ÜRETKEN BİR MİMAR VE ANKARA’DA MODERN BİR BİNA: BRUNO TAUT VE ATATÜRK LİSESİ

Yıl: 2018 Cilt: 27 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 135 - 161 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29135/std.399781 İndeks Tarihi: 15-03-2020

ÜRETKEN BİR MİMAR VE ANKARA’DA MODERN BİR BİNA: BRUNO TAUT VE ATATÜRK LİSESİ

Öz:
Erken Cumhuriyet Dönemi’nde (1923-1950) bilimsel bir yaklaşım ile üretilenyeni müfredatlara uygun eğitim yapıları, çağdaş mimari kimlikleri ve kent içindekikonumları ile devleti temsil eden yapılar arasındadır. Başkent Ankara’da bu dönemde inşaedilen çok sayıdaki okul binası, Milli Eğitim Bakanlığı Mimarlık Bürosu’nda Almancakonuşulan ülkelerden gelen mimarlar eliyle üretilmiştir. Bunlar arasında Alman mimarBruno Taut, okul tasarımları ile bu dönem mimarlığının başlıca aktörlerinden birisi olmuş,tasarımlarında, modern mimarlığın biçimci yanını dışlayarak, üslup tartışmalarındançok yapının bulunduğu iklim, malzeme vb. koşullara uygunluk konusuna önem vermiş,işlevsel bir yapı üretme yoluna gitmiştir. Anıtsal tasarımı olan Dil ve Tarih CoğrafyaFakültesi binasında Osmanlı mimarlığına yaptığı kimi göndermelerin dışında ortaokul velise binalarında, çevre ile uyumlu farklı yüksekliklerde parçalı kütle anlayışı ile daha sadeve mütevazı ancak oldukça etkileyici çözümler üretmiştir. Atatürk Lisesi binası, eğitimingerektirdiği işlevselci ve akılcı çözümlerinin yanında, bulunduğu kültüre özgü detaylarıile Taut’un “modern mimarlık” konusundaki düşüncelerinin bir gösteri alanına dönüşür.Çalışmada Atatürk Lisesi binasının Bruno Taut mimarlığını olduğu kadar, Erken CumhuriyetDönemi mimarlık ortamının eğilimlerini ortaya koyan mimari kimliğinin tanıtılması vedeğerlendirilmesi amaçlanmıştır. Yapının işlevi, kent ile kurduğu ilişki, mimari kimliğive nitelikleri, Erken Cumhuriyet Dönemi mimarlığı içindeki yeri, bu çalışmanın başlıcatartışmasıdır.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih Sanat

A PRODUCTIVE ARCHITECT AND A MODERN BUILDING IN ANKARA: BRUNO TAUT AND ATATÜRK HIGH-SCHOOL

Öz:
Educational buildings suitable to the new curriculums, which were developed by a sicientific manner in the Early Republican Period (1923-50), are among the structures that symbolize the state, thanks to both their contemporary architectural identities, and their locations in the city. A large number of school buildings constructed in Başkent, Ankara during this period were produced in care of architects from German-speakingcountries in the Architects Office of the Ministry of National Education. Amongthem, German architect Bruno Taut was one of the main actors of architecture of this period with his school designs, he disregarded the formalist side of modern architecture and paid attention to the conformity to the conditions such as climate which the building is located in, material etc. rather than the style arguments, and he resorted to produce a functional structure. Apart from some references tothe Ottoman architecture in the Faculty of Language, History and Geography, he produced more plain and modest but highly impressive solutions with environmentfriendly lumped mass approach at differentheights, in his secondary school and highschool buildings. The Atatürk High-School buildingbecomes a show arena of Taut’sideas on “modern architecture” with its native cultural details, alongside the functionalist and trational solutions required by the education. In this study, it is aimed to introduce and evaluate the architectural style of BrunoTautforthe Atatürk High-School Building as well as the architectural identity of the Early Republican Period. The function of the building, its relationship with the city, architectural identity and attributes and place in the architecture of the Early Republican Period is the main discussion in thisstudy.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih Sanat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akcan, E. (2009), Çeviride Modern Olan, İstanbul: YKY Yayını.
  • Alpagut, L. (2005), Erken Cumhuriyet Dönemi’nde Ankara’daki Eğitim Yapıları, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alpagut, L. (2015), Zeki Sayar’ınArkitekt Dergisi’nde Eğitim Yapıları Üzerine Yazıları: 1930’lar, Zeki Sayar ve Arkitekt (Ed. A. Cengizkan, D. İnan, M. Cengizkan), Ankara: TMMOB Mimarlar Odası Yayını.
  • Alpagut, L. - Wagner, A. (Ed). (2011), Bir Başkentin Oluşumu, Alman Kültür Merkezi Yayını, Ankara.
  • Ankara Construit. (1939). La Turquie Kemaliste(30), 49-52. Ankara’nın Yeni Erkek Lisesi Binası Açıldı. (1940, Birinci Teşrin). Ulus(4).
  • Ardizzola, P. (2017), BrunoTaut’sWork in Ankara, 1. Türkiye Mimarlık Tarihi Kongresi (Ed. E. Altan, S. Erginsoy, A.U. Peker), Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayını.
  • Arseven, C. E. (1931), YeniMimari,İstanbul: Agah Sabri Kitaphanesi.
  • Aslanoğlu, İ. (1976), Dışavurumcu ve Usçu Devirlerinde BrunoTaut (1880-1938), ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi 2/ 1, 35-45.
  • Aslanoğlu, İ. (2001), Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı, Ankara: ODTÜ Basım İşliği.
  • Bozdoğan, S. (2002), Modernizm ve Ulusun İnşası, (Çev. Tuncay Birkan), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Cengizkan, A. (2002), Modernin Saati, Ankara: Mimarlar Derneği-Boyut Yay.
  • Coşkun, A. (1998), Cumhuriyet Dönemi’nde Orta Öğretim, Ankara İlinin Cumhuriyet Öncesi ve Cumhuriyet Dönemi Eğitimi, Ed. Ümit Sarıaslan, Ankara: MEB Yayını.
  • Goethe Institut Ankara. (2010), BrunoTaut Türkiye’de, Ankara: Goethe Institut.
  • Jansen, H. (1936), Ankara İmar Planı İzah Raporu, Arkitekt 1,17-22.
  • Jansen, H. (1937), Ankara İmar Planı, İstanbul: Alaattin Kıral Basımevi.
  • Nicolai, B. (1998), “BrunoTaut’un Akademi Reformu ve Türkiye İçin Yeni Bir Mimariye Uzanan Yolu”, 32-45, Atatürk İçin Düşünmek, İstanbul: İTÜ Yayını.
  • Nicolai, B. (2011), Modern ve Sürgün, (Çev. Yüksel PöğünSander), Ankara: TMMOB Mimarlar Odası Yayını.
  • Özer, B. (1963), Rejyonalim, Üniversalizm ve Çağdaş Mimarimiz Üzerine Bir Deneme, İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi.
  • Sakaoğlu, N. (2003), Osmanlı’dan Günümüze Eğitim Tarihi, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayını.
  • Sayar, Z. (1931a), Merktep İnşaatında Plan Tipin Mahzurları. Mimar-4, 124-125
  • Sayar, Z. (1931b), Mektep Arsalarının İntihabında Bazı Esaslar. Mimar-5, 160- 161.
  • Sayar, Z. (1931c), Mektep İnşaatında İktisadi Düşünceler. Mimar-6, 205-206.
  • Sayar, Z. (1931d), Mektep Binalarında Estetik. Mimar-8, 253-254.
  • Speidel, M. (1998), BrunoTaut, Çalışmaları ve Etkisi, 46-67, Atatürk İçin Düşünmek, İstanbul: İTÜ Yayını.
  • Tanju, B. (1998), “Türkiye’de Farklı Bir Mimar: BrunoTaut”, 22-31, Atatürk İçin Düşünmek, İstanbul: İTÜ Yayını.
  • Tanyer, T. (2007), Ankara’nın Köklü Çınarı Atatürk Lisesi 1886-2007,Ankara: Ankara Atatürk Lisesi Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Taut, B. (1938a), Mimari Bilgisi, (Çev. Adnan Kolatan), İstanbul: G.S.A Neşriyatından.
  • Taut, B. (1938b), Mimari Nedir, Arkitekt, 5-6, 165-168.
  • Taut, B. (1938c), Proporsiyon, Arkitekt, 8, 233-237.
  • Taut, B. (1938d), Teknik, Arkitekt, 8, 257-260.
  • Tümer, G. (1999), Taut’un Senaryosu, Arredamento Mimarlık 4, 98-105.
  • Uçar, B. (1940), Ankara Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi, Bayındırlık İşleri Dergisi 10/6, 65-69.
  • Ünsal, B.O. (1973), Mimarlığımız 1923-1950, Eğitim ve Uygulamada Yabancılar», Mimarlık 112, 34-45.
  • Yeni Lise Binasında Tedrisata Başlanıyor. (1940, Birinci Teşrin). Ulus(1).
APA ALPAGUT L (2018). ÜRETKEN BİR MİMAR VE ANKARA’DA MODERN BİR BİNA: BRUNO TAUT VE ATATÜRK LİSESİ. , 135 - 161. 10.29135/std.399781
Chicago ALPAGUT Leyla ÜRETKEN BİR MİMAR VE ANKARA’DA MODERN BİR BİNA: BRUNO TAUT VE ATATÜRK LİSESİ. (2018): 135 - 161. 10.29135/std.399781
MLA ALPAGUT Leyla ÜRETKEN BİR MİMAR VE ANKARA’DA MODERN BİR BİNA: BRUNO TAUT VE ATATÜRK LİSESİ. , 2018, ss.135 - 161. 10.29135/std.399781
AMA ALPAGUT L ÜRETKEN BİR MİMAR VE ANKARA’DA MODERN BİR BİNA: BRUNO TAUT VE ATATÜRK LİSESİ. . 2018; 135 - 161. 10.29135/std.399781
Vancouver ALPAGUT L ÜRETKEN BİR MİMAR VE ANKARA’DA MODERN BİR BİNA: BRUNO TAUT VE ATATÜRK LİSESİ. . 2018; 135 - 161. 10.29135/std.399781
IEEE ALPAGUT L "ÜRETKEN BİR MİMAR VE ANKARA’DA MODERN BİR BİNA: BRUNO TAUT VE ATATÜRK LİSESİ." , ss.135 - 161, 2018. 10.29135/std.399781
ISNAD ALPAGUT, Leyla. "ÜRETKEN BİR MİMAR VE ANKARA’DA MODERN BİR BİNA: BRUNO TAUT VE ATATÜRK LİSESİ". (2018), 135-161. https://doi.org/10.29135/std.399781
APA ALPAGUT L (2018). ÜRETKEN BİR MİMAR VE ANKARA’DA MODERN BİR BİNA: BRUNO TAUT VE ATATÜRK LİSESİ. Sanat Tarihi Dergisi, 27(1), 135 - 161. 10.29135/std.399781
Chicago ALPAGUT Leyla ÜRETKEN BİR MİMAR VE ANKARA’DA MODERN BİR BİNA: BRUNO TAUT VE ATATÜRK LİSESİ. Sanat Tarihi Dergisi 27, no.1 (2018): 135 - 161. 10.29135/std.399781
MLA ALPAGUT Leyla ÜRETKEN BİR MİMAR VE ANKARA’DA MODERN BİR BİNA: BRUNO TAUT VE ATATÜRK LİSESİ. Sanat Tarihi Dergisi, vol.27, no.1, 2018, ss.135 - 161. 10.29135/std.399781
AMA ALPAGUT L ÜRETKEN BİR MİMAR VE ANKARA’DA MODERN BİR BİNA: BRUNO TAUT VE ATATÜRK LİSESİ. Sanat Tarihi Dergisi. 2018; 27(1): 135 - 161. 10.29135/std.399781
Vancouver ALPAGUT L ÜRETKEN BİR MİMAR VE ANKARA’DA MODERN BİR BİNA: BRUNO TAUT VE ATATÜRK LİSESİ. Sanat Tarihi Dergisi. 2018; 27(1): 135 - 161. 10.29135/std.399781
IEEE ALPAGUT L "ÜRETKEN BİR MİMAR VE ANKARA’DA MODERN BİR BİNA: BRUNO TAUT VE ATATÜRK LİSESİ." Sanat Tarihi Dergisi, 27, ss.135 - 161, 2018. 10.29135/std.399781
ISNAD ALPAGUT, Leyla. "ÜRETKEN BİR MİMAR VE ANKARA’DA MODERN BİR BİNA: BRUNO TAUT VE ATATÜRK LİSESİ". Sanat Tarihi Dergisi 27/1 (2018), 135-161. https://doi.org/10.29135/std.399781