Yıl: 2018 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1210 - 1238 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 10-03-2020

SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ OLMAK: SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR

Öz:
Bu araştırmada, anadili Türkçe olmayan sığınmacı çocuklarla Türkçederslerini yürüten sınıf öğretmenlerinin süreçte karşılaştıkları durumlarıbetimlemek amaçlanmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda, yöntemolarak durum çalışması (case study) seçilmiştir. Araştırmanın çalışmagrubunu farklı şehirlerde görev yapan ve sınıflarında Suriyeli sığınmacıöğrenciler bulunan 14 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Öğretmenler; Ankara,Bursa ve Muğla‟da ortalama 23 yıldır öğretmen olarak çalışmaktadır.Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilengörüşme formu kullanılmıştır. Araştırma kapsamında öğretmenlerle yapılanbireysel, yüz yüze, yarı yapılandırılmış görüşmeler ses kayıt cihazıyla kayıtaltına alınmıştır. Görüşme formunda 20 açık uçlu soru yer almıştır. Eldeedilen verilerin çözümlenmesinin ardından 3 temaya (Temel Sorunlar, TürkçeDersine İlişkin Sorunlar, Çözüm Yolları) ve 5 kategoriye (İşleyişe İlişkinSorunlar, İletişime İlişkin Sorunlar, Uyuma İlişkin Sorunlar, Programa İlişkinSorunlar, Öğretmenlerin Geliştirdiği Sorun Çözme Yolları) ulaşılmıştır.Araştırma sonucunda, özellikle Türkçe derslerinde öğretmenlerin, anadiliTürkçe olmayan sığınmacı çocuklara, diğer çocuklarla aynı eğitimprogramını uyguladıkları; yabancı öğrencilerin dil sorunlarına nasıl çözümgetireceklerini bilmedikleri ve yabancılara Türkçe öğretimi konusundaherhangi bir eğitim sürecinden geçmedikleri (çoğunlukla) için büyük sorunlaryaşadıkları anlaşılmıştır
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

BEING A TURKISH LANGUAGE TEACHER OF SYRIAN REFUGEE STUDENTS: CHALLENGES AND ISSUES

Öz:
The purpose of this research article was to identify the challenges encountered in teaching Turkish language to refugee students in public primary schools. To investigate the research problem in more detail, it was designed within the framework of qualitative case study methodology. Participants of the study were composed of 14 classroom teachers working at public primary schools in various cities (Ankara, Bursa and Muğla) in Turkey and having Syrian refugee students in their classes. An open-ended questionnaire with 20 questions was developed by the researchers and used as data collection tool. Individual, face-to-face and semi-structured interviews were conducted with classroom teachers at their schools. After analyzing the obtained data, findings were collected under 3 topics: „Basic Challenges, Challenges related to Turkish Language Course and Their Solutions‟ and 5 categories „Challenges in the Teaching-Learning Process, Challenges of Communication, Challenges of Compliance, Challenges related to the Curriculum, Solutions of Teachers to Overcome the Challenges‟. Results reveal that refugee students, particularly in the Turkish language courses, are involved in the same curriculum process with Turkish students without any additional support for their integration. Teachers signify the fact that they do not know how to solve the language problems of the refugee students. Moreover, teachers emphasize that they face major challenges mostly because they have not confronted with any in-service training opportunity on teaching Turkish language to foreigners so far.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AFAD (2014). Suriye‟den Türkiye‟ye Nüfus Hareketleri, Ankara, Türkiye. 26.09.2017 tarihindehttps://www.afad.gov.tr/upload/Node/3931/xfiles/webformatisuriyedenturkiyey enufushareketleri.pdf adresinden alınmıştır.
  • AYKIRI, K. (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıflarındaki Suriyeli Öğrencilerin Eğitim Durumlarına İlişkin Görüşleri. Turkish Journal of Primary Education, 2, 44-56.
  • BARIN, E. (2004). Yabancılara Türkçe Öğretiminde İlkeler. HÜTAD, 1, 19-30.
  • BENZER, A. (2015). Türkçe Öğretiminde Beden Dili Kullanımının Öğrenme ve Tutum Üzerindeki Rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 30(1), 33-47.
  • BÜYÜKİKİZ, K., ÇANGAL, Ö. (2016). Suriyeli Misafir Öğrencilere Türkçe Öğretimi Projesi Üzerine Bir Değerlendirme. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(3), 1414-1430.
  • CRESWEELL, J. W. (2013). Nitel araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. (3.Baskıdan çeviren mesut bütün Selçuk demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • ÇOBAN SURAL, Ü., GÜREL ARI, T. (2017). Göçmen Çocuklara Türkçe Eğitimi Veren Öğretmenlerin Aldıkları Hizmet İçi Eğitimin Değerlendirilmesi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5 (4), 996-1009.
  • EMİN, M. N. (2016). Türkiye‟deki Suriyeli Çocukların Eğitimi: Temel Eğitim Politikaları. SETA.
  • ERDEM, C. (2017). Sınıfında Mülteci Öğrenci Bulunan Sınıf Öğretmenlerinin Yaşadıkları Öğretimsel Sorunlar ve Çözüme Dair Önerileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi.1(1), 26-42.
  • GENCER, T. E. (2017). Göç ve Eğitim İlişkisi Üzerine Bir Değerlendirme: Suriyeli Çocukların Eğitim Gereksinimi ve Okullaşma Süreçlerinde Karşılaştıkları Güçlükler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 10 (54), 838-851.
  • GÖÇMENLER, H. (2014). Beden Dilinin Yabancılara Türkçe Öğretimi Açısından Önemi. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi. 1, 63-74.
  • GÜN, M., BALDIK Y. (2017). Türkiye‟de Kamp Dışında Misafir Edilen Suriyeli Sığınmaco Gençlere Yönelik Eğitim Hizmetleri (Kayserı Örneği). Route Educational and Social Science Journal, 4(2), 287-299.
  • İNSAN HAKLARI İZLEME ÖRGÜTÜ (2015). “Geleceğimi Hayal Etmeye Çalıştığımda Hiçbir Şey Göremiyorum” Türkiye'deki Suriyeli Mülteci Çocukların Eğitime Erişiminin Önündeki Engeller – Kayıp Nesil Olmalarını Önlemek. ABD.
  • LEVENT F., ÇAYAK S. (2017). Türkiye‟deki Suriyeli Öğrencilerin Eğitimine Yönelik Okul Yöneticilerinin Görüşleri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 21-46.
  • MEB (2017). Yabancı Uyruklu Öğrenciler. 10.01.2018 tarihinde http://reyhanli.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_08/28132658_19072017- 10969431_5ve9siniff_kayit.pdf adresinden alınmıştır.
  • MEB (2016). Suriyeli Çocukların Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonunun Desteklenmesi Projesi PICTES 15.01.2018 tarihinde https://pictes.meb.gov.tr/izleme adresinden alınmıştır.
  • MERCAN UZUN, E., BÜTÜN, E. (2016). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarındaki Suriyeli Sığınmacı Çocukların Karşılaştıkları Sorunlar Hakkında Öğretmen Görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
  • MERT, İ. S., ÇIPLAK, B. (2017). Suriyeli ve Diğer Yabancı Öğrencilerin Türk Eğitim Sistemine Adaptasyonu ve Okul İçi İletişimlerine Yönelik Bir İnceleme. Uluslararası İktisadı ve İdari Bilimler Dergisi. 3(2), 68-79.
  • MERRİAM, S. B. (2009). Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation. San Fransisco: Jossey Bass.
  • PATTON, M. Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. Çeviri Editörleri: Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir), Ankara: Pegem Akademi.
  • SARITAŞ, E., ŞAHİN, Ü., ÇATALBAŞ, G. (2016). İlkokullarda Yabancı Uyruklu Öğrencilerle Karşılaşılan Sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 25 (1), 208-229.
  • SELVİN, E. (2016). Göçün Bilimsel Anlatısı: Türkiye Akademiyasının Suriyeli Mülteciler ile İmtihanı. Boğaziçi Üniversitesi Avrupa Araştırmaları Merkezi Öğrenci Forumu Bülteni, 5, 15-29.
  • SEYDİ, A. R. (2013). Türkiye‟deki Suriyeli Akademisyen ve Eğitimcilerin Görüşlerine Göre Suriye‟deki Çatışmaların Suriyelilerin Eğitim Sürecine Yansımaları. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 217-241.
  • ŞİMŞİR Z., DİLMAÇ, B. (2018). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Eğitim Gördüğü Okullarda Öğretmenlerin Karşılaştığı Sorunlar ve Çözüm Önerileri. İlköğretim Online, 17(2), 1116-1134.
  • TOKDEMİR, A. (1999). Anadil ve İkinci Dil. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi (SEFAD)/Selçuk University Journal of Faculty of Letters, (13), 21-24.
  • TÜZÜN, I. (2017). Türkiye‟de Mülteci Çocukların Eğitim Hakkını ve Karşılıklı Uyumunu Destekleyen Yaklaşımlar, Politikalar ve Uygulamalar. Avrupa Liberal Forumu (ELF).
  • UNICEF (2016). Türkiye'deki Suriyeli Çocuklar Bilgi Notu. 26.09.2017 tarihinde http://unicef.org.tr/files/bilgimerkezi/doc/Türkiyedeki%20Suriyeli%20Çocuklar_Bilgi% 20Notu%20Nisan%202016_1.pdf adresinden alınmıştır.
  • YILDIRIM, A., ŞİMŞEK, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA BULUT S, Kanat Ö, Gülçiçek D (2018). SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ OLMAK: SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR. , 1210 - 1238.
Chicago BULUT SEVİLAY,Kanat Özlem,Gülçiçek Demet SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ OLMAK: SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR. (2018): 1210 - 1238.
MLA BULUT SEVİLAY,Kanat Özlem,Gülçiçek Demet SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ OLMAK: SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR. , 2018, ss.1210 - 1238.
AMA BULUT S,Kanat Ö,Gülçiçek D SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ OLMAK: SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR. . 2018; 1210 - 1238.
Vancouver BULUT S,Kanat Ö,Gülçiçek D SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ OLMAK: SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR. . 2018; 1210 - 1238.
IEEE BULUT S,Kanat Ö,Gülçiçek D "SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ OLMAK: SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR." , ss.1210 - 1238, 2018.
ISNAD BULUT, SEVİLAY vd. "SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ OLMAK: SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR". (2018), 1210-1238.
APA BULUT S, Kanat Ö, Gülçiçek D (2018). SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ OLMAK: SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(2), 1210 - 1238.
Chicago BULUT SEVİLAY,Kanat Özlem,Gülçiçek Demet SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ OLMAK: SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 7, no.2 (2018): 1210 - 1238.
MLA BULUT SEVİLAY,Kanat Özlem,Gülçiçek Demet SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ OLMAK: SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, vol.7, no.2, 2018, ss.1210 - 1238.
AMA BULUT S,Kanat Ö,Gülçiçek D SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ OLMAK: SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2018; 7(2): 1210 - 1238.
Vancouver BULUT S,Kanat Ö,Gülçiçek D SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ OLMAK: SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2018; 7(2): 1210 - 1238.
IEEE BULUT S,Kanat Ö,Gülçiçek D "SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ OLMAK: SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR." Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7, ss.1210 - 1238, 2018.
ISNAD BULUT, SEVİLAY vd. "SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ OLMAK: SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR". Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 7/2 (2018), 1210-1238.