullanılan “Horst-Wessel”in sözleri ve müziği nitel araştırma yöntemleriiçerisinde yer alan göstergebilim ve müzik analiz yöntemlerine tabi tutularak incelenmiştir.Marşın sözleri ve müzikleri bulunduğu bağlamın koşulları içerisinde yorumlanmıştır. Eldeedilen bulgular ışığında, marşın Nazizm ideolojisini doğrudan kitlelere benimseten sözlereyer verildiği ve müziklerin kitleleri Nazizm ideolojisine yönelik motive edici olduğusaptanmıştır. Ayrıca çalışma kapsamında, marşların “Komünizm ideolojisinin Almanyaiçin tehlike oluşturduğu” ve “Alman ırkının diğer ırklardan üstün olduğu” mitleri üzerinekurgulandığı sonucu ortaya çıkarılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim

The Construction of Nazism Ideology through the Propaganda Anthem of “Horst-Wessel”

Öz:
“Das Lied der Deutschen” and “Horst-Wessel-Lied” are two anthems used in Nazi Germany. The Nazis consistently provided these two anthems at celebrations, ceremonies, funerals and large meetings. When hearing anthems, the members of the NSDAP (National Socialist German Workers’ Party) song along together by lifting their right hand. These anthems were used by the Nazis as a means of propaganda spreading the ideology of Nazism to the masses because of that their words emphasized German nationalism and that they became a part of the massive Nazi mass demonstrations. In this study, the words and musics of “Horst-Wessel-Lied” used as national anthem by the Nazis between 1933-1945 were examined by using semiological analysis and music analysis methods in qualitative research methods. The words and music of the both anthems were interpreted in the period they were in. In the light of the findings, it was found that the anthems contained the words which directly adopted the ideology of Nazism and the music motivated the masses towards the ideology of Nazism. In addition, within the scope of the study, the result was that the anthems were constructed on the myths of “the ideology of Communism is a danger to Germany” and “the German race is superior to other races”
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akarcalı, Sezer (2003). İkinci Dünya Savaşında İletişim ve Propaganda, Ankara: İmaj Yayınevi.
  • Altaylı, A. Tarık (2006). Hitler’in Liderlik Sırları, İstanbul: Okumuş Adam Yayınları.
  • Applegate, C., & Potter, P. (2002). Music and German National Identity, USA: University of Chicago Press.
  • Aşma, Cüneyt (2017). Adolf Hitler, İstanbul: Erasmus Yayınları.
  • Atabek, G. ve Atabek, Ü. (2007). Medya Metinlerini Çözümlemek İçerik, Göstergebilim ve Söylem Çözümleme Yöntemleri, Ankara:Siyasal Kitabevi.
  • Avcı, Kemal (2015). Siyasal Partilerin Seçim Kampanyaları Faaliyetlerine Karşı Seçmenin İlgi Düzeyleri: 2015 Genel Seçimleri Örneği, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Cilt 3, Sayı 2, 177-205.
  • Aziz, Aysel (2007). Siyasal İletişim, 2. Baskı. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bağçeci, S. Ercan (2003). Piyano Eğitiminde Müzikal Analiz Kavramı – Kapsamı ve Örnek Klavye Analizleri, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 13, Sayı: 1, Sayfa: 159-176, Elazığ.
  • Baird, W. Jay (1982). Goebbels, Horst Wessel and the Myth of Resurrection and Return, Journal of Contemporary History, 17(4), 633-650.
  • Barthes, Roland (2012). Göstergebilimsel Serüven. Çev:Mehmet Rifat ve Sema Rifat. İstanbul:Yapı Kredi Yayınları.
  • Berger, Arthur Asa (2005). Media Analysis Techniques,USA: SAGE Publications.
  • Brown, S., & Volgsten, U. (2005). Music and Manipulation: On the Social Uses and Social Control of Music, USA: Berghahn Books.
  • Buşu, O. V., Teodorescu, M., & Gîfu, D. (2014). Communicational Positive Propaganda in Democracy, International Letters of Socialand Humanistic Sciences (ILSHS), 27, 82-93.
  • Canşen, Efgan (1997). Hitler’den Torunlarına, Almanya’da Eski ve Yeni Sağ, İstanbul: Göçebe Yayınları.
  • Caplan, Jane (2017). Hitler Almanyası 1933-1945. Çev: İdem Erman. İstanbul: İnkılap Yayınları.
  • Corte, U., & Edwards, B. (2008). White Power Music and the Mobilization of Racist Social Movements, Music and Arts in Action, 1(1), 4-20.
  • Cowell, Henry (1948). Music as Propaganda, Bulletin of the American Musicological Society, (11/12/13), 9-11.
  • Crowe, Anthony (2014). Heil Hitler, 3. Baskı. Ankara: Tutku Yayınevi.
  • Çakı, C., Zorlu, Y., Karaca, M. (2017). Türk Sinemasında Nazizm İdeolojisi:“Kırımlı” Filmi ve Göstergebilimsel Analizi. Sosyoloji Konferansları - Istanbul Journal of Sociological Studie, No: 56 (2017-2) / 65-93.
  • Çakı, Caner (2018). Sovyetler Sonrası Rus Sinemasında Komünizm İdeolojisi: Amiral Filmi ve Göstergebilimsel Analizi, Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1, (1), 53-68.
  • Çankaya, Erol (2008). İktidar Bu Kapağın Altındadır. Gösteri Demokrasisinde Siyasal Reklamcılık, İstanbul:Boyut Yayın Grubu.
  • Delarue, Jacques (2013). Gestapo, Doğuşu, Yükselişi ve Çöküşü. Çev: Muzaffer Sever. 2. Baskı, İstanbul: Asur Yayınları.
  • Dennis, B. David (2002). “Honor Your German Masters”: The Use and Abuse of Classical Composers in Nazi Propaganda, Journal of Political and Military Sociology, 30(2), 273.
  • Devran, Yusuf (2003). Siyasal Kampanya Yönetimi: Mesaj, Strateji ve Taktikler, İstanbul: And Yayınları.
  • Eberle, H., &Uhl, M. (2017). Hitler Kitabı. Çev: Mustafa Tüzel. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Erkman, Fatma (1987).Göstergebilime Giriş, İstanbul:Alan Yayıncılık.
  • Erol, E. G., Cerrahoğlu, N., & Çakı, C. (2017). Hitler Dönemi Eğitim Yapısındaki Otokrasinin Eleştirisi: Die Welle Filmi Üzerine Göstergebilimsel İnceleme, IX. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, Ordu, 1234-1249.
  • Fawcett, Bill (2011). Tarih Boyunca Yalan ve Propaganda. Çev: Nuray Önoğlu. İstanbul: Hitkitap.
  • Fiske, John (2014). İletişim Çalışmalarına Giriş. Çev: Süleyman İrvan. İstanbul: Pharmakon Yayınları.
  • Fordham University (2018), https:// sourcebooks. fordham. edu/mod/ horstwessel. asp. Erişim Tarihi: 20.02.2018.
  • Geisler, E. Michael (2005). National Symbols, Fractured Identities: Contesting the National Narrative. USA: UPNE.
  • Guiraud, Pierre (1994). Göstergebilim. Çev: Mehmet Yalçın. Ankara:İmge Kitabevi.
  • Güngör, Nazife (2013). İletişim - Kuramlar-Yaklaşımlar, İstanbul: Siyasal Kitabevi
  • Hitler, Adolf (2004). Kavgam. Çev: Oktay Ertaş. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Jowett, G. S., & O’donnell, V. (2014). Propaganda & Persuasion, USA: Sage.
  • Karkın, M. ve Haşhaş, S. (2014). “Geleneksel Türk Halk Müziğinde Tür Sınıflandırmaları, Terminoloji Ve Ayak Kavramı Konuları Üzerine Bir Araştırma”, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, Sayı 10, S.122-124.
  • Kater, H. Michael (1999). The Twisted Muse: Musicians and Their Music in the Third Reich, USA: Oxford University Press.
  • Kater, H. Michael (2003). Different Drummers: Jazz in the Culture of Nazi Germany. USA: Oxford University Press on Demand.
  • Kershaw, Ian (2007). Hitler, 1889-1936: Hubris. Çev: Zarife Biliz. 1. Cilt. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Kershaw, Ian (2009). Hitler, 1936-1945: Nemesi. Çev: Zarife Biliz. 2. Cilt, İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Kuruoğlu, Huriye (2006). Propaganda ve Özgürlük Aracı Olarak Radyo, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Langer, C. Walter (2004). Hitler’in Psikopatolojisi, Çev: Kemal Bek ve Zeki Çakıalan. İstanbul: Donkişot Yayınları.
  • Levi, Erik (1990). The Aryanization of Music in Nazi Germany, The Musical Times, 131(1763), 19-23.
  • Levi, Erik (1996). Music in the Third Reich, USA: Springer.
  • Macit, M. Hanifi (2007). Faşizm ve Nazizm, Ankara: Savaş Yayınevi.
  • Mazower, Mark (2014). Hitler İmparatorluğu, İşgal Avrupa’sından Nazi Yönetimi, (Çev.Yavuz Alogan), 2. Baskı,İstanbul: Alfa Yayınları.
  • McDonough, Frank (2017). The Gestapo: The Myth and Reality of Hitler’s Secret Police. London: Coronet Books.
  • Medoff, N. J., & Kaye, B. (2017). Electronic Media: Then, Now, and Later, Taylor & Francis.
  • Meyer, Michael (1975). The Nazi Musicologist as MythMaker in The Third Reich, Journal of Contemporary History, 10(4), 649-665.
  • Moller, E. Lynn (1980). Music in Germany during the Third Reich: The Use of Music for Propaganda, Music Educators Journal, 67(3), 40-44.
  • Morgan, Ben (2006). Music in Nazi Film: How Different is Triumph of the Will?, Studies in European Cinema, 3(1). 37-53.
  • Mosse, George Lachmann (1966). Nazi Culture: Intellectual, Cultural and Social Life in The Third Reich, USA: Univ of Wisconsin Press.
  • Naliwajek-Mazurek, Katarzyna (2013). Music and Torture in Nazi Sites of Persecution and Genocide in Occupied Poland, 1939–1945, The World of Music, 31-50.
  • Nemtsov, J., Schröder-Nauenburg, B., & Bell, D. (2000). “Music in the Inferno of the Nazi Terror: Jewish Composers in the Third Reich”, Shofar: An Interdisciplinary Journal of Jewish Studies, 18(4), 79-100.
  • Önürmen, O. ve Temel, F. (2014). Popülerleşen Siyaset, Siyasallaşan Müzik: 30 Mart 2014 Yerel Seçim Şarkıları Üzerine Bir Çalışma, İletişim ve Diplomasi Dergisi, 49-64.
  • Öztuna, Yılmaz (2000).Türk Musikisi Kavram ve Terimleri Ansiklopedisi, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.
  • Öymen, Onur (2014). Bir Propaganda Silahı Olarak Basın, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Parsa, F. Alev (2007).Göstergenin Gücü / Gücün Göstergesi:İmge Reklam Bildirilerinde Göstergebilimsel Yaklaşımla Durağan İmgeleri Çözümlemek, VIII. Uluslararası Görsel Göstergebilim Kongresi AISV - IAVS “Görünürün Kültürleri”, İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, Yayın No:63, Proceedings Volume II, S. 1149- 1161.
  • Pelikoğlu, M.C., Özşen, B. (2015). Türk Müziğinde ve Batı Müziğinde Kullanılan Bazı Tür ve Biçimlerin Birbirine Benzerlikleri Üzerine Bir İnceleme, İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, Cilt.1, Sayı.2, s.51-56.
  • Rifat, Mehmet (1998). XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları-1, Tarihçe ve Eleştirel Düşünceler,İstanbul:Yapı Kredi Yayıncılık.
  • Rifat, Mehmet (2008). XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları-2, İstanbul:Yapı Kredi Yayıncılık.
  • Rifat, Mehmet (2009).Göstergebilimin ABC’si, İstanbul: Say Yayınları.
  • Saussure, Ferdinand De (2001). Genel Dilbilim Dersleri. Çev: Berke Vardar. İstanbul:Multilingual Yayınları.
  • Saussure, Ferdinand De (2014). Genel Dilbilim Yazıları. Çev: Savaş Kılıç. İstanbul:İthaki Yayınları.
  • Siemens, Daniel (2013). The Making of a Nazi Hero: The Murderand Myth of Horst Wessel, USA: IB Tauris.
  • Smith, Isabelle (1989). Propaganda, The New Encyclopaedia Britannica, 26, 166- 174.
  • Steinweis, E. Alan (1993). Art, Ideology, and Economics in Nazi Germany: The Reich Chambers of Music, Theater, and The Visual Arts, USA: Univ of North Carolina Press.
  • Street, John (2003). ‘Fight the Power’: The Politics of Music and The Music of Politics, Government and Opposition, 38(1), 113-130.
  • Street, John (2013). Music and Politics, USA: John Wiley & Sons.
  • Sweers, Britta (2005). The Power to Influence Minds: German Folk Music During the Nazi Era and After, Annie J. Randall, (Editor). Associate Professor of Musicology Annie J Randall, Music, Power, and Politics, 65-86.
  • Tanyeri Mazıcı, E. ve Çakı, C. (2018). Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı, Erciyes İletişim Dergisi, 5 (3), 290-306.
  • Tanyıldızı, Nural İmik (2012). Siyasal İletişimde Müzik Kullanımı: 2011 Genel Seçim Şarkılarının Seçmene Etkisi. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 7(2), 97-110.
  • Tarhan, Nevzat (2010). Psikolojik Savaş, Gri Propaganda, 13.Baskı, İstanbul:Timaş Yayınları.
  • Uztuğ, Ferruh (2007). Siyasal İletişim Yönetimi: Siyasette Marka Yaratmak, İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Volker, Reimar (2008). Herbert Windt’s Film Music to Triumph of the Will: Ersatz Wagner Orincidental Music to the Ultimate Nazi-Gesamtkunstwerk. Robynn J. Stilwell and Phil Powrie (Editors). Composing for the Screen in Germany and the USSR, Cultural Politics and Propaganda, 39-53.
  • Wollen, P.; Aracagök, Z.; Doğan, B. (2008). Sinemada Göstergeler ve Anlam, İstanbul:Metis Yayınları.
  • Yavuzoğlu, Arda (2004). 20. yy’da Faşist Paranoya, İstanbul: Sayfa Yayınları.
  • Yaylagül, Levent (2016). Kitle İletişim Kuramları, Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar, Ankara:Dipnot Yayınları.
  • Yücel, Erdinç (2017). Propaganda, İstanbul: Karakarga Yayınları.
APA ÇAKI C, DOĞAN D, Yılmaz N (2018). “Horst-Wessel” Propaganda Marşı Üzerinden Nazizm İdeolojisinin İnşası. , 89 - 110.
Chicago ÇAKI Caner,DOĞAN Derya KARABURUN,Yılmaz Nurcan “Horst-Wessel” Propaganda Marşı Üzerinden Nazizm İdeolojisinin İnşası. (2018): 89 - 110.
MLA ÇAKI Caner,DOĞAN Derya KARABURUN,Yılmaz Nurcan “Horst-Wessel” Propaganda Marşı Üzerinden Nazizm İdeolojisinin İnşası. , 2018, ss.89 - 110.
AMA ÇAKI C,DOĞAN D,Yılmaz N “Horst-Wessel” Propaganda Marşı Üzerinden Nazizm İdeolojisinin İnşası. . 2018; 89 - 110.
Vancouver ÇAKI C,DOĞAN D,Yılmaz N “Horst-Wessel” Propaganda Marşı Üzerinden Nazizm İdeolojisinin İnşası. . 2018; 89 - 110.
IEEE ÇAKI C,DOĞAN D,Yılmaz N "“Horst-Wessel” Propaganda Marşı Üzerinden Nazizm İdeolojisinin İnşası." , ss.89 - 110, 2018.
ISNAD ÇAKI, Caner vd. "“Horst-Wessel” Propaganda Marşı Üzerinden Nazizm İdeolojisinin İnşası". (2018), 89-110.
APA ÇAKI C, DOĞAN D, Yılmaz N (2018). “Horst-Wessel” Propaganda Marşı Üzerinden Nazizm İdeolojisinin İnşası. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 0(46), 89 - 110.
Chicago ÇAKI Caner,DOĞAN Derya KARABURUN,Yılmaz Nurcan “Horst-Wessel” Propaganda Marşı Üzerinden Nazizm İdeolojisinin İnşası. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi 0, no.46 (2018): 89 - 110.
MLA ÇAKI Caner,DOĞAN Derya KARABURUN,Yılmaz Nurcan “Horst-Wessel” Propaganda Marşı Üzerinden Nazizm İdeolojisinin İnşası. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, vol.0, no.46, 2018, ss.89 - 110.
AMA ÇAKI C,DOĞAN D,Yılmaz N “Horst-Wessel” Propaganda Marşı Üzerinden Nazizm İdeolojisinin İnşası. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. 2018; 0(46): 89 - 110.
Vancouver ÇAKI C,DOĞAN D,Yılmaz N “Horst-Wessel” Propaganda Marşı Üzerinden Nazizm İdeolojisinin İnşası. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. 2018; 0(46): 89 - 110.
IEEE ÇAKI C,DOĞAN D,Yılmaz N "“Horst-Wessel” Propaganda Marşı Üzerinden Nazizm İdeolojisinin İnşası." İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 0, ss.89 - 110, 2018.
ISNAD ÇAKI, Caner vd. "“Horst-Wessel” Propaganda Marşı Üzerinden Nazizm İdeolojisinin İnşası". İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi 46 (2018), 89-110.