ÜNİVERSİTEDE HEDİYE VERME KÜLTÜRÜ VE KURUMSAL DEĞERLERE UYGUN HEDİYELİK EŞYA TASARIMI

Yıl: 2018 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 42 - 66 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 16-03-2020

ÜNİVERSİTEDE HEDİYE VERME KÜLTÜRÜ VE KURUMSAL DEĞERLERE UYGUN HEDİYELİK EŞYA TASARIMI

Öz:
Kurum kültür nesnesi, kurumların kültürel özelliklerini barındıran, hediye vermek üzere tasarlanmışeşyadır. Bir üniversitenin hediyeleri, bünyesinde bulunan sanat, tasarım ve teknolojibirikimi aracılığıyla yaratılmış ve üretilmiş kültür nesneleri olabilirken, bu üretim, o üniversiteninkendini ve değerlerini yansıtacak önemli bir araçtır. Bu fikirden yola çıkılarak uygulama temelliaraştırma yöntemiyle bir tasarım projesi gerçekleştirmiştir.Bu makalede, projenin araştırma ve tasarım uygulama süreci ve sonuçları paylaşılırken, aynızamanda şu konular sorgulanmaktadır: Hediye verme eyleminde nesnenin rolü nedir? Gündelikyaşamda, özel hayatımızda hediye vermek kişisel bir eylemken, kurumlarda verilen hediyeler, kurumsaldeğerleri nasıl yansıtabilir? Bir üniversitenin kurumsal değerlerini ve kültürünü yansıtannesneler nasıl tasarlanabilir? Tasarlanan bu ürünlerin görünürlüğü nasıl sağlanabilir? Tasarımdeğeri yüksek ürünlerin kurumsal aidiyet duygusunu pekiştirdiği bilgisiyle yola çıkılan bu projede,üniversitenin öğrenci ve öğretim elemanı çalışmalarını dönüştürerek, yerel üretim yöntemlerininçağdaş tasarım iş birliği ile sürdürülmesine katkıda bulunarak, üniversitenin hediyelik eşya üretimindeörnek bir model oluşturma amacına ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Sanat

GIFT GIVING CULTURE IN UNIVERSITY AND DESIGNING GIFT OBJECTS THROUGH CORPORATE VALUES

Öz:
Corporate cultural objects are designed to be given as gifts, which represent the cultural characteristifs of that particular corporation. While gifts of a university are possibly designed and produced through its collective knowledge of art, design and technology, this production is a remarkable tool projecting values of the university. In this respect, this research is conducted as a design project with the method of practice-based research. In this article, not only the process and outcomes of the project is shared but also, the following issues are questioned: What is the role of the object in gift giving? If gift giving in our daily life is personal, how can corporate gifts reflect its corporational values? How could cultural objects of a university that reflect its institutional culture and values be designed? How could these designed objects become visible? This research is based on the idead that products’ design value reinforces corporate belonging, and aims to create an exemplary model for the production of university gift objects by turning academic studio works into products, contributing to sustainable local production methods through collaboration with contemporary design.
Anahtar Kelime:

Konular: Sanat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 34-14 KHAS. (2013). (Kadir Has Üniversitesi) Ocak 7, 2017 tarihinde 34-14 KHAS: http://www.34-14khas.com.tr/aboutus adresinden alındı.
  • Alfody, S. (2007). NeoCraft: Modernity and The Crafts. Canada: The Press of The Nova Scotia College of Art and Design.
  • Anderson, C. (2012). Makers: The New Industrial Revolution. New York: Crown Business.
  • Anderson, L. & Littrell M. (1995). Souvenir-Purchase Behavior of Women Tourists. Annals of Tourism Research, 22, 328- 348.
  • Asplet, M. & Cooper, M. (2000). Cultural Designs in New Zealand Souvenir Clothing: The Question of Authenticity. Tourism Management, 21, 307-312.
  • Blundell, V. (1993). Aboriginal Empowerment and Souvenir Trade in Canada. Annals of Tourism Research, 20, 64-87.
  • Bolabola, C. A. (1980). The Impact of Tourism on Fijian Woodcarving. F. Rajotte içinde, Pacific Tourism: As Islanders See It. (93-97). Suva: Institute of Pacific Studies.
  • Chen Design Associates. (2011). Fingerprint: The Evolution of Handmade Elements in Graphic Design. Ohio: HOW Books. Coşar, M. (2008). Türk Kültüründe Hediyenin Algılanışı. İÜ Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, 38.
  • Cohen, J. H. (2001). Textile, Tourism and Community Development. Annals of Tourism Research, 28, 378-398.
  • Combrink, T. & Swanson K. K. (2000). Souvenir Choice and Gender: An Evaluation of Domestic Souvenir Choice Attributes of Tourists in the Four Corners Region of the Southwest. Travel and Tourism Research Association Annual, (378-383).
  • de Kadt, E. (1981). Arts, Crafts and Cultural Manifestations. Ekistics, 48, 244-247.
  • Evans, G. (2000). Contemporary Crafts as Souvenirs, Artefacts and Functional Goods and their Role in Local Economic Diversification and Cultural Development. Hitchcock, M & Teague K. içinde, Souvenirs: The Material Culture of Tourism. (127-146). Aldershot: Ashgate.
  • Güvenç, B. (2007). Kültürün ABC’si. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Gordon, B. (1986). The Souvenir: Messenger of the Extraordinary. Journal of Popular Culture, 20 (3), 135-146.
  • Gormsen, E. (1981). Mexican Handicrafts Under the Influence of International Tourism: Development and Regional Employment. Ibero-Amerikanisches Archiv, 7, 77-110.
  • Graburn, N. H. (1976). Ethnic Tourist Arts: Cultural Expressions from the Fourth World. Berkeley: University of California Press.
  • İTÜ. (2017). İTÜ1173. https://www.1773itu.com adresinden alındı. Kim, S. & Littrell, M. (1999). Predicting Souvenir Purchase Intentions. Journal of Travel Research, 38(2), 153-162.
  • Kim, S. & Littrell, M. (1999). Predicting Souvenir Purchase Intentions. Journal of Travel Research, 38 (2), 153-162.
  • Kim, S. & Littrell, M. (2001). Souvenir Buying Intentions for Self versus Others. Annals of Tourism Research, 28 (3), 638- 657.
  • Koepke, P. (2016). Patterns: Inside The Design Library. Phaidon Press.
  • Komter, A. (2007). Gift and Social Relations: The Mechanisms of Reciprocity. International Journal of Sociology, 22 (1), 93-107.
  • Krippendorff, K. (2006). The Semantic Turn: A New Foundation for Design. Boca Raton: CRC/Taylor & Francis.
  • Littrell, M., Anderson, L, Brown, P. (1993). What Makes a Craft Souvenir Authentic? Annals of Tourism Research, 20, 197-215.
  • Littrell, M., Baizerman S, Kean R., Gahring, S., Niemeyer, S., Reilly, R., & Stout, J. (1994). Souvenirs and Tourism Styles. Journal of Travel Research, 33 (1), 3-11.
  • Mauss, M. (1966). The Gift: Forms and Functions of Exchange in Archaic Societies. (I. Cunnison, Çev.) London: Cohen & West.
  • Morbello, M. (1996). Zoo Veneers: Animals and Ethnic Crafts at the San Diego Zoo. Communication Review, 1(4), 521-543.
  • Osgood, C., Suci, G., Tannnenbaum, P. (1957). The Measurement of Meaning. Chicago: University of Illinois Press.
  • Schädler, K. F. (1979). African Arts and Crafts in a World of Changing Values. J. A. Kryden içinde, Tourism and Development (s. 146-156). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Swanson, K. K., & Horridge, P. (2002). Tourists’ Souvenir Purchase Behavior and Retailers’ Awareness of Tourists’ Purchase Behavior in the Southwest. Clothing and Textiles Research Journal, 20(2), 62-76.
  • Swanson, K. K, Horridge, P. (2004). A Structural Model for Souvenir Consumption, Travel Activities and Tourist Demographics. Journal of Travel Research, 42(1), 372-380.
  • Swanson, K. K., & Horridge, P (2006). Travel Motivations as Souvenir Purchase Indicators. Tourism Management, 27, 671-683.
  • Swanson, K. K. & Timothy, D. J. (2012). Souvenirs: Icons of Meaning, Commercialization and Commoditization. Tourism Management, 33, 489-499.
  • The Harvard Shop. (2017). (Harvard University) Ocak 5, 2017 tarihinde The Harvard Shop: https://www.theharvardshop. com adresinden alındı.
  • Timothy, D. J. (2005). Shopping Tourism, Retailing and Leisure. Clevedon: Channel View.
  • University of Glasgow Shops. (2017). (U. o. Glasgow, Prodüktör) Ocak 6, 2017 tarihinde University of Glasgow Shops: https://www.universityofglasgowshops.com/pages/about-us adresinden alındı
  • Yu, H. & Littrell, M. (2003). Product and Process Orientations to Tourism Shopping. Journal of Travel Research., 42, 140- 150.
APA GÜRGAN N, OVACIK M (2018). ÜNİVERSİTEDE HEDİYE VERME KÜLTÜRÜ VE KURUMSAL DEĞERLERE UYGUN HEDİYELİK EŞYA TASARIMI. , 42 - 66.
Chicago GÜRGAN NAZLI,OVACIK Mine ÜNİVERSİTEDE HEDİYE VERME KÜLTÜRÜ VE KURUMSAL DEĞERLERE UYGUN HEDİYELİK EŞYA TASARIMI. (2018): 42 - 66.
MLA GÜRGAN NAZLI,OVACIK Mine ÜNİVERSİTEDE HEDİYE VERME KÜLTÜRÜ VE KURUMSAL DEĞERLERE UYGUN HEDİYELİK EŞYA TASARIMI. , 2018, ss.42 - 66.
AMA GÜRGAN N,OVACIK M ÜNİVERSİTEDE HEDİYE VERME KÜLTÜRÜ VE KURUMSAL DEĞERLERE UYGUN HEDİYELİK EŞYA TASARIMI. . 2018; 42 - 66.
Vancouver GÜRGAN N,OVACIK M ÜNİVERSİTEDE HEDİYE VERME KÜLTÜRÜ VE KURUMSAL DEĞERLERE UYGUN HEDİYELİK EŞYA TASARIMI. . 2018; 42 - 66.
IEEE GÜRGAN N,OVACIK M "ÜNİVERSİTEDE HEDİYE VERME KÜLTÜRÜ VE KURUMSAL DEĞERLERE UYGUN HEDİYELİK EŞYA TASARIMI." , ss.42 - 66, 2018.
ISNAD GÜRGAN, NAZLI - OVACIK, Mine. "ÜNİVERSİTEDE HEDİYE VERME KÜLTÜRÜ VE KURUMSAL DEĞERLERE UYGUN HEDİYELİK EŞYA TASARIMI". (2018), 42-66.
APA GÜRGAN N, OVACIK M (2018). ÜNİVERSİTEDE HEDİYE VERME KÜLTÜRÜ VE KURUMSAL DEĞERLERE UYGUN HEDİYELİK EŞYA TASARIMI. Sanat & Tasarım Dergisi, 8(1), 42 - 66.
Chicago GÜRGAN NAZLI,OVACIK Mine ÜNİVERSİTEDE HEDİYE VERME KÜLTÜRÜ VE KURUMSAL DEĞERLERE UYGUN HEDİYELİK EŞYA TASARIMI. Sanat & Tasarım Dergisi 8, no.1 (2018): 42 - 66.
MLA GÜRGAN NAZLI,OVACIK Mine ÜNİVERSİTEDE HEDİYE VERME KÜLTÜRÜ VE KURUMSAL DEĞERLERE UYGUN HEDİYELİK EŞYA TASARIMI. Sanat & Tasarım Dergisi, vol.8, no.1, 2018, ss.42 - 66.
AMA GÜRGAN N,OVACIK M ÜNİVERSİTEDE HEDİYE VERME KÜLTÜRÜ VE KURUMSAL DEĞERLERE UYGUN HEDİYELİK EŞYA TASARIMI. Sanat & Tasarım Dergisi. 2018; 8(1): 42 - 66.
Vancouver GÜRGAN N,OVACIK M ÜNİVERSİTEDE HEDİYE VERME KÜLTÜRÜ VE KURUMSAL DEĞERLERE UYGUN HEDİYELİK EŞYA TASARIMI. Sanat & Tasarım Dergisi. 2018; 8(1): 42 - 66.
IEEE GÜRGAN N,OVACIK M "ÜNİVERSİTEDE HEDİYE VERME KÜLTÜRÜ VE KURUMSAL DEĞERLERE UYGUN HEDİYELİK EŞYA TASARIMI." Sanat & Tasarım Dergisi, 8, ss.42 - 66, 2018.
ISNAD GÜRGAN, NAZLI - OVACIK, Mine. "ÜNİVERSİTEDE HEDİYE VERME KÜLTÜRÜ VE KURUMSAL DEĞERLERE UYGUN HEDİYELİK EŞYA TASARIMI". Sanat & Tasarım Dergisi 8/1 (2018), 42-66.