SAĞLIK İLETİŞİMİNDE DAVRANIŞSAL MÜDAHALE TASARIMI: İNGİLTERE ONLİNE HASTANE RANDEVU SİSTEMİ ÖRNEĞİ

Yıl: 2019 Cilt: 20 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 348 - 365 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 10-03-2020

SAĞLIK İLETİŞİMİNDE DAVRANIŞSAL MÜDAHALE TASARIMI: İNGİLTERE ONLİNE HASTANE RANDEVU SİSTEMİ ÖRNEĞİ

Öz:
Davranışsal İçgörü, başta psikoloji, bilişsel bilimler, ekonomi, iletişim, davranış bilimleri olmak üzere pek çok sosyal bilim dalından beslenen ve bu alanlardan elde ettiği veriler doğrultusunda kişilerin ve/veya toplumun refahını yükseltmeye yönelik uygulamalar ve politikalar oluşturmaya yarayan yaklaşımdır. Dünyanın dört bir yanından pek çok ülke, özellikle son on yıldır, davranışsal içgörüyü bir politika oluşturma aracı olarak kullanmaktadır.Bu çalışma, sağlık iletişimi bağlamında, kamu sağlık politikalarının tasarımında davranışsal içgörünün kullanımını ve etkilerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Davranışsal politika çalışmalarında en sık kullanılan yöntemin rastgele kontrol denemeleri olduğu görülmektedir. Bu çalışmada da, örneklem olarak İngiltere Ulusal Sağlık Hizmetleri’nde gerçekleştirilen randomize kontrol çalışmaları ele alınmıştır. İçerik analizi kullanılarak, rastgele kontrol denemelerinde uygulanan davranışsal müdahaleler Sunstein’ın “10 Önemli Dürtme”, çalışmasına göre değerlendirilmiş ve Türkiye için çıkarımlarda bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Nüfus İstatistikleri Bilimi Tarih İşletme Kamu Yönetimi İktisat İşletme Finans Uluslararası İlişkiler

Behavioral Intervention Design in Health Communication: United Kingdom Online Patient Appointment System

Öz:
Behavioral Insights is an approach that creates practices and policies aimed at improving the well-being of individuals and / or society in accordance with the data obtained from many social sciences, particularly psychology, cognitive sciences, economics, communication, and behavioral sciences. Many countries from around the world have been using behavioral insights as a policy making tool, especially for the last decade. This article aims to demonstrate the use and the implications of behavioral insights in context of health communication for the design of a public health issue. It is seen that the oft-used method in forming a behaviorally-informed policy is randomized control trials. In this study, the randomized control trials performed in the United Kingdom National Health Service are addressed. By the use of content analysis, the behavioral interventions used within these trials are evaluated according to Sunstein’s “10 Important Nudges”, and some inferences are made for Turkey, accordingly.
Anahtar Kelime:

Konular: Nüfus İstatistikleri Bilimi Tarih İşletme Kamu Yönetimi İktisat İşletme Finans Uluslararası İlişkiler
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • A Prompt To Nudge Better Company Data. (2018, 01 12). http://tenudge.eu: http://tenudge.eu/project/a-prompt-to-nudge-better-company-data/ adresinden alındı
  • Alter, A., & Hersfield, H. (2014, Aralık 2). People Search for Meaning When They Approach a New Decade in Chronological Age. PNAS, 111(48), 17066-17070.
  • Ash, S. (1956). Studies of Independence and Conformity: I. A Minority of one Against a Unanimous Majority. Psychological Monographs: General and Applied, 70(9), 1-70.
  • Brehm, J. (1966). A Theory of Psychological Reactance. Oxford: Academic Press.
  • Chu, B. (2017, Ekim 9). What is ‘nudge theory’ and why should we care? Explaining Richard Thaler's Nobel economics prize-winning concept. Ocak 23, 2019 tarihinde www.independent.co.uk: https://www.independent.co.uk/news/business/analysis-and-features/nudge-theory-richard-thaler-meaning-explanation-what-is-it-nobel-economics-prize-winner-2017-a7990461.html adresinden alındı
  • Doucleff, M. (2014, Ocak 7). National Public Radio. Ocak 30, 2019 tarihinde www.npr.org: https://www.npr.org/sections/thesalt/2014/01/06/260270504/want-to-eat-healthier-in-2014-try-a-traffic-light-system adresinden alındı
  • Greenwald, A., Carnot, C., Beach, R., & Young, B. (1987). Increasing Voting Behavior by Asking People If They Expect to Vote. Journal of Applied Psychology, 72(2), 315-318.
  • Halpern, D., & Sanders, M. (2016). Nudging by government: Progress, Impact, & Lessons Learned. Behavioral Science & Policy, 2(2), 53-65.
  • Improving th Desing of Nutrition Labels to Promote Healtier Food Choices and Reasonable Portion Sizes. (31, 01 2019). www.nature.com: https://www.nature.com/articles/ijo201486 adresinden alındı
  • Johnson, E., & Goldstein, D. (2003, November 21). Do Defaults Save Lives? Science, 1338-1339.
  • Kamu Hastaneleri Genel Müdürlüğü. (2018). MHRS Hizmet Raporu 2017. Ankara: Kamu Hastaneleri Genel Müdürlüğü.
  • Koçak, A., & Arun, Ö. (2006). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu. Selçuk İletişim, 4(3), 21-28.
  • NHS. (2016, 09 22). Start Using GP Online Services. www.nhs.uk: www.nhs.uk/using-the-nhs/nhs-services/gps/gp-online-services/ adresinden alındı
  • NHS England. (tarih yok). Haziran 30, 2017 tarihinde https://www.slideshare.net/NHSEngland/our-vision-for-using-patient-insight-and-feedback-in-the-nhs-1200-pop-up-uni-2-september-2015 adresinden alındı
  • OECD. (2019, Ocak 12). Behavioural insights. www.oecd.org: http://www.oecd.org/gov/regulatory-policy/behavioural-insights.htm adresinden alındı
  • Oxford Dictionary. (2018). Insight. en.oxforddictionaries.com: https://en.oxforddictionaries.com/definition/insight adresinden alındı
  • Potential Consumer Demand for midata: Findings of Qualitative and Quantitative Research. (2018, 02 12).assets.publishing.service.gov.uk: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/ system/uploads/attachment_data/file/34742/12-976-potential-consumer-demand-for-midata.pdf
  • Sağlık Bakanlığı. (2019, Ocak 10). MHRS'de Cepten Randevu Hatırlatma Dönemi. www.hastanerandevu.gov.t: https://www.hastanerandevu.gov.tr/Vatandas/haberler.xhtml?haberId=11 adresinden alındı
  • Sağlık Bakanlığı. (2019, Ocak 10). T.C Sağlık BakanlığıMerkezi Hekim Randevu Sistemi. www.hastanerandevu.gov.tr: https://www.hastanerandevu.gov.tr/Vatandas/hakkimizda.xhtml adresinden alındı
  • Sherif, M. (1937). An Experimental Approach to the Study of Attitudes. Sociometry, V..1 No:1/2, 90-98.
  • Sunstein, C. (2014). Nudging: A Very Short Guide. 37 Journal of Consumer Policy, 583.
  • The Google Diet: Search Giant Overhauled Its Eating Options to 'Nudge' Healthy Choices. (31, 01 2019). abcnews.go.com: https://abcnews.go.com/Health/google-diet-search-giant-overhauled-eating-options-nudge/story?id=18241908 adresinden alındı
  • Thomas, M., Simon, D., & Kadiyali, V. (2007, Eylül). Do Consumers Perceive Precise Prices to be Lower than Round Prices? Evidence from Laboratory and Market Data. Thomas, Manoj and Simon, Daniel H. and Kadiyali, Vrinda, Do Consumers Perceive Precise Prices to be Lower than Round Prices? Evidence from Laboratory and Market Data (September 2007). Johnson School at Cornell University Research Paper No. 09-07. Availabl(09-07). doi:http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1011232
  • Transplant Australia. (2018). The Facts. Ocak 18, 2019 tarihinde transplant.org.au: https://transplant.org.au/the-facts/ adresinden alındı
  • UK Department of Health & Social Care. (2016, 01 04). A zero cost way to reduce missed hospital appointments. https://www.gov.u: https://www.gov.uk/government/publications/reducing-missed-hospital-appointments-using-text-messages/a-zero-cost-way-to-reduce-missed-hospital-appointments adresinden alındı
  • Urban Nudges II: Using Social Norms to Reduce Energy Consumption. (2019, 01 31). favelissues.com/: https://favelissues.com/2014/03/08/urban-nudges-ii-using-social-norms-to-reduce-energy-consumption/ adresinden alındı
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel Araştırma Yöntemlerinin Temel Özellikleri ve Eğitim Araştırmalarındaki Yeri ve Önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112), 7-17.
APA Özdemir Ş (2019). SAĞLIK İLETİŞİMİNDE DAVRANIŞSAL MÜDAHALE TASARIMI: İNGİLTERE ONLİNE HASTANE RANDEVU SİSTEMİ ÖRNEĞİ. , 348 - 365.
Chicago Özdemir Şebnem SAĞLIK İLETİŞİMİNDE DAVRANIŞSAL MÜDAHALE TASARIMI: İNGİLTERE ONLİNE HASTANE RANDEVU SİSTEMİ ÖRNEĞİ. (2019): 348 - 365.
MLA Özdemir Şebnem SAĞLIK İLETİŞİMİNDE DAVRANIŞSAL MÜDAHALE TASARIMI: İNGİLTERE ONLİNE HASTANE RANDEVU SİSTEMİ ÖRNEĞİ. , 2019, ss.348 - 365.
AMA Özdemir Ş SAĞLIK İLETİŞİMİNDE DAVRANIŞSAL MÜDAHALE TASARIMI: İNGİLTERE ONLİNE HASTANE RANDEVU SİSTEMİ ÖRNEĞİ. . 2019; 348 - 365.
Vancouver Özdemir Ş SAĞLIK İLETİŞİMİNDE DAVRANIŞSAL MÜDAHALE TASARIMI: İNGİLTERE ONLİNE HASTANE RANDEVU SİSTEMİ ÖRNEĞİ. . 2019; 348 - 365.
IEEE Özdemir Ş "SAĞLIK İLETİŞİMİNDE DAVRANIŞSAL MÜDAHALE TASARIMI: İNGİLTERE ONLİNE HASTANE RANDEVU SİSTEMİ ÖRNEĞİ." , ss.348 - 365, 2019.
ISNAD Özdemir, Şebnem. "SAĞLIK İLETİŞİMİNDE DAVRANIŞSAL MÜDAHALE TASARIMI: İNGİLTERE ONLİNE HASTANE RANDEVU SİSTEMİ ÖRNEĞİ". (2019), 348-365.
APA Özdemir Ş (2019). SAĞLIK İLETİŞİMİNDE DAVRANIŞSAL MÜDAHALE TASARIMI: İNGİLTERE ONLİNE HASTANE RANDEVU SİSTEMİ ÖRNEĞİ. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 348 - 365.
Chicago Özdemir Şebnem SAĞLIK İLETİŞİMİNDE DAVRANIŞSAL MÜDAHALE TASARIMI: İNGİLTERE ONLİNE HASTANE RANDEVU SİSTEMİ ÖRNEĞİ. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 20, no.1 (2019): 348 - 365.
MLA Özdemir Şebnem SAĞLIK İLETİŞİMİNDE DAVRANIŞSAL MÜDAHALE TASARIMI: İNGİLTERE ONLİNE HASTANE RANDEVU SİSTEMİ ÖRNEĞİ. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, vol.20, no.1, 2019, ss.348 - 365.
AMA Özdemir Ş SAĞLIK İLETİŞİMİNDE DAVRANIŞSAL MÜDAHALE TASARIMI: İNGİLTERE ONLİNE HASTANE RANDEVU SİSTEMİ ÖRNEĞİ. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2019; 20(1): 348 - 365.
Vancouver Özdemir Ş SAĞLIK İLETİŞİMİNDE DAVRANIŞSAL MÜDAHALE TASARIMI: İNGİLTERE ONLİNE HASTANE RANDEVU SİSTEMİ ÖRNEĞİ. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2019; 20(1): 348 - 365.
IEEE Özdemir Ş "SAĞLIK İLETİŞİMİNDE DAVRANIŞSAL MÜDAHALE TASARIMI: İNGİLTERE ONLİNE HASTANE RANDEVU SİSTEMİ ÖRNEĞİ." Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20, ss.348 - 365, 2019.
ISNAD Özdemir, Şebnem. "SAĞLIK İLETİŞİMİNDE DAVRANIŞSAL MÜDAHALE TASARIMI: İNGİLTERE ONLİNE HASTANE RANDEVU SİSTEMİ ÖRNEĞİ". Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 20/1 (2019), 348-365.