Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometrik Şekiller Üzerine Akıl Yürütme Becerilerinin Üniversite ve Sınıf Düzeyi Değişkenleri Açısından İncelenmesi

Yıl: 2018 Cilt: 19 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 82 - 97 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17679/inuefd.332285 İndeks Tarihi: 14-03-2020

Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometrik Şekiller Üzerine Akıl Yürütme Becerilerinin Üniversite ve Sınıf Düzeyi Değişkenleri Açısından İncelenmesi

Öz:
Bu çalışmada, matematik öğretmeni adaylarının geometrik şekiller üzerine akılyürütme becerileri üniversite ve sınıf düzeyi değişkenleri açısından İncelenmiştir. Bunedenle çalışmada tarama türlerinden ilişkisel tarama deseni kullanılmıştır.Araştırmanın katılımcılarını Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgelerinde bulunan ikiüniversitede 2015-2016 güz döneminde öğrenim görmekte olan 266 matematiköğretmeni adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafındangeliştirilmiş olan GŞAYB testi kullanılmıştır. Katılımcıların sınıf düzeyleri temelalınarak Frekans (f), Yüzde (%) ve Ortalama (𝑋 ̅) değerlerinden, verilerin homojendağılıp dağılmadıklarına göre; ANOVA, Tukey ve t-testlerinden yararlanılmıştır. Eldeedilen verilere göre matematik öğretmeni adaylarının geometrik şekiller üzerine akılyürütme becerilerinin orta düzeyde olduğu, bu düzeyin sınıflar arasında anlamlıfarklılığa sahip olduğu görülmüştür. Ayrıca üniversite değişkenine göre de anlamlıfarklılık gösterdiği sonucu elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgularneticesinde matematik öğretmeni adaylarının geometrik şekiller üzerine akılyürütme beceri düzeylerini geliştirecek öğretim yöntemlerini içeren deneyselçalışmaların yapılabileceği tavsiye edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Examination of Mathematics Teacher Candidates' Reasoning Skills on Geometric Shapes in Terms of University and Class Level Variables

Öz:
In this study, mathematics teacher candidates' Reasoning Skills on Geometric Shapes are examined in terms of university and class level variables. For this reason, relational survey model was used in the study. The participants of the research are 266 mathematics teacher candidates who are studying at the two universities in Eastern and Southeastern Anatolia regions during the fall semester of 2015-2016. As a data collection instrument, the Reasoning Skill Test on Geometric Shapes (RSTGS) was developed by the researcher. Based on the class levels of the participants, Frequency (f), Percent (%) and Average (𝑋 ̅) values, according to whether the data are homogenously distributed or not are compared to ANOVA, Tukey and t-tests. According to the obtained data, it was found that the reasoning skills of mathematics teacher candidates were moderate in geometrical shapes, this level was found to have a significant difference between some classes, and also the result of showing significant difference according to the university variable. As a result of the findings obtained from the research, it has been suggested that experimental studies involving teaching methods to improve reasoning skill levels on geometric shapes of mathematics teacher candidates can be performed.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akkuş Çıkla, O. ve Duatepe, A. (2002). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının orantısal akıl yürütme becerileri üzerine niteliksel bir çalışma, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 32- 40.
  • Alpan, G.(2008). Görsel okuryazarlık ve öğretim teknolojisi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 74-102.
  • Altıparmak, K. ve Öz İş, T. (2005). Matematiksel ispat ve matematiksel muhakemenin gelişimi üzerine bir inceleme, Ege Eğitim Dergisi, 21(1), 25-37.
  • Altun M. ve Kırcal H. (1999). 3-7 Yaş çocuklarında geometrik düşünmenin gelişimi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 71-79.
  • Amsterlaw, J. A. (2004). Development of children’s beliefs about everyday reasoning (Doctoral Thesis, University of Michigan). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI Microform 3138102).
  • Battista, M. T. (1994). On Greene’s Environmental/model view of conceptual domains: A spatial/geometric perspective. Journal for Research in Mathematics Education, 25(1), 86-99.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (10. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. Clark, K. and Lesh, R. (2003). Who do it? Exploring proportional reasoning through the footprint problem. School Science and Mathematics, 103(2), 92-98.
  • Clements, D. and Battista, M. (1992). Geometry and spatial reasoning. In D. A. Grows (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning pp. 420-464, Toronto: Macmillan.
  • Çoban, H. (2010). Öğretmen adaylarının matematiksel muhakeme becerileri ile biliş ötesi öğrenme stratejilerini kullanma düzeyleri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Çubukçu, Z. (2004). Öğretmen adaylarının düşünme stillerinin öğrenme biçimlerini tercih etmelerindeki etkisi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(10),1-19.
  • Delice ve Sevimli, (2010). Matematik öğretmeni adaylarının belirli integral konusunda kullanılan temsiller ile işlemsel ve kavramsal bilgi düzeyleri, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 581- 605.
  • Duatepe, A. (2000). An investigation of the relationship between Van Hieles geometric level of thinking and demographic variables for pre-service elementary school teachers. Unpublished Master’s Thesis, Ankara, Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Gerald, L.M.(2002). An evolutionary theory of knowledge and conceptual evolution in science. Global Bioethics Journal, 15(3), 73-80.
  • Howes, C., Burchinal, M. Pianta, R., Bryant, D., Early, D., Clifford, R. and Barbarin, O. (2008). Ready to learn? Children's pre-academic achievement in pre-Kindergarten programs, Early Childhood Research Quarterly, 23(1), 27-50.
  • Jadallah, M. (2009). Teacher scaffolding moves and children’s talk in collaborative reasoning discussions, Doctoral Thesis, University of Illinois, Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI Microform 3392077).
  • Kaptan S, (1995). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Bilim Yayınevi.
  • Karasar N, (1991). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Sanem Matbaacılık.
  • Köseoğlu, F., Tümay, H. ve Budak, E. (2008). Bilimin doğası hakkında paradigma değişimleri ve öğretimi ile ilgili yeni anlayışlar, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 221-237.
  • Krejcie, R. V. & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30(1), 607-610.
  • Lawson, A.E., Alkhoury, S., Benford, R., Clark, B. R. and Falconer, K.A. (2000). What kinds of scientific concepts exist? Concept construction and intellectual development in college biology. Journal of Research in Science Teaching, 37(9), 996-1018.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). İlköğretim Matematik Dersi 6-8. Sınıflar Öğretim Programı. Ankara. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2017). İlköğretim Matematik Dersi 1-8. Sınıflar Öğretim Programı. Ankara. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • National Research Council [NRC].(1996). National science education Standarts. Washington DC: National Academy Pres Inc.
  • NCTM (1989). Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics. Reston, Va.: NCTM.
  • Oaksford, M. (2005). Reasoning. In Nick Braisby &Angus Gellatly, Cognitive psychology, New York: Oxford University, Press Inc.
  • Olkun, S. (2003). Making Connections: Improving Spatial Abilities with Engineering Drawing Activities. International Journal of Mathematics Teaching and Learning (03.04.2017). [Online]: http://www.ex.ac.uk/cimt/ijmtl/ijabout.htm.
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (2017). TABLO-4 Merkezi Yerleştirme İle Öğrenci Alan Yükseköğretim Lisans Programları, 20.01.2018 tarihinde erişilmiştir. [https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2017/OSYS/YER/Tablo-4_12082017.pdf].
  • Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi, (5. Baskı). Eskişehir: Kaan Kitapevi. Pellegrino, J. W; Alderton, D. L. and Shute, V. J. (1984). Understanding spatial ability. Educational Psychologist, 19(3), 239-253.
  • Poçan, S., Yaşaroğlu, C. ve İlhan, A. (2017). Ortaokul 7. ve 8. Sınıf öğrencilerinin matematiksel akıl yürütme beceri düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(52), 808-818.
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci SPSS ve Lisrel uygulamaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Smith, S., (1998). An Introduction to Geometry Through Shape, Vision and Position. Unpublished manuscript. University of Stellenbosch, Stellenbosch, South Africa.
  • Storey, S. O. (2004). Teacher questioning to improve early childhood reasoning, Doctoral Thesis, The University of Arizona. Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI Microform 3132260).
  • Şahin, Y. (2012). İlköğretim matematik öretmen adaylarının geometrik akıl yürütmelerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Umay, A., Duatepe, A, ve Akkuş Çıkla, O. (2005). Sınıf öğretmeni adaylarının yeni matematik dersi öğretim programındaki içeriğe yönelik hazırbulunuşluk düzeyleri, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi. 28–30 Eylül, Denizli.
  • Umay, A. (2003). Matematiksel muhakeme yeteneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 234-243.
  • Van Hiele, P.M. (1986).Structure and Insight: a theory of mathematics education. Orlando FL: Academic Press.
  • Yolcu, B. ve Kurtuluş, M. (2010). 6. Sınıf öğrencilerinin uzamsal görselleştirme yeteneklerini geliştirme üzerine bir çalışma. Elementary Education Online, 9(1), 256-274.
APA İLHAN A, Aslaner R (2018). Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometrik Şekiller Üzerine Akıl Yürütme Becerilerinin Üniversite ve Sınıf Düzeyi Değişkenleri Açısından İncelenmesi. , 82 - 97. 10.17679/inuefd.332285
Chicago İLHAN AZİZ,Aslaner Recep Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometrik Şekiller Üzerine Akıl Yürütme Becerilerinin Üniversite ve Sınıf Düzeyi Değişkenleri Açısından İncelenmesi. (2018): 82 - 97. 10.17679/inuefd.332285
MLA İLHAN AZİZ,Aslaner Recep Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometrik Şekiller Üzerine Akıl Yürütme Becerilerinin Üniversite ve Sınıf Düzeyi Değişkenleri Açısından İncelenmesi. , 2018, ss.82 - 97. 10.17679/inuefd.332285
AMA İLHAN A,Aslaner R Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometrik Şekiller Üzerine Akıl Yürütme Becerilerinin Üniversite ve Sınıf Düzeyi Değişkenleri Açısından İncelenmesi. . 2018; 82 - 97. 10.17679/inuefd.332285
Vancouver İLHAN A,Aslaner R Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometrik Şekiller Üzerine Akıl Yürütme Becerilerinin Üniversite ve Sınıf Düzeyi Değişkenleri Açısından İncelenmesi. . 2018; 82 - 97. 10.17679/inuefd.332285
IEEE İLHAN A,Aslaner R "Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometrik Şekiller Üzerine Akıl Yürütme Becerilerinin Üniversite ve Sınıf Düzeyi Değişkenleri Açısından İncelenmesi." , ss.82 - 97, 2018. 10.17679/inuefd.332285
ISNAD İLHAN, AZİZ - Aslaner, Recep. "Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometrik Şekiller Üzerine Akıl Yürütme Becerilerinin Üniversite ve Sınıf Düzeyi Değişkenleri Açısından İncelenmesi". (2018), 82-97. https://doi.org/10.17679/inuefd.332285
APA İLHAN A, Aslaner R (2018). Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometrik Şekiller Üzerine Akıl Yürütme Becerilerinin Üniversite ve Sınıf Düzeyi Değişkenleri Açısından İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 82 - 97. 10.17679/inuefd.332285
Chicago İLHAN AZİZ,Aslaner Recep Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometrik Şekiller Üzerine Akıl Yürütme Becerilerinin Üniversite ve Sınıf Düzeyi Değişkenleri Açısından İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19, no.2 (2018): 82 - 97. 10.17679/inuefd.332285
MLA İLHAN AZİZ,Aslaner Recep Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometrik Şekiller Üzerine Akıl Yürütme Becerilerinin Üniversite ve Sınıf Düzeyi Değişkenleri Açısından İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.19, no.2, 2018, ss.82 - 97. 10.17679/inuefd.332285
AMA İLHAN A,Aslaner R Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometrik Şekiller Üzerine Akıl Yürütme Becerilerinin Üniversite ve Sınıf Düzeyi Değişkenleri Açısından İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 19(2): 82 - 97. 10.17679/inuefd.332285
Vancouver İLHAN A,Aslaner R Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometrik Şekiller Üzerine Akıl Yürütme Becerilerinin Üniversite ve Sınıf Düzeyi Değişkenleri Açısından İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 19(2): 82 - 97. 10.17679/inuefd.332285
IEEE İLHAN A,Aslaner R "Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometrik Şekiller Üzerine Akıl Yürütme Becerilerinin Üniversite ve Sınıf Düzeyi Değişkenleri Açısından İncelenmesi." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, ss.82 - 97, 2018. 10.17679/inuefd.332285
ISNAD İLHAN, AZİZ - Aslaner, Recep. "Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometrik Şekiller Üzerine Akıl Yürütme Becerilerinin Üniversite ve Sınıf Düzeyi Değişkenleri Açısından İncelenmesi". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19/2 (2018), 82-97. https://doi.org/10.17679/inuefd.332285