Üniversite Öğrencilerinin Eşten Beklentilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl: 2018 Cilt: 16 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 42 - 57 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 16-03-2020

Üniversite Öğrencilerinin Eşten Beklentilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmada evlenmemiş üniversite öğrencilerinin eşten beklentilerinin cinsiyet, romantik ilişkidurumu, romantik ilişki deneyimi ve romantik ilişkilerini değerlendirme durumu değişkenleribazında değişip değişmediği incelenmiştir. Araştırmaya, Ankara, İstanbul ve Afyonkarahisar’daüniversite eğitimine devam eden 102 kadın 72 erkek toplam 174 öğrenci katılmıştır. Katılımcılarınyaşları 19-30 arasında değişmekte olup yaş ortalaması 23,1’dir. Bulgular, Eşten Beklenti Ölçeği’ndenalınan puanların, ölçeğin tümü ile sosyoekonomik alt boyutunda cinsiyete göre farklılaştığını, diğer altboyutlarda ise farklılaştırmadığı göstermektedir. Ayrıca romantik ilişki durumu, romantik ilişkideneyimi ve romantik ilişkilerini değerlendirme durumu Eşten Beklenti Ölçeği’nin toplam ve alt boyutpuanlarını farklılaştırmadığı tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik

-

Öz:
In this study, expectations of unmarried university students from spouses were examined in relation to gender, romantic relationship status, romantic relationships experience and evaluation status of their romantic relationships A total of 174 students including 102 females and 72 males from universities in Ankara, Istanbul and Afyonkarahisar were participated in the research. The age of participants ranged from 19-30 and average age is found as 23.1. Results of the study show that the total score of Expectations from Spouse Scale(ESS) change significantly according to gender in socioeconomic subscale but not in other subscales. Additionally, it has been found that ESS’s total and subscale scores do not differ significantly according to the romantic relationship status, romantic relationships experiences and evaluation status of romantic relationships.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ajzen, I. (1991). The theory of planned behaviour. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179–211.
  • Ajzen, I. (2011). The theory of planned behaviour: reactions and reflections. Psychology and Health, 26(9), 1113-1127.
  • Bacanlı, H. (2002). Psikolojik kavram analizi. Ankara: Nobel. Berger, P. ve Kellner, H. (1964). Marriage and the construction of reality: An exercise in the microsociology of knowledge. Diogenes, 12(46), 1-24
  • Braithwaite, S. R. Delevi, R. ve Fincham, F. D. (2010). Romantic relationships and the physical and mental health of college students. Personal Relationships, 17(1), 1–12.
  • Buss, D. M. (1989). Sex differences in human mate preferences: Evolutionary hypotheses tested in 37 cultures. Behavioral and Brain Sciences, 12, 1-49.
  • Buss, D. M. ve Barnes, M. (1986). Preferences in human mate selection. Journal of Personality and Social Psychology, 50, 559-570.
  • Buss, D. M. ve Schmitt, D. P. (1993). Sexual strategies theory: An evolutionary perspective on human mating. Psychological Review, 100, 204-232.
  • Buss, D. M., Abbott, M., Angleitner, A., Asherian, A., Biaggio, A., Blanco-Villasenor, A., ... ve Ekehammar, B. (1990). International preferences in selecting mates: A study of 37 cultures. Journal of cross-cultural psychology, 21(1), 5-47.
  • Crissey, S. R. (2005). Race/ethnic differences in the marital expectations of adolescents: The role of romantic relationships. Journal of Marriage and Family, 67, 697–709
  • Curran, M. A., Hazen, N. L. ve Mann T. (2009). Representations of marriage and expectations of parenthood: Predictors of supportive coparenting for first-time parents. Parenting: Science and Practice, 9, 101–122.
  • Çelik. M.; Tümkaya, S. (2012). Öğretim Elemanlarının Evlilik Uyumu ve Yaşam Doyumlarının İş Değişkenleri ile İlişkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(1), 223-238.
  • Dobelli, R. (2014). Hatasız düşünme sanatı. (I. Arda, Çev.). İstanbul: NTV.
  • Doosje, B., Rojahn, K., ve Fischer, A. ( 1999). Partner preferences as a function of gender, age, political orientation and level of education. Sex Roles, 40(1-2), 45-60.
  • Dunn, M.S. (1960). Marriage role expectations of adolescents. Marriage and Family Living, 22(2), 99-111.
  • Eagly, A. H., ve Wood, W. (1999). The origins of sex differences in human behavior: Evolved dispositions versus social roles. American Psychologist, 54, 408-423.
  • Eidelson, R. J. ve Epstein, N. (1982). Cognition and relationship maladjustment: Development of a measure of dysfunctional relationship beliefs. Journal of Counsulting and Clinical Psychology, 50(5), 715-720.
  • Epstein, N. ve Eidelson, RJ. (1981). Urnealistic beliefs of clinical couples: Their relationship to expectations, goals, and satisfaction. American Journal of Family Therapy, 9(4), 13-22.
  • Erkuş A. (2011). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci. 3. Baskı Ankara: Seçkin.
  • Filsinger, E. E. ve Wilson, M. R. (1984), Religiocity, socioeconomic rewards and family development: Predictors of marital adjustment, Journal of Marriage and the Family, 46(3), 663-670.
  • Gizir, C. A. (2012). İlişki İnançları Ölçeği’nin uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 37-45.
  • Güllü, A. (2015). Eşten beklenti ölçeğinin geliştirilmesi ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Haferkamp, C.J. (1994). Dysfunctional beliefs, self-monitoring, and marital conflict. Current Psychology, 13(3), 248-262.
  • Hamamcı, Z. ve Büyüköztürk, Ş. (2003). İlişkilerle İlgili Bilişsel Çarpıtmalar Ölçeği: Ölçeğin geliştirilmesi ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 107-111.
  • Hawkins, A. J., Blanchard, V. L., Baldwin, S. A. ve Fawcett, E. B. (2008). Does marriage and relationship education work? A meta-analytic study. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 76(5), 723-734.
  • Houseknecht, S. K. ve Macke, A. S. (1981). Combining Marriage and Career: The Marital Adjustment of Professional Women, Journal of Marriage and the Family, 43(3), 651-661.
  • Jones, G. D. (1994). The marriage expectation scale. Unpublised scale. James Madison University, Harrisonburg, VA.
  • Kaki, A., Afshariniya, K., Kakabaraei, K. ve Tahmasebian, H. A. (2013). Prediction of marriage expectation based on information processing styles among university students. International Journal of Economy, Management and Social Sciences, 2(12), 1018-1021
  • Kalkan, M. (2006). İlişkilerde İnanç Envanterinın (İİE) geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danisma ve Rehberlik Dergisi, 3(25), 45-54.
  • Kiecolt, W., J. K. Glaser ve T. L. Newton (2001), Marriage and Healt: His and Hers, Psychological Bulletin, 127(4), 472-503.
  • Küçükarslan, M. ve Gizir, C. A. (2013). Romantik İnançlar Ölçeği’nin uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 461-469.
  • Larson, J. H. ve Holman, T. B. (1994). Premarital predictors of marital quality and stability. Family Reletions, 43, 228-237.
  • Livingston, R. B., & Kordinak, S. T. (1990). The long term effect of parental divorce: Marital role expectations. Journal of Divorce and Remarriage, 14(2), 91-105.
  • Neff, L. A. ve Morgan, T. A. (2014). The rising expectations of marriage: What we do and do not know. Psychological Inquiry, 25, 95–100.
  • Özgüven, . E. (1994). Üniversite öğrencilerinin evlilik ve eş seçmeye ilişkin tercihleri. 1. Aile Kurultayı kitabı, 203-213.
  • Plotnick, R. D. (2007). Adolescent expectations and desires about marriage and parenthood. Journal of Adolescence. 30(6), 943-963.
  • Romans, J. Ve Debord, J. (1995). Development of relationships beliefs questionnare. Psychological Report, 76, 1248-1251.
  • Schumm, W. R., Jurich, A. P., Bolman, S. R. ve Bugaighis, M. A. (1985). His and her marriage revisited, Journal of Family Issues, 6(2), 221-227.
  • Smart, C ve Shipman, B. (2004). Visions in monochrome: families, marriage and the individualization thesis. The British Journal of Sociology, 55(4), 491-509.
  • Sprecher, S. ve Metts, S. (1989). Development of the “Romantic Beliefs Scale” and examination of the effects of gender and gender-role orientation. Journal of Social and Personal Relationships, 6, 387- 411.
  • Symons, D. (1979). The evolution of human sexuality. New York: Oxford University.
  • Todosijevic, B., Ljubinkovic, S. ve Arancic, A. (2003). Mate selection criteria: A trait desirability assessment study of sex differences in Serbia. Evolutionary Psychology, 1, 116-126.
  • Townsend, J. M. ve Levy, G. D. (1990). Effects of potential partners' physical attractiveness and socioeconomic status on sexuality and partner selection. Archives of Sexual Behavior, 19, 149-164.
  • Waite, L. ve Gallagher, M. (2001). The case for marriage: Why married people are happier, healthier and better off financially. Portland: Broadway Books. Erişim adresi: https://books.google.com.tr/ sayfasından erişilmiştir.
  • Waller, M. R. ve McLanahan, S.S. (2005). “His” and “her” marriage expectations: Determinants and consequences. Journal of Marriage and Family, 67(1), 53-67.
  • Williams, K. (2003). Has the future of marriage arrived? A contemporary examination of gender, marriage, and psychological well-being. Journal of Health and Social Behavior, 44(4), 470–487.
APA GÜLLÜ A (2018). Üniversite Öğrencilerinin Eşten Beklentilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 42 - 57.
Chicago GÜLLÜ ALİ Üniversite Öğrencilerinin Eşten Beklentilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. (2018): 42 - 57.
MLA GÜLLÜ ALİ Üniversite Öğrencilerinin Eşten Beklentilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 2018, ss.42 - 57.
AMA GÜLLÜ A Üniversite Öğrencilerinin Eşten Beklentilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2018; 42 - 57.
Vancouver GÜLLÜ A Üniversite Öğrencilerinin Eşten Beklentilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2018; 42 - 57.
IEEE GÜLLÜ A "Üniversite Öğrencilerinin Eşten Beklentilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi." , ss.42 - 57, 2018.
ISNAD GÜLLÜ, ALİ. "Üniversite Öğrencilerinin Eşten Beklentilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi". (2018), 42-57.
APA GÜLLÜ A (2018). Üniversite Öğrencilerinin Eşten Beklentilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 16(1), 42 - 57.
Chicago GÜLLÜ ALİ Üniversite Öğrencilerinin Eşten Beklentilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 16, no.1 (2018): 42 - 57.
MLA GÜLLÜ ALİ Üniversite Öğrencilerinin Eşten Beklentilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, vol.16, no.1, 2018, ss.42 - 57.
AMA GÜLLÜ A Üniversite Öğrencilerinin Eşten Beklentilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2018; 16(1): 42 - 57.
Vancouver GÜLLÜ A Üniversite Öğrencilerinin Eşten Beklentilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2018; 16(1): 42 - 57.
IEEE GÜLLÜ A "Üniversite Öğrencilerinin Eşten Beklentilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi." Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 16, ss.42 - 57, 2018.
ISNAD GÜLLÜ, ALİ. "Üniversite Öğrencilerinin Eşten Beklentilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi". Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 16/1 (2018), 42-57.