60 Yaş Üstü Sosyal Medya Kullanıcılarının Kullanıcı Arayüzü Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma Çalışması

Yıl: 2018 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 226 - 249 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 17-03-2020

60 Yaş Üstü Sosyal Medya Kullanıcılarının Kullanıcı Arayüzü Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma Çalışması

Öz:
İnternet teknolojilerinin gündelik hayatın vazgeçilmez bir parçası haline gelmesi, farklı özelliklerdekikullanıcıların ihtiyaçlarına yönelik arayüz tasarım alternatiflerini gündeme getirmiştir.Her yaş grubundan insanın kullanımına açık olan sosyal medyanın arayüz tasarımları için, farklıyaş gruplarına yönelik farklı tasarım çözümlerine ihtiyaç duyulmaktadır. SnapChat gibi uygulamalardaolduğu gibi sadece arayüz tasarımı farklılaştırılarak belli yaş gruplarından oluşan hedefkitleye ulaşmak mümkün olabilmektedir. Arayüz tasarımları özelleştirilerek sadece belli özelliktekiinsan topluluklarına hizmet verebilmektedir. Bu bağlamda farklı yaş gruplarının kullanıcıarayüz tasarımları ile olan etkileşimleri, ihtiyaçları ve karşılaştıkları zorlukları belirlemek önemkazanmıştır. Bu ihtiyaçların belirlenmesi adına, 60 yaş üstü sosyal medya kullanıcılarının demografiközelliklerinin, sosyal medya ve kullanıcı arayüz tasarımları ile ilgili tutumlarına yönelik biraraştırma yapmak bu makalenin amacıdır. Araştırma sürecinde belirlenen hedef kitleden 137 sosyalmedya kullanıcısına sosyal medya etkileşimleri ve ihtiyaçları ile ilgili sorular yöneltilmiş, çıkansonuçlar araştırmada yanıtları aranan 4 soru üzerinden yorumlanmıştır. Araştırmada öne çıkansonuçlardan biri, 60 yaş üstü kullanıcıların, sosyal medya sitelerini, bağlandıkları cihazlar üzerindenyakınlaştırmaya ihtiyaç duymalarıdır. Sosyal medya uygulamalarında arkaplan renklerininsadeliği, metinlerin daha büyük görünmeleri bu yaş grubu kullanıcılar için önemli kriterler olarakdeğerlendirilmektedir. Bu araştırma sonucunda farklı yaş gruplarına yönelik arayüz tasarımlarıihtiyacı ve bu arayüzlerin kişiselleştirme özelliğine sahip olması gerekliliği ön plana çıkmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Film, Radyo, Televizyon

A Research Study to Investıgate User Interface Experıences of Socıal Medıa Users, Over the Age of 60

Öz:
The fact that internet technologies become an indispensable part of everyday life has brought attention to the needs of different users’ interface design requirements. The interface designs of social media that are openly used by people from every age group require different designs for different age groups. Just as in applications like SnapChat, it is possible to reach a target group composed of certain age groups by differentiating the interface design. Interface design can be customized to serve specific niches. In this context, it is important to identify the interactions, needs and challenges of different age groups with user interface design. In order to determine these needs, it is the aim of this paper to conduct a survey of the attitudes of social media users over the age of 60 on their demographic, social media and user interface design. The target set in the research process was directed to 137 social media users with questions about social media interactions and their needs, and the results were interpreted through four questions that formed the basis of the research. One of the key findings of the survey is that users over the age of 60 need to zoom in on their social media sites through the devices they are connected with. In these social media applications, the background colors are considered to be the most important criteria for the users of this age group. As a result of this research, the necessity of customized interface designs for different age groups and the necessity of having the personalization feature of these interfaces became evident.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Film, Radyo, Televizyon
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acartürk, C. (2004). Üniversite web sayfalarında kullanılabilirliğin önemi ve kullanılabilirlik testleri. Akademik Bilişim Sempozyumu, 11-13 Şubat. Erişim Tarihi: 18.03.2017 http://cisn.odtu.edu.tr/2004-10/kullan1.php.
  • Arfaa, J., & Wang, Y. K. (2014, June). An accessibility evaluation of social media websites for elder adults. In International Conference on Social Computing and Social Media (pp. 13-24). Springer, Cham.
  • Bullen, M., Morgan, T., Belfer, K., & Qayyum, A. (2009). The net generation in higher education: Rhetoric and reality. International Journal of Excellence in E-Learning, 2, 1.
  • Berners-Lee, T. J. (1989). Information management: A proposal (No. CERN-DD-89-001-OC).
  • Boll, F., Brune, P., & Gewald, H. (2017). Towards your Parents’ Social Network Platform: Design of a User Interface for the Age of Retirement. In Proceedings of the 50th Hawaii International Conference on System Sciences.
  • Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S., Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayımcılık.
  • Chou, W. H., Lai, Y. T., & Liu, K. H. (2013). User requirements of social media for the elderly: a case study in Taiwan. Behaviour & Information Technology, 32(9), 920-937.
  • Constantinides, E., Fountain, S. J. (2008). Web 2.0: Conceptual foundations and marketing issues. Journal of direct, data and digital marketing practice, 9(3), 231-244.
  • Cornejo, R., Tentori, M., & Favela, J. (2013). Enriching in-person encounters through social media: A study on family connectedness for the elderly. International Journal of Human-Computer Studies, 71(9), 889-899.
  • Cotton, B., & Oliver, R. (1997). Siberuzay sözlüğü. (Ö. Arıkan ve Ö. Çenderoğlu, Çev.). İstanbul: Yapı ve Kredi Kültür Yayınları.
  • Dix, A. (2009). Human-computer interaction. In Encyclopedia of database systems. USA: Springer.
  • Jones, M., Marsden, G. (2006). Mobile interaction design. England: John Wiley & Sons Publication. Facebook 2016 Kullanıcı İstatistikleri, Erişim Tarihi: 24.04.2017. https://newsroom.fb.com/company-info/. ISO 9241-11(1998). Erişim Tarihi: 20.01.2018. https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:9241:-11:ed-1:v1:en.
  • Karasar, N., (2005). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Krippendorff, K. (2012). Content analysis: an introduction to its methodology. USA: Sage Publications.
  • Kueider, A. M., Parisi, J. M., Gross, A. L., & Rebok, G. W. (2012). Computerized cognitive training with older adults: a systematic review. PloS one, 7(7), e40588.
  • Marcotte, E. (2010). Responsive web design. Erişim Tarihi:15.01.2018 http://alistapart.com/article/responsive-web-design.
  • Nash, K. M. (2009). New technologies, old problems-social media in the workplace. Minnesota Employment Law NIBM, 1(3), 6-7.
  • Neugarten, B. L. (1996). The meanings of age: Selected papers of Bernice L. Neugarten. (D. A. Neugarten, Ed.) (3rd ed.). London, England: University Of Chicago Press. Nguyen T, Irizarry C, Garrett R et al., Access to mobile communications by older people, Australasian Journal on Ageing, Vol 34 No 2 June 2015, E7–E1. DOI: 10.1111/ajag.12149
  • Quinn, K. (2018). Cognitive effects of social media use: A case of older adults. Social Media+ Society, 4(3), 2056305118787203. Petrovèiè, A., Fortunati, L., Vehovar, V., Kavèiè, M., & Dolnièar, V. (2015). Mobile phone communication in social support networks of older adults in Slovenia. Telematics and Informatics, 32(4), 642–655. doi:10.1016/j.tele.2015.02.005
  • Pew Research Center. (2017). Erişim Tarihi: 19.10.2017. http://www.pewinternet.org/fact-sheet/social-media/.
  • Rosales, A., & Fernández-Ardèvol, M. (2016). Beyond WhatsApp: Older people and smartphones. Romanian Journal of Communication and Public Relations, 18(1), 27-47.
  • Sekaran, Uma (2008), Research Methods for Business a Skill Building Approach. New York: John Willey Sons, Inc.
  • Stone, D., Jarrett, C., Woodroffe, M., Minocha, S. (2005). User interface design and evaluation. UK: Morgan Kaufman.
  • Tapia, A. (2003). Graphic design in the digital era: the rhetoric of hypertext. Design Issues, 19(1), 5-24.
  • Yazıcıoğlu, Y., Erdoğan, S. (2004). Spss Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • WeAreSocial (2017). Digital in 2017: global overview. Erişim Tarihi: 22.04.2017. https://wearesocial.com/special-reports/ digital-in-2017-global-overview.
  • White, A. W. (2011). The elements of graphic design: space, unity, page architecture, and type. USA: Allworth Press. World report on ageing and health, World Health Organization, http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/ 10665/186463 /9789240694811_eng.pdf;jsessionid=ACA4F41E50DCB0811902AF1075C1D3F3?sequence=1;Erişim tarihi: 21.09.2017
APA BARANSELİ E, KAYA S, ŞEN M (2018). 60 Yaş Üstü Sosyal Medya Kullanıcılarının Kullanıcı Arayüzü Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma Çalışması. , 226 - 249.
Chicago BARANSELİ Ebru Selcan,KAYA Soner,ŞEN Mine 60 Yaş Üstü Sosyal Medya Kullanıcılarının Kullanıcı Arayüzü Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma Çalışması. (2018): 226 - 249.
MLA BARANSELİ Ebru Selcan,KAYA Soner,ŞEN Mine 60 Yaş Üstü Sosyal Medya Kullanıcılarının Kullanıcı Arayüzü Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma Çalışması. , 2018, ss.226 - 249.
AMA BARANSELİ E,KAYA S,ŞEN M 60 Yaş Üstü Sosyal Medya Kullanıcılarının Kullanıcı Arayüzü Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma Çalışması. . 2018; 226 - 249.
Vancouver BARANSELİ E,KAYA S,ŞEN M 60 Yaş Üstü Sosyal Medya Kullanıcılarının Kullanıcı Arayüzü Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma Çalışması. . 2018; 226 - 249.
IEEE BARANSELİ E,KAYA S,ŞEN M "60 Yaş Üstü Sosyal Medya Kullanıcılarının Kullanıcı Arayüzü Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma Çalışması." , ss.226 - 249, 2018.
ISNAD BARANSELİ, Ebru Selcan vd. "60 Yaş Üstü Sosyal Medya Kullanıcılarının Kullanıcı Arayüzü Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma Çalışması". (2018), 226-249.
APA BARANSELİ E, KAYA S, ŞEN M (2018). 60 Yaş Üstü Sosyal Medya Kullanıcılarının Kullanıcı Arayüzü Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma Çalışması. Sanat & Tasarım Dergisi, 8(2), 226 - 249.
Chicago BARANSELİ Ebru Selcan,KAYA Soner,ŞEN Mine 60 Yaş Üstü Sosyal Medya Kullanıcılarının Kullanıcı Arayüzü Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma Çalışması. Sanat & Tasarım Dergisi 8, no.2 (2018): 226 - 249.
MLA BARANSELİ Ebru Selcan,KAYA Soner,ŞEN Mine 60 Yaş Üstü Sosyal Medya Kullanıcılarının Kullanıcı Arayüzü Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma Çalışması. Sanat & Tasarım Dergisi, vol.8, no.2, 2018, ss.226 - 249.
AMA BARANSELİ E,KAYA S,ŞEN M 60 Yaş Üstü Sosyal Medya Kullanıcılarının Kullanıcı Arayüzü Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma Çalışması. Sanat & Tasarım Dergisi. 2018; 8(2): 226 - 249.
Vancouver BARANSELİ E,KAYA S,ŞEN M 60 Yaş Üstü Sosyal Medya Kullanıcılarının Kullanıcı Arayüzü Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma Çalışması. Sanat & Tasarım Dergisi. 2018; 8(2): 226 - 249.
IEEE BARANSELİ E,KAYA S,ŞEN M "60 Yaş Üstü Sosyal Medya Kullanıcılarının Kullanıcı Arayüzü Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma Çalışması." Sanat & Tasarım Dergisi, 8, ss.226 - 249, 2018.
ISNAD BARANSELİ, Ebru Selcan vd. "60 Yaş Üstü Sosyal Medya Kullanıcılarının Kullanıcı Arayüzü Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma Çalışması". Sanat & Tasarım Dergisi 8/2 (2018), 226-249.