HEGEL’İN EFENDİ KÖLE DİYALEKTİĞİNİN BARBARA KRUGER’İN ESERLERİNDE BAĞIMLI VE BAĞIMSIZ ÖZBİLİNÇ GÖSTERGELERİ İLE ÇÖZÜMLENMESİ

Yıl: 2018 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 128 - 144 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 17-03-2020

HEGEL’İN EFENDİ KÖLE DİYALEKTİĞİNİN BARBARA KRUGER’İN ESERLERİNDE BAĞIMLI VE BAĞIMSIZ ÖZBİLİNÇ GÖSTERGELERİ İLE ÇÖZÜMLENMESİ

Öz:
Araştırmada Hegel’in bilinç ve özbilinç kavramları üzerinden Efendi-Köle diyalektiği analizedilerek mutlaklaşma, özgürleşme ve kendinin bilincinde olma durumları Hegel’in tarih yorumuetkisinde incelenmektedir. Ardından sanat alanında özbilincin devreye girdiği dönem ve sanatyaratımlarında eleştirel söylem dili araştırmaya dahil edilerek, sanatçının kendisi etrafındaki gerçeklikkarşısında geliştirdiği farkındalık ve ortaya konulan sanat eserleri ile bilinçli bir başkaldırıgerçekleştirmesi ve bunun sanat tarihindeki yansımaları olan farklı dönemlere ait sanat hareketlerieleştirel bilinç odağında yeniden yorumlanmaktadır. Bu farkındalığa bir başkaldırı niteliği taşıyanfeminist söylem dili ve eleştirel bilincin sanat alanında göstergeleri Barbara Kruger örneklemindeanaliz edilmektedir. Barbara Kruger’ın çalışmaları Hegel’in Efendi-Köle diyalektiği bağlamındaincelenerek örnekleme alınan çalışmalar ve mekan tasarımları ile yazı-görsel figürlü kolaj tasarımlarıbağımlı ve bağımsız özbilinç göstergeleri ile çözümlenmektedir. Araştırmanın yöntemi evrenve örneklem üzerinde yapılan betimsel bir araştırmadır. Benzeşim modelinden yararlanılanaraştırmada ilişkisel tarama modelinde karşılaştırma türü tarama yöntemi kullanılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Müzik Sanat

THE ANALYSIS OF HEGEL’S MASTER-SLAVE DIALECTIC IN BARBARA KRUGER ARTWORKS VIA DEPENDENT AND INDEPENDENT SELF-CONSCIOUSNESS INDICATORS

Öz:
The paper starts with an attempt to analyze Hegel’s master-slave dialectic on the basis of the concepts of consciousness and self-consciousness within the context of Hegel’s interpretation of history, accompanied by major terms such as absolutism, liberation and self-consciousness. The next step to take is to include the moment self-consiousness steps in the field of art, as well as critical discourse in artistic creations; in order to pave the way for a reinterpretation of the followingregarding critical consciousness as focus: 1. The awareness that the artist develops against the reality surrounding her/him, 2. To put a rebellion into practice via the art works performed, and, 3. The major movements in art belonging to the different eras of art history, which are reflections of the mentioned rebellion. The further analyses in the field of art include feminist rhetoric as a rebellion to the awareness mentioned, along with language and critical awareness in the sample of Barbara Kruger. Analyzing Barbara Kruger’s works within the context of Hegel’s master-slave dialectic provides us with the possibility of examining sampled works, space designs and collage designs with the written-visual figures, with regard to dependent and independent self-consciousness indicators. The method of research is a descriptive study on the basis of universe and of the sample. In the study, using the affinity model, the comparison type screening method was used in the relational screening model.
Anahtar Kelime:

Konular: Müzik Sanat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Antmen, A. (2008). Sanat cinsiyet (Haz. Antmen, Ahu). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bumin, T. (2010). Hegel- Bilme Problemi, Efendi-Köle Diyalektiği, Praksis Felsefesi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Cevizci, A. (2012). Felsefenin kısa tarihi. İstanbul: Say Yayınları.
  • Coşkuner K., C. (2016). Simone de Beauvoir: Ötekiliğin kabulü. Beytulhikme an International Journal of Philosophy. 6(2): 227-243.
  • Dede, E. (2015). 1960 sonrası tüketim kültürünün sanata yansımaları. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. 3(4): 17-46.
  • Freeland, C. (2008). Sanat Kuramı (Çev. Demir, Fisun). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Gornick, V. (1973). Toward a definition of female sensibility. The Village Voice’den aktaran Peterson, T. ve Mathews, P. (2008). Sanat cinsiyet, sanat tarihi ve feminist eleştiri (Haz. Antmen, Ahu). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Günay, M. (2003). Felsefe tarihinde insan sorunu. İzmir: İlya Yayınevi.
  • Hegel, G. W. F. (1980). La Phenomenologie de l’Esprit (Fr.Çev. Hyppolite, J.). Aubier’den aktaran Bumin, T. (2010). Hegel-
  • Bilme Problemi, Efendi-Köle Diyalektiği, Praksis Felsefesi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Hegel, G. W. F. (2004). Tinin görüngübilimi (Çev.Yardımlı, Aziz). İstanbul: İdea Yayınevi’nden aktaran Kiraz, S. (2011).
  • Yabancılaşmanın kökeni üstüne. FLSF Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 12, s. 147-169.
  • Kiraz, S. (2011). Yabancılaşmanın kökeni üstüne. FLSF Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 12, s. 147-169.
  • Kozlu, D. (2009). Modernizm sonrası postmodern hareket içinde kadının yeri. ART-E Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi.
  • Owens, C. (2001). Discourse of Others: Feminist and Postmodernism (1983), Art and Feminism, (Ed: Helena Reckitt, Peggy Phelan). Hong Kong: Phadion Press Ltd.’den aktaran Kozlu, D. (2009). Modernizm sonrası postmodern hareket içinde kadının yeri. ART-E Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi.
  • Özüdoğru, Ş. (2010). Feminist sanata iki farklı yaklaşım: Gerilla kızlar ve Cindy Sherman. Gazi Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi. Sayı 6, s. 111-133.
  • Peterson, T. ve Mathews, P. (2008). Sanat cinsiyet, sanat tarihi ve feminist eleştiri (Haz. Antmen, Ahu). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Sağlık, E. (2013). Kamusal alanda kadınlık hallerinin temsili. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi. Sayı 24, s. 41-52.
  • Saygı, S. (2016 ). Kamusal alanda sözcüklerle sanat. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi. Sayı 29, s. 87-99
  • Selmanpakoğlu, C. (2015). Gerçekliğin kimlik kurgusuna ajansal sanat girişimi. Sanat, Gerçeklik ve Paradoks Uluslararası Sanat Sempozyumu, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi. s. 513-526.
  • Tekeli, Ş. (1987). Kadınlar için yazılar. İstanbul: Alan Yayıncılık’tan aktaran
  • Yörük, A. (2009). Feminizm/ler. Sosyoloji Notları Dergisi. Sayı 7, s. 63-76.
  • Watkins, A. S., Rueda, M. ve Rodriguez, M. (1996). Yeni başlayanlar için feminizm (Çev. Arıkan, Ö.). İstanbul: Milliyet Yayınları.
  • Warner, W. (1990). The resistance to popular culture. Oxford University, American Literary History. 2 (4) 726-742’den
  • aktaran Dede, E. (2015). 1960 sonrası tüketim kültürünün sanata yansımaları. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. 3(4): 17-46.
  • Yılmaz, M. (2006). Modernizmden postmodernizme sanat. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Yörük, A. (2009). Feminizm/ler. Sosyoloji Notları Dergisi. Sayı 7, s. 63-76.
  • Görsel 1. Barbara Kruger, Untitled ( You are very special person) http://www.artnet.com/artists/barbara-kruger/untitled-you-are-a-very- special-person-a-6X3gyezl1uTx8SPCkmyMuA2 (Erişim: 28.05.2017)
  • Görsel 2. Barbara Kruger, ‘‘Untitled’’(I shop therefore I am / Alışveriş yapıyorum öyleyse varım) http://www.spruethmagers.com/artists/barbara_kruger@@viewq42 (Erişim: 18. 05. 2017)
  • Görsel 3. Barbara Kruger, Untitled (We don’t need another hero) https://www.sartle.com/artwork/untitled-we-dont-needanother- hero-barbara-kruger (Erişim: 18. 05. 2017)
  • Görsel 4. Barbara Kruger, ‘‘Untitled (I know you are, but what am I? / Kim olduğumu biliyorum ama ben kimim?)’’ http://www.theworldsbestever.com/2012/06/08/pee-wee-herman-in- a-barbara-kruger-style/ (Erişim: 18. 05. 2017)
  • Görsel 5. Barbara kruger, ‘‘Untitled (Is this my only purpose? / Bu yapmam gereken tek şey mi?)’’ http://restlessmindsandconstantfetishes.tumblr.com/post/83950895819/fruitbodies-is-this-my-only-purpose-barbara (Erişim: 28.05.2017).
  • Görsel 6. Barbara Kruger, ‘‘Untitled (It’s all about me / I mean you / I mean me / A world of vanity)’’ https://tr.pinterest. com/pin/122512052343416517/ (Erişim: 18. 05. 2017)
  • Görsel 7. Barbara Kruger, ‘‘Untitled (You’re not yourself / Sen kendin değilsin) http://www.nytimes.com/slideshow/2017/02/13/t-magazine/the-pictures-generations-greatest-hits/s/pictures-generationslide- MYOG.html?_r=0 (Erişim: 18. 05. 2017)
  • Görsel 8. Barbara Kruger, ‘‘Untitled (It’s our pleasure to disgust you)’’ https://tr.pinterest.com/mariekazalia/ed-ruscha-etc/ (Erişim: 18. 05. 2017)
  • Görsel 9. Barbara Kruger, ‘‘between being born and dying’’ Interior installation http://twilightstarsong.blogspot.com.tr/2011/05/arty-farty-friday-barbara-kruger.html (Erişim: 28. 05. 2017)
APA Gültekin T, TOKDİL E (2018). HEGEL’İN EFENDİ KÖLE DİYALEKTİĞİNİN BARBARA KRUGER’İN ESERLERİNDE BAĞIMLI VE BAĞIMSIZ ÖZBİLİNÇ GÖSTERGELERİ İLE ÇÖZÜMLENMESİ. , 128 - 144.
Chicago Gültekin Tuba,TOKDİL Ezgi HEGEL’İN EFENDİ KÖLE DİYALEKTİĞİNİN BARBARA KRUGER’İN ESERLERİNDE BAĞIMLI VE BAĞIMSIZ ÖZBİLİNÇ GÖSTERGELERİ İLE ÇÖZÜMLENMESİ. (2018): 128 - 144.
MLA Gültekin Tuba,TOKDİL Ezgi HEGEL’İN EFENDİ KÖLE DİYALEKTİĞİNİN BARBARA KRUGER’İN ESERLERİNDE BAĞIMLI VE BAĞIMSIZ ÖZBİLİNÇ GÖSTERGELERİ İLE ÇÖZÜMLENMESİ. , 2018, ss.128 - 144.
AMA Gültekin T,TOKDİL E HEGEL’İN EFENDİ KÖLE DİYALEKTİĞİNİN BARBARA KRUGER’İN ESERLERİNDE BAĞIMLI VE BAĞIMSIZ ÖZBİLİNÇ GÖSTERGELERİ İLE ÇÖZÜMLENMESİ. . 2018; 128 - 144.
Vancouver Gültekin T,TOKDİL E HEGEL’İN EFENDİ KÖLE DİYALEKTİĞİNİN BARBARA KRUGER’İN ESERLERİNDE BAĞIMLI VE BAĞIMSIZ ÖZBİLİNÇ GÖSTERGELERİ İLE ÇÖZÜMLENMESİ. . 2018; 128 - 144.
IEEE Gültekin T,TOKDİL E "HEGEL’İN EFENDİ KÖLE DİYALEKTİĞİNİN BARBARA KRUGER’İN ESERLERİNDE BAĞIMLI VE BAĞIMSIZ ÖZBİLİNÇ GÖSTERGELERİ İLE ÇÖZÜMLENMESİ." , ss.128 - 144, 2018.
ISNAD Gültekin, Tuba - TOKDİL, Ezgi. "HEGEL’İN EFENDİ KÖLE DİYALEKTİĞİNİN BARBARA KRUGER’İN ESERLERİNDE BAĞIMLI VE BAĞIMSIZ ÖZBİLİNÇ GÖSTERGELERİ İLE ÇÖZÜMLENMESİ". (2018), 128-144.
APA Gültekin T, TOKDİL E (2018). HEGEL’İN EFENDİ KÖLE DİYALEKTİĞİNİN BARBARA KRUGER’İN ESERLERİNDE BAĞIMLI VE BAĞIMSIZ ÖZBİLİNÇ GÖSTERGELERİ İLE ÇÖZÜMLENMESİ. Sanat & Tasarım Dergisi, 8(2), 128 - 144.
Chicago Gültekin Tuba,TOKDİL Ezgi HEGEL’İN EFENDİ KÖLE DİYALEKTİĞİNİN BARBARA KRUGER’İN ESERLERİNDE BAĞIMLI VE BAĞIMSIZ ÖZBİLİNÇ GÖSTERGELERİ İLE ÇÖZÜMLENMESİ. Sanat & Tasarım Dergisi 8, no.2 (2018): 128 - 144.
MLA Gültekin Tuba,TOKDİL Ezgi HEGEL’İN EFENDİ KÖLE DİYALEKTİĞİNİN BARBARA KRUGER’İN ESERLERİNDE BAĞIMLI VE BAĞIMSIZ ÖZBİLİNÇ GÖSTERGELERİ İLE ÇÖZÜMLENMESİ. Sanat & Tasarım Dergisi, vol.8, no.2, 2018, ss.128 - 144.
AMA Gültekin T,TOKDİL E HEGEL’İN EFENDİ KÖLE DİYALEKTİĞİNİN BARBARA KRUGER’İN ESERLERİNDE BAĞIMLI VE BAĞIMSIZ ÖZBİLİNÇ GÖSTERGELERİ İLE ÇÖZÜMLENMESİ. Sanat & Tasarım Dergisi. 2018; 8(2): 128 - 144.
Vancouver Gültekin T,TOKDİL E HEGEL’İN EFENDİ KÖLE DİYALEKTİĞİNİN BARBARA KRUGER’İN ESERLERİNDE BAĞIMLI VE BAĞIMSIZ ÖZBİLİNÇ GÖSTERGELERİ İLE ÇÖZÜMLENMESİ. Sanat & Tasarım Dergisi. 2018; 8(2): 128 - 144.
IEEE Gültekin T,TOKDİL E "HEGEL’İN EFENDİ KÖLE DİYALEKTİĞİNİN BARBARA KRUGER’İN ESERLERİNDE BAĞIMLI VE BAĞIMSIZ ÖZBİLİNÇ GÖSTERGELERİ İLE ÇÖZÜMLENMESİ." Sanat & Tasarım Dergisi, 8, ss.128 - 144, 2018.
ISNAD Gültekin, Tuba - TOKDİL, Ezgi. "HEGEL’İN EFENDİ KÖLE DİYALEKTİĞİNİN BARBARA KRUGER’İN ESERLERİNDE BAĞIMLI VE BAĞIMSIZ ÖZBİLİNÇ GÖSTERGELERİ İLE ÇÖZÜMLENMESİ". Sanat & Tasarım Dergisi 8/2 (2018), 128-144.