2018 Yılı Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının Sorumluluk Kazanımlarına Yer Vermesi Bakımından İncelenmesi

Yıl: 2019 Cilt: 7 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 391 - 419 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.14689/issn.2148-2624.1.7c1s.18m İndeks Tarihi: 20-03-2020

2018 Yılı Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının Sorumluluk Kazanımlarına Yer Vermesi Bakımından İncelenmesi

Öz:
Sorumluluk kavramı genel olarak, bireylerin aldığı kararlar ve üstlendiği görevlerin bilincinde hareket etmesi, dolayısıyla süreç içinde doğacak olumlu-olumsuz sonuçların mesuliyetini üstlenmesi olarak tanımlanır. Sorumluluk sahibi bireylerin yetiştirilmesinde fen bilimleri eğitiminin ve programda yer alan sorumluluk kazanımlarının önemli bir yere sahip olduğu düşünüldüğünden, 2018 yılı fen bilimleri dersi öğretim programı sorumluluk kazanımlarına yer vermesi bakımından incelenmiştir. Sorumluluk kavramı bu çalışmada; bireysel sorumluluk, sosyal sorumluluk ve kurumsal sosyal sorumluluk boyutlarında ele alınmıştır. Çalışma nitel bir araştırma olup, verilerin elde edilmesinde doküman analizi yöntemi benimsenmiştir. Araştırmanın veri kaynağını Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından onaylanmış 2018 yılı fen bilimleri dersi öğretim programı oluşturmuştur. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda 65 adet sorumluluk kazanımına ulaşılmıştır. Ulaşılan kazanımların program içeriğinde yer alan toplam 305 kazanımın %21,31’ini karşıladığı, bu nedenle yeterli düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Kazanımların sınıf düzeylerine göre dağılımları incelendiğinde en fazla 8. sınıf, en az ise 5.sınıf düzeyinde yer aldığı tespit edilmiştir. Kazanımların konu alanları bazındaki dağılımları incelendiğinde ise en fazla Canlılar ve Yaşam, en az Dünya ve Evren konu alanında yer aldığı tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Examinatıon of the Science Course Curriculum of the Year 2018 in Terms of Including Lesson Outcomes Regarding Responsibility

Öz:
The concept of responsibility is defined as acting with an awareness of the decisions individuals take and the tasks they undertake, and accepting the responsibility of the consequences that will arise in this process. It is thought that in science education, lesson outcomes regarding responsibility have an important role to raise individuals with responsibility. For this purpose, the science course curriculum of 2018 was examined within the scope of lesson outcomes regarding responsibility. The concept of responsibility is addressed in this study in the dimensions of individual responsibility, social responsibility and corporate social responsibility. The study is a qualitative research and document analysis method has been adopted for obtaining the data. The data source of the examination is the science course curriculum of the year 2018, which was approved by the Board of Education. The content analysis method has been adopted while analyzing the data. As a result of the study, 65 lesson outcomes regarding responsibility were found. It is seen that the found lesson outcomes constitue the 21,31% of the total (305) lesson outcomes in the curriculum. When the distributions of these lesson outcomes according to the grades are examined, it is determined that the outcomes are included the most at the 8th grade level and the least at the 5th grade level. When the distribution of these lesson outcomes according to the subject areas are examined, it is determined that the subject area that includes the most outcomes is the Living and Life, and the least number of lesson outcomes are included in the subject area of the Earth and the Universe.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA GÜLER DEMİRCİ M (2019). 2018 Yılı Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının Sorumluluk Kazanımlarına Yer Vermesi Bakımından İncelenmesi. , 391 - 419. 10.14689/issn.2148-2624.1.7c1s.18m
Chicago GÜLER DEMİRCİ Mutlu Pınar 2018 Yılı Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının Sorumluluk Kazanımlarına Yer Vermesi Bakımından İncelenmesi. (2019): 391 - 419. 10.14689/issn.2148-2624.1.7c1s.18m
MLA GÜLER DEMİRCİ Mutlu Pınar 2018 Yılı Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının Sorumluluk Kazanımlarına Yer Vermesi Bakımından İncelenmesi. , 2019, ss.391 - 419. 10.14689/issn.2148-2624.1.7c1s.18m
AMA GÜLER DEMİRCİ M 2018 Yılı Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının Sorumluluk Kazanımlarına Yer Vermesi Bakımından İncelenmesi. . 2019; 391 - 419. 10.14689/issn.2148-2624.1.7c1s.18m
Vancouver GÜLER DEMİRCİ M 2018 Yılı Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının Sorumluluk Kazanımlarına Yer Vermesi Bakımından İncelenmesi. . 2019; 391 - 419. 10.14689/issn.2148-2624.1.7c1s.18m
IEEE GÜLER DEMİRCİ M "2018 Yılı Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının Sorumluluk Kazanımlarına Yer Vermesi Bakımından İncelenmesi." , ss.391 - 419, 2019. 10.14689/issn.2148-2624.1.7c1s.18m
ISNAD GÜLER DEMİRCİ, Mutlu Pınar. "2018 Yılı Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının Sorumluluk Kazanımlarına Yer Vermesi Bakımından İncelenmesi". (2019), 391-419. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.7c1s.18m
APA GÜLER DEMİRCİ M (2019). 2018 Yılı Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının Sorumluluk Kazanımlarına Yer Vermesi Bakımından İncelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(1), 391 - 419. 10.14689/issn.2148-2624.1.7c1s.18m
Chicago GÜLER DEMİRCİ Mutlu Pınar 2018 Yılı Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının Sorumluluk Kazanımlarına Yer Vermesi Bakımından İncelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 7, no.1 (2019): 391 - 419. 10.14689/issn.2148-2624.1.7c1s.18m
MLA GÜLER DEMİRCİ Mutlu Pınar 2018 Yılı Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının Sorumluluk Kazanımlarına Yer Vermesi Bakımından İncelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, vol.7, no.1, 2019, ss.391 - 419. 10.14689/issn.2148-2624.1.7c1s.18m
AMA GÜLER DEMİRCİ M 2018 Yılı Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının Sorumluluk Kazanımlarına Yer Vermesi Bakımından İncelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi. 2019; 7(1): 391 - 419. 10.14689/issn.2148-2624.1.7c1s.18m
Vancouver GÜLER DEMİRCİ M 2018 Yılı Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının Sorumluluk Kazanımlarına Yer Vermesi Bakımından İncelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi. 2019; 7(1): 391 - 419. 10.14689/issn.2148-2624.1.7c1s.18m
IEEE GÜLER DEMİRCİ M "2018 Yılı Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının Sorumluluk Kazanımlarına Yer Vermesi Bakımından İncelenmesi." Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7, ss.391 - 419, 2019. 10.14689/issn.2148-2624.1.7c1s.18m
ISNAD GÜLER DEMİRCİ, Mutlu Pınar. "2018 Yılı Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının Sorumluluk Kazanımlarına Yer Vermesi Bakımından İncelenmesi". Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 7/1 (2019), 391-419. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.7c1s.18m